Köpråd: Grafikkort 2-3k klassen

Permalänk

Köpråd: Grafikkort 2-3k klassen

Hallå,

Har kikat runt lite men svårt att sortera bland alla tester och trådar, jag har hyffsat koll på vad jag söker men jag har svårt att scanna av marknaden för just det bästa kortet för min prisklass. Det är där jag behöver er hjälp.

Dator i dagsläget:
Core i5 2500K, klockad till 4,2GHz
Corsair 8GB DDR3 1600MHz
Fractal 650W Newton R2
ASRock P67 EXTREME6
Radeon HD4670 (!)

Som ni ser så behövs GPUn bytas ut, det jag söker är ett kort mellan 2-3000kr, har idagarna köpt Arma 3 och behöver nu lite bättre grafik, tanken är även att pusha F1, och div framtida spel mer än vad jag kan idag med mitt 7år gamla grafikkort.

Har kikat lite på Sapphire Radeon R9 270X 4GB GDDR5 och Sapphire Radeon R9 280 3GB GDDR5, där jag ändå tycker 270X kortet gör sig bättre.. men snälla, hjälp mig i denna stora djungel

Mvh
Jonas

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontelitooo:

Hallå,

Har kikat runt lite men svårt att sortera bland alla tester och trådar, jag har hyffsat koll på vad jag söker men jag har svårt att scanna av marknaden för just det bästa kortet för min prisklass. Det är där jag behöver er hjälp.

Dator i dagsläget:
Core i5 2500K, klockad till 4,2GHz
Corsair 8GB DDR3 1600MHz
Fractal 650W Newton R2
ASRock P67 EXTREME6
Radeon HD4670 (!)

Som ni ser så behövs GPUn bytas ut, det jag söker är ett kort mellan 2-3000kr, har idagarna köpt Arma 3 och behöver nu lite bättre grafik, tanken är även att pusha F1, och div framtida spel mer än vad jag kan idag med mitt 7år gamla grafikkort.

Har kikat lite på Sapphire Radeon R9 270X 4GB GDDR5 och Sapphire Radeon R9 280 3GB GDDR5, där jag ändå tycker 270X kortet gör sig bättre.. men snälla, hjälp mig i denna stora djungel

Mvh
Jonas

280 är bättre än 270X, men i den prisklassen finns ju också 280X som är ännu bättre.

Eller 290 som ovanstående rekommenderar.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Har förstått det som att "X" och "OC" är bra grejer att ha, vad betyder Xet? är det lite värre än vanliga bara?

Så även fast 270X är X så är det inte bättre än 280? Om man jämför så har 280 fler bitar i bussen än 270X, annars är 270X bättre..

Har även kikat på detta: http://www.inet.se/produkt/5410056/xfx-radeon-r9-280x-3gb-tah...

Har 270 serien utgått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dipy^:

Ett 290 för 3k när man kan få 970 för ungefär samma pris? Skulle säga om TS kan så är 970 det bästa valet som det ser ut idag, men annars om det absolut måste vara under 3k så skulle jag nog rekommendera 280X

Skrivet av Jontelitooo:

Har förstått det som att "X" och "OC" är bra grejer att ha, vad betyder Xet? är det lite värre än vanliga bara?

Så även fast 270X är X så är det inte bättre än 280? Om man jämför så har 280 fler bitar i bussen än 270X, annars är 270X bättre..

Har även kikat på detta: http://www.inet.se/produkt/5410056/xfx-radeon-r9-280x-3gb-tah...

Har 270 serien utgått?

I AMD R9 2xx serien så betyder Xet att det är lite bättre än det utan X, lite som Nvidias "Ti". OC står för OverClocked och det betyder att det är överklockat från fabrik så att du får en liten procent extra prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontelitooo:

Har förstått det som att "X" och "OC" är bra grejer att ha, vad betyder Xet? är det lite värre än vanliga bara?

Så även fast 270X är X så är det inte bättre än 280? Om man jämför så har 280 fler bitar i bussen än 270X, annars är 270X bättre..

Har även kikat på detta: http://www.inet.se/produkt/5410056/xfx-radeon-r9-280x-3gb-tah...

Har 270 serien utgått?

270 ska du inte kolla på, din budget ligger för högt för det.
290 och 290x är olika kort, tidigare har AMD kallat korten XX70 och XX50. Så t.ex 290x ersätter 7970 och 290 ersätter 7950. Samma sak med 280/x 7870 respektive 7850. (280x är ett 7970 btw, bara nytt namn)

OC betyder att kortet är väldigt lätt överklockat och är väldigt sällan värt att betala extra för då det tar bara någon minut för dig att göra en mycket större överklock.

