Hur mappar jag bäst en Synology NAS till Mina dokument?

Permalänk
Inaktiv

Hur mappar jag bäst en Synology NAS till Mina dokument?

Jag har ett nätverk med ett par datorer, och en Synology NAS.

Jag vill att filer som sparas i mina dokument, eller mina bilder osv, istället för att sparas under det lokala kontot, ska sparas under användarens NAS-konto.

Jag försökte lägga till en NAS-mapp under egenskaperna för dessa standardmappar, men får felet "This network location can't be included because it is not indexed".

Hittade en workaround (http://www.sevenforums.com/tutorials/4617-libraries-include-n... - tänker på alternativ 2), men jag vill inte chansa med en workaround för nätverkslagring jag personligen bara använder ett par gånger per år.

Finns det någon bättre lösning?

Permalänk
Medlem

Cloud Station. Fungerar precis som Dropbox, dvs. du pekar på en lokal katalog på datorn och alla filer i den katalogen och dess underkataloger kommer synkas till ditt NAS. Cloud Station installeras enkelt som en app på ditt NAS.

Om du däremot inte vill ha filerna alls lokalt på maskinen vet jag inte riktigt hur du ska lösa det :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zakire:

Cloud Station. Fungerar precis som Dropbox, dvs. du pekar på en lokal katalog på datorn och alla filer i den katalogen och dess underkataloger kommer synkas till ditt NAS. Cloud Station installeras enkelt som en app på ditt NAS.

Om du däremot inte vill ha filerna alls lokalt på maskinen vet jag inte riktigt hur du ska lösa det :/

Ja, det är ju just till NAS:en jag vill flytta dem, så det går att ha koll på backups, och veta att man kan blåsa datorn utan problem.

Ett alternativ är väl att man ändå lagrar allt på datorn, men gör backups till NAS:en. Windows Backup verkar dock inte gilla min NAS, hittas inte. Men det kanske tåls att leka runt med.

Permalänk
Medlem

Men kan du inte map:a en network drive då? Då syns den som en vanlig mapp som vilken som helst, men allt är på nas:en

Permalänk
Medlem

Har iofs inte testat själv men borde vara enkelt:
http://www.makeuseof.com/tag/how-to-move-the-my-documents-fol...

Det är dock inte samma sak som att ha backup.
Smidigast (och snabbast) är nog att köra som vanligt och schemalägga backup till din NAS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wranzzon:

Men kan du inte map:a en network drive då? Då syns den som en vanlig mapp som vilken som helst, men allt är på nas:en

Problemet är att familjen fortfarande gärna väljer att spara där Windows föreslår, vilket är i Mina dokument.

Skrivet av Svensktiger:

Har iofs inte testat själv men borde vara enkelt:
http://www.makeuseof.com/tag/how-to-move-the-my-documents-fol...

Det är dock inte samma sak som att ha backup.
Smidigast (och snabbast) är nog att köra som vanligt och schemalägga backup till din NAS.

Det är det motsvarande i W7 jag har försökt göra, verkar inte fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Problemet är att familjen fortfarande gärna väljer att spara där Windows föreslår, vilket är i Mina dokument.

Det är det motsvarande i W7 jag har försökt göra, verkar inte fungera.

Det kanske fungerar om du använder iscsi.
Då kan man t.o.m köra swappen över nätverket

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Det kanske fungerar om du använder iscsi.
Då kan man t.o.m köra swappen över nätverket

Jag vet inte mycket mer om iSCSI än att det finns och har att göra med nätverksfiler. Måste jag skapa om all lagring på min NAS först?

https://www.youtube.com/watch?v=V7mc-N4Dyro

Permalänk
Medlem

Enkelt:
https://www.synology.com/en-uk/knowledgebase/tutorials/488
Och för windows:
http://www.windowsnetworking.com/articles-tutorials/windows-7...

