Multirums lösning med en befintlig ljudanläggning

Permalänk

Multirums lösning med en befintlig ljudanläggning

Jag är väldigt sugen på att skaffa någon form multiformslösning för musikuppspelning.

Dock känner jag att jag har dålig koll på detta. Känner typ enbart till Sonos och har inte riktigt koll på vilka delar som krävs.

Utgångsläge:
Har en ljudanläggning i vardagsrummet som jag på något sätt vill kunna inkludera i detta.
Denna har väll de vanliga ingångar som man kan förvänta sig.

Behov samt önskningar:
-Vill kunna spela upp musik i 2 ytterligare rum (utöver vardagsrummet då) till en början.
-Kunna välja vart musiken skall spelas om jag inre vill att alla går samtidigt.
-Inget krav på att det skall kunna spela upp från olika källor eller spela olika låtar samtidigt i de 3 olika rummen (kan det spela upp samma låt i alla rum samtidigt eller i de rummen jag väljer är jag nöjd).
-Det skall kunna spela upp från streamingtjänster då jag inte har någon musik lagrad. Idag använder jag Spotify och Soundcloud.
-Det skal styras från Android enheter och iOS enheter (om det inte finns möjlighet till båda går Android före).
-Plus i kanten om det även går att styra från en Windows burk, dock inget krav eller något det faller på.

Budget:
Då jag inte vad som finns eller vad som krävs så är detta inget jag riktigt har koll på.
Kan man komma under 8000:- så blir jag nöjd!

Så till det jag behöver hjälp med:
Vad ska jag ha för prylar?

Permalänk

Sonosen. Connecten går på 3k, sedan har du play1 som spelar över förväntan trots monoljud som kostar 1.8k.

Allt du vill fungerar med reservation för soundcloud som inge jag testat.

Annars verkar ju samsung ha någon multiroom lösning, också finns väl blueroom som är mer hifiinriktat.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

B&W Zeppelin har jag för mig ska gå att konfigurera så att du kan synka flera som är i olika rum..

Permalänk
Medlem

Precis ad Björn skriver ovan. Sonos system klarar allt det där, jag är lite osäker på soundclouds funktion men jag tror försäljaren på Hifiklubben sa att även detta fungerade. Utöver den punkten uppfyller sonos allt du söker.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Sonosen. Connecten går på 3k, sedan har du play1 som spelar över förväntan trots monoljud som kostar 1.8k.

Allt du vill fungerar med reservation för soundcloud som inge jag testat.

Annars verkar ju samsung ha någon multiroom lösning, också finns väl blueroom som är mer hifiinriktat.

Skrivet av Waloth:

Precis ad Björn skriver ovan. Sonos system klarar allt det där, jag är lite osäker på soundclouds funktion men jag tror försäljaren på Hifiklubben sa att även detta fungerade. Utöver den punkten uppfyller sonos allt du söker.

Tack för svar.

Så det är Sonos Connect jag skall ha för att koppla in mitt befintliga system egentligen. Sedan bara fylla ut med de högtalare jag vill ha i div. rum?
Sedan antar jag att en Sonos bridge krävs?

Någon som kan förklara varför Connect är så pass dyr? Känns ju som tex. Play 1 har samma teknik i sig fast med högtalare och utan utgång

Permalänk

Nja, connecten kan lite mer. Den har även en ljudingång om du t.ex. vill koppla in en vinyl via ett riaa steg eller något annat.
Vidare har den ju utgångar för både analogt och digitalt ljud. Å andrasidan så saknar den ju slutsteg och högtalare så... Tja.

Hur som helst, en bridge ska du inte behöva om du kan tänka dig att dra en fysisk kabel till endast en av dina sonosar.

Tror till och med att man kan klara sig på befintligt wifi efter en uppdatering, men det får du faktakolla själv!

Edit: Missade din fråga. Ja, connecten är den du använder för att få ljud till din befintliga stereo.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

eller så köper du en nätverksreceiver med zon 3

Hittade en Onkyo TX-NR838 (demo ex) för 8k

Permalänk
Medlem

Precis som tidigare har sagt; Sonos. En stycken Sonos connect till din ordinarie ljudanläggning, och sedan 2 PLAY:3 eller PLAY:5 (beroende på om du vill spräcka budgeten eller inte).

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Nja, connecten kan lite mer. Den har även en ljudingång om du t.ex. vill koppla in en vinyl via ett riaa steg eller något annat.
Vidare har den ju utgångar för både analogt och digitalt ljud. Å andrasidan så saknar den ju slutsteg och högtalare så... Tja.

Hur som helst, en bridge ska du inte behöva om du kan tänka dig att dra en fysisk kabel till endast en av dina sonosar.

Tror till och med att man kan klara sig på befintligt wifi efter en uppdatering, men det får du faktakolla själv!

Edit: Missade din fråga. Ja, connecten är den du använder för att få ljud till din befintliga stereo.

Tack då förstår jag lite mer, jaha trodde att bridgen var ett måste då den skapade någon form av eget sonos nätvärk som var ett krav.

Skrivet av micke7406:

eller så köper du en nätverksreceiver med zon 3

Hittade en Onkyo TX-NR838 (demo ex) för 8k

För detta så krävs ju högtalare samt att det ser ut att jag måste dra sladdar till varje, något som både spräcker budget ganska mycket skulle ajg tro samt kräver mycket tid för att få det riktigt snyggt men tack för förslaget.