Permalänk

nära elda upp dator?

Jag hjälpte min bror att bygga ihop en dator, athlon xp 1700+. hursomhelst så passade allt ihop och det var jättefint. när jag använde datorn. sen när min bror skulle ha den så hängde sig allt hela tiden o.s.v.

på kvällen så tittade jag i hans inställningar... med drivrutiner och allt det... inga problem som kan få datorn att hänga sig...
gick in i bios... tittade runt lite...
ca 28 grader varmt i själva chassit... det är okej... tittade runt lite... CPU:n 80 grader varmt... ???? JÄKLAR! Av med datorn på en gång, tog bort skalet, då ser jag att den dumme jäveln har bytt ut CPU-fläkten! Med kylfläns och hela skiten!

Då är det inte undra på att allt hänger sig och dör hela tiden.

Det ska påpekas att datorn bara hade varit på typ 5 min, så var det redan 80 grader varmt inne där...

Min bror trodde att det kunde bli upp till 110 grader varmt i cpu:n innan det skulle börja hända saker...

p-u-c-k-o...

Visa signatur

Johan

Permalänk

och brorns namn var Johan:p

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Hedersmedlem

syskon borde inte få röra datorer, så är det

vad hade han bytt till? vad hade du satt i från början?

80 grader med en tbred(?).. någon måste ha gjort lite fel där du

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

säkert glömt kylpasta och monterat snett

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk

Jag hade inte glömt kylpasta!
Jag hade moderkortet, processorn, cpu-kitet i min dator, men jag köpte nytt och min bror köpte av mig grejorna.

han bytte ut cpu-kitet som var nåt högljutt skräp från clas ohlson som klarade ända upp till 1.72 ghz (fungerade felfritt) mot någon form av centrifugal-fläkt, cirkel cpu eller vad det heter. gick tystare, var snyggare men kunde ha gjort så att hela huset brunnit ner, vilket troligtvis skulle inträffa!!! Det skulle blivit en jäkla dyr dator... !!!

Visa signatur

Johan

Permalänk
Medlem

jag tror knappast hela huset skulle brunnit ner

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

hmm du har nog överskattat en dators "värmeskapar förmåga"

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

hahahhaahhahahahaha
men oj lås tråden eller något.

Huset brinner inte ner för en övhettad eller bränd processor.

Permalänk

ok... den grabben kan inte läsa vad som står på förpackningar som han köper.... de flesta cirkulärflänsar är skräp och det brukar STÅ på dem när man köper dem.
bränna upp huset går inte för att så fort prollen bränner så stängs datorn av - med andra ord: värmeutvecklingen upphör

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

80 grader är väl inte så farligt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
ok... den grabben kan inte läsa vad som står på förpackningar som han köper.... de flesta cirkulärflänsar är skräp och det brukar STÅ på dem när man köper dem.
bränna upp huset går inte för att så fort prollen bränner så stängs datorn av - med andra ord: värmeutvecklingen upphör

jag tror inte tillverkarna skriver på sina produkter att det är skräp

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk

x1zt - jag tror du fattar... jag menade att det står nått i stil med "xp1600+" på dem och mina ögon läser det som "skräp" (sen har vi Zalmans runda oxå.. men de är i en annan division)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

hehe jag råkade lägga på lite för mycket kylpasta häromdagen.... undrade varför datorn startade om hela tiden, sen gick jag in i bios och såg att tempen låg på typ 90 grader... sen tog jag bort nästan ingen pasta och temperaturen sjönk med över 50 grader...

Visa signatur

Asus M2N-E | AMD Athlon X2 4600+ @ 4600mhz | Corsair 2x1024mb PC5400 | Sapphire ATI Radeon x1900xt 512 mb | Antec P150

Permalänk
Medlem

hehe, inget gick sönder då?

Permalänk
Medlem

nepp....:D

Visa signatur

Asus M2N-E | AMD Athlon X2 4600+ @ 4600mhz | Corsair 2x1024mb PC5400 | Sapphire ATI Radeon x1900xt 512 mb | Antec P150

Permalänk
Medlem

Svårt att veta om man ska lägga på mera kylpasta...

Permalänk
Medlem

Eftersom kylpastan är till för att jämna ut små håligheter / ojämnheter i flänsen så räcker det med ett pyttelitet lager. Ca 0.5mm typ.

Om du inte har en kylfläns som ser ut som en puckelpistbana då eller nått

Visa signatur

data.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bernt-oskar
80 grader är väl inte så farligt...

Nähä, AMD har själva skrivit att arbetstempen ska vara under 70grader, då är inte 80grader bra

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KeepZir
Eftersom kylpastan är till för att jämna ut små håligheter / ojämnheter i flänsen så räcker det med ett pyttelitet lager. Ca 0.5mm typ.

Om du inte har en kylfläns som ser ut som en puckelpistbana då eller nått

0,5 mm är väl i överkant

Visa signatur

"If we weren't supposed to eat animals, They wouldn't be made out of meat"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johansellner
Jag hade inte glömt kylpasta!
Jag hade moderkortet, processorn, cpu-kitet i min dator, men jag köpte nytt och min bror köpte av mig grejorna.

han bytte ut cpu-kitet som var nåt högljutt skräp från clas ohlson som klarade ända upp till 1.72 ghz (fungerade felfritt) mot någon form av centrifugal-fläkt, cirkel cpu eller vad det heter. gick tystare, var snyggare men kunde ha gjort så att hela huset brunnit ner, vilket troligtvis skulle inträffa!!! Det skulle blivit en jäkla dyr dator... !!!

Låter som en Orb... dom är ju antika...

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Medlem

nu är den "inbränd" iaf?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.

Nähä, AMD har själva skrivit att arbetstempen ska vara under 70grader, då är inte 80grader bra

men du 80 är inte alls för varmt ju...

jag har kört min i 98 grader...denb var 95% stabil i det. men nu ligger dne på 72 grader för jag orkar inte med ljudet. annars e den normalt ca 60 fulload...

interna censon mäter jag med...

Visa signatur

Har en fet ny dator

Permalänk

och tur är det... för annars skulle du ha en ny processor vid det här laget

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
hahahhaahhahahahaha
men oj lås tråden eller något.

Huset brinner inte ner för en övhettad eller bränd processor.

Nej men datorn.....

Visa signatur

Danke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fattaru
hehe jag råkade lägga på lite för mycket kylpasta häromdagen.... undrade varför datorn startade om hela tiden, sen gick jag in i bios och såg att tempen låg på typ 90 grader... sen tog jag bort nästan ingen pasta och temperaturen sjönk med över 50 grader...

Så du tog bort nästan ingen pasta?

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eilert

Så du tog bort nästan ingen pasta?

ahhaha den va bra den