Bygga ultimata speldatorn, DDR3 eller DDR4-minnen? Samt funderingar. Budget 18-22k

Permalänk

Bygga ultimata speldatorn, DDR3 eller DDR4-minnen? Samt funderingar. Budget 18-22k

Hej!
Nu ska jag bygga en dator för första gången med en budget på runt 20k. Chassit jag tänkte använda är en BitFenix Colossus, den ska visst vara stor så utrymme bör vi inte oroa oss för. Tänkte använda datorn främst till spel, men eventuellt kanske hålla på med redigering i framtiden. Vill gärna ha en framtidssäker dator som man enkelt kan uppgradera. Vill även ha möjligheten att i framtiden köra SLI ifall det skulle behövas.

Min främsta fundering är:
- Ska jag satsa på DDR3 eller DDR4?

Har med hjälp av en kompis som är mer insatt plockat ihop 2 datorvarianter:
DDR3-varianten: https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1467327&su=E5F61FD8-E72F-4D23-B29E-9F8FAF4B4210
DDR4-varianten: https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1467331&su=0F1E6D51-2B77-496F-9162-E00A88879495

Vad tycker ni, ser dessa datorer bra ut? Vad skulle ni kunna förbättra och varför?

Fler funderingar:
- Lagring: Vill ha en SSD på minst 480GB och behöver inte fler hårddiskar. Är den jag valt bra eller rekommenderar ni en annan?
- Kylning: Går det att byta ut fläktarna på CPU-kylaren? Om inte tar jag gärna förslag på likvärdiga CPU-kylare med svart (eventuellt grönt) färgtema, helst en så tyst som möjligt.
- Moderkort: Finns oändligt många att välja på, flera varianter av "samma" modell men väldiga prisskillnader. Vad är skillnaden egentligen förutom fler portar? Påverkar billigare kort prestandan?
- Nätaggregat: Räcker 850W? Vill kunna ha möjlighet att uppgradera till SLI i framtiden utan att behöva byta nätaggregat. Guld eller platinum? Läst att skillnaden är effektiviteten, finns det någon annan skillnad?
- Grafikkort: Även om jag tvivlar att jag kommer köra SLI så undrar jag om systemet skulle klara av det?

Finns det något mer jag bör tänka på? Har varit jättekul att sätta sig in i det här och jag ser fram emot att få bygga själv för första gången!

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att den viktigaste frågan är: vad du har tänkt spela?

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Skrivet av Paprikum:

Jag skulle vilja påstå att den viktigaste frågan är: vad du har tänkt spela?

Allt möjligt egentligen. Vi kan väl säga de mest krävande också

Permalänk

Hej!

För budgeten skulle jag byggt ett X99-system (DDR4) och överklockat (givetvis).
Jag har tittat på din kompis förslag och gjort lite förändringar:

*Bytt till i7-5820k istället. Finns ingen som helst anledning att välja 5930k om du skall köra med färre än tre-fyra grafikkort. Exakt samma prestanda (-100 MHz, vilket åtgärdas med överklockning)
*Bytt till ett nätagg med bättre interna komponenter än RM. Mycket lovordat agg. Recension av Internets nätaggsexpert no.1
*Bytt till ett billigare och mycket dugligt moderkort i svart.
*Bytt till snabbare och billigare minnen (i svaty/metall-färg).
*Bytt till marknadens kanske snyggaste, svarta CPU-kylare, beQuiet Dark Rock 3 PRO.
*Bytt till 2x970 i SLI. Så mycket mer prestanda än ett ensamt 980, inge snack. Korten är i svart metall. Valet baseras på dina färgpreferenser, recensioner samt denna tråd på overclockers.net.

Alla delar finns ej i lager just nu. Det kan ordnas genom att beställa vissa delar från andra butiker, något som jag tycker kan vara värt om man vill färgkoda eller lägger 20k på en dator.

Nu till dina frågor under "fler funderingar":
1. Crucial MX-100 är den mest prisvärda SSD:n just nu. Mycket bra köp!
2. Alternativ CPU-kylare listad ovan. Ett annat alternativ vore sluten vattenkylning, ex. Corsair H100i.
3. Billigare moderkort kan inte sägas ha sämre prestanda. Dyrare moderkort köps framförallt för funktionalitet; i många fall onödig sådan.
4. 850W räcker utmärkt för SLI.
5. Varför vänta med SLI? Bara köra.

