Va? Windows 32bit trots att CPU:n stödjer x64-bit!!!

Permalänk

Va? Windows 32bit trots att CPU:n stödjer x64-bit!!!

Hej!

Kalla mig gärna katastrofalt korkad: Jag har just upptäckt att jag har en x64-baserad processor men kör bara 32-bit operativsystem och program.

Operativsystem: Microsoft Windows 8.1 Pro
Processor: Intel Core 2 Duo E6550 @ 2.33 Ghz
Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS3
Minne: 2 GB Dual Channel DDR2-800
Grafikkort: NVIDIA GeForce 8600 GT

Fråga:
Jag vill ju gärna dra nytta av detta och t ex installera mer minne, men måste jag alltså köpa nya versioner av operativsystemet och det 50-tal program (mest spel) som är installerade?

Permalänk
Medlem

Har du en riktig windows kopia kan du använda din produktnyckel för att installera om windows.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Installera om Windows och välj 64 bit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Känns som att din dator är en bärbar, dessutom har jag aldrig hört talas om x64 baserade processorer, de skulle isåfall knappast göra skillnad mot x32 eftersom vad jag misstänker är det istället ditt Minne : på 2GB som gjorde det mer lönt att ha x32 istället på grund av att x64 används för att öka begränsningen från 4 GB.

Permalänk
Medlem

win8 64-bit: 900kr
minne 6gb ddr2 (3 stickor): ca 900kr

spel brukar vara 32-bitar ändå, och finns det en 64-bitars version så är den inkluderad i priset.

inget motiverar att lägga så mycket pengar på en så gammal dator.. du får en begagnad, väldigt mycket snabbare maskin för samma peng eller lite mer här på sweclockers marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

win8 64-bit: 900kr
minne 6gb ddr2 (3 stickor): ca 900kr

spel brukar vara 32-bitar ändå, och finns det en 64-bitars version så är den inkluderad i priset.

inget motiverar att lägga så mycket pengar på en så gammal dator.. du får en begagnad, väldigt mycket snabbare maskin för samma peng eller lite mer här på sweclockers marknad.

Varför byta till Win8?
Behöver inte alls köpa ny windows licens. Bara han använder den han har och installerar 64bitars versionen istället

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Swedman18:

Känns som att din dator är en bärbar, dessutom har jag aldrig hört talas om x64 baserade processorer, de skulle isåfall knappast göra skillnad mot x32 eftersom vad jag misstänker är det istället ditt Minne : på 2GB som gjorde det mer lönt att ha x32 istället på grund av att x64 används för att öka begränsningen från 4 GB.

Datorn är stationär och en CPU kan mycket väl vara x86_64-kompatibel, alltså 64-bitars, vilket TS' CPU är.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Känns som att din dator är en bärbar, dessutom har jag aldrig hört talas om x64 baserade processorer, de skulle isåfall knappast göra skillnad mot x32 eftersom vad jag misstänker är det istället ditt Minne : på 2GB som gjorde det mer lönt att ha x32 istället på grund av att x64 används för att öka begränsningen från 4 GB.

det är en stationär dator av lite äldre mått
alla intels processorer för desktop-bruk sedan pentium 4F är 64-bitars processorer. men du har helt rätt i att det är den högre mängden minne processorn kan addressera som man brukar vara ute efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Varför byta till Win8?
Behöver inte alls köpa ny windows licens. Bara han använder den han har och installerar 64bitars versionen istället

jag har inte hoppat på win 8-tåget om du säger det så är det säkert så. jag ser att 32-bitars versioner av win 8.1 pro säljs, där specifikationen anger 2gb minne som begränsning och stöd för 64-bitar är markerat som saknat.

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Känns som att din dator är en bärbar, dessutom har jag aldrig hört talas om x64 baserade processorer, de skulle isåfall knappast göra skillnad mot x32 eftersom vad jag misstänker är det istället ditt Minne : på 2GB som gjorde det mer lönt att ha x32 istället på grund av att x64 används för att öka begränsningen från 4 GB.

Det är just CPUn som är kompatibel med 64 bitar. Det har funnits sedan 2003 för x86 då AMD introducerade arkitekturen K8. En 64-bitars cpu kan hantera 64-bitars adresser vilket gör att den kan använda mer är 4 GB minne.

TS, även om du stoppar i 2 GB minne till är det knappt värt besväret att uppdatera till 64-bitars Windows. Det är väl först om man har mer än 4 GB som det spelar roll.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av NilsOstergren:

Jag vill ju gärna dra nytta av detta och t ex installera mer minne

Din dator är ju från forntiden, helt bortkastade pengar att installera mer minne i den.

64-bitars Windows kommer inte göra någon prestandaskillnad. Spara pengarna till en ny dator istället.

Permalänk
Hedersmedlem

*** rubrik ändrad ***

Jag har ändrat rubriken något, utan att helt skriva om den. Tänk på att rubriken så tydligt det är möjligt bör beskriva vad tråden handlar om. Från forumreglerna:

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av NilsOstergren:

Hej!

Kalla mig gärna katastrofalt korkad: Jag har just upptäckt att jag har en x64-baserad processor men kör bara 32-bit operativsystem och program.

Operativsystem: Microsoft Windows 8.1 Pro
Processor: Intel Core 2 Duo E6550 @ 2.33 Ghz
Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS3
Minne: 2 GB Dual Channel DDR2-800
Grafikkort: NVIDIA GeForce 8600 GT

Fråga:
Jag vill ju gärna dra nytta av detta och t ex installera mer minne, men måste jag alltså köpa nya versioner av operativsystemet och det 50-tal program (mest spel) som är installerade?

