Black Sheep V2.0 Sheared and Trimmed [ Corsair 900D ]

Permalänk
Medlem

Black Sheep V2.0 Sheared and Trimmed [ Corsair 900D ]

Hello there!

Kände att det var dags för en ny bygglogg(nej det gjorde jag inte men det var inte upp till mig att bestämma).
Det är fortfarande samma chassi, och i princip samma hårdvara.

Varför gör jag då en ny bygglogg kanske man kan fråga sig. Jo! Det hände en grej…
Satt i min stilla ro och lira nånting(minns ej) och så hörde jag ett *FLOPP*, följt av ett *FLUSH* och sedan ett lätt porlande ljud.
Jag var inte alls bekant med detta ljud. Jag böjer mig ned och tittar under bordet, och till min förskräckelse ser jag en slang som ligger på backplaten till en av mina 780 ti classified’s och rätt och slätt spolar en stråle vatten på sidofönstren, som en trädgårdsslang med dåligt drag i.
Hugger genast tag i strömkabeln till nätagget och rycker ur den. Plockar av ena chassi sidan och hämtar några nävar hushållspapper, sen var det bara att svabba.

Den utlösande faktorn till förödelsen var att slangen hade mjuknat av vattentemperaturen och glidit ur kompressionskopplingen. Temperaturen på vatten låg på cirka 60 grader. Hade kört fläktarna på ganska lågt varvtal. Men detta gällde inte alla kopplingar. Samtliga Bitspower kompressionskopplingar satt fortfarande som berget. Det var Koolance QDC’s som felade, och det är mycket konstigt då det var rätt slang dimension.
Tog även en ny bit slang och prövade. Det gick att dra ut slangen med inte allt för mycket kraft. Bytte ut den felande QDC’n mot Bitspower kompressionskoppling och lät datorn torka ut i två veckor innan jag började felsöka.

Två veckor senare hade jag fyllt på med nytt vatten och tryckte på power-knappen på chassit. Det började surra om nätagget och lampor på moderkortet tändes, sedan klickade det till och dog. Samma scenario upprepade sig varje gång, prövade även att starta direkt på moderkortet. Efter några försök ryckte jag ATX kabeln och prövade att ”tjuvstarta” den. Inget hände, bara ett klickande ljud. Nu är inte jag den som börjar pilla i ett nätaggregat hur som helst, så bestämde mig för att skaffa en ny likadan för att slippa ändra kabeldragningen.

Lättare sagt än gjort då det var slut i alla butikslager.

Så småningom stod jag där med en kryssmejsel i ena handen och ett nytt nätaggregat i den andra. Skiftet gick snabbt och smidigt.
Några minuter senare var det dags för ett nytt försök. Trycker på knappen och nu börjar det hända grejer. Lampor tänds, fläktar börjar snurra och skärmen lyses upp med bootfönstret. Lycka! Kör genast några benchmarks för att se att inget kraschar… ja, det var min kvalitetssäkring

Vad gör jag nu då, tänker jag. Inte kommer jag lita på resterande snabbkopplingar och visst var det hela inte så estetiskt tilltalande.
Mitt tidigare mål om en funktionssäker och underhållsvänlig vattenkylning kändes inte alls kul längre.
Nä, här skulle de ske ändringar!

Efter några dagars planering och fundering hade jag bestämt mig. Gör om gör rätt!
Ut med all slang och kompressionskopplingar, akryl ska det bli.
Ut med bay reservoaren, en cylinder som är lätt att fylla på får det bli.
Corsairlink gav mig huvudvärk, ut med det skräpet med, flätarna också.
Strippade ned allt utom hårdvaran, den fick sitta kvar.

Nu är det bara att vänta på delarna sen börjar jag om från grunden.

