datorn låter som fan efter jag byte GPU och CPU

Permalänk

datorn låter som fan efter jag byte GPU och CPU

hej jag undrar varför min dator börjar att låta så mycket efter jag byte min GPU och CPU behöver hjälp ¨

Gpu jag byte till är R9 280x sapphire 3GB

och Cpu som jag byte till är AMD fx 8350

sen när jag skulle installera tillbaka min cpu kylare så kommer det upp cpu fan error om jag inte har den på ignore vad kan va felet och sen så undrar jag om jag måste byte psu för R9 280x sapphire edition behöver 750W och jag har just nu 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinekstrom1:

hej jag undrar varför min dator börjar att låta så mycket efter jag byte min GPU och CPU behöver hjälp ¨

Gpu jag byte till är R9 280x sapphire 3GB

och Cpu som jag byte till är AMD fx 8350

sen när jag skulle installera tillbaka min cpu kylare så kommer det upp cpu fan error om jag inte har den på ignore vad kan va felet och sen så undrar jag om jag måste byte psu för R9 280x sapphire edition behöver 750W och jag har just nu 500W

Några idéer:

• Kolla upp vilken komponent det är som faktiskt låter.

• Du får "cpu fan error". Snurrar CPU-fläkten? Är den ansluten till "cpu fan"-kontakten?

• Har mycket svårt att se hur ett enda 280x tillsammans med en i övrigt normal dator skulle kräva 750W. Finns det någon förklaring till detta påstående?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

alla min fläktar snurrar köpte till extra fläktar men när man går in i bios ser man bara att det finns en fläkt som är igång. fanspeed säger bara att två av mina fläktar är igång och det är fan 3 vet inte riktigt vilken sen gpu fläktarna

Permalänk
Medlem

Kontakterna på moderkortet till fläktarna har namn som motsvarar de inne i BIOS.

Permalänk
Medlem

...

Kolla vilken eller vilka fläktar som låter genom att fysiskt stoppa in skallen i burken.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

1. Du behöver absolut inte mer än 500W för ett 280X. Var har du läst att du behöver 750W?

2. Öppna lådan och lyssna vad som låter. "Datorn" låter, är väldigt generellt.

3. Är det en eller flera fläktar som låter så är lösningen enkel. Mata dem med mindre volt (eller påverka PWM om de är 4-pin), tills de låter som du vill att de ska låta. Detta genom BIOS inställningar, speedfan, genom att löda på ett motstånd på kabeln (eller använda en färdig adapter med ett motstånd) eller köpa en fläktkontroller.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

testade nu att byta min cpu fan står fortfarande samma sak cpu fan error och jag har satt in två små fläktar till som sagt i första inlägget jag skrev men hittar ingen av dom i bios satte en av dom fläktarna uppe och en nere första fläkten sitter vid chassi fläkt 1 som det står i mitt bios och den andra sitter i tvån men dom kommer fortfarande inte upp i bios det är bara mina gpu fläktar och den fläkten som sitter fram som visas fast allting snurrar

Permalänk

sen när jag spelar cs go då hör jag cpu fläkten som fan det känns som att den går igång på max när jag kör

Permalänk
Medlem

testade nu att byta min cpu fan står fortfarande samma sak cpu fan error och jag har satt in två små fläktar till som sagt i första inlägget jag skrev men hittar ingen av dom i bios satte en av dom fläktarna uppe och en nere första fläkten sitter vid chassi fläkt 1 som det står i mitt bios och den andra sitter i tvån men dom kommer fortfarande inte upp i bios det är bara mina gpu fläktar och den fläkten som sitter fram som visas fast allting snurrar

Rekommenderar en punkt, kommatecken samt radbyte här och där.
Har du kopplat CPU fläkten till cpu_fan på moderkortet och resterande fläktar direkt till moderkortet eller via molex till PSU:n?
Om du har gjort allting korrekt så kanske en BIOS uppdatering är lösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

har kopplat in allt i moderkortet och kollat vart allt ska sitta.

