Nas - Vilken välja för lagring av filmer och bilder?

Permalänk
Medlem

Nas - Vilken välja för lagring av filmer och bilder?

Hej! Har en hel del fotografier jag vill lagra samt filmer. Vilken rekommenderas att köpa? Och jag har hört att man kan använda den för att ladda ner torrents - Innebär det att man kan ha den kopplad till TV och streama?

Permalänk
Medlem

De flesta NAS har någon typ av funktion för att streama media från disken till TV. Hänger såklart på vilken TV du har. Torrentklienter är även det väldigt vanligt. Om du vill kolla NAS:en direkt till TVn så kör många av Asustors NAS-engeter XBMC och har HDMI-port. Körde själv Asustor men byggde sedan en "riktig" server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

De flesta NAS har någon typ av funktion för att streama media från disken till TV. Hänger såklart på vilken TV du har. Torrentklienter är även det väldigt vanligt. Om du vill kolla NAS:en direkt till TVn så kör många av Asustors NAS-engeter XBMC och har HDMI-port. Körde själv Asustor men byggde sedan en "riktig" server.

Tack! Vilken ska jag välja? Behöver köpa den nu omedelbart så jag förhoppningsvis har den imorgon

Permalänk
Medlem

Det beror som sagt på. Jag förstår att du vill lagra bilder och film och att du vill ha möjlighet att visa detta material på en TV samt att du vill ha en torrent-klient. Frågor som kvarstår:

Ska NAS:en kopplas direkt till TVn eller ska innehållet streamas? Om det ska streamas, vad har du för utrustning att streama till?
Vad har du för budget?
Hur många diskar vill du kunna använda?
Ska du köra någon typ av RAID?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Det beror som sagt på. Jag förstår att du vill lagra bilder och film och att du vill ha möjlighet att visa detta material på en TV samt att du vill ha en torrent-klient. Frågor som kvarstår:

Ska NAS:en kopplas direkt till TVn eller ska innehållet streamas? Om det ska streamas, vad har du för utrustning att streama till?
Vad har du för budget?
Hur många diskar vill du kunna använda?
Ska du köra någon typ av RAID?

Hmm, det där var svåra frågor. Jag kan koppla den direkt till TV / Surroundsystem om det går? Alternativt till datorn. Spelar egentligen ingen roll, bara det är enkelt och ca 1-2 tb minst i lagring

Permalänk
Medlem

Synology DS215j är mitt förslag om det räcker med två hårddiskplatser. Ny modell som får kanonbetyg i alla tester. Ska nog köpa den själv snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Synology DS215j är mitt förslag om det räcker med två hårddiskplatser. Ny modell som får kanonbetyg i alla tester. Ska nog köpa den själv snart.

Tack! Vilken av dem? Finns 3.
http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=Synology%20DS215j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:
  • Synology DiskStation DS215j (NAS-servrar)

  • Synology DS215j + 1st WD Red 3TB ( Inet )

  • Synology DS215j + 1st WD Red 4TB ( Inet )

Vad tror du är skilnaden på dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:
  • Synology DiskStation DS215j (NAS-servrar)

  • Synology DS215j + 1st WD Red 3TB ( Inet )

  • Synology DS215j + 1st WD Red 4TB ( Inet )

Vad tror du är skilnaden på dessa?

Försöker du håna mig?

Jag kan ingenting om detta - Jag är inte så datorkunnig / teknisk så jag vet faktiskt inte vad skillnaden är. En står det server på, och jag är ute efter en server. Så jag vet inte vilken av de 2 jag behöver. De andra förstar jag att det är skillnad på storlek..

Har du något mer att lägga till Mr. Besserwisser?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Romeon:

Försöker du håna mig?

Jag kan ingenting om detta - Jag är inte så datorkunnig / teknisk så jag vet faktiskt inte vad skillnaden är. En står det server på, och jag är ute efter en server. Så jag vet inte vilken av de 2 jag behöver. De andra förstar jag att det är skillnad på storlek..

Har du något mer att lägga till Mr. Besserwisser?

Första är NAS:en UTAN hårddisk.

Andra är med en hårddisk på 3TB

Tredje är med en hårddisk på 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Första är NAS:en UTAN hårddisk.

Andra är med en hårddisk på 3TB

Tredje är med en hårddisk på 4TB

Tack för svar, 3tb beställd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

Tack för svar, 3tb beställd

Även om Synology's NAs:ar är ganska lättanvända och bra så låter det som du kanske gör bäst i att läsa på lite medan du väntar på leverans. Det är ju lite mer pyssel än att t.ex. bara trycka i en extern USB-disk i en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

Försöker du håna mig?

Jag kan ingenting om detta - Jag är inte så datorkunnig / teknisk så jag vet faktiskt inte vad skillnaden är. En står det server på, och jag är ute efter en server. Så jag vet inte vilken av de 2 jag behöver. De andra förstar jag att det är skillnad på storlek..

Har du något mer att lägga till Mr. Besserwisser?

Jag kanske var lite hård och ber om ursäkt för det. Jag menade faktiskt att du kunde berätta vad du trodde skillnaden var och hade du klickat på länken så står det "Paketpris på Synology DS215j samt 1st WD Red 4TB hårddisk" på Inets sida.

Man får i regel mycket bra hjälp på detta forum, men det bygger på att man är tydlig, saklig, trevlig och framför allt inte lat.