Då detta på något vis är en fortsättning av tidigare bygge går det att beskåda här Länk

Produkterna

Det som kvarstår sen tidigare är:
Hårdvara
Chassi: Corsair Obsidian 900d
Moderkort: Asus Rampage IV Black edition
Processor: Intel i7 4930k
Grafikkort: 2x Evga GTX 780 Ti Classified
PSU: Corsair AX 1200i Platinum + Sleevade kablar
RAM: Corsair Dominator Platinum 16Gb 2400Mhz CL9 + Lightbar
OS disk: Ocz Revodrive 3
Program disk: 2x Samsung 840 EVO 750Gb SSD (Raid 0)
Lagrings disk: WD Black 3Tb

Kylning
CPU: EKWB Supremacy Full Nickel
GPU: 2x GTX780 Classy - Acetal+Nickel + 2x Backplates + EKWB Terminal
Moderkort: EKWB ASUS R4BE - Acetal+Nickel
Radiatorer: EK XTC 280 + EK XTC 420 + EK XTX 480 + Phobya 360 slim
Fittings: Blandade Bitspower (Matt black)
Styrning av led: Corsair Link
Vattenfilter: Aquacmputer filter

Nya produkter:
Hårdvara
Grafikkort: 1x Evga GTX 780 Ti Classified

Kylning
GPU: 1x GTX780 Classy - Acetal+Nickel + 1x Backplates
Fläktar: 7x Noctua NF-F12 industrialPPC-2000 IP67 PWM + 6x Noctua NF-A14 industrialPPC-2000 IP67 PWM + Demciflex fläktfilter
Pumpar: 2x Aquacomputer D5 USB
Pumptop: 2x EKWB Dual D5
Fläktkontroller: Aquacomputer Aquaero 6 Pro + Svart front + Passiv kylare
Flödesmätare: Aquacomputer High flow - USB
Vätska: EKWB Clear
Akryl: Monsoon Hardline Black
Fittings: Monsoon Hardline Hardlock + en himla massa mer Bitspower
Reservoar: 2x FrozenQ LQ Fusion Helix

Övrigt
NZXT intern USB hub
2x Bitspower D5 Modkit
2x EKWB D5 Modkit
Monsoon Hardline bending kit
Coldzero 900D Backplate
Coldzero Cage sidecover
Coldzero 5.25" sidecover
Coldzero Long Lightbox
Aquacomputer Aquaero ATX break

Dold text
Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem

Updates

Sammanställning av uppdateringar

Update 1 - Nya delar

Nya produkterna

Lite blandat smått och gott

Hardline hardlock fittings och pwm splitters

ATX break för Aquaero

Fläktar

Coldzero backplate och sidecover

Aquaero 6 Pro

Monterat på den svarta fronten och bytt ut skruvarna till svarta

Passiva kylaren (svart var slut )

Flödesmätaren

Tredje kortet med vattenblock + backplate

Evga 780 ti Classified #3

Bitspower lådorna

Dold text

Update 2 - Kablar

Rev ut de mesta av kablarna utom det som gick till den obligatoriska hårdvaran

Gav mig på och gjorde lite egna kablar

Lite sleeve också

Egen Aquabus splitter för de båda D5 pumparna och flödesmätaren

Switchen för transformatorn till katoderna som skall va i reservoarerna

ATX break'en var inte kul att sleeva

Gick åt en del atx verktyg då dem gick av lätt. Antar att man lär sig så småningom.

Dold text

Update 3 - Pumpar & pumptopp

Bitspower Mod kittet blev ett felköp. Visste inte att de inte passade Blev att beställa EK

Prövar pumparna i toppen och mod kittet. Märkar att EK's inte funkar med dual top utan bara single. SUCK!

Blev att plocka fram Dremeln

Lite precisionsmätning

Sen var det bara att köra! Behövde öka diametern någon millimeter bara

Behövde även fräsa ned kanten något. Har man ingen verkstad att jobba i så funkade duschen super, var bara att spola ned skräpet i avloppet

Violá! Ser ganska bra ut

USB och Aquabus kablarna fick inte plats heller

Inte det snyggaste, men det får duga

Nästa problem var att kontakterna tog i botten. Så bytte till längre skruv och distanser

Sådär. Måste säga att vibrationsdämpningen känns riktigt mjuk och bra

Lite sleeve på så var dem klara.

