Rookie på HTPC och vill inte bygga själv

Permalänk

Rookie på HTPC och vill inte bygga själv

Tja alla goa gubbar och gummor!

Orkar inte mecka med min laptop längre och koppla den till TVn varje gång jag ska kolla på film eller liknande.

Tänkte köpa mig en HTPC som kan stå där vid TV:n och köra filmer, serier och streamar från Netflix och HBO smärtfritt.

Köpråd på färdig HTPC så jag bara kan koppla in och köra?

Intel NUC?

Andra alternativ? När man kollar på komplett och webhallen m.m. så verkar nästan alla träffar vara chassin m.m.

hjääääääääääälp!

pöss å hej

Permalänk
Medlem

Finns hur mycket trådar som helst om just detta.
Hur stor budget har du?

NUC DN2820FYKH är ett bra val om du endast ska ha den till att kolla tv/filmer då man kan komma undan ganska billigt, Sen har du ju även moderkorten j1800 och j1900 som också är fin fina som HTPC.

Finns ju även val fri MiniX Neo x7/x8 som är så gott som att bara koppla in och köra om man jämför med NUCn.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Byggt på J1900: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...
Elgiganten har fler liknande med lite olika prestanda som kan funka om man inte vill bygga själv.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Budget spelar ingen större roll då jag antar att man hamnar runt 2-4 papp för duglig prestanda?

Sökfunktionen där man försöker hitta en bra tråd som innehåller något som är vettigt är ju så begränsad så då är det lättare att skapa ny tråd imo.

Lite som "lfgtfy"/letmegooglethatforyou".....vad är meningen med att kunna posta trådar om man inte får skapa nya för att det redan finns andra trådar som tar upp liknande ämne?

tack för tipset på elgiganten!

Permalänk
Medlem

Kör en NUC själv, se min signatur för exakta komponenter. Den klarar i princip allt, till och med 4K efter lite pill. Inte så jobbigt att "bygga den" som man kanske tror, bara öppna lådan, tryck i RAM och mSATA SSD, installera windows och färdigt. Mitt kit hittar du här. Tänk på att det även behövs en HDMI-miniHDMI kabel och ethernetkabel. Man kan även köpa ett trådlöst kort och trycka i. Se officiella NUC tråden för mer info.

Edit: Vad det gäller Netflix så har de bäst stöd på Smart-TV appen. Endast där kan du få 4K, det går inte på HTPC i dagsläget.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozzor:

Kör en NUC själv, se min signatur för exakta komponenter. Den klarar i princip allt, till och med 4K efter lite pill. Inte så jobbigt att "bygga den" som man kanske tror, bara öppna lådan, tryck i RAM och mSATA SSD, installera windows och färdigt. Mitt kit hittar du här. Tänk på att det även behövs en HDMI-miniHDMI kabel och ethernetkabel. Man kan även köpa ett trådlöst kort och trycka i. Se officiella NUC tråden för mer info.

Edit: Vad det gäller Netflix så har de bäst stöd på Smart-TV appen. Endast där kan du få 4K, det går inte på HTPC i dagsläget.

Hur fick du reda på att det inte går att spela upp 4K filmer på en HTPC men på en smart-TV? Bra info att veta. Håller på att försöka plocka ihop en HTPC men har fastnat lite på vad jag är sugen på....

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem
Skrivet av misguided:

Beror lite på om du spelar upp en lokal fil från hårddisken med t.ex. VLC, eller med Flash Player, eller HTML5. Värsta fallet är med Flash Player. Den pallar förmodligen de tre olika scenariorna, dock kanske inte silkeslent på flash. Och frågan är hur framtiddsäker processorn är. En i3:a eller Celeron är ett säkrare val enligt mig om du inte vill köpa en i5:a.

Skrivet av larssa87:

Hur fick du reda på att det inte går att spela upp 4K filmer på en HTPC men på en smart-TV? Bra info att veta. Håller på att försöka plocka ihop en HTPC men har fastnat lite på vad jag är sugen på....

Står här: https://help.netflix.com/sv/node/13444 . En NUC i3:a eller i5:a hade jag satsat på. Bättre att köpa en lite kraftigare processor och snåla på RAM/HDD/SSD än tvärtom.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av misguided:

Den pallar säkert det men Intel Celeron 1007U / 1.5 GHz är väl inte svin bra men för den pengen är det ok pris för ett komplett system med OS.
Tycker ändå du borde satsa på I3 om budget inte spelar så stor roll, då har du ändå den extra kraften som kanske behövs nån gång.

Jag hade själv en j1800 det funkade bra om man bara spelade upp film men när/om man behövde multitaska så saknade man ändå lite mer kräm.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

tack så jättemkt för alla svar!

