G-Sync/Freesync och FPS spel

Permalänk
Medlem

G-Sync/Freesync och FPS spel

Hej.
Lite kortfattat så undrar jag om G-Sync/Freesync gör någon nytta i FPS spel?

Permalänk
99:e percentilen

Javisst! Tycker CS:GO flyter betydligt bättre på min Swift med GTX 980 än med HD 7970. Har inte undersökt saken närmare än så, men det flyter bra med G‑Sync helt enkelt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Javisst! Tycker CS:GO flyter betydligt bättre på min Swift med GTX 980 än med HD 7970. Har inte undersökt saken närmare än så, men det flyter bra med G‑Sync helt enkelt.

Vad jämnför du med då?
Jag spelar själv CS:GO, och när jag gick från 60 till 120hz så blev de grym skillnad. Kommer antagligen aldrig äga en skärm under 120hz sålänge jag spelar fps spel. Däremot inte testat gsync/freesync.

TS, jag tror att den största skillnaden är att gå från 60hz och upp till 120-144hz. Sen kan de säkert upplevas lite bättre med gsync/freesync.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SweSparky:

Vad jämnför du med då?
Jag spelar själv CS:GO, och när jag gick från 60 till 120hz så blev de grym skillnad. Kommer antagligen aldrig äga en skärm under 120hz sålänge jag spelar fps spel. Däremot inte testat gsync/freesync.

TS, jag tror att den största skillnaden är att gå från 60hz och upp till 120-144hz. Sen kan de säkert upplevas lite bättre med gsync/freesync.

Ja, skillnaden mellan 60 och 120 Hz är enormt mycket större än mellan G‑Sync och inte G‑Sync (åtminstone om man kör 120+ Hz).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag har kört i flera år på 120hz skärm och bytte för ca 1 år sedan ner mig till en IPS skärm och fick en smärre chock över hur laggigt allt upplevdes. Tänkte därför införskaffa en ny 120-144hz skärm och var därför nyfiken på om jag skulle gå hela vägen till en G-sync/Freesync skärm.

Permalänk
Medlem

Enligt mig gör G-Sync mest nytta under 60FPS, över ca 80 och ULMB är klart vinnaren, samtidigt spelar G Sync mindre roll när du kör vid 144Hz eftersom stuttering är väldigt svårt att se, samma sak med tearing om du har v-sync på.

Anledningen ULMB->G Sync enligt mig vid hög FPS är eftersom motion blur blir överdrivet mycket vid högre FPS.

Jag väntar på 3440x1440 Panelerna med Freesync/G-Sync + IPS.

Acers nya 3440x1440 144Hz monitor är något att kolla också, hoppas den är IPS så är den en solklar vinnare.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Javisst! Tycker CS:GO flyter betydligt bättre på min Swift med GTX 980 än med HD 7970. Har inte undersökt saken närmare än så, men det flyter bra med G‑Sync helt enkelt.

Märker du av skillnad även fast FPSen ligger konstant (>) 120/144?

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Anton_Cimex:

Märker du av skillnad även fast FPSen ligger konstant (>) 120/144?

Ja, den ligger hela tiden långt över 144 fps med båda korten. Nu när jag har fått frågan känner jag att jag måste prova med GTX 980 med och utan G‑Sync för att se om det verkligen är G‑Sync som gör att det flyter eller om det till exempel kanske är någon skillnad mellan AMD och Nvidia som inte har något med G‑Sync att göra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, den ligger hela tiden långt över 144 fps med båda korten. Nu när jag har fått frågan känner jag att jag måste prova med GTX 980 med och utan G‑Sync för att se om det verkligen är G‑Sync som gör att det flyter eller om det till exempel kanske är någon skillnad mellan AMD och Nvidia som inte har något med G‑Sync att göra.

Kör inte över 144Hz med G Sync på, det skapar lagg och G-Sync blir faktiskt deaktiverat över 144Hz, men enligt mig så efter 80-120 Hz så är GSync faktiskt inte en lika stor gamechanger alls, ULMB däremot är.