Dold text

Update 4 - Radiatorer, fläktar & bottenlådan

Då blev det hög tid att montera och koppla ihop radiatorerna i bottenlådan

Denna variant fungerade inte då den tog i fläktarna på radiatorn som hamnar där

Denna variant blev lite lägre vilket löste det problemet

En av två dräneringsventiler för denna loop, eftersom front radiatorn är upp och ned behövdes det en på var sida

Passade även på att pröva en av Coldzero's sidecover/backcover varianter

Tog även och monterade deras backcover med fläkthål

Fläkten(140mm) på plats. Gillar att alla små hål har täckts för, minskar förhoppningsvis även dammet lite

Front radiatorn med fläktarna (3x120mm)

2x140 mm fläktar på den bakre radiatorn i botten

Flödesmätaren på plats. Gick åt en del kopplingar för att få den i rätt position

Preparering av den främre radiatorn i botten (3x140 mm fläktar)

Förbereder med kopplingar. Här hamnar den andra lågpunkten där en ventil placeras för tömning

På plats. Får skruva i en kompressionskoppling med en slangbit på vid tömning

Inte ens 1 cm till godo för flödesmätaren mellan radiatorfläktarna

Ser helt OK ut. Fläktarna var tvungna att hamna på insidan annars så skulle det inte få plats

Första akrylröret redo!

På plats mellan den större radiatorn och flödesmätaren. Kanske lite dumt och onödigt att ha akryl i botten istället för slang(som de flesta brukar använda i detta utrymme), men jag hade bestämt mig att försöka skippa slang helt och hållet. Vilket jag oroar mig lite för när jag ska gå genom midplaten :S

Lite kabeldragning

Dold text

Update 5 - Midplate

Gjorde en mall av midplaten i kartong för att testa var hålen för pass-through kopplingarna skulle hamna. Ena hamna väldigt nära kanten, men finns inget utrymme att justera den med

Tog och skruvade i D-pluggar till radiatorernas 90 böjar och prövade med kartongen och pass-throughs

Undersidan. Gäller bara att de hamnar på rätt höjd så det inte blir en springa där det kan börja läcka

Markerat på den översta skivan av midplaten. Den som jag gjorde mallen utifrån

Sen genom de andra två skivorna

Alla lager klara. Var tvungen att fräsa ur lite i den tjocka plexin då pass-throughn inte kom igenom. Detta ledde till att det inte blev någon kant kvar alls på ena sidan. Gängringen livar precis med ytterkanten

Närbild efter fräsning

Närbild med ringen åtdragen

D-plugs på plats

Närbild

Provmontering. Det var extremt tight att få in midplaten, därav är översta skivan borta här bara för att se om något behöver ändras

Toppskivan på. Allt verkar stämma

Plasten av. Ganska nöjd. Dock hamna den vänstra lite under gpu'erna. Får svänga in där under med röret. Sitter en pci-e ssd där under också

Dold text

Update 6 - Akrylrör och Pumpfäste

Tyckte pumpfästet täckte för mycket av midplaten. Så tänkte försöka såga bort lite av det överflödiga

Helt okej. Blev rätt så identiska tycker jag

Provmontering av pumpar

Första böjen!

Denna skall sitta mellan top radiatorn och mosfet blocket

Denna skulle sitta mellan midplate och GPU. Tyvärr tog den i pci-e ssd'n lite

Tog och värmde upp den igen och justerade den lite

PANG! Blev en enorm smäll i chassit. En av rören hade exploderat

Pratade med Monsoon och de tror att jag värmde upp för liten del av röret innan jag böjde det, vilket resulterade i spänningar i plasten

Det jobbigaste röret i bygget. Blev en lång väg från A till B

Provmontering

Preparerar pumpen med alla behövliga kablar

Monterat och klart

Röret mellan midplate och gpu'erna på plats

Dold text

Update 7 - Midplate & Fläktfilter

"Muttern" till pass-through'n gick inte att dra åt ordentligt då den inte låg tillräckligt i kläm i hålet jag fräste i midplaten. Försökte pressa samtidigt som jag skruva, det resulterade i att packningen gick sönder

Var bara att börja plocka isär allt igen. Tog och testade led stripen under demonteringen

Pumpfoten är fäst med Velcro

3-4 Led's var trasiga i ena hörnet. Inget som märktes när allt var monterat, så det får vara så

På med lite superlim så bör den nog stanna kvar

Märkte sedan att jag missat Link kabeln till nätagget. Tänkte ändå försöka ha kvar en del av Link systemet för övervakning av nätagg och styrning av led's

Efter mycket kämpande genom detta lilla hål fick jag i den tillslut

Fixade även ett filter till den luckan

Framsida

Monterat

Demciflex filter på sidorna

Dold text

Update 8 - Kablage

Pwm-splitter till top-radiatorn

Strömkablage

Pwm-splitter till bottenlådan

Trångt

Börjar se lite rörigt ut nu, och har massa kablar kvar

Här kommer usb, aquabus och strömkablarna för pumparna upp

Finns mycket plats på baksidan av detta chassi. Önskar dock att jag slapp denna box

NZXT's interna usb hub

Nu är det ett riktigt råttbo...