Permalänk

Inget fan av Acer men detta kanske kan vara något? http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/195369-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozzor:

Beror lite på om du spelar upp en lokal fil från hårddisken med t.ex. VLC, eller med Flash Player, eller HTML5. Värsta fallet är med Flash Player. Den pallar förmodligen de tre olika scenariorna, dock kanske inte silkeslent på flash. Och frågan är hur framtiddsäker processorn är. En i3:a eller Celeron är ett säkrare val enligt mig om du inte vill köpa en i5:a.

Står här: https://help.netflix.com/sv/node/13444 . En NUC i3:a eller i5:a hade jag satsat på. Bättre att köpa en lite kraftigare processor och snåla på RAM/HDD/SSD än tvärtom.

Ibland undrar jag hur blind jag är när jag letar efter något. Tack för hjälpen. Jag kommer bygga ett eget system. Vet bara inte vad för delar jag ska använda. Å hur mycket prestanda/ljudnivå jag vill uppnå. Tror NUC kan bli lite för svag.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozzor:

Kör en NUC själv, se min signatur för exakta komponenter. Den klarar i princip allt, till och med 4K efter lite pill. Inte så jobbigt att "bygga den" som man kanske tror, bara öppna lådan, tryck i RAM och mSATA SSD, installera windows och färdigt. Mitt kit hittar du här. Tänk på att det även behövs en HDMI-miniHDMI kabel och ethernetkabel. Man kan även köpa ett trådlöst kort och trycka i. Se officiella NUC tråden för mer info.

Edit: Vad det gäller Netflix så har de bäst stöd på Smart-TV appen. Endast där kan du få 4K, det går inte på HTPC i dagsläget.

Den här NUCen verkar cool, är det den perfekta lösningen för mig som har en NAS med mina filmer på ? Jag tänkte att jag kunde sätta NUCen bakom tvn (då min tv hänger på väggen) och sen streama från NASen till NUCen via det lokala nätverket ? Skulle detta kunna funka bra även om det är tunga 1080p filmer ?

Förresten hur styr man en nuc ? Vill inte ha ett tangentbord utan gärna styra med min tv-kontroll

Permalänk
Medlem
Skrivet av critaL:

Den här NUCen verkar cool, är det den perfekta lösningen för mig som har en NAS med mina filmer på ? Jag tänkte att jag kunde sätta NUCen bakom tvn (då min tv hänger på väggen) och sen streama från NASen till NUCen via det lokala nätverket ? Skulle detta kunna funka bra även om det är tunga 1080p filmer ?

Förresten hur styr man en nuc ? Vill inte ha ett tangentbord utan gärna styra med min tv-kontroll

Jag kör en egen FreeNAS server byggt på skräpdelar, en AMD 3600+, 2GB RAM, Intel nätverkskort med 1Gbit ethernet och en gammal 2,5" 500GB laptopdisk. Funkar mycket bra, kan strömma 10GB+ 3D filmer i 1080p utan hack. Har ingen 4K-TV för sådana tester, bara en 1080p.

För att styra har du flera alternativ, antingen ett kombinerat tangentbord/pekplatta, en windows media center fjärr, eller liknande. Jag styr XBMC med en Xbox 360 kontroll, funkar bra. Apple remote funkar bara med hacks på linux (så vitt jag vet, orkade inte forska närmre på det). Dock måste jag skaffa en mus att använda när man surfar utanför XBMC, funkar dåligt med mobilen. Tänk på att du troligtvis inte kan köra en IR-baserad fjärr om du hänger NUC:en bakom TV:n, då mottagaren på NUC:en blir skymd bakom TV:n. Så en windows media center fjärr med wifi/bluetooth mottagare via USB är kanske bäst för dig när du vill styra XBMC. Men att styra musen utanför är som sagt knepigare.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssa87:

Ibland undrar jag hur blind jag är när jag letar efter något. Tack för hjälpen. Jag kommer bygga ett eget system. Vet bara inte vad för delar jag ska använda. Å hur mycket prestanda/ljudnivå jag vill uppnå. Tror NUC kan bli lite för svag.

Inga problem NUC är för svag till spel enligt mig, men till film ska den palla med allt upp till 4K. Den går att få tystare med BIOS pill. Stock hörs fläkten bara om rummet är knäpptyst.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

Har förvisso en htpc/server kopplad till TVn hemma men hos svärmor har jag istället bara en chromecast-sticka kopplad till TVn som jag sedan styr med appar från mobilen (plex/youtube) eller i nödfall en dator via webbläsaren chrome. Visst kan HTPCn med en 4670k göra mycket mer än att bara streama film, men rent spontant känns kombinationen med chromecast betydligt enklare och mer bekväm för mig, bara att dra fram något avsnitt av bamse eller vad man nu vill i mobilen och trycka på play så sköter resten sig självt utan att behöva starta upp / navigera i en hel dator på smått besvärliga wifi-tangentbord/touchpads.