Permalänk
Medlem

Datorköp till ungdom

Jaha, ytterligare en sådan här tråd.

Jag har pillat ihop enligt nedan. Vissa val är inte helt prisoptimerade, men jag vill inte bygga i ett trist chassi . Inser att LGA1700 inte har någon uppdrageringsväg på sikt, men min andre grabb sitter fortfarande på min gamla 7700K så sannolikt kommer den hänga med rätt länge.
Har varit ifrån hårdvarunyheterna ett tag. Har svårt att på en klar bild av hur stort problem ett B580 faktiskt kan innebära.

Tacksam för input.

Permalänk
Medlem

Ser ingen som helst anledning till att köpa Intel.

Känns som du ska försöka få in nåt RTX 5060 eller Radeon 9060 i den också. Är det där budgeten du har eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Ser ingen som helst anledning till att köpa Intel.

I det här fallet för att räkna av BF6 från priset, men i princip håller jag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigilius:

I det här fallet för att räkna av BF6 från priset, men i princip håller jag med.

Sorry, var otydlig, jag menade processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Sorry, var otydlig, jag menade processorn.

Jepp. Det var det jag menade också. Elgiganten bundlar det med processorn.

edit. Ser att det går att få med grafikkortet också. Då byter jag till AMD på processorn, ja.

Permalänk
Medlem

Hur ser det här ut?

Permalänk
Medlem

Tycker du har fått ganska mycket dator för under 9 000kr.
Nästa steg upp vore något i denna stilen:

Permalänk
Medlem

Beror lite på spel, men en 14600K utpresterar en 7500F när man kikar på 0.1% och 1% lows. Speciellt när man kör fps cap för att få ett så stabilt spel som möjligt. Sen om man vill hålla på med lite redigering eller streaming sen kommer 14600K äta upp en 7500F.

Jag hade kört på intel upp till en 9600X klassen, där börjar det bli lite mer intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigilius:

5600 börjar bli lite gammal att bygga nytt med, så här mot slutet av 2025. BF6 vill dessutom gärna ha mer än 6 kärnor.

Verkar som alla tycker olika men, jag tycker inte Intel 14th gen känns så dålig när det kommer till denna låg budget klass.

Permalänk
Medlem

Vad är budgeten här?

Skulle nog köra på en platform som går att förnya lite på och kanske lägga in lite extra slantar. Ett exempelbygge som ändå går att uppgradera framgent med cpu och mer ram för en billigare slant. 5060ti med 16gb minne. Dock bara ett förslag.

https://komponentkoll.se/bygg/USWRQ

Visa signatur

9800X3D || Gigabyte Aourous Master RTX 5080 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || 32GB CL30 6000 MHZ DDR5 || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigilius:

Jepp. Det var det jag menade också. Elgiganten bundlar det med processorn.

edit. Ser att det går att få med grafikkortet också. Då byter jag till AMD på processorn, ja.

Jaha, jag såg inte att det följde med processorn, bara grafikkortet

Skrivet av roo:

Vad är budgeten här?

Skulle nog köra på en platform som går att förnya lite på och kanske lägga in lite extra slantar. Ett exempelbygge som ändå går att uppgradera framgent med cpu och mer ram för en billigare slant. 5060ti med 16gb minne. Dock bara ett förslag.

https://komponentkoll.se/bild/USWRQ.png

https://komponentkoll.se/bygg/USWRQ

Rätt bra paket, men kostar ju en hel massa mer än vad TS visade tidigare.
Men det där och byta ut CPU till 7600X och grafikkortet till 9060 XT 16GB borde bli bra om budgeten räcker till.