Snodde idén om att montera aquaeron bakvänt från en annan medlem här på forumet. Tycker det blev riktigt bra och smidigt att koppla in alla kablar från andra hållet så de inte syns i chassit

Dold text

Update 9 - Grafikkorten

Tredje kortet på plats i terminalen

Ser lite trevligare ut än innan

Strömkablaget på plats. Tyvärr var jag tvungen att köra på dubbla 8-pinnare då jag inte hade någon mer Y-splitter. Försökte fixa en själv men fick inte ut pinsen ur kontakterna.

Det börjar arta sig

Dold text

Update 10 - Reservoarer

Har till detta bygge valt att köra på två stycken FrozenQ LF Helix 250 mm. Jag tyckte att dessa reservoarer var riktigt snygga. Tyvärr visste jag inte vilken huvudvärk det skulle medföra att använda mig av detta fabrikat. När jag först fick reservoarerna var de snea, och det var ordentligt också.
Deras maskiner kan inte ha någon vidare precision när de varken kan kapa en cylinder rakt eller i samma längd. Har haft ett rent helvete med all mailkorrespondens med folk på FrozenQ. De har uppget att de skickat vissa varor som sedan skickades tre veckor från att de först uppgav att de skickades. En anställd uppgav att de skickats medan en annan uppgav att de inte ens hunnit tillverkats. Har tagit över två månader att reda ut det här problemet.

Alla delar hemma, inte helt hundra men får duga

Snygga tycker jag i alla fall

Var svårt att få till en bra lösning med ihopkopplingen av dem då jag behövde ha dem tätt intill varandra. Har fått ungefär samma avstånd på var sida

Fick en Coldzero del över som jag inte behövde. Kapade till den för att agera fästplatta för reservoarerna

Provmontering av plattan på HDD buren

Reservoarfästena på plats

Provmontering

Komplett. Nu gäller det bara att testa den i chassit

De fick plats, men trångt blir det. Ska bara lyckas få ihop loopen sen också

Lite framtung och ligger precis emot röret till pumpen som tur är ligger den bara emot och inte med någon tyngd

Ihopkopplad med inputen på pumptoppen

Grodperspektiv

Dold text

Update 11 - Vattenfilter & Sidecover

Då var det dags att få vattenfiltret på plats!

Kapade upp ett större hål i sidan än det tidigare för att få plats

Fick inte riktigt plats och blev tvungen att fulmodda lite :/

Preppat sidecovern

Kapat & klart

Provmontering

Då sidecovern var lite tjockare än plåten tog muttrarna i själva filtret. Fick fräsa ur lite i plasten så de gick fria

Sprayade ramen svart då jag tyckte silvret skars sig lite. Tog alldeles för mycket fokus

Provmontering av ramen på sidecovern

Och så i chassit. Personligen tycker jag det blev mycket bättre än tidigare

Preppat filtret med behövliga kopplingar för att komma in rätt i loopen

Monterat

Från sidan. Gräsligt ful kant på kapningen

Närbild på ihopkopplingen med reservoarerna och sen en monsoon hardline fitting för akrylen som skall komma från top radiatorn

Närbild från en annan vinkel

Från sidan

Dold text

Update 12 - Sista kopplingarna & Läcktest

Kopplingen mellan top radiatorn och moderkortet på plats. Skippade akryl här och körde på Bitspowers

Top radiatorn till vattenfiltret. Mestadels av lathet tog jag och sänkte ned 90 graders böjen för att liva med vattenfiltret så jag slapp hålla på och böja akrylen

En rak och fin.... åh nej fan! Glömde trä på kompressionshöljet innan jag limma

Blev att börja om på nytt

Sådär. Härdar limmet med en UV-lampa då det lilla dagsljuset som finns såhär på vintern inte räckte till. Hade ett rör liggandes i fönstret en hel dag utan att det torkade

På plats

Lite malplacerat, men får duga för nu

Fyllt med vatten och dags för läcktest

Gillar reservoarerna

Fick en liten läcka från pumptoppen. Min moddning blev tydligen inte så lyckad visade det sig. Typiskt! Bara att montera ned och beställa ny fästplatta från EK, lär väl ta några dagar. Byebye!

