Permalänk

Hörlurar för 1500kr.

Hej jag söker ett par hörlurar för max 1500.

Jag spelar en bra del och musiken jag lyssnar på är lite blandat, mestadels rock, electro och house. Jag har varken seperat ljudkort, dac eller amp och det känns inte som något man får in på denna budgeten. Jag har även mycket stort huvud så det är värt att tänka på, till exempel får jag inte på mig ett par kingston cloud. Jag har funderat på ett par dt770 pro 80ohm.

Så för att sammanfatta, jag är en storhövdad tölp som har 1500 kr att spendera på att ta steget upp från "gaming"-ljudet.

MVH Gabriel

Permalänk
Medlem

Det är inte värt att lägga 1500 kr på ett par hörlurar om du enbart har det sketna inbyggda ljudkortet som kommer standard med moderkortet.

Jag är väldigt nöjd med min setup, Audio Techniqa ATH-M50 och ett Asus Xonar U7. Mycket kvalité för pengarna.
Det går totalt på ~1800 kr.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidbergstedt:

Det är inte värt att lägga 1500 kr på ett par hörlurar om du enbart har det sketna inbyggda ljudkortet som kommer standard med moderkortet.

Jag tycker snarare att det mycket sällan är värt att lägga pengar på ljudkort innan man börjar närma sig iaf 3000 kronor.
Integrerade ljudkretsar får ofta oförtjänt mycket skit lite bara för att.
http://www.tomshardware.com/reviews/high-end-pc-audio,3733.ht...
https://www.youtube.com/watch?v=d1rXcJuEsy0

Skrivet av Arvidbergstedt:

Jag är väldigt nöjd med min setup, Audio Techniqa ATH-M50 och ett Asus Xonar U7. Mycket kvalité för pengarna.
Det går totalt på ~1800 kr.

Vad har du för ljudkretsar integrerat på ljudkortet?
Upplever du stor skillnad?
Har du provat blindtest på dig själv och andra?

Permalänk
Skrivet av Arvidbergstedt:

Det är inte värt att lägga 1500 kr på ett par hörlurar om du enbart har det sketna inbyggda ljudkortet som kommer standard med moderkortet.

Jag är väldigt nöjd med min setup, Audio Techniqa ATH-M50 och ett Asus Xonar U7. Mycket kvalité för pengarna.
Det går totalt på ~1800 kr.

Skrivet av Kilroy:

Jag tycker snarare att det mycket sällan är värt att lägga pengar på ljudkort innan man börjar närma sig iaf 3000 kronor.
Integrerade ljudkretsar får ofta oförtjänt mycket skit lite bara för att.
http://www.tomshardware.com/reviews/high-end-pc-audio,3733.ht...
https://www.youtube.com/watch?v=d1rXcJuEsy0

Vad har du för ljudkretsar integrerat på ljudkortet?
Upplever du stor skillnad?
Har du provat blindtest på dig själv och andra?

Oh jag glömde säga det, jag ska uppgradera datorn senare och då skaffar jag antagligen bättre dac/amp/ljudkort men jag vill fortfarande kunna använda dem nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creepyshadow:

Oh jag glömde säga det, jag ska uppgradera datorn senare och då skaffar jag antagligen bättre dac/amp/ljudkort men jag vill fortfarande kunna använda dem nu.

Okej, jag hade köpt Audio Techniqa ATH-M50x eller Beyerdynamic i prisklassen.
Jag tycker Audio Technica är ganska tighta så om du har stort huvud kanske dom inte är dom bästa...

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att DT770 är bästa lurarna man kan få under 1500kr. I alla fall enligt mig, m50 låter klart sämre om jag får tycka till.

DT770 har jag svårt att säga om det sitter tight eller inte, tror inte det ska vara några problem men om det mot förmodan skulle vara så så har jag för mig att de ska tåla rätt bra att stretcha på huvudbygeln något.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av creepyshadow:

Hej jag söker ett par hörlurar för max 1500.

