Permalänk
Medlem

Drivrutin saknas.

Hej , Jag har ett moderkort Maximus VII hero där jag efter att ha installerat Win 8.1 får meddelande i kontrollpanelen att drivrutin saknas.

Det är PCI-styrenhet för enkel kommunikation.

Enhetsinformationen säger att det är PCI-buss 0, enhet 22.

Vad är det för enhet och var hittar jag drivrutinen? Går inte att uppdatera genom att låta windows söka på installationsskivan.

Ej heller hjälper det med Intels driver update utility.

Jag har liksom snart letat i en vecka nu och börjar bli lite irriterad.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Testpilot

Gå in i enhetshanteraren och kolla egenskaper för enheten (den borde ha ett utropstecken på sig), gå sen till fliken details och kolla i listan properties om du kan hitta något som kan hjälpa dig om du googlar.

För USB-enheter finns det exempelvis under hardware ids info om VID (tillverkar-id) och PID (produkt-id) som oftast ger tillverkare och enhet, iallafall det förstnämnda. För PCI-enheter borde det finnas motsvarande VEN (tillverkare) och DEV (enhet) som man kan söka efter. Det är fyrsiffriga hexadecimal nummer du ska leta efter.

PCI VEN 8086 är exempelvis Intel och USB VID 045E är Microsoft.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

troligtvis typ Intel(R) Management Engine Interface
Kolla maskinvaru-id och googla den så hittar du.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

troligtvis typ Intel(R) Management Engine Interface
Kolla maskinvaru-id och googla den så hittar du.

Har fått tips om att det är den det troligen är frågan om.

Får testa det .

Har testat det nu. Det var denna som saknades.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W