Dold text

Update 13 - På't igen!

På grund utav lång leveranstid från EK tog jag och köpte en helt ny pumptop och tar fästplattan från denna. Så när jag får den nya sen från EK finns det en komplett och oanvänd pumptopp till salu

Hittade även en sleevad atx-break för Aquaeron Blir snyggt!

Allt på plats igen!!! Blev riktigt fint med den nya atx-break kabeln.

Fulltankad och dags för nytt läcktest *fingers crossed*

Går åt några liter

Dold text

Update 14 - Finjusteringar

Har haft lite problem med mina usb portar, både interna och externa. Dessa problem hade jag redan från början på tidigare bygget. Vet inte om det är någon inställning eller hårdvara som spökar. Tänkte pröva med ett nytt moderkort och se om det blir någon skillnad

Var inga som helst problem att flytta över vattenblocken

Kände mig inte helt nöjd med denna koppling

Får se hur detta blir

Helt klart bättre Känner inte alls att den är i vägen längre

Nytt läcktest.

Gillar dessa reservoarer

Läcktestet visade att den nya kopplingen inte läckte. Dock började det läcka från kopplingen mellan GPU och midplate. Visar sig att limmet börja släppa från "Collar" (plast grejen på rör-enden för kompressions lösningen). Den blev ändå limmad för länge sedan, och använde uv-lampa för att härda. Kommer nog aldrig använda dessa Monsoon Hardline igen om de inte gör en revision av den. Den har strulat sjukt mycket, och det har den för flera andra också.
Fick tömma loppen och limma om den på nytt. Lät den härda i en timme under uv-ljus. Nu verkar det vara löst i alla fall. Tyvärr kvarstår problemet med usb portarna. Det verkar vara corsair-link commander enheten som har fel på usb, för den kopplas till och från hela tiden. Det andra problemet är med tangentbordet, det verkar som om den får ström via usb även när datorn är avstängd, och det är jäkligt irriterande att switchblade skärmen står och lyser. Får gräva lite djupare.
Nu har jag ett Asus Rampage IV Black Edition till salu om någon är intresserad

Dold text
Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem

Resultat

Reserverad för slutbilder

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem

Update 1

Nya produkterna

Lite blandat smått och gott

Hardline hardlock fittings och pwm splitters

ATX break för Aquaero

Fläktar

Coldzero backplate och sidecover

Aquaero 6 Pro

Monterat på den svarta fronten och bytt ut skruvarna till svarta

Passiva kylaren (svart var slut )

Flödesmätaren

Tredje kortet med vattenblock + backplate

Evga 780 ti Classified #3

Bitspower lådorna

Dold text
Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem

Update 2

Rev ut de mesta av kablarna utom det som gick till den obligatoriska hårdvaran

Gav mig på och gjorde lite egna kablar

Lite sleeve också

Egen Aquabus splitter för de båda D5 pumparna och flödesmätaren

Switchen för transformatorn till katoderna som skall va i reservoarerna

ATX break'en var inte kul att sleeva

Gick åt en del atx verktyg då dem gick av lätt. Antar att man lär sig så småningom.

Dold text
Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Discokungen

Ser fint ut! Ska bli spännande att se fortsättningen! Var beställde du sleeven?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ser fint ut! Ska bli spännande att se fortsättningen! Var beställde du sleeven?

Tack Ska försöka hinna lägg in en ny uppdatering idag också. Har använt två olika sleeves, mest har det varit Biltemas och lite från Stylingwebben.

Skrivet av Corsair Johan:

Intressant bygge, ser fram emot mera!

Tack! Ursäkta att jag klankar ned på eran Link produkt, men den mjukvaran är en mardröm.