Jag spelar en bra del och musiken jag lyssnar på är lite blandat, mestadels rock, electro och house. Jag har varken seperat ljudkort, dac eller amp och det känns inte som något man får in på denna budgeten. Jag har även mycket stort huvud så det är värt att tänka på, till exempel får jag inte på mig ett par kingston cloud. Jag har funderat på ett par dt770 pro 80ohm.

Så för att sammanfatta, jag är en storhövdad tölp som har 1500 kr att spendera på att ta steget upp från "gaming"-ljudet.

MVH Gabriel

Och du funderar på enbart slutna (DT770) eller kan även tänka dig öppna hörlurar?

http://en.wikipedia.org/wiki/Headphones#Open_or_closed_back

Open or closed back
Both circumaural and supra-aural headphones can be further differentiated by the type of earcups:

Open-back headphones have the back of the earcups open. This leaks more sound out of the headphone and also lets more ambient sounds into the headphone, but gives a more natural or speaker-like sound and more spacious "soundstage" - the perception of distance from the source.

Closed-back (or sealed) styles have the back of the earcups closed. They usually block some of the ambient noise, but have a smaller soundstage, giving the wearer a perception that the sound is coming from within their head. Closed-back headphones tend to be able to produce stronger low frequencies than open-back headphones.

Semi-open headphones, have a design that can be considered as a compromise between Open-back headphones and Closed-back headphones. This may imply that the result combines all the positive properties of both designs. Some believe the term "Semi-open" is purely there for marketing purposes. While there is no exact definition for the term semi-open headphone, there are designs that can be considered as such. Where the open-back approach has hardly any measure to block sound at the outer side of the diaphragm, and the closed-back approach, really has a closed chamber at the outer side of the diaphragm, a semi-open headphone can have a chamber to block sound partially while leaving some sound through, via openings or vents.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Och du funderar på enbart slutna (DT770) eller kan även tänka dig öppna hörlurar?

http://en.wikipedia.org/wiki/Headphones#Open_or_closed_back

Open or closed back
Both circumaural and supra-aural headphones can be further differentiated by the type of earcups:

Open-back headphones have the back of the earcups open. This leaks more sound out of the headphone and also lets more ambient sounds into the headphone, but gives a more natural or speaker-like sound and more spacious "soundstage" - the perception of distance from the source.

Closed-back (or sealed) styles have the back of the earcups closed. They usually block some of the ambient noise, but have a smaller soundstage, giving the wearer a perception that the sound is coming from within their head. Closed-back headphones tend to be able to produce stronger low frequencies than open-back headphones.

Semi-open headphones, have a design that can be considered as a compromise between Open-back headphones and Closed-back headphones. This may imply that the result combines all the positive properties of both designs. Some believe the term "Semi-open" is purely there for marketing purposes. While there is no exact definition for the term semi-open headphone, there are designs that can be considered as such. Where the open-back approach has hardly any measure to block sound at the outer side of the diaphragm, and the closed-back approach, really has a closed chamber at the outer side of the diaphragm, a semi-open headphone can have a chamber to block sound partially while leaving some sound through, via openings or vents.

Nä jag har inga preferenser där.
Hur som helst de jag ser på prisjakt är tidigare nämda dt 770 pro 80 ohm eller sennheiser hd 558.
Så vilka föreslår ni?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av creepyshadow:

Nä jag har inga preferenser där.
Hur som helst de jag ser på prisjakt är tidigare nämda dt 770 pro 80 ohm eller sennheiser hd 558.
Så vilka föreslår ni?

Båda. De låter rätt olika så testa och välj de du gillar.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creepyshadow:

Nä jag har inga preferenser där.
Hur som helst de jag ser på prisjakt är tidigare nämda dt 770 pro 80 ohm eller sennheiser hd 558.
Så vilka föreslår ni?