Inga garantier att det fungerar för användarfiler, men det borde gå då iscsi dyker upp som vilken HDD som hellst i windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Ja, det är ju just till NAS:en jag vill flytta dem, så det går att ha koll på backups, och veta att man kan blåsa datorn utan problem.

Ett alternativ är väl att man ändå lagrar allt på datorn, men gör backups till NAS:en. Windows Backup verkar dock inte gilla min NAS, hittas inte. Men det kanske tåls att leka runt med.

Känns som du krånglar till det. Kör du med Cloud Station kommer allt som ligger under Mina Dokument att replikeras till NASet.
Visst, du har datan på datorn också och blir av med den när du installerar om den, men du kan ju enkelt återläsa den från NASet.

Angående iSCSI så är det en hårddisk som du ansluter över nätverket istället för över ATA. Du behöver skapa en iSCSI-disk på NASet i så fall och sen mappa upp den som en ny disk (typ E: ) på en dator. Ingen snygg lösning för ditt ändamål.

Permalänk
Medlem

Du kan byta "location" på mina dokument till en nätverksdisk, då kommer allt ligga på nätverket istället för datorn.

Detta kan dock fungera mindre bra på vissa spel, jag har haft minimala problem med att göra detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Cloud Station. Fungerar precis som Dropbox, dvs. du pekar på en lokal katalog på datorn och alla filer i den katalogen och dess underkataloger kommer synkas till ditt NAS. Cloud Station installeras enkelt som en app på ditt NAS.

Om du däremot inte vill ha filerna alls lokalt på maskinen vet jag inte riktigt hur du ska lösa det :/

Värt att veta är att Could Station kan låsa upp otroligt mycket utrymme på synology-NAS:ar. Det cache:ar filer och håller flera gamla revisioner av varje fil för att kunna återställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Hittade en workaround (http://www.sevenforums.com/tutorials/4617-libraries-include-n... - tänker på alternativ 2), men jag vill inte chansa med en workaround för nätverkslagring jag personligen bara använder ett par gånger per år.

Höll på och pillade med vad jag minns var "option 2" för ett år sen drygt och det funkade väl så när som på att det inte syntes några thumbnail's i Windows för bilder och video's etc. Kan ha ändrats nu med uppdateringar etc som kommit. Jag gav upp då iaf och har inte grottat vidare i ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Värt att veta är att Could Station kan låsa upp otroligt mycket utrymme på synology-NAS:ar. Det cache:ar filer och håller flera gamla revisioner av varje fil för att kunna återställa.

Bara att stänga av papperskorgs-funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Bara att stänga av papperskorgs-funktionen.

Aha, tar det hand om och slår av versionshanteringen också?

(Tycker det verkar vara lite för mycket issues med cloud station om man läser på Synology's forum så jag har inte provat det själv.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zakire:

Känns som du krånglar till det. Kör du med Cloud Station kommer allt som ligger under Mina Dokument att replikeras till NASet.
Visst, du har datan på datorn också och blir av med den när du installerar om den, men du kan ju enkelt återläsa den från NASet.

Angående iSCSI så är det en hårddisk som du ansluter över nätverket istället för över ATA. Du behöver skapa en iSCSI-disk på NASet i så fall och sen mappa upp den som en ny disk (typ E: ) på en dator. Ingen snygg lösning för ditt ändamål.

iSCSI är inte speciellt bra val för hemmet då den verkligen inte tycker om att ha flera användare till samma iSCSI target. Det är bra i företag eller om man verkligen vill dela upp utrymmet på disken till olika användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

iSCSI är inte speciellt bra val för hemmet då den verkligen inte tycker om att ha flera användare till samma iSCSI target. Det är bra i företag eller om man verkligen vill dela upp utrymmet på disken till olika användare.

iSCSI är inte till användare över huvud taget. iSCSI används för att ansluta diskar på SAN/NAS till t.ex. hostar med VMware för att få en central lagring.