Svenskt gymnasium startar e-sportutbildning

Permalänk
Medlem

Och detta betalas av skattebetalarna antar jag?

"-Jag ska gå och spela dator nu, ätit klart och plockat undan."
"-Jaha? Läxorna då?"
"-Läxan är att spela i minst 2 timmar."

Finns väl vettigare saker än en sådan utbildning att lägga pengarna på.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felparkerad:

För att vara en tekniksajt så är det väldigt många som är emot e-sport. Även skollaptopar är många på Sweclockers emot. Om det är avundsjuka eller något annat vet jag inte.

tekniksajt /= spelsajt

Just sayin'

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Skäggig legend

Hur många linjer finns det inte redan? Jag gick Teater och blev utsparkad p.g.a. politiskolikheteter och "hade fel i huvudet", nja… Varför valde jag teater? Jag är en filur som har mycket energi, är fruktansvärt bra på att imitera och förmedla känslor. Ingen av mina kamrater håller på med det idag utan kör på helt andra spår. Detta är väl inget undantag? De få procenten som faktiskt har det i blodet kommer gå långt och andra bara för att fördriva tid och ha rolig på skolan? Ser inte det som ett problem utan att det finns för många utbildningar som inte ger någonting utom "skoj" på skoltid. Som en lek.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk

Precis som med alla andra typer av sportrelaterade utbildningar så krävs det höga intagningskrav för att någon skall få något ut av det. Kommer ihåg en gammal klasskompis som kom in på en av Sveriges få orienteringsgymnasium, att jag blev förvånad över att höra att det finns, ja det är att uttrycka det milt. Vad jag menar är att det finns mer obskyra gymnasielinjer, till och med gymnasieskolor, än denna. Jag menar, orientering är najs, men få kan ägna fulltid åt det. Samma gäller e-sport.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Har själv nördat massor med League Säsong 3 (var rankad top 100 i EuW) men tro mig att en skolutbildning inom detta inte kommer fungera eftersom för att komma så högt måste man omvandla hela sitt liv om själva spelet, skolan är bara kl 8:00 till 16:00.

Dessutom måste man ha höga kognitiva förmågor, flera av mina lagspelare hade ADD/ADHD och hyperfokuserade i princip 12timmar sträck utan att röra på sig, detta är inget skämt och jag förstår att e-sport växer och blir mer av ett "jobb" men alltså på det sättet proffsen spelar är det inget "jobb" det är ditt liv.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk

Låter rätt så negativt i kommentatorsfältet än så länge, varför?

Det står ju tydligt att det handlar om 3-4 tillfällen i veckan, och att det är en väldigt liten grupp de kommer ta in på kursen.

Sedan att man nämner att folk spelar hemma, det är ju irrelevant på samma sätt som man inte blir nästa Cristiano Ronaldo i fotboll bara för man sparkar lite boll på rasten.
Ska man ha något, så kan man lika gärna ha allt. Måla, teater, sjunga, spela gitarr, ukelele, dansa balett och spela pingis.
Tycker man inte att sådana saker är viktigt, så bör man väl stänga ner ALLA sådana utbildningar först och främst, istället för att gnälla över att 7st kommer spela lite mer tv-spel på dagarna?

Själv hade jag föredragit att man använde skolan till de mer akademiska kurserna, allt annat bör man få möjlighet till efter skoldagen är avslutad. I mycket större mån än idag, så att alla har tillgång till att ägna några timmar till sina intressen som icke är akademiska.

Permalänk
Medlem

Behövs verkligen en utbildning till detta? Tror nog de flesta kan lära sig spela själv. Även om nu utbildningen innehåller lite annat...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Detta skulle varit något för en själv, om det hade funnits för en sisådär 20 år sen

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

och därför finns det fler sådana utbildnigar

Man får inte glömma att det även finns oändligt mycket mer pengar att hämta i dom sporterna än i e-sport.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Detta kommer se bra ut på CV't för ungdomarna när de kommer ut och ska söka jobb sen. 3 år av dataspelande.

Permalänk
Medlem

Typiskt, lyx för de som är födda 99 och framåt, ni har nåt att gå på ni medan jag inte kunde.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk

Tjena, jag går själv på skolan som elitsimmare. Skolan i sig är bland de bästa i Sverige med lärare som jobbar/ jobbar på KTH. Skolan är kommunal så alla kan gå på den. Det ända som blir lite jobbigt är väll hur de ska göra på fystesterna som arrangeras på skolan för alla idrotts elever varje termin gamers är ju inte kända för att vara muskliga ;). Annars rekommenderas skolan varmt!

Permalänk
Medlem

hahahahaha jag ser det framför mig.

"Då så studenter. Nu ska vi prata om Smoke Spots på Dust 2..."

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Laggzor:

det här måste ju vara det säkraste karriärvalet som finns, undrar hur många av de som satsar på detta lyckas? 1%? 0.1%?

även om man lägger all tid på det är det inte direkt någon garanti att man blir riktigt lyckad

Inriktningar på gymnasiet har inte så mycket med karriären senare att göra. I alla fall inte baserat på timmarna de nämnde i artikeln. Det ser ut som att det i praktiken är typ samhäll eller natur med en inriktning mot e-sport. Själv gick jag natur med musikinriktning och inte blev man musiker på det. Men det var sjukt roligt och allt som motiverar folk att gå till skolan är bra.

