Windows 8, ska nergradera till windows 7 men går ej. Får felmeddelande.

Permalänk

Windows 8, ska nergradera till windows 7 men går ej. Får felmeddelande.

Hej,

Eftersom jag ska köpa en SSD, så ska jag göra en ominstallation av Windows. Men eftersom jag har tappat bort min Windows 8 kod så tänkte jag nergradera till windows 7. Och när jag köpte min dator fick jag en återställningskiva, försökte använda den men fick ett felmeddelande. Hur kan jag fixa det här? Windows 8 koden är från Dreamspark så vet inte om jag kan fixa en ny. Om jag inte kan fixa det här så är jag i princip fast i Windows 8.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk

Hittade min Windows 8 nyckel med KeyFinder. Men undrar fortfarande varför jag får felmeddelandet?

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem

Hade datorn Windows 8 förr installerat? Så fall kan det bli besvärligt men inte omöjligt.
I moderna datorer så brukar Windows 8 kopplas ihop med moderkortet så man får kolla om det finns någon UEFI inställning man kan slå om där.

Vad är det för dator specifikt?

EDIT: Sen finns det en konkret anledning till du vill byta ifrån Win8.X? Det är trots allt bättre stöd för saker där nu än Windows 7 och det går ju som en klocka, lite fult men fullt fungerande som det heter, haha.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakinOAL:

Hittade min Windows 8 nyckel med KeyFinder. Men undrar fortfarande varför jag får felmeddelandet?

Det blir lättare att svara på varför du får ett felmeddelande och du skriver vad meddelandet säger och vad du försöker göra när det kommer.

Du ska kunna hämta din nyckel igen samt ladda ner installationsmedia från dreamspark även om du inte är student längre. De licenser man har där försvinner inte.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av LeonHart:

Det blir lättare att svara på varför du får ett felmeddelande och du skriver vad meddelandet säger och vad du försöker göra när det kommer.

Du ska kunna hämta din nyckel igen samt ladda ner installationsmedia från dreamspark även om du inte är student längre. De licenser man har där försvinner inte.

Man har tillgång till Dreamspark i 3år efter avslutade studier, men licensen fortsätter vara giltig oavsätt om man tillgång till dreamspark eller ej.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Arazand:

Hade datorn Windows 8 förr installerat? Så fall kan det bli besvärligt men inte omöjligt.
I moderna datorer så brukar Windows 8 kopplas ihop med moderkortet så man får kolla om det finns någon UEFI inställning man kan slå om där.

Vad är det för dator specifikt?

EDIT: Sen finns det en konkret anledning till du vill byta ifrån Win8.X? Det är trots allt bättre stöd för saker där nu än Windows 7 och det går ju som en klocka, lite fult men fullt fungerande som det heter, haha.

Nej, den hade Windows 7 när jag köpte den. Det är ingen "specifik" dator med ett märke som Hp, utan den är från Komplett. Egentligen vill jag inte byta från Windows 8, men eftersom jag inte hade min nyckel förut så trodde jag att jag var tvungen att nergradera.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk

Kan det vara så att Windows 7 återställningskivan bara funkar om man har Windows 7 installerat?

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakinOAL:

Nej, den hade Windows 7 när jag köpte den. Det är ingen "specifik" dator med ett märke som Hp, utan den är från Komplett. Egentligen vill jag inte byta från Windows 8, men eftersom jag inte hade min nyckel förut så trodde jag att jag var tvungen att nergradera.

Ok, då ska det inte finnas någon särskild anledning till varför du inte kan nedgradera. Kan vara så att du får felmeddelande för mjukvara på återställningsskivan inte hittar rätt partition och boot filer på datorn eftersom du redan har win 8 på den.

Du kan ju prova ett disk-klonings verktyg om SSDn är tillräckligt stor för att kunna klona din Windows partition. Det kan funka... men jag är lite osäker.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Arazand:

Ok, då ska det inte finnas någon särskild anledning till varför du inte kan nedgradera. Kan vara så att du får felmeddelande för mjukvara på återställningsskivan inte hittar rätt partition och boot filer på datorn eftersom du redan har win 8 på den.

Du kan ju prova ett disk-klonings verktyg om SSDn är tillräckligt stor för att kunna klona din Windows partition. Det kan funka... men jag är lite osäker.

Det var min teori med, att man var tvungen att ha windows 7 på datorn för att återställningsskivan ska fungera. Om man laddar ner en ISO fil med windows 7 tror jag att det kommer fungera eftersom det är då som en "ny" installation med alla Windows 7 filer.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Skrivet av Arazand:

Ok, då ska det inte finnas någon särskild anledning till varför du inte kan nedgradera. Kan vara så att du får felmeddelande för mjukvara på återställningsskivan inte hittar rätt partition och boot filer på datorn eftersom du redan har win 8 på den.

Du kan ju prova ett disk-klonings verktyg om SSDn är tillräckligt stor för att kunna klona din Windows partition. Det kan funka... men jag är lite osäker.

Det här programmet KeyFinder, vet du om man kan lita på det? alla rekomenderar det för att hitta sin nyckel. Det är ju inte så kul att stå där med windows 8 halvinstallerat och sen funkar inte nyckeln.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem

Du skulle även bara kunna ringa Microsoft, det har jag gjort några gånger och de har varit mycket hjälpsamma. Känns som att du har en legitim anledning till att få en nyckel till win8.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakinOAL:

Det här programmet KeyFinder, vet du om man kan lita på det? alla rekomenderar det för att hitta sin nyckel. Det är ju inte så kul att stå där med windows 8 halvinstallerat och sen funkar inte nyckeln.

Som tidigare talar skrev så kan man ringa Microsoft och be om hjälp också.
Står det inte under system här:

Visa signatur
Permalänk

Jag löste det För att kolla om CD-Key som jag fick från keyfinder var rätt så tog jag och gick in på kontrollpanelen -> system -> Ändra produktnyckel. Sen skrev jag in den från KeyFinder. Och den registrerades. Nu är det bara att ladda ner en Windows 8 Pro N ISO fil.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Som tidigare talar skrev så kan man ringa Microsoft och be om hjälp också.
Står det inte under system här:
http://i.imgur.com/AKllAbX.png

Produkt ID är inte samma sak som licensnyckel.