Amd r9 290, Gtx 970 är korten som gäller för dig just nu. 290 kan du få för 2300kr-2500kr med en rea, gtx 970 för 3000kr. Är det inte akut rekommenderar jag att du håller koll på prisjakt efter sänkningar och helg erbjudanden hos t.ex komplett, cdon och dustin.

Nvidia släpper även gtx 960 bara om någon vecka och det kortet kommer passa din budget perfekt även utan rea.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cruentusa:

270 ska du inte kolla på, din budget ligger för högt för det.
290 och 290x är olika kort, tidigare har AMD kallat korten XX70 och XX50. Så t.ex 290x ersätter 7970 och 290 ersätter 7950. Samma sak med 280/x 7870 respektive 7850. (280x är ett 7970 btw, bara nytt namn)

OC betyder att kortet är väldigt lätt överklockat och är väldigt sällan värt att betala extra för då det tar bara någon minut för dig att göra en mycket större överklock.

Amd r9 290, Gtx 970 är korten som gäller för dig just nu. 290 kan du få för 2300kr-2500kr med en rea, gtx 970 för 3000kr. Är det inte akut rekommenderar jag att du håller koll på prisjakt efter sänkningar och helg erbjudanden hos t.ex komplett, cdon och dustin.

Nvidia släpper även gtx 960 bara om någon vecka och det kortet kommer passa din budget perfekt även utan rea.

Ersätt 9:an i det du skrev med en 8:a samt att det är ett 7970/50 i nästa andetag så lär det blir rätt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

270 ska du inte kolla på, din budget ligger för högt för det.
290 och 290x är olika kort, tidigare har AMD kallat korten XX70 och XX50. Så t.ex 290x ersätter 7970 och 290 ersätter 7950. Samma sak med 280/x 7870 respektive 7850. (280x är ett 7970 btw, bara nytt namn)

OC betyder att kortet är väldigt lätt överklockat och är väldigt sällan värt att betala extra för då det tar bara någon minut för dig att göra en mycket större överklock.

Amd r9 290, Gtx 970 är korten som gäller för dig just nu. 290 kan du få för 2300kr-2500kr med en rea, gtx 970 för 3000kr. Är det inte akut rekommenderar jag att du håller koll på prisjakt efter sänkningar och helg erbjudanden hos t.ex komplett, cdon och dustin.

Nvidia släpper även gtx 960 bara om någon vecka och det kortet kommer passa din budget perfekt även utan rea.

Tack för ett bra svar!

Både 290 & GTX970 verkar vara i överkant vad gäller pris, ser nog hellre ett pris närmare 2500 än 3000kr då jag inte söker något highend kort alls, visst vill jag att det ska hålla sig ett par år framöver, men jag spelar väldigt sällan utan det är mest film, så det behövs bara något som klarar nyare spel bättre än det jag kör idag.

Vad är skillnaden på tex. MSI, XFX, Gigabyte eftersom samtliga kör R9 290.. Är det lite som skateboards, samma sak i grunden enbart annat ytskikt?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontelitooo:

Tack för ett bra svar!

Både 290 & GTX970 verkar vara i överkant vad gäller pris, ser nog hellre ett pris närmare 2500 än 3000kr då jag inte söker något highend kort alls, visst vill jag att det ska hålla sig ett par år framöver, men jag spelar väldigt sällan utan det är mest film, så det behövs bara något som klarar nyare spel bättre än det jag kör idag.

Vad är skillnaden på tex. MSI, XFX, Gigabyte eftersom samtliga kör R9 290.. Är det lite som skateboards, samma sak i grunden enbart annat ytskikt?

Tips! Kolla på Webhallen, komplett osv på deras fyndvaror! Hittade ett 970 för 2399 Vet att det finns R9 290X på komplett för 2499.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dipy^:

Hur kan man rekommendera någon att satsa på ett radeon 290 för 3100kr när du kan få ett gtx 970 för samma pengar? Det är för mig helt ofattbart. Har man inte bättre kunskaper än så ska man inte heller "rekommendera" något då man riskerar att lura någon att göra ett dåligt köp.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontelitooo:

Tack för ett bra svar!

Både 290 & GTX970 verkar vara i överkant vad gäller pris, ser nog hellre ett pris närmare 2500 än 3000kr då jag inte söker något highend kort alls, visst vill jag att det ska hålla sig ett par år framöver, men jag spelar väldigt sällan utan det är mest film, så det behövs bara något som klarar nyare spel bättre än det jag kör idag.