Det är ju ingen direkt skillnad på det här och alla andra sportinriktningar eller för den delen alla speldesigninriktningar. Min gymnasieklass var hälften musik och hälften idrott och vad jag vet jobbar ingen av dem med varken idrott eller musik idag. Det närmsta är en som jobbar med scenljus och liknande men det var inget som direkt ingick i vår utbildning. Fanns däremot ett annat gymnasieprogram på skolan specifikt för det. Intressant nog vet jag några som gick idrottsinriktning på en annan skola som idag jobbar med speldesign.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

det här måste ju vara det säkraste karriärvalet som finns, undrar hur många av de som satsar på detta lyckas? 1%? 0.1%?

även om man lägger all tid på det är det inte direkt någon garanti att man blir riktigt lyckad

Hur många blir elitsimmare?

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Låter bra. Det är nog mer pengar i esport än i t.ex. Volleyboll som fanns där jag gick i gymnasiet för de som kräver nån slags ekonomisk anledning.

Den faktiska anledningen är ju dock naturligtvis att man som nation vill ta hand om sina talanger för en relativt liten peng och få en hög ROI på PR-sidan när de syns i internationella turneringssammanhang.

Och för alla som säger att man ska ha en riktig utbildning ISTÄLLET, så kan jag säga att det i alla fall jag har varit med om är så att man läser ett program (nästan alla jag mött har läst natur eller samhäll) och UTÖVER den normala läroplanen dessutom övar sin sport. Skolan hjälper ofta också till med boende och liknande eftersom folk ofta flyttar för att gå den speciella profilen.

E-sport sjukt mycket högre PR-värde än det mesta andra, kan man tro, så varför inte?

Permalänk
Medlem

Lite sansad får man nog vara innan man kommenterar - det stod ju ingenstans att man BARA spelade på lektionstid. En gång i tiden gick jag på ett gymnasium med orienteringsinriktning (inte för att jag själv orienterade utan det bara vad det det lokala gymnasiet var) och alla orienterare fick sin orienteringsträning efter ordinarie lektionstid. Så om det här funkar på ett liknande sätt är det väl inte fel och man får isånnafall en vettig utbildning att falla tillbaka på om e-sportsmiljonerna uteblir.
Undrar hur många av mina gamla klasskompisar som har kunnat försörja sig på orientering....

Visa signatur

Fractal Define North / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive Pro 2

Permalänk

Av de ca. 40 simmare som har gått på skolan har alla simmat SM och ca. 5 - 10 pers tagit medaljer i internationella mästerskap

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

Man får inte glömma att det även finns oändligt mycket mer pengar att hämta i dom sporterna än i e-sport.

fast det är det ju inte finns många sporter som det finns elit utövare på som inte tjänar miljonersmiljarder

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

Fast det är oändligt många fler som livnär sig på sin "sport" typ fotbol och liknande jämfört med esport än så länge.

Men det beror ju på att det är ofantligt många fler som utövar sporten också. Procentuellt är det nog mycket mer lika än vad vi tror. Även om varannan unge sitter hemma och lirar datorspel ibland så är det ju lika mycket E-sport som någon som att kicka boll på skolgården är att spela fotboll.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem

Battlefield 3.. Blue-tint METRO!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av All3z:

Men det beror ju på att det är ofantligt många fler som utövar sporten också. Procentuellt är det nog mycket mer lika än vad vi tror. Även om varannan unge sitter hemma och lirar datorspel ibland så är det ju lika mycket E-sport som någon som att kicka boll på skolgården är att spela fotboll.

Här har du lite statistik från 2008 och den lär vara ännu högre idag.

http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/har-ar-proffschanserna-s...

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk

Det verkar som att många tror att det handlar om en helt ny linje som det handlar om. Jag går på skolan och när jag pratade med min lärare så handlade det om ungefär 3 program/linjer som får detta som tillval eller vad man ska säga. Så som jag förstod det så går man ett helt program (till exempel sam-media, Teknik) och sedan har detta som en profil. På samma sätt som man gör om man satsar på ridsport, handboll, fotboll etc.
Man studerar alltså massa andra ämnen också.

Det jag tycker blir mest intressant är att se vilka lärare som tänker undervisa i ämnet, även om det kommer vara uppdelat efter olika spel eller generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavfrodeberg:

Av de ca. 40 simmare som har gått på skolan har alla simmat SM och ca. 5 - 10 pers tagit medaljer i internationella mästerskap

ger e-sports linjen samma resultat tycker jag att det helt klart är värt för eleverna att välja den linjen

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

hahahahaha jag ser det framför mig.

"Då så studenter. Nu ska vi prata om Smoke Spots i Dust 2..."

med gästföreläsaren Patrik "cArn" Sättermon ;D

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem

Har svårt att se hur dom kan lägga upp det för att hela idéen inte ska vara en flopp.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Utbildning inom E-sport eller inte.... Den frågan är ganska ointressant enligt mig...

Vad jag undrar är: Vad sjutton blir du på detta? Som någon i tråden skrev så kanske 1% eller möjligen mindre av de som väljer denna utbildning verkligen blir vad utbildningen utlovar. Vad gör denne då? Välkommen till Arbetsförmedlingen!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abdulla_Mehdi:

Hoppas inte tonåringar väljer det här istället för en redig utbildning.

Hade kanske vart bra ifall föräldrarna var tvungna att godkänna detta innan, men det hade väl inte ändrat något då det verkar som att många föräldrar säger "Jag kan inte stoppa han/hon från att göra det dom vill..." Snark...

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Ja, det behövs alltid folk på ICA.

Permalänk
Medlem

Kan inte riktigt se vad poängen är med detta. Vill du bli bra på e-sport tränar du hemma.
3-4 lektionstillfällen i veckan lär inte vara någon bidragande faktor till att du faktiskt blir bra i e-sport.

Nä, lägg dom lektionstillfällena på något som du faktiskt har nytta av efter studenten.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.