En sak att komma ihåg är att ju högre Hz du har desto mer Motion blur, ULMB kontrar detta.

Vid 60Hz känns det som att du kör 100Hz däremot med G-Sync på så länge inga massiva drops händer eller du gör en sketsnabb 360 eller liknande.

Kopierar Wiki Gällande Motion blur i hög FPS.

Citat:

Some displays use motion interpolation to run at a higher refresh rate, such as 100 Hz or 120 Hz to reduce motion blur. Motion interpolation generates artificial in-between frames that are inserted between the real frames. The advantage is reduced motion blur on sample-and-hold displays such as LCD.

There can be side-effects, including the soap opera effect if interpolation is enabled while watching movies (24fps material). Motion interpolation also adds input lag, which makes it undesirable for interactive activity such as computers and video games.[17]

Recently, 240 Hz interpolation have become available, along with displays that claim an equivalence to 480 Hz or 960 Hz. Some manufacturers use a different terminology such as Samsung's "Clear Motion Rate 960"[9] instead of "Hz". This avoids incorrect usage of the "Hz" terminology, due to multiple motion blur reduction technologies in use, including both motion interpolation and strobed backlights.

Manufacturer Terminology:

JVC uses "Clear Motion Drive".[18]
LG uses "TruMotion".[19]
Samsung uses "Auto Motion Plus" (AMP)[20] and "Clear Motion Rate" (CMR)
Sony uses "Motionflow".[21]
Toshiba uses "Clear Frame".[22]
Sharp uses "AquoMotion".[23]

Kortfattat : TVn påverkas inte av detta, däremot gör bildskärmar det för att minska input lag, ULMB kan kontra detta men inte fullständigt.

Anledningen OLED->LCD I framtiden

Citat:

Both OLED and Sony's Crystal LED displays use an independent light source for every pixel, without a traditional CCFL or LED backlight used in LCD. Sony's Crystal LED[27] uses individual light emitting diodes for each pixel, instead of using LED as a backlight. Several displays demonstrated at the CES 2012 have been the first modern high definition television sets to overcome the motion artifacts by selectively blanking parts of the screen.[28] Both OLED and "Crystal LED" technologies also have response times far superior to LCD technology, and can reduce motion blur significantly. However, some OLED's are sample-and-hold,[2][29] which can lead to motion blur.

http://en.wikipedia.org/wiki/Display_motion_blur

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Ser ingen poäng med G-sync i hög (<100) FPS. När jag spelar CS:GO t.ex. kör jag hellre med ULMB.

När jag spelar Far Cry 4 och Undying Light däremot (FPS varierar mellan 40-120), då är G-sync ett måste.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Nu står valet mellan att köpa en G-Sync skärm eller en Freesync och senare ett matchande grafikkort. Hur bra Freesync är vet man ju tyvärr inte ännu. När man väl köpt skärm så har man ju på sätt och vis valt sida AMD vs Nividia. Sitter just nu med ett GTX 770 men funderar på att skaffa ett Asus Matrix R9 290X.

Permalänk
Medlem

Kan fylla i med hur jäkla bra G-Sync funkar med extremt tunga FPS-spel. Kör Crysis 3 med Very High med Antialaising: MSAA 4x, Anasotropic Filtering: 16x, Motion Blur Amount: Disabled på en Asus ROG Swift (1440p) och det är helt jäkla ospelbart utan G-Sync men flyter på hur bra som helst med G-Sync. Frameraten varierar mellan 44 och 105 och G-Sync gör att man i princip inte märker skillnaden.

