Grafikkort för CAD, Photoshop m.m.

Permalänk
Medlem

Grafikkort för CAD, Photoshop m.m.

Hej,
Har en annan tråd där jag frågar lite om mitt kommande datorbygge men känner att jag skulle vilja fråga lite mer specifikt om grafikkort. Är det någon som känner till vad man bör kika efter i ett grafikkort när det gäller CAD?

När jag läser på programmet Rhinoceros specifikationer så säger de att det funkar med det mesta men att det är bra med stöd för OpenGL 2. Någon som vet bra kort för detta?

Jag har hittills kikat på detta kort som ska vara allmänt bra: Gigabyte radeon hd7870 men fick nyss tips om r9 280 som tydligen skulle vara billigare och bättre (?).

Tips??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bäst för ändamålet är ju nvidia quadro kort.
Från AMD är motsvarande FirePro korten.

Tyvärr kan dessa kort kosta ordentligt med pengar, så ofta väljer man ett vanligt konsument kort istället, knepiga är att dessa inte är lika bra anpassade fär CAD, och liknade, utan dessa är bäst för spel.

Inte helt uppdaterad på vilka grafikkort som är bäst lämpligt för rimliga pengar, men traditionellt sett har Nvidias varit dom lämpligaste då programmen har haft bäst stöd för dessa med Nvidias CUDA kärnor, det kanske är mer jämt idag, osäker.

Likaså att välja bland dom ur spelsynpunkt bästa korten är ingen jättefördel, blir att det kostar mer än vad det smakar, speciellt om det innebär att man då väljer en lite svagare CPU och mindre RAM istället.

Så val av stark CPU är prioritet 1, mycket RAM prioritet 2, och grafikkort prioritet 3.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ja, jag kommer köra på Intel core i7 4790k med 16 gb ram, så det ska ju duga... Är mest fundersam på hur mycket jag bör satsa på grafiken. Vi spelar inte så värst tunga grejer, så att det är bra för CAD och grafisk design är viktigare. Men det känns lite som en djungel... Tänker inte satsa på ett dyrt CAD-kort men vill gärna ha ett allmänt bra kort som CAD "gillar" så att säga...

Permalänk
Medlem

De kort jag skrev om i första posten bör ju funka, men de skiljer sig genom att 7870 har mer processor och r9 mer minne... Vad av detta kan vara värt att prioritera?

Permalänk
Medlem

R9 280 är ett vassare kort, det är i princip en omdöpning av 7950. 7870 motsvarar 270X.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Har inte Nvidia Titan / Titan Black också extra prestanda för CAD och liknande ??
"GeForce GTX Titan Black har full dubbelprecisions flyttalsprestanda."

Fortfarande dyrt kort men antar att det är billigare än Quadro korten.
Frågan är väl när Titan 2 dyker upp, men kan ju dröja tills nästa år.

Permalänk
Medlem

Nvidia titan verkar ligga på 8k+ så det är uteslutet... Jag kommer inte använda kortet till CAD annat än på fritiden i nuläget och tänker lägga något i stil med vad r9 280 eller 7870 kostar, inte mer men gärna mindre... Men vad är det som gör r9 vassare mer än att det har mer minne? Varför är 7870 dyrare..?

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan ett Quadro och ett Geforce är till största del mjukvaran.

Vet inte om det är okej att diskutera detta, men har läst att det går att ladda ner drivrutiner som "låser upp" ett Geforce till ett Quadro (Mod: ta bort om det inte är tillåtet).

Men om du bara ska småCADa lite småprylar så tror jag inte att du behöver så starka grejer.

Permalänk
Medlem

Jag är arkitekt men jobbar inte just nu med gestaltning och vill därför hålla igång mina skills på fritiden... Så det blir nog inga stora grejer och inte så ofta, men det är ändå hus vi snackar om och kommer säkerligen bli en del rendering. Så jag vet inte hur man ska definiera det, men "småCAD" i form av enkla geometrien handlar det kanske inte om...

Permalänk
Medlem

Men R9 280 verkar ju ganska schysst då kanske... Kollade lite på prisjakt och det finns ju en hel del olika "r9 280": http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=r9%20280 är det den översta Asus för 1890:- som är aktuellt..?