Jag hade föregångaren som hette HD555 och jag älskade de lurarna. Däremot så är de öppna så har du mycket skit i bakgrunden som låter så kommer du höra det med lurarna på dig också. Alternativt så kommer alla runt omkring dig höra det du lysnar på också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tycker snarare att det mycket sällan är värt att lägga pengar på ljudkort innan man börjar närma sig iaf 3000 kronor.
Integrerade ljudkretsar får ofta oförtjänt mycket skit lite bara för att.
http://www.tomshardware.com/reviews/high-end-pc-audio,3733.ht...
https://www.youtube.com/watch?v=d1rXcJuEsy0

Vad har du för ljudkretsar integrerat på ljudkortet?
Upplever du stor skillnad?
Har du provat blindtest på dig själv och andra?

Jag har ett Asus Maximus V Gene, vilket ska ha en hyffsad ljudkrets. Jag kan definitivt säga att jag upplever stora skillnader. Skarphet och detalj där främst.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

+1 för Audiotechnica ATH M50 från mig, riktigt bra lurar som är riktigt bekväma.
Nu har jag nog medelstort huvud så jag vet inte hur det skulle skilja sig från mig till dig men expanderar jag mina lurar till max settings så kan jag inte tänka mig att ditt huvud är för stort för lurarna då dom säkerligen går på ett större bowlingklot om inte också en och annan sänk-bomb.

Permalänk
Medlem

Kolla på Philips Fidelio X1 och X2 om det kan vara något

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Audio Techniqa ATH-M50, precis som Arvidbergstedt med flera skrev! Köpte mina för 1300,så det är ju definitivt i din prisklass. Sjukt prisvärda, bra ljud som fan! både bra bas, mellanregister och diskant!

Men nu till den bittra sanningen. Jag har ett ljudkort för 1500:-, Presonus audiobox 22VSL. Jag märker en markant skillnad på ljudkvalitén mellan det kortet och t.ex mobiltelefonen. Aldrig provat den rätt in i en PC, men av erfarenhet så är det ju inte lika mycket kräm i ett integrerat standardljudkort jämfört med ett bra externt.

Hörlurarna är faktiskt inte obekväma, det fungerar bra för mig att ha dem under långa sessioner. Ett minus är att det är svårare att spela med mic när man har dem. Jag har en "riktig" mikrofon (studio mikrofon) som jag har jämte. Det är 100 gånger bättre kvalite än i en gaming mic men det är också 100 gånger bökigare.

Tror att du kommer bli riktigt nöjd med hörlurarna! Dem är smidiga och kraftfulla. Skulle mina gå sönder så skulle jag utan tvekan köpa ett par identiska! Då har Audio technica lyckats bra enligt mig!

Permalänk
Medlem

AKG K 272 HD tycker jag är betydligt bättre och bekvämare än ATH-M50. Gillade inte alls ATH-M50 tyckte dom klämde på huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creepyshadow:

Nä jag har inga preferenser där.
Hur som helst de jag ser på prisjakt är tidigare nämda dt 770 pro 80 ohm eller sennheiser hd 558.
Så vilka föreslår ni?

Skrivet av Nirono:

Jag hade föregångaren som hette HD555 och jag älskade de lurarna. Däremot så är de öppna så har du mycket skit i bakgrunden som låter så kommer du höra det med lurarna på dig också. Alternativt så kommer alla runt omkring dig höra det du lysnar på också.

När det gäller Sennheiser HD555 så kan det nog vara rätt kul för många som inte vet, att det finns en mod som heter "Sennheiser HD 555 to HD 595 Mod" (det är bara att skriva 555 mod på tuben så kommer det väldigt många guider)

Som fixar att HD 555 blir HD 595 som kostar så mycket mer

Om man nu pallar göra det, själv köpte jag mina färdigmoddade här på marknaden.

HD555 mod make it a HD595

"kolla gärna prisskillnaden"

Kanske hjälper någon som inte visste detta.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

När det gäller Sennheiser HD555 så kan det nog vara rätt kul för många som inte vet, att det finns en mod som heter "Sennheiser HD 555 to HD 595 Mod" (det är bara att skriva 555 mod på tuben så kommer det väldigt många guider)

Som fixar att HD 555 blir HD 595 som kostar så mycket mer

Om man nu pallar göra det, själv köpte jag mina färdigmoddade här på marknaden.

HD555 mod make it a HD595

"kolla gärna prisskillnaden"

Kanske hjälper någon som inte visste detta.