Du behöver inga "nya versioner" av saker bara för du kör ett 64-bit windows. Det du behöver är att installera om Windows och välja 64-bit helt enkelt. Alla spel du har kommer fungera lika bra som tidigare, bara installera och spela på. Men min fråga är, om du vill ha mer minne, varför har du inte tidigare lagt in mer minne än bara 2gb? Du kan ha 4Gb på 32-bit. Du kommer heller inte få en särskilt stor prestandavinst i spel heller med bara mer ram, kanske en aning då de flesta nyare spel behöver åtminstonde 4gb. Ja, det beror helt på spel också såklart, men de lite tyngre varianterna vill gärna ha 4gb.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk

Ber om ursäkt för rubben. Men det var exakt så jag kände det när jag skrev den.

Tack alla svarande. Gick snabbare än jag trodde. Det är en stationär dator med betald windowslicens så det kostar mig inget mer än minne och arbetet att installera om. Men det blir ju mycket jobb. Och möjligen bekymmer eftersom datorn hade XP när jag laddade ner och installerade 8 "ovanpå". Har alltså ingen 8-skiva. Hur går man då till väga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Känns som att din dator är en bärbar, dessutom har jag aldrig hört talas om x64 baserade processorer, de skulle isåfall knappast göra skillnad mot x32 eftersom vad jag misstänker är det istället ditt Minne : på 2GB som gjorde det mer lönt att ha x32 istället på grund av att x64 används för att öka begränsningen från 4 GB.

x64-baserade processorer är alla moderna processorer och är 64-bitars, de som är 32-bitars kallas vanligtvis för x86 (det du kallar för x32, den korrekta tekniska termen är x86-32).

Om du aldrig har hört talas om x64 baserade processorer så har du inte varit med i leken länge, AMD kallade sina x64-baserade processorer för AMD64 vid övergången när det var nytt.

TS: Du kan antagligen installera om windows till 64 bitars om du har retail, tror inte att det går på OEM (inte säker)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Xp var retail som jag uppgraderade till 8 när det var nytt och bara kostade ett par hundra. Borde ju kunna funka att byta till x64 utan kostnad. Men frågan är om det blir någon märkbar skillnad att gå från 2 till 6 gig ram eller mer?

EDIT: Ser nu att zipmiX i princip redan svarat på frågan. Om 900 kr minne inte gör märkbar skillnad på spel så får det nog vara.

Stort tack till alla som har bidragit till ämnet!

Permalänk
Medlem

Vad är det du vill göra med datorn som den inte klarar av idag? Tycker inte det är värt besväret att byta till 64-bit, du kommer inte att få någon bättre prestanda.

Edit: typo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

jag hade inte gjort något speciellt mer än att låta datorn vara. det är en gammal dator och ny dator hade nog varit på sin plats

Att köpa DDR2 är väll inte direkt värt det? har ju kommit både DDR3 som nu också är på utgång och DDR4 som gjort intåg!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Vad är det du vill göra med datorn som dem inte klarar av idag? Tycker inte det är värt besväret att byta till 64-bit, du kommer inte att få någon bättre prestanda.

Tack. Datorn har lång starttid och är allmänt seg. Mina barns Steam-spel funkar dåligt på max grafiknivå, vilket dock knappast har med antal gb ram att göra. Kan grafikkort ha kortplatser för mer minne?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NilsOstergren:

Tack. Datorn har lång starttid och är allmänt seg.

Ja, ett typiskt fenomen för gammal obsolet hårdvara tyvärr.

Skrivet av NilsOstergren:

Mina barns Steam-spel funkar dåligt på max grafiknivå, vilket dock knappast har med antal gb ram att göra. Kan grafikkort ha kortplatser för mer minne?

Precis som resten av datorn så tillhör grafikkortet ett svunnet tidevarv. Även om det hade gått att montera mer VRAM (det gör det inte) så hade det inte gjort någon skillnad då GPUn inte blir snabbare av den åtgärden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NilsOstergren:

Tack. Datorn har lång starttid och är allmänt seg. Mina barns Steam-spel funkar dåligt på max grafiknivå, vilket dock knappast har med antal gb ram att göra. Kan grafikkort ha kortplatser för mer minne?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du vill få mera fart, så får du uppgradera datorn eller köpa en ny.
Ett nytt grafikkort kan ge lite mer prestanda, med du kommer snabbt att behöva byta CPU, Moderkort & RAM.

En SSD ger en väldigt bra prestanda skjuts när det gäller väntetider.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Skulle inte göra mycket med den där datorn, behåll du 32bit Windows, eventuellt uppdatera med 2Gb minne till totalt 4GB vilket kan göra den lite piggare.
En SSD skulle kunna göra den får lite extra liv dock.

Att byta till 64bit OS och 6-8GB minne kommer inte göra datorn bättre direkt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Om du vill få mera fart, så får du uppgradera datorn eller köpa en ny.
Ett nytt grafikkort kan ge lite mer prestanda, med du kommer snabbt att behöva byta CPU, Moderkort & RAM.

En SSD ger en väldigt bra prestanda skjuts när det gäller väntetider.

Tack, bytte allt för länge sedan. Då var prylarna state of the art, i alla fall i sin prisklass. Tror inte chassit duger för dagens komponenter så det får bli ny dator när den här somnar för gott. Möjligen flyttar jag in en ssd från en annan maskin, men då har jag ominstallationsjobbet också. Suck

Skickades från m.sweclockers.com