Mina tester på GTX 980 SLI här: http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1329299-uppgradering-fran-gxt-780-sli-till-gtx-980-sli-benchmarks-och-intryck/

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

g-sync ger lite input lagg i cs:go, inte alls lika mycket som v-sync men det finns ändå där

dock blir det mjukt och fint, ingen tearing etc

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Tack för svaren. Nu står valet mellan att köpa en G-Sync skärm eller en Freesync och senare ett matchande grafikkort. Hur bra Freesync är vet man ju tyvärr inte ännu. När man väl köpt skärm så har man ju på sätt och vis valt sida AMD vs Nividia. Sitter just nu med ett GTX 770 men funderar på att skaffa ett Asus Matrix R9 290X.

Ska du köra på freesync och därför köpa ett nytt kort skulle jag nog försöka hålla ut några månader till för att sedan köpa ett kort ur 300-serien så snart den släpps.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Tack för svaren. Nu står valet mellan att köpa en G-Sync skärm eller en Freesync och senare ett matchande grafikkort. Hur bra Freesync är vet man ju tyvärr inte ännu. När man väl köpt skärm så har man ju på sätt och vis valt sida AMD vs Nividia. Sitter just nu med ett GTX 770 men funderar på att skaffa ett Asus Matrix R9 290X.

Jag misstänker g-sync kommer gå till historien antingen detta år eller nästa. Hoppas det i alla fall, men Nvidia ska väl stå där och envisas med det säkert i 5 år framåt typ eller ja tills det inte är lönsamt längre

Då får konsumenterna ta smällen i stället och ha dåligt utbud på vettiga skärmar med Adaptive-Sync och g-sync om det ska fortsätta slåss om vilken teknik som ska användas.

Vissa tillverkare har ju väntat med att släppa skärmar med Adaptive-Sync, bara för dom inte vågar satsa på tekniken än.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Helllodar:

Kör inte över 144Hz med G Sync på, det skapar lagg och G-Sync blir faktiskt deaktiverat över 144Hz,

Eh? Skärmen klarar inte mer än 144 Hz så hur skulle jag kunna köra högre? G‑Sync blir aldrig inaktiverat, utan begränsar frameraten till 144 fps. (Uppdateringsfrekvensen kan aldrig vara mer än 144 Hz på Swift.) Jag skrev bara att både 980 och 7970 klarar att mata ut över 144 fps konstant, varför de alltid kommer ligga på 144 fps med G‑Sync aktiverat, vilket var relevant till frågan jag besvarade.

Citat:

Vid 60Hz känns det som att du kör 100Hz däremot med G-Sync på så länge inga massiva drops händer eller du gör en sketsnabb 360 eller liknande.

Nej. Tusen gånger hellre 100 Hz utan G‑Sync än 60 Hz med G‑Sync. Har provat båda.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Eh? Skärmen klarar inte mer än 144 Hz så hur skulle jag kunna köra högre? G‑Sync blir aldrig inaktiverat, utan begränsar frameraten till 144 fps. (Uppdateringsfrekvensen kan aldrig vara mer än 144 Hz på Swift.) Jag skrev bara att både 980 och 7970 klarar att mata ut över 144 fps konstant, varför de alltid kommer ligga på 144 fps med G‑Sync aktiverat, vilket var relevant till frågan jag besvarade.

Nej. Tusen gånger hellre 100 Hz utan G‑Sync än 60 Hz med G‑Sync. Har provat båda.

Problemet är inte antal frames, det är att ju högre FPS du har desto mindre stuttering och tearing blir det eftersom skärmen/grafikkorten teamworkar inte totalt och vid V-Sync kommer säkert 20% av alla frames slängas så spelet kommer stuttra/hoppa omkring.

Utan V-Sync på kommer dubbla frames uppstå och tearing poppa fram.

Ju högre Hz desto mindre av dom här problemen uppstår, men det kräver grafikkraft såklart, men då alla andra problem försvinner så poppar ett nytt upp, motion blur :/

Enligt mig är FreeSync/G-Sync bara gratis prestanda och ULMB är vad man ska köra på om man kan ha konstant 80Hz+ och den bästa upplevelsen.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600