GTX970 SLI = 76A!!? Vilken PSU!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

evga g2 750w räcker för dina behov finns för 1100kr på inet!

säker på att du ska köra GTX 970 SLI??? du vet att de korten fungerar otroligt dåligt i SLI när grafikminnet slår i taket va??

https://www.youtube.com/watch?v=xMA9xKn0DaE

om något år när spelen börjar kräva mer grafikminne är det detta du kommer uppleva, Asus tar emot reklamationer tills slutet av februari så om du ska agera får du göra det nu!

Jasså. Det hade jag ingen aning om faktiskt. Kanske skiter i SLI då.. Det lär ju räcka med 1 ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullis:

Det här börjar kännas som en trolltråd.

Hur menar du nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinki:

Jasså. Det hade jag ingen aning om faktiskt. Kanske skiter i SLI då.. Det lär ju räcka med 1 ändå.

jo, GTX 970 är en rejäl flopp och förtroendet för nvidia har störtdykt

här har du nyheten från sweclockers

http://www.sweclockers.com/nyhet/19946-geforce-gtx-970-dras-m...

här har du tråden på sweclockers som är mest aktiv, läs igenom..

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1349334-3-5-gb-g...

jag rekommenderar dig att lämna tillbaka det och satsa på ett AMD kort eller något begagnat nvidia kort så de inte tjänar pengar på detta!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Titta inte så mycke på antar A på 12V-linan. Titta på vad det är för Watt och att den är 80+ certad.

Cert och totaleffekt är mindre viktigt än strömmen på aktuell lina

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Om du googlar på ditt problem ser du att 2 st 970 i SLI oftast drar en bit över 400 W för hela systemet, naturligtvis helt beroende på vad det är för komponenter i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinki:

Jasså. Det hade jag ingen aning om faktiskt. Kanske skiter i SLI då.. Det lär ju räcka med 1 ändå.

Oliver91 sitter och dissar 970 varje chans han får, så du kan ta det med en nypa salt. Det är helt sant att 970 inte är ett lysande kort att köra just i SLI, men att det skulle vara en "flopp" är en extrem överdrift, 970 har fått lysande recensioner av i stort sett varenda teknik-site som finns. Tänker du ösa så mycket pengar att du kan köra SLI så är det nog ett bättre val att köpa ett 980 istället för 2 st 970. Alternativt ett 970 om det räcker för dina behov.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem

Jag vill bara ha hjälp att välja en bra PSU till min uppgradering och jag vet att om man vill ha hjälp av dom som vet mest så ska man gå till den här sidan. Det har klarnat en hel del på kort tid nu. Är så otroligt trött på att surfa runt och läsa om nätagg. Ni skulle bara veta hur många timmar jag har läst om det nu! Visste ingenting när jag började och nu har jag nog läst det mesta om alla tillverkare och de populäraste nätaggen, hur en psu fungerar och vad man bör tänka på. Det enda jag inte fick någon klarhet i var det där med 38A (vilket verkade sjukt högt) så tillslut va jag tvungen att skriva här. Men det lutar åt att jag nöjer mig med ett kort så nu behöver jag inte tänka på A mer (tack gode gud!). Nu gäller det bara att hitta ett bra agg utan coil whine.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pinki:

Det står på kartongen som kortet ligger i.

Det är för att Nvidia ska säkerställa att man inte ska använda vilket skitagg som helst.

Köp ett EVGA G2 och var nöjd Coilwhine finns på alla nätagg, det beror mer eller mindre alltid på kombinationen av komponenter. Har man otur så skapas det coilwhine.

Skrivet av Pinki:

Tack för all snabba svar och tips! Ni är guld allihopa

Så tipsen på agg än så länge är:

evga g2 750w - Läst om vissa problem med coil whine. Något att bry sig om?
Corsair RM850 - Inte bra enligt någon? Har hört att den ska vara ganska bra och väldigt tyst.
Seasonic Platinum 860W
Cooler master V700 - Kondensator av Seasonic

Nu är bara frågan vilken jag ska välja.

Är cooler master v750s någonting att titta på också?

Kondensatorer av Seasonic? OEM är Seasonic, kondensatorerna är Hitatchi och Nippon Chemi-con.

Nätaggen du ska kolla på om du vill ha något som håller länge, bra OEM, riktigt effektiva och stabila är

  • Cooler Masters V-serie. (inte V750S eller liknande)

  • Corsair AX, AXi och HXi.

  • EVGA Supernova G2-P2-T2.

  • Seasonic om du hittar något för ett bra pris, annars är det inte värt det.

  • Super Flower Leadex

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobberoth:

Oliver91 sitter och dissar 970 varje chans han får, så du kan ta det med en nypa salt. Det är helt sant att 970 inte är ett lysande kort att köra just i SLI, men att det skulle vara en "flopp" är en extrem överdrift, 970 har fått lysande recensioner av i stort sett varenda teknik-site som finns. Tänker du ösa så mycket pengar att du kan köra SLI så är det nog ett bättre val att köpa ett 980 istället för 2 st 970. Alternativt ett 970 om det räcker för dina behov.

Haha jasså. Jag hade mest tänkt uppgradera för att klara av de nya spelen som kommer. Tänkte som sagt uppgradera lite i taget och kände att jag behövde ett nytt grafik kort, så började med det. Men tänkte ju uppgradera mer med tiden och så småningom byta ut det mesta, så det kan ju hända att jag vill ha ett till kort tänkte jag. Så varför inte köpa en PSU som pallar med SLI nu när jag ändå behöver en ny PSU ändå. Men jag klarar mig säkert med 1 kort. I värsta fall får jag väl köpa ett bättre kort längre fram annars, men det här lär ju funka ett tag.

Permalänk
Medlem

De där 38 Amperen skall ju inte bara täcka grafikkortet utan även CPU, moderkort, RAM, SSDs, HDDs, optiska läsare, kylning, etc.
Så om du stoppar in ett till, så betyder det ju inte att du behöver det dubbla, för du dubblar väl bara grafikkortet och inte övriga komponenter?
Förresten så är den siffran i många fall grovt överdriven för att man skall täcka upp alla former av system därute, ser det mer som ett worst case scenario för en meden grovt överklockat system (AMD med 220 W TDP eller Intel I7 Extreme) med massor av ram, och en drös med hårddiskar utöver grafikkortet. Så sitter du där med en i3 CPU och någon enstaka lagringsenhet så behövs det ju inte så mycket.

Så om du nu skall gå på Ampere siffran så bör 50 A räcka gott och väl, då själva kortet själv endast behöver 12,1 A (12,1 A *12 V = 145 W).
Men det beror ju som sagt på vad du har för övriga delar i din dator.

Sen så får jag faktiskt säga att man skall titta på både ett nätaggregats effekt samt vilken ström den kan avge, då effektsiffran inte ger en tillräckligt med information om hur effekten kan fördelas mellan de olika spänningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är för att Nvidia ska säkerställa att man inte ska använda vilket skitagg som helst.

Köp ett EVGA G2 och var nöjd Coilwhine finns på alla nätagg, det beror mer eller mindre alltid på kombinationen av komponenter. Har man otur så skapas det coilwhine.

Kondensatorer av Seasonic? OEM är Seasonic, kondensatorerna är Hitatchi och Nippon Chemi-con.

Nätaggen du ska kolla på om du vill ha något som håller länge, bra OEM, riktigt effektiva och stabila är

  • Cooler Masters V-serie. (inte V750S eller liknande)

  • Corsair AX, AXi och HXi.

  • EVGA Supernova G2-P2-T2.

  • Seasonic om du hittar något för ett bra pris, annars är det inte värt det.

  • Super Flower Leadex

Hm har för mig att jag läste att dom är OEM till det kortet och hade gjort kondensatorn någonstans. :S Men jag har väl fel som vanligt :P.

Tack för tipsen. Corsair är jag fortfarande lite skeptisk till efter att ha läst så många negativa kommentarer om coil whine. Men kanske bara va en speciell serie det gällde så ska ta en titt på dom du nämnde. Samma med G2an, verkar som att många har fått lämna tillbaka dom. Ändå är det många som rekommenderar det så man blir lite kluven. Cooler master V serien har jag inte hittat något negativt om så det lutar lite ditåt. Men ska kolla dom andra också. Tack för tipsen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pinki:

Hm har för mig att jag läste att dom är OEM till det kortet och hade gjort kondensatorn någonstans. :S Men jag har väl fel som vanligt :P.

Tack för tipsen. Corsair är jag fortfarande lite skeptisk till efter att ha läst så många negativa kommentarer om coil whine. Men kanske bara va en speciell serie det gällde så ska ta en titt på dom du nämnde. Samma med G2an, verkar som att många har fått lämna tillbaka dom. Ändå är det många som rekommenderar det så man blir lite kluven. Cooler master V serien har jag inte hittat något negativt om så det lutar lite ditåt. Men ska kolla dom andra också. Tack för tipsen!

Det står även i relation till att Corsair säljer enormt mycket i Sverige. Deras OEM för AX är Seasonic, AXi är Flextronics.

Super Flower står för EVGAs G2-P2-T2 nätagg också och har riktigt svårslagna nätagg för pengarna.

