Här är teknikerna som utgör kärnan i RDNA 5

Permalänk
Melding Plague

Här är teknikerna som utgör kärnan i RDNA 5

AMD avslöjar detaljer om utvecklingen av nästa generation Radeon.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

med tanke på att GDDR minne är väldigt dyrt och inte växer lika fort längre. Så är jag väldigt hypad på att de optimerar minnes användningen. det är typ som JPEG för en bild istället för att använda RAW. sparar mycket plats

Permalänk
Medlem

Blir spännande att se vad detta kommer ge för prestanda i konsumentprodukterna. Jag är sugen på uppgradering och skulle gärna testa på AMD om de kan komma med något riktigt bra.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvorak96:

med tanke på att GDDR minne är väldigt dyrt och inte växer lika fort längre. Så är jag väldigt hypad på att de optimerar minnes användningen. det är typ som JPEG för en bild istället för att använda RAW. sparar mycket plats

Billigare/instegs Radeon kort kommer använda LPDDR5X (enligt läckor). Kommer bli intressant generation.

Permalänk
Medlem

Är lite bitter över PS5 samt PS5 Pro och hur väl dess styrkor utnyttjades efter lanseringen av dem.
Så jag tar tyvärr det här med en rätt rejäl skopa salt.

Vet inte riktigt hur de ska sälja in PS6 heller, PS5 hade i alla fall betydligt kortare laddningstider.
Mer avancerad RT och att det förmodligen tar 3-4 år innan exklusiva spel samt skräddarsydd teknik används i större skala får ju inte direkt den stora massan att skrika efter en ny konsol? Man får inte heller glömma att bärbart verkar slå igenom nu på bred front och dem ska också orka driva nya spel många år framöver.

Beställde PS5 långt innan lanseringen samt uppgraderade till PS5 Pro direkt när det släppte, men nu är jag nästan inne på att skippa PS6 eller vänta väldigt långt in på generationen istället. Att spel och hårdvara sticker iväg i pris gör ju knappast köplusten större.
Dragplåstret GTA finns ju inte heller där och även om det skulle komma en versionen för nästa generation så brukar det ta väldigt lång tid innan Rockstar får tummen ur. RDR2 har ingen PS5 version och GTA5 fick ganska minimala förbättringen långt efter att PS5 lanserades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvorak96:

JPEG är förstörande, det är inte detta. Det är mer som när man slår på minneskompressionen i ett modernt OS (eller ja modernt, Windows var sist med detta och även där har det funnits i flera år nu). Man får ut en sisådär 50% mer minne i min erfarenhet. Sen skall det sägas att texturerna är komprimerade sedan länge och påverkas inte av detta. Tror mer att det handlar om att de komprimerar alla träden som hör ihop med RT.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Sa de nåt om ren/äkta prestanda? dvs raster
genererade frames kommer jag nog aldrig använda och raytracing ... har jag fan bara testat i q2 demot och nån portal mod så det kvittar för mig med! xD

Permalänk
Medlem

Optimerat för path tracing låter trevligt.
Det ser vi fram emot.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

genererade frames kommer jag nog aldrig använda och raytracing ... har jag fan bara testat i q2 demot och nån portal mod så det kvittar för mig med! xD

Jag måste säga att jag är lite såld på RT, jag testade scener i Hellblade och Hellblade 2 med RT på och av och jag tycker att det höjer den visuella upplevelsen rejält. Tyvärr så gör ju kostnaden i både prestanda och för hårdvaran att det trots det tar emot att köra med RT aktiverat.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Är RDNA 5 samma sak som UDNA?

Hursomhelst spännande, AMD börjar ju komma ikapp på mjukvarusidan också nu så.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Du kommer definitivt använda detta framöver då det är mjukvaran som är vägen framåt. Bara titta på dlss 4 och fsr4 som numera gör bilden mer eller mindre bättre än native.
Men vi får se när det kommer något revolutionerande med hårdvaran igen men det har inte hänt så mycket här sen 2022, tyvärr.
Oavsett vad det är som gör jag får bättre bild och mer frames OCH min spelupplevelse inte påverkas så kör jag med det utan problem.
Finns en hel del videos med blindtester på FG där folk mer eller mindre inte märker skillnaden alls.
(Jag använder det nästan aldrig än för jag har alltid 60+ fps, men kommer använda det när det behövs.)