Dom blir inte alls som ett 595, dom blir mer luftiga och låter mer likt 595 javisst. Men 595 använder bättre drivers en 555.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Silcan:

Dom blir inte alls som ett 595, dom blir mer luftiga och låter mer likt 595 javisst. Men 595 använder bättre drivers en 555.

Öh nej det är samma driver i båda
http://www.custom-cable.co.uk/sennheiser-replacement-capsules...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Dom blir inte alls som ett 595, dom blir mer luftiga och låter mer likt 595 javisst. Men 595 använder bättre drivers en 555.

Är du riktigt säker på det?

"Quite a few people speculated in my Original thread that the more expensive HD595 headphones must also be using a more expensive driver.
However, Head-fi member MCC posted the smoking gun; a picture of the original Sennheiser replacement driver labelled “HD 555 / HD 595″

Head-fi member MCC posted the smoking gun; a picture of the original Sennheiser replacement driver labelled “HD 555 / HD 595

Det är bara att googla vidare om du vill, hittar du motsatsen, har du överbevisat mig.

Nypris vid släpp = HD555 $199.95 vs HD595 $349.95 = same shit. (förutom gummibitarna då)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Öh är du säker på att det är en officiell original del ifrån senn själva? Men det är ju bekvämt att sälja den till både och.

Skrivet av skog1s:

Är du riktigt säker på det?

"Quite a few people speculated in my Original thread that the more expensive HD595 headphones must also be using a more expensive driver.
However, Head-fi member MCC posted the smoking gun; a picture of the original Sennheiser replacement driver labelled “HD 555 / HD 595″

Head-fi member MCC posted the smoking gun; a picture of the original Sennheiser replacement driver labelled “HD 555 / HD 595

Det är bara att googla vidare om du vill, hittar du motsatsen, har du överbevisat mig.

Nypris vid släpp = HD555 $199.95 vs HD595 $349.95 = same shit. (förutom gummibitarna då)

http://www.head-fi.org/t/403963/sennheiser-hd555-and-hd595-in...

Ena magneten verkar vara gjord av nån pressad metall och den andra i neodymium legering. Undrar hur det ser ut om man plockar isär drivarna.

Men bevisa mig du som kan detta.

Permalänk
Medlem

Köpte själv Audio Techniqa ATH-M50 och är helnöjd tittade dock på Bose SoundTrue Around-Ear som går på 1500:- kanske nått och titta på?

Permalänk
Medlem

Har sennheiser hd558, bra lurar, neutralt ljud och öppna. Väldigt bra för fps spel bland annat där jag använder dem mest. Relativt svag bas dock enligt mig.

Hade dock köpt Beyerdynamic dt770 mest på grund av alla bra betyg dem fått.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Sennheiser HD25-1 II
Bara o köpa. Stäng tråden

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tycker snarare att det mycket sällan är värt att lägga pengar på ljudkort innan man börjar närma sig iaf 3000 kronor.
Integrerade ljudkretsar får ofta oförtjänt mycket skit lite bara för att.
http://www.tomshardware.com/reviews/high-end-pc-audio,3733.ht...

Det där borde vara obligatorisk läsning för alla här inne

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk

Oh så många svar på tråden. Trevligt att se!

Skrivet av Mechanix:

Sennheiser HD25-1 II
Bara o köpa. Stäng tråden

Dessa är on ear och jag letar efter over ear men tack för tipset.

Jag får ta någon dag och åka ner i malmö och testa alla lurar. Just nu känns det som dt 770s då jag gillar bas(jag kan väl inte komma ifrån att jag är en del av beats-generationem ) och hd 588 saknar det samt att de SER plastiga ut men vad är era intryck om konstruktionen? Jag vet att sennheiser har bra kvalite men jag är ganska vårdslös av mig. Audiotechnica ath50(x) verkar där vara blandade känslor om så de får jag pröva helt enkelt. Sen nämndes akg k 272 hd och bose truesound AE men jag skulle gärna vilja höra fler åsikter om dem.

