Telia, Telenor och 3 säljer IP-adresser till företag.

Permalänk
Medlem

Telia, Telenor och 3 säljer IP-adresser till företag.

https://christianengstrom.wordpress.com/2015/01/28/telia-tele...

Tycka vad man vill om piratkopiering så tycker jag ändå att det är obehagligt.

Citat:

I TV4-inslaget berättar åklagaren Bo Birgersson:

- Inledningsvis har vi tagit kontakt med alla de stora teleoperatörerna, alltså Telia, Telenor och 3, med flera, men vi fick faktiskt inget svar. Vi förstod inte hur det gick att identifiera mobiltelefonnumret i förhållande till den tjänst som man hade kopplat. Men det visade sig efter ett tag, och får jag nog säga lite motvilligt från operatörernas sida, att det finns ett mellanföretag som säljer tjänsten på nätet att om du som företag är beredd att betala, så kan du få en tjänst på nätet som innebär att du kan koppla ett mobiltelefonnummer till en viss IP-adress. Det är sådant som vi inom rättsväsendet normalt måste gå till domstol för att få tillstånd till, eftersom det är hemlig telefonövervakning. Men det går alltså att sälja och köpa den här tjänsten på nätet. Det kom nog som en överraskning för oss, i vart fall för mig, men också för utredarna i det här ärendet.

ser nu att Telia (om det är dem) kommenterat på bloggen och ger en förklaring

Citat:

4.Hej!

Detta är en gammal nyhet från 2013, att frågan återigen är aktuell beror på en juridisk process om misstänkta bluffakturor.

I slutet på 2012 och i början på 2013 var det ett antal inslag och artiklar i media om bluffakturor kopplade till porrsajter. Det vill säga kunder som fått fakturor på hundratals kronor där företagen bakom fakturan krävde ersättning för påstådda besök via mobilen på företagens hemsida med erotiskt innehåll samt för olaglig nedladdning av filmklipp.
Företagen i fråga hade också publicerat namn på offentliga listor på ”kunder” som inte betalat och som alltså hängdes ut som ”porrsurfare”.

Telia hade fram till och med februari 2013 avtal med så kallade aggregatörer som i sin tur hade avtal med innehållsleverantörer. Aggregatören var en mellanhand mellan operatören och innehållsleverantören som bland annat hjälpte till med smidiga betalningslösningar. Så fort vi fick reda på att vissa företag missbrukade dessa avtal sades de upp med omedelbar verkan (februari 2013).

Med vänlig hälsning
Marcus Haglund
Pressinformatör Telia