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair Arctic Liquid Freezer III Pro MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Är lite bitter över PS5 samt PS5 Pro och hur väl dess styrkor utnyttjades efter lanseringen av dem.
Så jag tar tyvärr det här med en rätt rejäl skopa salt.

Lite oklart vad du menar... menar du att PS5-hårdvaran underutnyttjades, eller vadan saltskopan?

Skrivet av Fearnox:

Man får inte heller glömma att bärbart verkar slå igenom nu på bred front och dem ska också orka driva nya spel många år framöver.

Ja den har man ju hört förr.

Lustigt nog har det inte hänt ännu. Vad är det som är skillnaden nu, som gör att du tror på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Hela spelindustrin och hårdvarutillverkarna har sagt att "raster" har nått diminishing returns, bl.a. att det har blivit både dyrare och mer tidskrävande att förbättra prestandan och grafiken med enbart raster.

RT och AI/ML är framtiden, och det lär inte dröja länge förrän t.ex Frame Generation blir inbyggt i spelmotorerna. Det skulle inte förvåna mig om PS6 kommer använda FG/MFG att nå 60-120(+) FPS.
Det blir intressant att se om de, eller om Nvidia hinner före, att lösa latensproblemet. Reflex 2 är det för tidigt att prata om då vi inte vet ännu om det ens fungerar tillsammans med FG. Nvidia kanske fördröjde det för att försöka lösa det.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Själv föredrar jag HDR över RT och PT.
Kostar inget i prestanda och gör mer för grafiken/stämningen i spelen.

Men klart det är fint med snabbare RT/PT. Det är ju dit vi är på väg.
Det går både för snabbt och för långsamt.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Hela spelindustrin och hårdvarutillverkarna har sagt att "raster" har nått diminishing returns, bl.a. att det har blivit både dyrare och mer tidskrävande att förbättra prestandan och grafiken med enbart raster.

RT och AI/ML är framtiden, och det lär inte dröja länge förrän t.ex Frame Generation blir inbyggt i spelmotorerna. Det skulle inte förvåna mig om PS6 kommer använda FG/MFG att nå 60-120(+) FPS.
Det blir intressant att se om de, eller om Nvidia hinner före, att lösa latensproblemet. Reflex 2 är det för tidigt att prata om då vi inte vet ännu om det ens fungerar tillsammans med FG. Nvidia kanske fördröjde det för att försöka lösa det.

This!
Framegen kommer inte vara valbart, det kommer vara inbyggt. Ska man vara tjurgubbe över det så får man helt enkelt hålla sig till gamla spel framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Lite oklart vad du menar... menar du att PS5-hårdvaran underutnyttjades, eller vadan saltskopan?
Ja den har man ju hört förr.

Lustigt nog har det inte hänt ännu. Vad är det som är skillnaden nu, som gör att du tror på detta?

Bland annat så skulle spel streamas i hög hastighet från lagringsenheten enligt Cernys road to PS5 presentation. Vilket aldrig hände eller i alla fall inte på en nivå som krävde en snabb SSD lösning.

Sedan så har du PSSR till PS5 Pro som verkar bli ett misslyckat och dött projekt. Det verkar ersättas framöver, men har i alla fall än så länge gett väldigt otillfredsställande resultat. De pratade redan nu om att hårdvaran denna generation är för dålig(PS5 Pro inkluderat) för att driva nya tekniken.

PSVR2 upplevde nog också många att Sony redan gett upp på innan den ens lanserades. Släpptes knappt något från Sony själva på den och har väl inte heller fått PS5 Pro optimeringar?

Indirekt har det redan gjort det genom Nintendo.
Men nu kommer även Sony och förmodligen MS lansera nya portabla enheter framöver. Det har möjlighet att bli större nu med när skillnaden i vad aom visas på skärmen i kombination med skalningsteknik blir allt mindre.

Två andra "misslyckanden" är annars ljudet i PS5 där man skulle förmodligen få fot:a sitt öra samt Pulse elite headset som inte heller fick mycket uppmärksamhet i slutändan.

Jag säger inte att hårdvaran som Sony släpper är dålig, men det kan skötas bättre och lever sällan upp till vad som presenteras.