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem

Update 3

Bitspower Mod kittet blev ett felköp. Visste inte att de inte passade Blev att beställa EK

Prövar pumparna i toppen och mod kittet. Märkar att EK's inte funkar med dual top utan bara single. SUCK!

Blev att plocka fram Dremeln

Lite precisionsmätning

Sen var det bara att köra! Behövde öka diametern någon millimeter bara

Behövde även fräsa ned kanten något. Har man ingen verkstad att jobba i så funkade duschen super, var bara att spola ned skräpet i avloppet

Violá! Ser ganska bra ut

USB och Aquabus kablarna fick inte plats heller

Inte det snyggaste, men det får duga

Nästa problem var att kontakterna tog i botten. Så bytte till längre skruv och distanser

Sådär. Måste säga att vibrationsdämpningen känns riktigt mjuk och bra

Lite sleeve på så var dem klara.

Dold text
Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Discokungen

Fina lösningar ändå! Annars är Bitspower helt klart bäst när det kommer till utseendet på sina pumptoppar och mod kits. Nackdelen är att det kostar lika mycket som pumpen...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande å se vart detta slutar!

Är själv på gång att beställa hem ett gäng coldzero delar, hur är kvalitén?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Fina lösningar ändå! Annars är Bitspower helt klart bäst när det kommer till utseendet på sina pumptoppar och mod kits. Nackdelen är att det kostar lika mycket som pumpen...

Var inne på bitspower toppen först, men sen såg jag ett test med olika toppar (martins liquidlab tror jag) och bitspower toppen var mycket sämre i resultaten. Därav valde jag EK. Så om nån är intresserad av två helt oanvända svarta bitspower mod kits är det bara att höra av sig

Skrivet av lowngcawt:

Ska bli spännande å se vart detta slutar!

Är själv på gång att beställa hem ett gäng coldzero delar, hur är kvalitén?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, kan tänka mig att det är svårt att få upp en bild just nu innan saker börjat komma på plats. Men tror det blir helt okej i slutet.
Från början trodde jag grejerna var i metall, men de är i nån plexi tydligen. Så smular väldigt mycket när man sågar och borrar i det.
Men jag är grymt nöjd med mina delar. Är bra nu när shopen är uppe för det var svårt att beställa via mail tidigare och förstå hur delarna såg ut osv.

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Cigge88:

Var inne på bitspower toppen först, men sen såg jag ett test med olika toppar (martins liquidlab tror jag) och bitspower toppen var mycket sämre i resultaten. Därav valde jag EK. Så om nån är intresserad av två helt oanvända svarta bitspower mod kits är det bara att höra av sig

Jupp! Fast utseendet väger över rätt hårt för min del. En D5, även med Bitspower-topp, räcker gott och väl för att pumpa runt vätskan i systemet.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jupp! Fast utseendet väger över rätt hårt för min del. En D5, även med Bitspower-topp, räcker gott och väl för att pumpa runt vätskan i systemet.

Jo, dock tycker jag nog att utseendet på EK's passade bättre estetiskt för där den skall placeras. Kommer sitta relativt undangömd och inte synas så mycket.
Sen tycker jag dualtop är mycket mycket snyggare och passar bättre in i mitt bygge, så kommer jag ha två reservoarer också. Blir bättre balans.

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem

Update 4

Då blev det hög tid att montera och koppla ihop radiatorerna i bottenlådan

Denna variant fungerade inte då den tog i fläktarna på radiatorn som hamnar där

Denna variant blev lite lägre vilket löste det problemet

En av två dräneringsventiler för denna loop, eftersom front radiatorn är upp och ned behövdes det en på var sida

Passade även på att pröva en av Coldzero's sidecover/backcover varianter

Tog även och monterade deras backcover med fläkthål

Fläkten(140mm) på plats. Gillar att alla små hål har täckts för, minskar förhoppningsvis även dammet lite

Front radiatorn med fläktarna (3x120mm)

2x140 mm fläktar på den bakre radiatorn i botten

Flödesmätaren på plats. Gick åt en del kopplingar för att få den i rätt position

Preparering av den främre radiatorn i botten (3x140 mm fläktar)

Förbereder med kopplingar. Här hamnar den andra lågpunkten där en ventil placeras för tömning

På plats. Får skruva i en kompressionskoppling med en slangbit på vid tömning

Inte ens 1 cm till godo för flödesmätaren mellan radiatorfläktarna

Ser helt OK ut. Fläktarna var tvungna att hamna på insidan annars så skulle det inte få plats

Första akrylröret redo!

