Kan inte boota UEFI-raid-0 [X99-s, 120GB Samsung 840 evo]

Permalänk
Medlem

Kan inte boota UEFI-raid-0 [X99-s, 120GB Samsung 840 evo]

Hejsan Asus!

Ni brukar vara väldigt duktiga på hjälpa till med jobbiga problem - jag har ett sådant.

Jag går direkt på sak:

Jag skapade en UEFI-raid via UEFI-gränsnittets raidfunktion, där hittade den mina två samungdiskar och kunde skapa en raid-0 av dessa.

Sedan kunde jag kolla status på den, den känner korrekt av storleken på ~240GB, namnet jag satte och det står klart och tydligt "Bootable - YES"

Nu till problemet.

Jag sätter sedan i en W8-installationsDVD, startar upp installationen och ska välja vilken hårddisk jag vill ha det installerat på. (I denna fas har jag endast mina två samsung's inkopplade, inga andra hårddiskar)

I windows installationsmenyn dyker inte raiden upp alls. Bara detta är konstigt, enligt de flesta så ska IRST (intel raid storage technology) finnas med i windowsinstallation sedan vista typ.

Fine tänker jag, drar hem senaste drivrutinerna på USB (och dvd'n som följer med moderkortet- ingen skillnad) och installerar dem i windows-installationsmenyn.

Toppen- den hittar nu på min UEFI-raid!

MEN - Den går inte att installera windows på, enligt windows är den inte en bootable harddrive.
Felmeddelande: "Windows cannot be installed on this disk. This computer's hardware may not support booting to this disk."

Har provat allt jag kan tänka mig skulle kunna hjälpa, inklusive uppdatera bios. Båda hårddiskarna är helt nya.

Till slut gav jag upp och installerade vanlig RAID från bios och satte sata-portarna på RAID. Problemet är att nu tar datorn typ 2 minuter att starta upp för den ska göra 912837918723 raid-checks å skit varje uppstart. Min gamla dator med en SSD var typ tusen gånger snabbare än min nya..

Hojta till om jag missat någon info!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Jag är inte helt hundra på det här med UEFI, men måste inte mediat du bootar i från vara konfat för UEFI? Jag var tvungen att t.ex gör om min bootarbar USB jag använder med lite grejer för att jag skulle kunna installera över UEFI, jag kör dock inte Raid..

jag kanske bara yrar, jag har som sagt ingen jättekoll..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Jag är inte helt hundra på det här med UEFI, men måste inte mediat du bootar i från vara konfat för UEFI? Jag var tvungen att t.ex gör om min bootarbar USB jag använder med lite grejer för att jag skulle kunna installera över UEFI, jag kör dock inte Raid..

jag kanske bara yrar, jag har som sagt ingen jättekoll..

Du har helt rätt, men allt det här sköttes av bios

Bios gjorde raiden i UEFI, samt satte den till bootbar. I bios såg allting perfekt ut, den hittade raiden utan problem och alla status checks var gröna samt "Bootable - Yes".
Det var endast i installationen av windows 8 som det uppstod problem

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Du har helt rätt, men allt det här sköttes av bios

Bios gjorde raiden i UEFI, samt satte den till bootbar. I bios såg allting perfekt ut, den hittade raiden utan problem och alla status checks var gröna samt "Bootable - Yes".
Det var endast i installationen av windows 8 som det uppstod problem

Hmm märkligt, du har inte fått ordning på det än alltså?

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Hmm märkligt, du har inte fått ordning på det än alltså?

Nope, satt i typ 3 timmar innan jag gav upp. Installerade till o med gamla versioner av IRST, men det blev alltid samma resultat.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Jag är inte expert men jag skulle prova att flytta satakablarna till sata0 och 1 kontakterna. (om de inte redan sitter där förstås ) Man vet ju inte om det är någon skum bugg .

Om du får Windows att hitta din raid kan jag tipsa om en sak som en kompis och jag va ute för nyligen med raid och windows 8. Gick inte alls att installera utan den hängde sig när han skulle kopiera filerna i installationen (0% kopiering). Då lyckades vi att lösa det genom att skapa egna partitioner och sedan formatera dom innan vi tryckte på "nästa". Vi provade massa saker med både win 10 och win 8 och till slut lyckades vi på detta sätt.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk

Har du bootat windows från USB stickan i UEFI eller Legacy boot? Jag fick det där problemet förut när jag inte hade bootat windows i UEFI.

Visa signatur

Gaming:.:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[Corsair Dominator 6000Mhz 64GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Phanteks NV9]:.
Server:.:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[72TB Toshiba + 2x2TB Kingston NVME]:.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WoG:

Nope, satt i typ 3 timmar innan jag gav upp. Installerade till o med gamla versioner av IRST, men det blev alltid samma resultat.

Hej,

Installera 32-bitars versionen av IRST-drivrutinen. Vänta ett litet tag efter den är klar och tryck på Refresh. Syns Raid 0 array då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Installera 32-bitars versionen av IRST-drivrutinen. Vänta ett litet tag efter den är klar och tryck på Refresh. Syns Raid 0 array då?

Hej!

Jag provade med båda versionerna som följde med på DVD'n, är rätt säker på att en av dem var 32 bit.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WoG:

Hej!

Jag provade med båda versionerna som följde med på DVD'n, är rätt säker på att en av dem var 32 bit.

Ta inte från skivan, ladda ner härifrån istället: http://www.asus.com/se/Motherboards/X99S/HelpDesk_Download/

Visa signatur