Här har du lite tips om överklockning, något som är roligt och som du absolut bör göra med en X99-processor: LÄNK till Sweclockers recension

Webhallen varukorg

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk

Kan tillägga att hela ovanstående paket kan plockas ihop på dustin.se och levereras inom 48h, med ett litet påslag. Dock finns ej nätagget där.Ta istället Corsair HX850i eller Cooler Master V850. Lyckas dessvärre ej att länka från den sidan.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av AntiChrist:

Tack för ett kanonbra svar! Uppskattas verkligen.

Har lite följdfrågor:
- Vilka fler anledningar finns det att ta dyrare processor? 2000kr är ganska stor skillnad för att vara samma prestanda.
- Undrar över RAM-minnena, står under processorns specifikationer att "Minnets hastigheter: 1333, 1600, 2133 MHz". Minnena du valde har 2400 MHz, spelar detta någon som helst roll?
- Hade ingen aning om att SLI var så lönsamt! Hur mycket bättre prestanda har 2x970 istället för ensamt 980, på ett ungefär?
- En nackdel för Gigabyten enligt tråden du länkade: "Largest and tallest card; not ideal for small cases or Sli conifgurations". Är det något jag ska bry mig om då det ska bli SLI?

Delarna du valde ser riktigt bra ut och otroligt snygg CPU-kylare, den måste jag ha.

Permalänk
Medlem

För 22k kan du bygga en dator med 980 SlI, men du kanske behöver nedgradera lite andra delar, det lär ge dig bäst spelprestanda i majoriteten av spel. Fast då får du en lite ''obalanserad'' dator, men om man är ute efter att få så hög fps som möjligt i spel är det antagligen det som gäller.

Men du lär nog bara märka av 980 SLI jämfört med 970 SLI om du spelar i 4k eller 1440p 144Hz, om du bara spelar i 1080p 60Hz är en sån dator onödigt stark, då räcker ett 970.

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

För 22k kan du bygga en dator med 980 SlI, men du kanske behöver nedgradera lite andra delar, det lär ge dig bäst spelprestanda i majoriteten av spel. Fast då får du en lite ''obalanserad'' dator, men om man är ute efter att få så hög fps som möjligt i spel är det antagligen det som gäller.

Men du lär nog bara märka av 980 SLI jämfört med 970 SLI om du spelar i 4k eller 1440p 144Hz, om du bara spelar i 1080p 60Hz är en sån dator onödigt stark, då räcker ett 970.

Okej! Känns svårt att dra ner 6k på allt annat, blir att utöka budget ifall jag ska köra 980 SLI, vilket jag inte alls räknat med i dagsläget då det känns overkill. Kommer köra 1080p 144Hz, ska väl räcka med 970 SLI?

Ifall jag skulle köra på 980 SLI, måste jag tänka på nån annan processor än i7-5820k?

Permalänk
Skrivet av MrMisterMaster:

Tack för ett kanonbra svar! Uppskattas verkligen.

Har lite följdfrågor:
- Vilka fler anledningar finns det att ta dyrare processor? 2000kr är ganska stor skillnad för att vara samma prestanda.
- Undrar över RAM-minnena, står under processorns specifikationer att "Minnets hastigheter: 1333, 1600, 2133 MHz". Minnena du valde har 2400 MHz, spelar detta någon som helst roll?
- Hade ingen aning om att SLI var så lönsamt! Hur mycket bättre prestanda har 2x970 istället för ensamt 980, på ett ungefär?
- En nackdel för Gigabyten enligt tråden du länkade: "Largest and tallest card; not ideal for small cases or Sli conifgurations". Är det något jag ska bry mig om då det ska bli SLI?

Delarna du valde ser riktigt bra ut och otroligt snygg CPU-kylare, den måste jag ha.

1. Inte helt lätt att säga. 5820k är betydligt snabbare i vissa sammanhang, men inte alla. Samtliga processorer i 2011-3 (5820k, 5930k, 5960x) är lågt klockade i sitt grundutförande. Detta medför att det finns betydligt mer prestanda att hämta ur en sådan processor vid överklockning. Tittar vi på Sweclockers recension ser vi att det finns spel/program som drar nytta av fler trådar och den enorma beräkningskraft 5820k besitter:

Sex kärnor och tolv trådar medför mångsidighet. Att köpa DDR4 minnen känns dessutom roligare, då de kommer bli mainstream inom kort för många år framöver.