På plats mellan den större radiatorn och flödesmätaren. Kanske lite dumt och onödigt att ha akryl i botten istället för slang(som de flesta brukar använda i detta utrymme), men jag hade bestämt mig att försöka skippa slang helt och hållet. Vilket jag oroar mig lite för när jag ska gå genom midplaten :S

Lite kabeldragning

Dold text
Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Cigge88:

Jo, dock tycker jag nog att utseendet på EK's passade bättre estetiskt för där den skall placeras. Kommer sitta relativt undangömd och inte synas så mycket.
Sen tycker jag dualtop är mycket mycket snyggare och passar bättre in i mitt bygge, så kommer jag ha två reservoarer också. Blir bättre balans.

Det är sant! Alla byggen är olika, jag gillar det jag ser!

Kör en pass-through i midplaten så är det hur lugnt som helst!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är sant! Alla byggen är olika, jag gillar det jag ser!

Kör en pass-through i midplaten så är det hur lugnt som helst!

Tackar!

Ja, jag har tänkt att köra på sånna pass-through kopplingar. Det är bara det att hur kopplar jag ihop den med radiatorerna i botten, Det går inte ens att få in en hand. Jag måste typ köra med d-plugs eller något. Kan inte ha något som måste skruvas. Sen att försöka prick dem rätt, får ju bara ett försök :S

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Cigge88:

Tackar!

Ja, jag har tänkt att köra på sånna pass-through kopplingar. Det är bara det att hur kopplar jag ihop den med radiatorerna i botten, Det går inte ens att få in en hand. Jag måste typ köra med d-plugs eller något. Kan inte ha något som måste skruvas. Sen att försöka prick dem rätt, får ju bara ett försök :S

Ah. Ja, det är knepigt. Du kan ju ha någon form av SLI-koppling som ansluter radsen och till pass-through? Då är det bara att trycka in radsen så är det klart!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ah. Ja, det är knepigt. Du kan ju ha någon form av SLI-koppling som ansluter radsen och till pass-through? Då är det bara att trycka in radsen så är det klart!

Har tänkt att göra en mall av midplaten, sen bara sätta 90 graders kopplingar på radiatorerna riktade rakt upp. Så markerar jag ut dem på mallen och sen på midplaten. Får se om jag hinner ikväll efter jobbet. Blir update imorn i så fall

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Cigge88:

Har tänkt att göra en mall av midplaten, sen bara sätta 90 graders kopplingar på radiatorerna riktade rakt upp. Så markerar jag ut dem på mallen och sen på midplaten. Får se om jag hinner ikväll efter jobbet. Blir update imorn i så fall

Låter som en plan! Stressa inte, det blir finfint det här!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Update 5

Gjorde en mall av midplaten i kartong för att testa var hålen för pass-through kopplingarna skulle hamna. Ena hamna väldigt nära kanten, men finns inget utrymme att justera den med

Tog och skruvade i D-pluggar till radiatorernas 90 böjar och prövade med kartongen och pass-throughs

Undersidan. Gäller bara att de hamnar på rätt höjd så det inte blir en springa där det kan börja läcka

Markerat på den översta skivan av midplaten. Den som jag gjorde mallen utifrån

Sen genom de andra två skivorna

Alla lager klara. Var tvungen att fräsa ur lite i den tjocka plexin då pass-throughn inte kom igenom. Detta ledde till att det inte blev någon kant kvar alls på ena sidan. Gängringen livar precis med ytterkanten

Närbild efter fräsning

Närbild med ringen åtdragen

D-plugs på plats

Närbild

Provmontering. Det var extremt tight att få in midplaten, därav är översta skivan borta här bara för att se om något behöver ändras

Toppskivan på. Allt verkar stämma

Plasten av. Ganska nöjd. Dock hamna den vänstra lite under gpu'erna. Får svänga in där under med röret. Sitter en pci-e ssd där under också

Dold text
Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Låter som en plan! Stressa inte, det blir finfint det här!

