Permalänk
Medlem

111c hotspot

Min nya GPU (acer nitro 9070 xt oc) hade en hotspot på 111 celsius och därikring. I AMD adrenalin klickade jag bort zero rpm mode och skapade en fläkt kurva som börjar på typ 30-40% vid 50 grader, efter det spelade jag i ungefär 30 minuter och allt var helt normal. Kan tillägga att när hotspotten var 111 grader så märkte jag ingen throttling eller fps loss eller någonting, bara att fläktarna körde hårdare för att få ner temperaturen. Min fråga är ifall jag behöver vara orolig då faktum är hotspot faktiskt lyckades gå upp till 111 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av limenxd:

Min nya GPU (acer nitro 9070 xt oc) hade en hotspot på 111 celsius och därikring. I AMD adrenalin klickade jag bort zero rpm mode och skapade en fläkt kurva som börjar på typ 30-40% vid 50 grader, efter det spelade jag i ungefär 30 minuter och allt var helt normal. Kan tillägga att när hotspotten var 111 grader så märkte jag ingen throttling eller fps loss eller någonting, bara att fläktarna körde hårdare för att få ner temperaturen. Min fråga är ifall jag behöver vara orolig då faktum är hotspot faktiskt lyckades gå upp till 111 grader

111 grader är inte ok, du bör vara orolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av limenxd:

Undervolta och sänk klockfrekvensen en aning.

Har du köpt den sprillans ny? Om inte, ta isär den och kolla om du behöver byta pastan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazrulf:

Undervolta och sänk klockfrekvensen en aning.

Har du köpt den sprillans ny? Om inte, ta isär den och kolla om du behöver byta pastan.

Den är sprillans ny. Om undervolt osv "löser" problemet och temperaturen stannar som den ska, skulle du säga att det är "lugnt" då?

Permalänk
Medlem

Kan finnas flera orsaker:
-Du har dåligt luftflöde runt kortet så ambient temp är hög.
-Kylare sitter lite ojämnt eller är "warpade", så ibland kan det bli varierande kontakt mot kylaren.
-Bristfälligt applicerad kylpasta/pad/liquid metal

Om man vill mecka själv (som du kanske inte vill då kortet är nytt). Köp ny thermal pad exempelvis här: Phase change pad
Och ta loss kylaren och applicera ny pad på GPU (ska vara en sådan jag länkat till, Honeywell PTM7950)

Permalänk
Medlem
Skrivet av limenxd:

Den är sprillans ny. Om undervolt osv "löser" problemet och temperaturen stannar som den ska, skulle du säga att det är "lugnt" då?

Alltså, gpun ska ju hålla sig inom normala temperaturer out of the box. Har du bytt chassi nyligen? Har du kollat luftflödet osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazrulf:

Alltså, gpun ska ju hålla sig inom normala temperaturer out of the box. Har du bytt chassi nyligen? Har du kollat luftflödet osv?

Nä det är ett helt nybygge: https://www.inet.se/datorbygge/b1690715/datorbygge

Datorn står även på skrivbordet, nämligen mindre än 1decimeter från väggen men känns inte som det bör vara orsaken

Permalänk
Medlem
Skrivet av limenxd:

Nä det är ett helt nybygge: https://www.inet.se/datorbygge/b1690715/datorbygge

Datorn står även på skrivbordet, nämligen mindre än 1decimeter från väggen men känns inte som det bör vara orsaken

Jag skulle råda dig att undervolta kortet och köpa till ett par fläktar som du riktar mot gpun om chassit tillåter.
Gör det inte det så hade jag reklamerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av limenxd:

Varsågod.
RX 9070XT Reaper - Fixade till 30 grader mindre på hot spot

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Gör bara en sak.

Reklamera kortet när det är så nytt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Kolla så du har fläktar som både suger in och blåser ut. Fick en färdigbyggd från Inet där alla fläktar som satt i burken sög in. Blev väldigt varmt innan jag märkte detta. Var dock 10+ år sen så kan ju hoppas kvalitetskontrollen är bättre nu.

Visa signatur

Fractal Design R5 - MSI B650 mortar - AMD R5 6700 - PowerColor Radeon RX 7800 XT - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb DDR5 6000MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem

Reklamera. Man ska inte behöva krångla med en ny produkt.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2