Vad är skillnaden på tex. MSI, XFX, Gigabyte eftersom samtliga kör R9 290.. Är det lite som skateboards, samma sak i grunden enbart annat ytskikt?

Skillanden är ofta att de har olika eftermarknadskylare som presterar olika bra. Om vi inte talar om referensdesign då skillnader blir betydligt mindre.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontelitooo:

Tack för ett bra svar!

Både 290 & GTX970 verkar vara i överkant vad gäller pris, ser nog hellre ett pris närmare 2500 än 3000kr då jag inte söker något highend kort alls, visst vill jag att det ska hålla sig ett par år framöver, men jag spelar väldigt sällan utan det är mest film, så det behövs bara något som klarar nyare spel bättre än det jag kör idag.

Vad är skillnaden på tex. MSI, XFX, Gigabyte eftersom samtliga kör R9 290.. Är det lite som skateboards, samma sak i grunden enbart annat ytskikt?

Skillnaden är att tillverkarna tillverkar olika kyllösningar, har olika BIOS på korten, olika PCB:er, samt att vissa klockar bättre än andra. Men i grund och botten är det en grafikkrets från antingen AMD eller Nvidia.

Vissa tillverkare fokuserar på tysta kort, andra på så bra kyllösning som möjligt, och vissa lite av båda. Typ.

Om du nu inte spelar så mycket så skulle jag, ifall jag satt i din sits, vänta tills GTX 960 kommer ut, som någon annan i tråden nämde tidigare.

Det kommer passa dig alldeles utmärkt.

Eller kanske någon utav dessa?;
https://www.komplett.se/gainward-geforce-gtx-770-2gb-demo/820...
https://www.komplett.se/asus-geforce-strix-gtx-750ti-2gb-demo...
https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290-4gb-demo...

Permalänk
Medlem

Ja GTX 960 kommer 22 januari. Om du tycker 970 är för dyrt så vänta på 960.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Tack för svar! uppskattas

Vet vi vad GTX 960 kommer att landa på i pris, bussbredd, minne osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontelitooo:

Tack för svar! uppskattas

Vet vi vad GTX 960 kommer att landa på i pris, bussbredd, minne osv?

128-bit minnesbuss
2GB-vram
2000~ kronor(?)

GTX960 kommer - most likely - utprestera GTX760 och antagligen hamna i nivå med dagens GTX770.

Permalänk
Medlem

Bara för göra en instickare här inte läst igenom hela tråden, men jag byggde i förrgår datorn som heter stationär 2 i sign med ett gtx970 och måste påpeka varför jag valde det kortet över ett 290/290X för jag satt fundera på det med.
Om du kollar bench här så presterar det som ett 290X:
http://www.anandtech.com/bench/product/1059?vs=1355
Och 290/290X drar 70-100W mer än ett 970 i full load och visst det e kanske inte jätte mycket ström och kostar inte massor i el räkningar, men när man räknar in att ett kort som gtx970 drar 1/3 mindre ström får man också räkna in det blir enklare och kyla, mitt kort Asus strix 970 kör fläktlöst alltid sålänge jag inte spelar och då har jag ändå ett tight chassi med hyfsat dålig luftgenomströmning.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Men 128bits minnesbuss och 2gb ram för 2000kr, är det ändå slagkraftigt menar ni?

Kollade kompletts fyndvaror, skiljer väl vad de menar med demo produkter, men det går väl att ta reda på historik om man grottar lite..

Hittade detta, är det värt pengarna eller bör jag ändå vända på GTX960?

https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290-4gb-demo... - 2490kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontelitooo:

Men 128bits minnesbuss och 2gb ram för 2000kr, är det ändå slagkraftigt menar ni?

Kollade kompletts fyndvaror, skiljer väl vad de menar med demo produkter, men det går väl att ta reda på historik om man grottar lite..

Hittade detta, är det värt pengarna eller bör jag ändå vända på GTX960?

https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290-4gb-demo... - 2490kr

Om det är demo så har dom ju använt dem innan för att visa upp osv, men du ska ju fortfarande få garanti och sådant. Du bestämmer själv om det är värt eller ej, men jag ser inget fel i det!

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Om det är demo så har dom ju använt dem innan för att visa upp osv, men du ska ju fortfarande få garanti och sådant. Du bestämmer själv om det är värt eller ej, men jag ser inget fel i det!

Skillnaden verkar vara att jag får 12mån istället för de 24mån om kortet är nytt, om jag förstått det rätt så är det ändå ett BRA kort? och är det nedsatt 500kr för demovisning så kanske det ändå är värt det.. nu vet jag inte hur demo produkter inom IT funkar, men jag skulle nog inte köpa en demobil ifrån en bilfirma.. Kan man ens göra den kopplingen?

Jag tänker att de kanske testat den för någon testpanel eller liknande, jag vill dock inte ha ett kort där man överklockat och experimenterat med, mailade och frågade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontelitooo:

Skillnaden verkar vara att jag får 12mån istället för de 24mån om kortet är nytt, om jag förstått det rätt så är det ändå ett BRA kort? och är det nedsatt 500kr för demovisning så kanske det ändå är värt det.. nu vet jag inte hur demo produkter inom IT funkar, men jag skulle nog inte köpa en demobil ifrån en bilfirma.. Kan man ens göra den kopplingen?

Jag tänker att de kanske testat den för någon testpanel eller liknande, jag vill dock inte ha ett kort där man överklockat och experimenterat med, mailade och frågade!

Fråga hur det är med garanti från tillverkaren, då dom oftast är flera år för dessa produkter, själv har jag 5 år för mitt 970 från Zotac men 1 år (?) från Inet tror jag det är. Men fråga på bara, skulle nog inte heller vilja ha ett kort som varit en försökskanin så att säga

PS: Om det är värt eller ej är upp till dig, själv så gillar jag inte begagnat för det mesta, men det är egentligen pga garanti osv. Köper man beggat/demo ex från företag och man då får garanti så är jag helt ok med det. Men som sagt det är upp till dig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jontelitooo:

Men 128bits minnesbuss och 2gb ram för 2000kr, är det ändå slagkraftigt menar ni?

Kollade kompletts fyndvaror, skiljer väl vad de menar med demo produkter, men det går väl att ta reda på historik om man grottar lite..

Hittade detta, är det värt pengarna eller bör jag ändå vända på GTX960?

https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290-4gb-demo... - 2490kr

Det borde även komma ett GTX960Ti som är lite dyrare men vassare och baserat på samma krets som GTX9X0 korten. Så avvakta lite.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Och om jag snålar in och tittar på detta "ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCUII TOP" http://www.inet.se/produkt/5411136/asus-radeon-r9-280-3gb-dir..., gör jag bort mig då? även om det kittlar i snåltarmen..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jontelitooo:

Och om jag snålar in och tittar på detta "ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCUII TOP" http://www.inet.se/produkt/5411136/asus-radeon-r9-280-3gb-dir..., gör jag bort mig då? även om det kittlar i snåltarmen..

Bara du vet vad du vill åstadkomma med ett nytt grafikkort, så är du osäker vänta tills de kort vi nämnt är släppta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/98-videocard-pci-express-amd-gig... Kör på detta nu direkt xD

Vet inte vad du har för chassi (Du har inte nämnt det) Antar att du har plats med det kortet xD annars kan man säkert såga lite i burken

Permalänk

Jag har dragit på det länge nog, så nu när jag äntligen bestämt mig att köpa ett nytt kort så vill man ju givetvis att det vore gjort igår redan

Men det jag söker är billigaste kortet där jag kan köra medel - hög grafik på nyare spel, kunna använda 2skärmar och 1 tv, detta är en djungel för mig, säger ni att ett kort för 2500kr duger nu och om 3år för mina krav så köper jag det

Permalänk
Medlem

Den jag länka lite innan är prisvärd enligt mig Du får den för 2.4k och där har du nog ett monsterkort som ska duga 3år till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontelitooo:

Jag har dragit på det länge nog, så nu när jag äntligen bestämt mig att köpa ett nytt kort så vill man ju givetvis att det vore gjort igår redan

Men det jag söker är billigaste kortet där jag kan köra medel - hög grafik på nyare spel, kunna använda 2skärmar och 1 tv, detta är en djungel för mig, säger ni att ett kort för 2500kr duger nu och om 3år för mina krav så köper jag det

Köp kortet som newcamps länkar så blir det skitbra

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av NewCamps:

http://cdon.se/hemelektronik/98-videocard-pci-express-amd-gig... Kör på detta nu direkt xD

Vet inte vad du har för chassi (Du har inte nämnt det) Antar att du har plats med det kortet xD annars kan man säkert såga lite i burken

Jag har ett Fractal R3, så då bör det kortet funka, men annars tar jag plåtsaxen!

Är Gigabytekortet bättre än https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290-4gb-demo... detta?