Permalänk
Skrivet av ggwp:

1. Du behöver absolut inte mer än 500W för ett 280X. Var har du läst att du behöver 750W?

REQUIREMENTS

External Power - 6-pins : 1

External Power - 8-pins : 1

Minimum Power Supply Requirement : 750 watt

XFX Recommended Power Supply : XFX 850W PSU

- See more at: http://xfxforce.com/en-us/products/amd-radeon-r9-series/amd-r...

Citerat från xfx's specs...

Jag kör två sånna kort på ett corsair ax860 så det funkar säkert med 500w och ett kort. Men dom drar en hel del dom där korten.

Visa signatur

Main: i9 13900K | Asus Z790 Hero | RTX 4090 Founders | Meshify 2 C | H100i Elite LCD | 64GB Dominator Platinum RGB | Thor 1200W | 2x 980 PRO NVMe | Asus OLED PG42UQ | ROG Claymore Core | Logitech G903
Simrig: i9 13900K | Asus Z690 Hero | RTX 4090 Gainward Phantom | Corsair 5000T | H150i Elite LCD | 64GB Vengeance RGB | Thor 1200 | 980 PRO NVMe | 3x MSI G273QF

Permalänk

sen när jag spelar cs go då hör jag cpu fläkten som fan det känns som att den går igång på max när jag kör

Men du skriver forfarande inte vilken fläkt det är som låter... är det cpu fläkten så kanske du inte fått på kylaren korrekt så den kyler dåligt. Har du bytat kylpasta? För mycket eller för lite kylpasta kanske.

Visa signatur

Main: i9 13900K | Asus Z790 Hero | RTX 4090 Founders | Meshify 2 C | H100i Elite LCD | 64GB Dominator Platinum RGB | Thor 1200W | 2x 980 PRO NVMe | Asus OLED PG42UQ | ROG Claymore Core | Logitech G903
Simrig: i9 13900K | Asus Z690 Hero | RTX 4090 Gainward Phantom | Corsair 5000T | H150i Elite LCD | 64GB Vengeance RGB | Thor 1200 | 980 PRO NVMe | 3x MSI G273QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av SevenOfNine:

REQUIREMENTS

External Power - 6-pins : 1

External Power - 8-pins : 1

Minimum Power Supply Requirement : 750 watt

XFX Recommended Power Supply : XFX 850W PSU

- See more at: http://xfxforce.com/en-us/products/amd-radeon-r9-series/amd-r...

Citerat från xfx's specs...

Jag kör två sånna kort på ett corsair ax860 så det funkar säkert med 500w och ett kort. Men dom drar en hel del dom där korten.

Det fungerar garanterat fint med 500w eftersom i verkligheten drar ett 280x + hela systemet runt 350w. Mindre med ett mer normalt svensson-system så att säga. Sweclockers kör ju på ett ganska tungt system samt överklockat om jag inte minns helt fel!

Permalänk

det är cpu fläkten som låter

Permalänk
Medlem

Vad har du för CPU-kylare?

Permalänk
Medlem

har du kopplat cpu-fläkten till uttaget på moderkortet som är märkt CPU_FAN?
kolla även att ingen av strömkablarna är i vägen för fläkten, det händer och då låter det väldigt mycket och underligt.

Permalänk

cpu kulare är cooler master evo 212 funderar på att uppgradera

Permalänk
Medlem

Här har vi ett varnande exempel för de som funderar på att skippa svenskalektionerna i högstadiet.

Inget fel på 212 evo, bara den sitter i rätt kontakt, alltså CPU FAN och inget annat.

Permalänk

den sitter i rätt kontakt men den låter för mycket

Permalänk
Medlem

den sitter i rätt kontakt men den låter för mycket

kollade du att ingen kabel ligger i vägen?

Permalänk
Hedersmedlem

Det kvittar ju vilken kylare man har om det inte är rätt monterad och i god kontakt med CPUn. Då kommer den gå varm oavsett och fläktarna varvar för fullt, till ingen nytta. Är det konstaterat att kylaren är korrekt ditsatt och med god kontakt?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro