Mest prisvärda grafikkortet 2015-02

Permalänk
Avstängd

På Sweclockers marknad så finns det ett begagnat GTX 580 med ett jämförelsepris på 10,3 kr/poäng vilket är nästan 50% billigare för prestandan per krona än ett nytt Radeon 270X (19,7 kr/poäng). Fast det står inget om fraktkostnad.
Geforce GTX 670 verkar vara ett bättre grafikkort än GTX 580 men är tyvärr inte med i prestandaindexet. De verkar också vara prisvärda på marknaden. Ett begagnat Radeon R9 280X har ett jämförelsepris på 12 kr/poäng vilket också är billigt. Det är alltså mest prisvärt att köpa begagnat.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Om man skall köpa ett nytt grafikkort i dagens läge, och budget är egentligen är ointressant, vilket är mest prisvärda kortet idag?

Bang for the buck, prestanta per krona, mhz per öre.
Det spelar ingen roll om kortet kostar 2000 eller 5000, mest grafikpoäng/bech per krona.

Oavsett grönt lag (nvidia) eller rött lag (amd)

Frågan kommer från alla kontroverser med GTX970 senaste tiden, droppade priser på 280, 280X och 290X.
Nylanseringen utav 960 och andra kort.

Mycket intressant är även att ta med beg kort och medianpriser vad de går för.
Säg tex. ett GTX780 går för runt 2000kr, och ett 680 för runt 1000kr.

Vilket kort, ger mest prestanda, per krona.

Mest prisvärda och mest prestanda per krona är två helt olika saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

När jag räknar fram jämförelsepriset (kr/poäng) så tar jag priset delat på indextalet. T.ex. när det gäller AMD R9 270X så blev det 1514 / 77 = 19,7. Då kan man räkna själv på olika grafikkort.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av michael123:

På Sweclockers marknad så finns det ett begagnat GTX 580 med ett jämförelsepris på 10,3 kr/poäng vilket är nästan 50% billigare för prestandan per krona än ett nytt Radeon 270X (19,7 kr/poäng). Fast det står inget om fraktkostnad.
Geforce GTX 670 verkar vara ett bättre grafikkort än GTX 580 men är tyvärr inte med i prestandaindexet. De verkar också vara prisvärda på marknaden. Ett begagnat Radeon R9 280X har ett jämförelsepris på 12 kr/poäng vilket också är billigt. Det är alltså mest prisvärt att köpa begagnat.

Köpte nyligen ett 580 referens för 600kr, så det bör vara rätt så bra kr/poäng då..
Sitter med ett GTX780 idag och fungerar på att nedgradera då jag sällan spelar.
Har köpare på 2200 för mitt nuvarande 780 referens..

Går fram och tillbaka i tankarna om hur man skall göra nu..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

gtx780ti för 3990kr https://www.komplett.se/zotac-geforce-gtx-780ti-3gb-physx-cud... ett vettigt gtx 970 ligger på 3,6-4k och lider av problem med minneshanteringen (har visserligen mer minne än gtx780ti), gtx780ti har överlag ca 20-25% bättre prestanda med båda korten i grundfrekvens och båda korten överklockar ungefär lika mycket procentuellt så jag tycker detta har grymt bra pris

r9 290x för 3290kr med den bästa kylaren för r9 290/290x https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290x-4gb-oc/... detta har visserligen sämre pcb än asus matrix kort samt ej binnade gpuer men asus kylare har problem med att hantera värmen som gpun utvecklar vilket gör sapphire kortet till ett bättre alternativ då man kan överklocka båda korten lika högt med begränsningen av luftkylning (ca 1150MHz)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

SweC rabatt på r9 290 DCII
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/190693-asus_r...

edit: Rabatten borta nu

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair RM850X ATX 3.1 850W| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av andreas_dock:

Köpte nyligen ett 580 referens för 600kr, så det bör vara rätt så bra kr/poäng då..
Sitter med ett GTX780 idag och fungerar på att nedgradera då jag sällan spelar.
Har köpare på 2200 för mitt nuvarande 780 referens..

Går fram och tillbaka i tankarna om hur man skall göra nu..

Bra pris, ett GTX670 för 800kr är ett billigt 670. Dvs svårt att hitta. Men ungefär lika starkt som GTX580.

Referens säger du? Hur upplever du ljudnivån? Du kan ju återkomma när du har testat kortet såklart.
Även jag funderar på att nergradera men kan inte riktigt förmå mig göra det.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av DavidtheDoom:

Bra pris, ett GTX670 för 800kr är ett billigt 670. Dvs svårt att hitta. Men ungefär lika starkt som GTX580.

Referens säger du? Hur upplever du ljudnivån? Du kan ju återkomma när du har testat kortet såklart.
Även jag funderar på att nergradera men kan inte riktigt förmå mig göra det.

Tycker inte det låter nämnvärt mycket för att vara referenskylaren.
Dock så står min maskin på andra sidan väggen och sitter ofta med hörlurar, men provade att köra 3D mark / Valley och då var det inga höga ljudvolymer ändå i min värld.

Jag ville inte riktigt heller nedgradera, men insåg att tiden bara gick och gick, och jag spelade i princip ingenting alls.
Så bättre att skeppa iväg korten (hade 2st 780) till bättre behövande och spara lite pengar själv innan de tappade mer.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

gtx780ti för 3990kr https://www.komplett.se/zotac-geforce-gtx-780ti-3gb-physx-cud... ett vettigt gtx 970 ligger på 3,6-4k och lider av problem med minneshanteringen (har visserligen mer minne än gtx780ti), gtx780ti har överlag ca 20-25% bättre prestanda med båda korten i grundfrekvens och båda korten överklockar ungefär lika mycket procentuellt så jag tycker detta har grymt bra pris

Ehh nej det är inte så mycket bättre då även GTX970 slår GTX780Ti:t i en del titlar.

Källa: http://www.anandtech.com/bench/product/1072?vs=1355

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)