Byta ut GPU eller CPU, alt. överklocka för högre fps i CS:GO

Permalänk
Medlem

Byta ut GPU eller CPU, alt. överklocka för högre fps i CS:GO

Hej!

På senare tid har jag märkt att jag har börjat få fps-dropps på vissa kartor i CS. På dessa kan jag droppa från mina stabila 200-250 fps till runt 100. Då jag behöver spela dessa maps och inte lagga (såklart), har jag tänkt att uppgradera datorn, alt. överklocka både grafikkort och processor.

Men eftersom jag inte har någon som helst koll i detta område så vänder jag mig hit.

Kan jag överklocka mitt nuvarande grafikkort och processor så att jag går från 100fps till i alla fall 160?
Om inte, vad ska jag byta ut? Grafikkortet eller processorn?

Specs:
Grafikkort: MSI GeForce GTX 660 2048MB TwinFrozr III
Processor: Intel Core i5 3570K 3,4 GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz

Är det något annat ni behöver veta så fråga gärna

Tack!

Permalänk
Skrivet av derr:

Hej!

På senare tid har jag märkt att jag har börjat få fps-dropps på vissa kartor i CS. På dessa kan jag droppa från mina stabila 200-250 fps till runt 100. Då jag behöver spela dessa maps och inte lagga (såklart), har jag tänkt att uppgradera datorn, alt. överklocka både grafikkort och processor.

Men eftersom jag inte har någon som helst koll i detta område så vänder jag mig hit.

Kan jag överklocka mitt nuvarande grafikkort och processor så att jag går från 100fps till i alla fall 160?
Om inte, vad ska jag byta ut? Grafikkortet eller processorn?

Specs:
Grafikkort: MSI GeForce GTX 660 2048MB TwinFrozr III
Processor: Intel Core i5 3570K 3,4 GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz

Är det något annat ni behöver veta så fråga gärna

Tack!

Grafikkortet men att clocka cpun lite högre skulle inte skada

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

Testa på lite högre klockfrekvenser på din processor innan du köper nytt. Får du upp den till ungefär 4.2GHz bör du säkert kunna kräma ut lite mer FPS

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte du borde hamna på 100 fps med de komponenterna. Vad har du för settings ingame?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

Grafikkortet men att clocka cpun lite högre skulle inte skada

Skrivet av Jikz:

Testa på lite högre klockfrekvenser på din processor innan du köper nytt. Får du upp den till ungefär 4.2GHz bör du säkert kunna kräma ut lite mer FPS

Tack för svaren! Om jag ska klocka till runt 4.2, behöver jag ny kylare, vet ni någon som kyler bra? Ljudet från den stör jag mig inte på, men det är självklart ett plus om den är tyst

Permalänk
Medlem
Skrivet av mixxo:

Jag tycker inte du borde hamna på 100 fps med de komponenterna. Vad har du för settings ingame?

Egentligen tycker jag inte häller att den ska droppa till 100-120 fps. Jag kör 1080p och har i princip maxat resten av inställningarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av derr:

Tack för svaren! Om jag ska klocka till runt 4.2, behöver jag ny kylare, vet ni någon som kyler bra? Ljudet från den stör jag mig inte på, men det är självklart ett plus om den är tyst

CM Hyper 212 EVO är en utmärkt kylare för det pris den betingar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Om det laggar så borde det va dålig uppkoppling du har , tycker att din cpu ska klara cs utan problem + gfx, du har inte en massa skit i bakgrunden som drar kraft?, format c: + ny installation kanske är på tiden.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av derr:

Tack för svaren! Om jag ska klocka till runt 4.2, behöver jag ny kylare, vet ni någon som kyler bra? Ljudet från den stör jag mig inte på, men det är självklart ett plus om den är tyst

Det råkar vara så att Komplett har mellandagsrea och säljer sina Cooler Master Hyper 212 Evo för bara 200 kr med frakt. Ta och skaffa dig en sådan! Den räcker garanterat för ditt ändamål ^^

https://www.komplett.se/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kylar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

CM Hyper 212 EVO är en utmärkt kylare för det pris den betingar.

Skrivet av Fluffarn:

Det råkar vara så att Komplett har mellandagsrea och säljer sina Cooler Master Hyper 212 Evo för bara 200 kr med frakt. Ta och skaffa dig en sådan! Den räcker garanterat för ditt ändamål ^^

https://www.komplett.se/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kylar...

Tack så mycket! blev en sådan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Om det laggar så borde det va dålig uppkoppling du har , tycker att din cpu ska klara cs utan problem + gfx, du har inte en massa skit i bakgrunden som drar kraft?, format c: + ny installation kanske är på tiden.

Jag vet att det är min fps som är problemet Jag har i princip inget i bakgrunden, vad jag vet , men att formatera om kanske skulle behövas.