Kika updaten Ganska nöjd ändå.

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Cigge88:

Kika updaten Ganska nöjd ändå.

Det ser bra ut! Nice jobbat! Ser framemot hur det utvecklar sig!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det ser bra ut! Nice jobbat! Ser framemot hur det utvecklar sig!

Tack! Ja med, Ska bli intressant då detta är första gången för både akryl och vanlig cylinder res haha.

Skrivet av lowngcawt:

Snyggt!

Skickades från m.sweclockers.com

Tack!

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Proffsmoddare

Känns som att du måste ha haft dåligt flöde i loopen eller något annat fel om vattnet låg på 60(!) grader. Jag brukar lägga smärtgränsen på 40C, alltså om vattentempen når 40C går alla fläktar på maxvarv. Tänk på att dom flesta akryldelar är specade till 50C.

Lycka till med bygget:)

Permalänk
Medlem

Update 6

Tyckte pumpfästet täckte för mycket av midplaten. Så tänkte försöka såga bort lite av det överflödiga

Helt okej. Blev rätt så identiska tycker jag

Provmontering av pumpar

Första böjen!

Denna skall sitta mellan top radiatorn och mosfet blocket

Denna skulle sitta mellan midplate och GPU. Tyvärr tog den i pci-e ssd'n lite

Tog och värmde upp den igen och justerade den lite

PANG! Blev en enorm smäll i chassit. En av rören hade exploderat

Pratade med Monsoon och de tror att jag värmde upp för liten del av röret innan jag böjde det, vilket resulterade i spänningar i plasten

Det jobbigaste röret i bygget. Blev en lång väg från A till B

Provmontering

Preparerar pumpen med alla behövliga kablar

Monterat och klart

Röret mellan midplate och gpu'erna på plats

Dold text
Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterX:

Känns som att du måste ha haft dåligt flöde i loopen eller något annat fel om vattnet låg på 60(!) grader. Jag brukar lägga smärtgränsen på 40C, alltså om vattentempen når 40C går alla fläktar på maxvarv. Tänk på att dom flesta akryldelar är specade till 50C.

Lycka till med bygget:)

Kul att du tittar in

Varken vet eller minns vad som hände den gången då det sket sig. Hade ju en 6-8st QDC's i loopen, kan va dem som påverkade flödet.
Vet att chassit står ganska dåligt till där det har svårt att få tillgång till ny luft. Hur som helst hade jag tygon slang då och det skulle inte blivit någon läcka om det inte var för Koolance qdc kopplingar som hade en väldigt dålig kompression vid full åtdragning av kompressionsringen. Tack för heads-up'en angående temperatur på akrylen.

Tacktack

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem

Update 7

"Muttern" till pass-through'n gick inte att dra åt ordentligt då den inte låg tillräckligt i kläm i hålet jag fräste i midplaten. Försökte pressa samtidigt som jag skruva, det resulterade i att packningen gick sönder

Var bara att börja plocka isär allt igen. Tog och testade led stripen under demonteringen

Pumpfoten är fäst med Velcro

3-4 Led's var trasiga i ena hörnet. Inget som märktes när allt var monterat, så det får vara så

På med lite superlim så bör den nog stanna kvar

Märkte sedan att jag missat Link kabeln till nätagget. Tänkte ändå försöka ha kvar en del av Link systemet för övervakning av nätagg och styrning av led's

Efter mycket kämpande genom detta lilla hål fick jag i den tillslut

Fixade även ett filter till den luckan

Framsida

Monterat

Demciflex filter på sidorna

Dold text
Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem

Update 8

Pwm-splitter till top-radiatorn

Strömkablage

Pwm-splitter till bottenlådan

Trångt

Börjar se lite rörigt ut nu, och har massa kablar kvar

Här kommer usb, aquabus och strömkablarna för pumparna upp

Finns mycket plats på baksidan av detta chassi. Önskar dock att jag slapp denna box

NZXT's interna usb hub

Nu är det ett riktigt råttbo...

Snodde idén om att montera aquaeron bakvänt från en annan medlem här på forumet. Tycker det blev riktigt bra och smidigt att koppla in alla kablar från andra hållet så de inte syns i chassit

Dold text
Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb