Startar ni om datorn om ni byter spel?

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om det. Förstår inte vad man skulle vinna på det. Datorn är avstängd varje natt jag sover hemma i alla fall. Annars så kör den Folding.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Max 1 gång i veckan.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Jag stänger av min när jag vet jag inte ska använda den på ett tag. Känns meningslöst att nöta på datorn när den inte används även om jag inte betalar elen själv. Fast det är klart hyran hade nog vart lägre om alla sparat på elen som en själv.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacPain:

Jag startar alltid om kylskåpet (drar sladden ut och in) varje gång jag hämtar något från den. Får mycket mer prestanda i kylskåpet och maten blir automatiskt fräsch!

Fungerar ju de också, Själv startar jag om huvudströmbrytaren och byter säkringar varje gång jag kommer hem. Vill ju inte att proppen ska gå när jag spelar

Permalänk
Medlem

De två datorer jag ägt sedan 2008 har gått 24/7/365 med undantag för enstaka strömavbrott när jag varit på annan ort. När den inte används av mig så står den oftast bara och idlar i maximalt prestandaläge. Enklare att bara lämna datorn igång än att sitta och vänta när man vill använda den. Bara att konstatera att man blivit mer bortskämd med väntetid, med tanke på att Windows bootar på i storleksordningen 7-8 sekunder...

Kan inte komma på något tillfälle under dessa år när jag behövt starta om för annat än Windows-uppdateringar, oavsett om jag bytt friskt mellan spel och/eller andra mjukvaror.

Permalänk
Medlem

Startar nästan aldrig om.
enda gångerna man startar om är när man spelar olika/vissa spel, som gör att man får konstiga 0,1 sek freezes i spel man spelar efteråt. för tillfället diablo 3 buggar mitt League of Legends.

Permalänk
Medlem

Nej startar nästan aldrig om datorn, vill ju inte slita på start knappen på chassit den är fin tycker jag

Ha det gött!

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Startar aldrig om mellan spel men låter "aldrig" datorn stå på i onödan. Stänger av den när jag är klar och skall göra annat.
Sen jag fick SSD diskar stänger jag nog av den oftare då den startar så sjukt snabbt så ingen väntan knappt när man skall börja använda den.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Blir det märkbar skillnad för dig när du starta om? Hur mycket minne används efter du stängt av spelet jämfört med när du startat om datorn och den har lagt in allt den vill i minnet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Själv gör jag alltid det. Vet inte varför men har för mig att det rensar rent lite.

Hehe va? Varför det? Jag stänger iofs av datorn när jag inte använder den, men aldrig mellan spel

Permalänk
Medlem

Trist för alla avstängare att antalet gångtimmar är många gånger fler än antalet kallstartscykler som komponenterna klarar.

Det sliter alltså mer på datorn att stänga av den.

Permalänk
Medlem

Startar om min dator kanske en gång i månaden eller nåt, annars är den på 24/7. gratis el ftw

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Entusiast

Mitt första inlägg var nog lite väl olämplig, nu när jag tänker efter.
Tänker här vända på steken.

Skrivet av Sveklockarn:

Rensar ram?

Blir det väldigt mycket grejer kvar i minnet när man stänger det associerade programmet?

Skrivet av Broken-arrow:

Var nog den roligaste söndagstråden på ett bra tag Inte hört någon som tycker det är roligt att starta om datorn vid spelbyte gör du det när du ska in i webbläsaren efter du spelat också?

Skrivet av AMD-FX:

Jag har också märkt att Skyrim går sämre om jag spelat Left 4 Dead 2 innan. Det laggar mer av nån anledning

Skrivet av Friterad:

Det kommer inte göra någon skillnad i prestanda och jag tror det kanske är dumt då hårddisken kanske inte gillar det men inte riktigt säker

Skrivet av stormense:

Själv gör jag alltid det. Vet inte varför men har för mig att det rensar rent lite.

Ligger lite i vad Sveklockarn frågar om. Det kan faktiskt hända att program lämnar rester kvar i minnet som är reserverat av kvarglömda spökprocesser efter att huvudapplikationen avslutat. För en programmerare är detta oerhört lätt hänt. Speciellt i modern tid då det blir allt viktigare att skapa flertrådade program, som riskerar att spä på problemet ytterligare.