Permalänk
Medlem

Kan VERKLIGEN rekommendera dessa overear lurar: Sony MDR 1-R
Ljudet är riktigt fint, dom har fått super bra betyg i tester, och dom är riktigt snygga och sitter jätte skönt. Följer även med 2 olika kablar för vanligt lyssnande och för iPhone med kontroll och mic.
Att dom har ett frekvensomfång på 4-80000hz är helt stört, och mig veterligen så kommer inga andra hörlurar ens i närheten. (bevisa mig gärna fel här, för jag har verkligen aldrig sett något som ens kommer i närheten av dessa, sen om örat kan uppfatta en sådan omfång är en annan femma dock )
Har haft flera olika Sennheiser lurar innan i 1000-3000kr klassen, och har hållit mig till Sennheiser länge för att dom sitter så skönt och låter bra.
Men dessa förvånade mig verkligen när jag provade dom. Köpte ett par direkt

Dom ligger på 1490kr på siba.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1421630

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av creepyshadow:

Oh så många svar på tråden. Trevligt att se!

Dessa är on ear och jag letar efter over ear men tack för tipset.

Jag får ta någon dag och åka ner i malmö och testa alla lurar. Just nu känns det som dt 770s då jag gillar bas(jag kan väl inte komma ifrån att jag är en del av beats-generationem ) och hd 588 saknar det samt att de SER plastiga ut men vad är era intryck om konstruktionen? Jag vet att sennheiser har bra kvalite men jag är ganska vårdslös av mig. Audiotechnica ath50(x) verkar där vara blandade känslor om så de får jag pröva helt enkelt. Sen nämndes akg k 272 hd och bose truesound AE men jag skulle gärna vilja höra fler åsikter om dem.

Kan ge ännu en negativ röst åt AudioTech ATH50. Har även jag sorleken större huvud och jag fick ont i huvudet om jag hade lurarna på mig. De trycker mycket ovanpå huvudet. Sålde mina och köpte BeyerDynamic lurarna i signaturen. Bästa bytet jag gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creepyshadow:

Oh så många svar på tråden. Trevligt att se!

Dessa är on ear och jag letar efter over ear men tack för tipset.

Jag får ta någon dag och åka ner i malmö och testa alla lurar. Just nu känns det som dt 770s då jag gillar bas(jag kan väl inte komma ifrån att jag är en del av beats-generationem ) och hd 588 saknar det samt att de SER plastiga ut men vad är era intryck om konstruktionen? Jag vet att sennheiser har bra kvalite men jag är ganska vårdslös av mig. Audiotechnica ath50(x) verkar där vara blandade känslor om så de får jag pröva helt enkelt. Sen nämndes akg k 272 hd och bose truesound AE men jag skulle gärna vilja höra fler åsikter om dem.

Nja,låt dig inte luras av det nätta utseendet på " Sennheiser HD25-1 II" ...

Helt grymma för att va i den prisklassen. Sitter förvånansvärt tätslutande och bekvämt,släpper inte in ett skit av omgivningen,fantastiskt ljud,toppklass på basåtergivning i balans med alla andra register,kan användas till film,spel,musik,och är perfekta som studiolurar!
Köpte mig ett par såna till mina V-drums(Roland td30) och blev grymt överraskad av vilket jävla tryck det blev när man sitter o bankar på trummorna... Man kan dra på rejält mycket innan det uppstår nån tendens till missljud etc,(har faktiskt aldrig hört nåt missljud med dessa) ......Har testat några lurar i 3k-4k klassen,men de va inte ett dugg bättre än HD25! Snarare tvärtom . Rekommenderar dessa som fan. Du kommer aldrig hitta några bättre i den prisklassen . Svinbra byggkvalitet också trots det lite billiga utseendet. KÖÖÖP FFS

Permalänk
Skrivet av Kaotica:

Nja,låt dig inte luras av det nätta utseendet på " Sennheiser HD25-1 II" ...

Helt grymma för att va i den prisklassen. Sitter förvånansvärt tätslutande och bekvämt,släpper inte in ett skit av omgivningen,fantastiskt ljud,toppklass på basåtergivning i balans med alla andra register,kan användas till film,spel,musik,och är perfekta som studiolurar!
Köpte mig ett par såna till mina V-drums(Roland td30) och blev grymt överraskad av vilket jävla tryck det blev när man sitter o bankar på trummorna... Man kan dra på rejält mycket innan det uppstår nån tendens till missljud etc,(har faktiskt aldrig hört nåt missljud med dessa) ......Har testat några lurar i 3k-4k klassen,men de va inte ett dugg bättre än HD25! Snarare tvärtom . Rekommenderar dessa som fan. Du kommer aldrig hitta några bättre i den prisklassen . Svinbra byggkvalitet också trots det lite billiga utseendet. KÖÖÖP FFS

Som jag sa HD25-1 II ät on ear och jag letar efter over ear. När jag sa att"de SER plastiga ut men vad är era intryck om konstruktionen" syftade jag på hd 558
och inte HD25-II, de ser awesome ut men de är on ear.

Så vad är era åsikter om SONY MDR-1R?

Permalänk
Medlem

Rock, electro och house - låter som att HD25-II skulle passa rent ljudmässigt, men de har något sjukt hårt tryck på huvudet och jag har ganska litet till normalt huvud. Skulle om du anser dig vilja ha sköna lurar hoppa över dessa- Roligt ljud som sjutton dock och bra kvalitet - sitter som berget om man skall ut och gå eller jogga eller dylikt - men tror inte det är det du är ute efter just nu?

Om du är ute efter fylligt och engagerande ljud skulle jag inte rekommendera SONY lurarna heller - men det är en högst personlig åsikt. Många gillar dem och de är sköna som sjutton.

ATH - de är grymt bra ljud för pengen och bra kvalitet - men som många sagt tidigare - de är också tighta.

Beyerdynamic kanske skulle kunna passa - själv varit lite inne p åatt testa One-Pro - olika möjligheter att förändra ljudet med samma hörlur.
http://cdon.se/hemelektronik/beyer-dynamic/beyerdynamic-custo... Kan dock inte säga något om storlek - Beyer fantaster som har denna kanske kan ge lite mer input om storlek och ljud. Den har dock fått bra recensioner och många verkar gilla den.

Lite billigare lur men som också är omtyckt av många - denna ger dig mer klirr i kassan för att skaffa en DAC.
http://cdon.se/hemelektronik/sennheiser/sennheiser-hd518-full...
Sennheiser lurarna kan vara riktigt tighta i början men anpassar sig tämligen fort. Sätt dem varje natt på en lite boll, eller något som spänner ut bågen.

Lite större klass på Sennheiser - lite ovanför budget - men kan finnas billigare...
cdon.se/hemelektronik/sennheiser/sennheiser-hd598-fullsize-p12168873

Lite förslag - annars tror jag Beyerdynamic blir alldeles utmärkta. Skulle råda di om du har möjlighet att ta en sväng förbi typ Mediamarkt eller en bra återförsäljare för att testa lite lurar - dels ljudmässigt och dels för komforten.

Vad jag tycker mig ha märkt angående ljud från datorn så är det som gör störst enskila skillnaden på ljudet är hörlurarna. Visst - en del blommar inte ut förrän du har en bra DAC eller an bra AMP - men hörluren ger mest skillnad anser jag. Sedan en DAC - att få ett bra och rent ljud med lite bättre kontakter och möjligheten att ha den externt ger bra förutsättningar för att slippa missljud och annat. Även en billig DAC kan ge ett klart mycket bättre ljud än de integrerade ljudkretsarna. Kostnaderna ger snabbt en stor skillnad som sedan klingar ut och det finns väl egentligen en +500/1000 kr effekt skulle man grovt generaliserande säga. Du har en gräns som är runt 500. Här kan du hitta bra grejer. Nästa steg upp blir runt 1000 kronor sedan 1500 sedan 2000 och sedan 2500 osv. Väldigt grovt. Men det betyder att man kan få riktigt bra skillnad och upplevelse för inte så jättemycket pengar.

Lycka till med lurarna och skriv gärna vad du slår till på!