En 5820k går utan vidare att klocka upp till 4.4GHz (33% överklock från 3,3), vilket tillsammans med inneboende beräkningskapacitet och minnesbandbredd ger dig ett väldigt användbart system (till allt egentligen).

2. Om det står så, står det fel. DDR4 börjar på 2133MHz och går till 3000+. 2400MHz är en lagom prestanda-/prisnivå att lägga sig på. Alternativ vore t.ex. G.Skill DDR4@2666MHz för ~2600. Observera att du bör ha fyra minnesmoduler för maximal prestanda på den här plattformen (minnena jobbar i quad).

3. Jag skulle gissa på runt 50% bättre prestanda i ett scenario där processorn ej begränsar. Här har du ett exempel:

4. Detta var en jobbig fråga att svara på - men (!) lyckades hitta en bild inifrån chassit med ett ATI 5970 monterat inuti ett BitFenix Colossus. ATI 5970 är 310mm långt (d.v.s. samma som dina kort). Av bilden framgår att det m.a.o. borde vara lugnt med SLI:

Här är recensionen länken hämtades från

Lycka till!

EDIT: Det finns ingen bättre processor för rimliga pengar än 5820k, så den behöver ej bytas ut. 980 i SLI är dyrt för prestandan du får. 970 SLI blir perfekt för 144Hz-gaming.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av AntiChrist:

Tack igen för mycket bra och utförliga svar. Du svarar t.o.m på det jag inte ens har ställt men funderat över!

Det där med minnena står både på Webbhallens och Intels egna hemsida:
http://ark.intel.com/sv/products/82932/Intel-Core-i7-5820K-Processor-15M-Cache-up-to-3_60-GHz?q=5820k
Har jag kanske misstolkat något?

En sista fundering jag har är i och med att det blir två grafikkort, måste jag tänka på värmeutvecklingen dessa medför? Behövs mer fläkar i chassit? Till chassit medföljer 2 st 230mm och undrar om jag behöver fler eller om dessa räcker.

Annars känner jag mig rätt klar och kommer beställa inom kort!

Permalänk
Skrivet av MrMisterMaster:

Tack igen för mycket bra och utförliga svar. Du svarar t.o.m på det jag inte ens har ställt men funderat över!

Det där med minnena står både på Webbhallens och Intels egna hemsida:
http://ark.intel.com/sv/products/82932/Intel-Core-i7-5820K-Processor-15M-Cache-up-to-3_60-GHz?q=5820k
Har jag kanske misstolkat något?

En sista fundering jag har är i och med att det blir två grafikkort, måste jag tänka på värmeutvecklingen dessa medför? Behövs mer fläkar i chassit? Till chassit medföljer 2 st 230mm och undrar om jag behöver fler eller om dessa räcker.

Annars känner jag mig rätt klar och kommer beställa inom kort!

*Här {klick} kan du läsa lite om hur man bör ställa in fläktar i sitt system. Läs under "advanced configuration". Då du kör SLI kan det vara bra med ytterligare en fläkt för t.ex. utblås (1 inblås 2 ut). Värt att notera är dock att Gigabytes version har en ypperligt överdimensionerad kylningslösning, så kommer säkerligen funka bra oavsett. Se denna recension

*Angående minnena så är jag oförstående. Är på samma spår som du ...någon kanske kan förklara? Oroa dig dock inte, minnena kommer att fungera utmärkt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker TS ska köra med det starkaste grafikkort han kan få tag på " GTX 980 " sen köpa ett till i framtiden!

Permalänk
Skrivet av Nylund1940:

Tycker TS ska köra med det starkaste grafikkort han kan få tag på " GTX 980 " sen köpa ett till i framtiden!

Fast då blir den ju inte den "ultimata speldatorn" för priset?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Nylund1940:

Det var min första tanke, men är det verkligen värt att göra så? Jag kollade lite tester från denna recension:
http://www.guru3d.com/articles-pages/geforce-gtx-980-sli-review,1.html

Prestandaskillnaden mellan singel 980 och 2x 970 SLI är ganska stor, medan skillnaden mellan 2x 970 SLI och 2x 980 SLI inte verkar vara alltför stor, iallafall inte för dem pengarna.

Hur mycket kommer ett GTX 980 kosta om 1 eller 2 år, må tro? Värt att vänta med sämre prestanda tills dess? Är mer övertygad på 2x 970 SLI just nu

Edit: Spelen måste stödja SLI, right? Är detta något som jag bör ha i åtanke?