Nu borde spelen och programmen se till att hantera sitt tilldelade minne, och frigöra det när applikationen sedan avslutas. Skulle programmet mot förmoda avsluta på ett onormalt sätt kommer operativsystemet se till att avsluta programmet på ett sätt att det inte riskerar att ställa till för andra program.
Program är långt ifrån perfekta, och det gäller även själva operativsystemen. Inte minst Windows.

Universal-lösningen som de flesta support-tekniker kör med, är inte gripen helt ur luften. Det vill säga -"Har du provat att starta om datorn?" när man ringer till supporten och undrar varför datorn inte lyder kommando.

Windows är inget bra operativsystem sett ur stabilitetssynpunkt. Det finns inga operativsystem som är bättre än andra på det... (Eller jo, det gör det. Men vi skriver inte så, då detta inte är en "X versus Y" -tråd )

Att aldrig starta om dator är att leva på klippkanten. En dag så... en dag..
Att starta om datorn flera gånger per session är... ja... överdrivet...

Det finns en hemlighet, vi svenskar kan vara stolta över, och passar väl in i den här situationen. Jag kommer att avslöja den, men lova att inte avslöja den för ryssarna. Det handlar om rikets säkerhet:

Lagom.

En omstart om dan, håller supportteknikern borta från stan.
Starta inte om datorn i manisk maner, men se till att inte försumma det helt och hållet heller.

Dold text
Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Windows Update startar om min dator vid behov. Vad är det värsta som kan hända av att inte starta om manuellt?

Att man får starta om manuellt...?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Mitt första inlägg var nog lite väl olämplig, nu när jag tänker efter.
Tänker här vända på steken.

Ligger lite i vad Sveklockarn frågar om. Det kan faktiskt hända att program lämnar rester kvar i minnet som är reserverat av kvarglömda spökprocesser efter att huvudapplikationen avslutat. För en programmerare är detta oerhört lätt hänt. Speciellt i modern tid då det blir allt viktigare att skapa flertrådade program, som riskerar att spä på problemet ytterligare.

Nu borde spelen och programmen se till att hantera sitt tilldelade minne, och frigöra det när applikationen sedan avslutas. Skulle programmet mot förmoda avsluta på ett onormalt sätt kommer operativsystemet se till att avsluta programmet på ett sätt att det inte riskerar att ställa till för andra program.
Program är långt ifrån perfekta, och det gäller även själva operativsystemen. Inte minst Windows.

Universal-lösningen som de flesta support-tekniker kör med, är inte gripen helt ur luften. Det vill säga -"Har du provat att starta om datorn?" när man ringer till supporten och undrar varför datorn inte lyder kommando.

Windows är inget bra operativsystem sett ur stabilitetssynpunkt. Det finns inga operativsystem som är bättre än andra på det... (Eller jo, det gör det. Men vi skriver inte så, då detta inte är en "X versus Y" -tråd )

Att starta om datorn flera gånger per session är... ja... överdrivet...

Det finns en hemlighet, vi svenskar kan vara stolta över, och passar väl in i den här situationen. Jag kommer att avslöja den, men lova att inte avslöja den för ryssarna. Det handlar om rikets säkerhet:

Lagom.

En omstart om dan, håller supportteknikern borta från stan.
Starta inte om datorn i manisk maner, men se till att inte försumma det helt och hållet heller.

Dold text

Vanan att starta om efter "tunga" applikationer hänger nog kvar efter Windows 98 - tiden Jo, jag startar nog om datorn över 10 ggr om dagen och datorerna lever ännu. Tar ju bara en minut med W8/7 och SSD. Placeboeffekt eller inte, tycker der flyter på bättre efter en omstart. Särskillt min Lenvoo Yoga som kan bli riktigt seg efter uppvaknande från viloläge. WiFi trilskas ofta på den och då får man starta om.

Spedatorn brukar klara sig utan omstart men byter jag från tunga spel som Crysis 3 till Far Cry 4 brukar jag starta om. Överdrivet kanske? Men som, den jag citerar, skriver: Har man problem brukar en omstart av datorn lösa det.

PS - Laptopen med Linux startar jag aldrig om. Och ni som kör 24/7 kanske skulle kolla här för miljön globalt (många bäckar små): http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Jag startar alltid om teven när jag byter kanal! ... Typ lika meningslöst

Skrivet av EyeNEye:

Startar alltid om bilen varje gång jag ska byta låt på stereon. Får mycket mer prestanda i både bilen och CD-läsaren snurrar extra bra..

Skrivet av MacPain:

Jag startar alltid om kylskåpet (drar sladden ut och in) varje gång jag hämtar något från den. Får mycket mer prestanda i kylskåpet och maten blir automatiskt fräsch!

Testa att stänga av datorerna och sätt aldrig på dem igen. Och om ni inte visste, spela cool online är för riktiga töntar.

Permalänk
Medlem

lol, för min del aldrig. Speciellt inte i Win 8, där minnes hanteringen är långt mycket bättre än nån tidigare Windows version. Plus att med 16GB minne, så känns det inte som att minnet kommer plötsligt ta slut efter ett par spel körningar..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Datorn går in i sleep bara, har nog inte startat om på flera månader.

Offtopic så får jag starta om min jädra Nexus 5 varje dag för den har sjuk minnesleak på Lollipop 5.0.1

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

Brukar endast vilja starta BF4 "rent" så där jag jag en restart innan

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem

Låter väldigt onödigt. Tar det inte mer på hårddiskarna när man startar datorn, eller är det bara vid cold boot?

Permalänk
Medlem

Den enda gang det kan være verdt å gjøre en re-boot av systemet er når en opplever problem med minnes lekkasje (fremst RAM; virtual memory) for å frigjøre system ressurser. Dette kan skje også på system med 16GB RAM. Det vil bare ta litt lengre tid innen spillet vil vise på problemer.

Omstart et her bare en tilfeldig nødløsning inntil en vil finne en patch eller noen måte til å forhindre dette problem.

Når det gjelder hibernation/sleep mode, så kan det være en idé å la systemet gjøre en omstart nettopp for å rense opp blant ressurs allokering i Windows. Hibernation/sleep mode er ikke blitt utformet til å kjøre ett system, uten gjøre en fullstendig omstart av og til.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pessimismo:

Testa att stänga av datorerna och sätt aldrig på dem igen. Och om ni inte visste, spela cool online är för riktiga töntar.

hahahaha ouhhhhhhhhhhhh dagens garv!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Entusiast
Skrivet av spel565:

Låter väldigt onödigt. Tar det inte mer på hårddiskarna när man startar datorn, eller är det bara vid cold boot?

Det som ger mest slitage på hårddiskar är kallstarten, där skivorna skall accelereras upp till sin arbetshastighet och läshuvudena skall kalibreras.
När strömmen väl är påslagen, så kan man starta om datorn hur många gånger som helst så länge strömmen förblir påslagen. Hårddiskarna tar inte nämnvärt mer slitage av det, utöver själva aktiviteten av att läsa in operativsystemet igen vilket är försumbart i det stora hela.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

Intressant det här. Men det verkar som ingen riktigt vet. Många går på egna erfarenheter. Men ska man gå på dem behövs inte en dator startas om, om det inte är något som krånglar eller en uppdatering kräver det.

Alltå är det bara att tuffa på om man känner för det. Fast min erfarenhet är att Windows-systemet blir ganska slött om man har på datorn i månader. Strömförbrukningen kvittar annars på vintern då maskinen hjälper hålla värme i huset.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Det förvånar mig att så många har på sina system 24/7.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem

Sitter man med Windows är det nog ingen dum idé, bättre minneshantering hade kunnat råda bot på det annars.

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som bara har igång datorn när jag använder den? När jag går för att göra någonting annat så stängs den av.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Är jag den enda som bara har igång datorn när jag använder den? När jag går för att göra någonting annat så stängs den av.

Beror väl på hur ofta man använder datorn. Skulle jag stänga av den dator jag använder mest varje gång jag inte använder den så skulle nog flera av komponenterna ganska snabbt slitas ut av allt av/på-knäppande, precis som en glödlampa snabbt slits om man tänder och släcker den för mycket. Hårddiskar tillexempel mår ju oftast bättre av att få stå på än att stängas av/på 5-6 ggr om dagen skulle jag tro. Min server däremot stänger jag ju inte av, och min retro-gamingdator som jag bara spelar på nån gång i veckan stänger jag absolut av varje gång den inte ska användas på mer än 3 timmar.

Permalänk
Medlem

Det kan vara bra, rensar det inte någon form av cache?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Det kan vara bra, rensar det inte någon form av cache?

Beror väl på hur operativsystemet är upplagt, men i många fall gör det nog det.