Linux Mint 11 Fil Server, hjälp

Permalänk
Medlem

Linux Mint 11 Fil Server, hjälp

har provat och provat att fixa min Linux Mint 11 maskin till en filserver för hemmet, men går totalt bet.
Alla andra datorer är windows XP/7 så man måste ju använda Samba iallafall, har provat guide efter guide men inget hjälper, finns det någon vänlig själ som kan berätta hur man gör ända från början?
Har en helt tom NTFS hdd i den som ska köras som lagring tills vidare för alla datorer i hemmet.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Högerklicka på mappen som ska delas ut välj utdelning, sen dela ut den klicka i gäståtkomst osv. Dela ut en hel hdd är svårare gär bara en mapp och lägg allting i den.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Högerklicka på mappen som ska delas ut välj utdelning, sen dela ut den klicka i gäståtkomst osv. Dela ut en hel hdd är svårare gär bara en mapp och lägg allting i den.

har gjort det, men vad är adressen till den mappen och funkar det att dela ut till windows? har hört att man ofta måste använda samba.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Behöver inte hjälp mer! har löst problemet, var paket som fattades

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lånar din tråd.. Sitter med Linux mint 10 som har 12:ans kärna..

Funderar på det här att kunna se delade mappar till & från .. Linux & Windows..

Är lite ny i Linux världen så det känns som jag håller på lite i blindo just nu!

Hittar inte alls det där meny alternativet dela ut mapp då man högerklickar på en mapp.. Får inte heller alternativet i arkiv menyn "anslut till server" att funka till windows server... Har för mig det har funkat förut då denna Linux mint installation var ny gjord..

Använder inte senare versioner av Windows än XP..

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilzen:

Lånar din tråd.. Sitter med Linux mint 10 som har 12:ans kärna..

Funderar på det här att kunna se delade mappar till & från .. Linux & Windows..

Är lite ny i Linux världen så det känns som jag håller på lite i blindo just nu!

Hittar inte alls det där meny alternativet dela ut mapp då man högerklickar på en mapp.. Får inte heller alternativet i arkiv menyn "anslut till server" att funka till windows server... Har för mig det har funkat förut då denna Linux mint installation var ny gjord..

Använder inte senare versioner av Windows än XP..

För att dela ut Linuxmappar till Windowsdatorer måste du köra Samba på Linuxdatorn.
Gör så här: https://help.ubuntu.com/community/How%20to%20Create%20a%20Net...!

Permalänk
Medlem

om du ska bara köra datorn som en fil-server rekomenderar jag FreeNAS, bygger på BSD och är relativt enkelt och sätta upp.

Förstår inte varför man ska köra Mint som server OS eller ett os med massa onödigt GUI, webgui är nästan för mycket, men freenas är ett undantag då ZFS är ett helvete och sätta upp med CLI om man är ny ^^

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.