Tänk på att Cooler Masters nätagg inte är semipassiva, om det är något som spelar roll. Jag har flera olika nätagg från alla tillverkare jag listade innan och det är bara ett Corsair AX1200i som haft coilwhine för mig och det fick jag utbytt på stört

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinki:

Jasså. Det hade jag ingen aning om faktiskt. Kanske skiter i SLI då.. Det lär ju räcka med 1 ändå.

Jo jag avråder dig starkt från 970 SLI, om går i tankarna att skaffa dig ett till 970 rekommenderar jag dig att skaffa ett 980 istället om du vill ha det vassaste för tillfället så kan du köpa ett begagnat 980 om några år om du skulle vilja köra SLI, ett 980 spöar varenda spel på marknaden just nu och klarar av och leverera 60 fps i alla titlar i 1080p i dagsläget

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

De där 38 Amperen skall ju inte bara täcka grafikkortet utan även CPU, moderkort, RAM, SSDs, HDDs, optiska läsare, kylning, etc.
Så om du stoppar in ett till, så betyder det ju inte att du behöver det dubbla, för du dubblar väl bara grafikkortet och inte övriga komponenter?
Förresten så är den siffran i många fall grovt överdriven för att man skall täcka upp alla former av system därute, ser det mer som ett worst case scenario för en meden grovt överklockat system (AMD med 220 W TDP eller Intel I7 Extreme) med massor av ram, och en drös med hårddiskar utöver grafikkortet. Så sitter du där med en i3 CPU och någon enstaka lagringsenhet så behövs det ju inte så mycket.

Så om du nu skall gå på Ampere siffran så bör 50 A räcka gott och väl, då själva kortet själv endast behöver 12,1 A (12,1 A *12 V = 145 W).
Men det beror ju som sagt på vad du har för övriga delar i din dator.

Sen så får jag faktiskt säga att man skall titta på både ett nätaggregats effekt samt vilken ström den kan avge, då effektsiffran inte ger en tillräckligt med information om hur effekten kan fördelas mellan de olika spänningarna.

Det där var väldigt informativt! Tusen tack! Nu blev allt ännu klarare. Då räcker alltså de flesta agg runt 700W gott och väl för SLI om det skulle bli aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinki:

Det där var väldigt informativt! Tusen tack! Nu blev allt ännu klarare. Då räcker alltså de flesta agg runt 700W gott och väl för SLI om det skulle bli aktuellt.

Ja 700W räcker och blir över. Hela datorn kommer att dra max en bit över 400W med två 970 i SLI:

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Läste lite mer och jag börjar luta mot EVGA SuperNOVA G2 750W nu. Nästan så jag vill springa iväg och köpa en på en gång. Är det någon som vet hur det ligger till med ljudnivån på den? Lite off topic kanske men ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinki:

Läste lite mer och jag börjar luta mot EVGA SuperNOVA G2 750W nu. Nästan så jag vill springa iväg och köpa en på en gång. Är det någon som vet hur det ligger till med ljudnivån på den? Lite off topic kanske men ändå

Jag har nog aldrig ens hört mitt, så det är ett bra val om låg ljudnivå är prioriterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Jag har nog aldrig ens hört mitt, så det är ett bra val om låg ljudnivå är prioriterat.

Tack för snabbt svar. Det blir nog en sån. Nä det är väl inte prio 1 men det skadar ju inte om den inte låter som ett jet plan. Va ett av alternativen och det enda som finns i lager i närheten så tror jag springer iväg och köper ett sånt.

Permalänk
Skrivet av AndraBullar:

Jag har nog aldrig ens hört mitt, så det är ett bra val om låg ljudnivå är prioriterat.

Är också inne på ett g2 750 men är lite rädd att den börjar låta nära jag köper in ett till 980. Då kommer den allså driva 4790k och 980sli som är något överklockat. Tror du att den kommer börja ge sig ifrån mycket ljud då?

Visa signatur

Asus z97-a | 4790k | Dark rock pro 3 |
Define R5 | G2 850w | Msi 980 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jansson878:

Är också inne på ett g2 750 men är lite rädd att den börjar låta nära jag köper in ett till 980. Då kommer den allså driva 4790k och 980sli som är något överklockat. Tror du att den kommer börja ge sig ifrån mycket ljud då?

Jag har kört två överklockade 970 (innan jag returnerade dem) tillsammans med en överklockad i7 3820 på mitt G2 850W utan att höra ett knyst. Visst, 980 drar ~10%(?) mer än 970 men det ska nog vara helt lugnt även om du har 750W-varianten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinki:

Läste lite mer och jag börjar luta mot EVGA SuperNOVA G2 750W nu. Nästan så jag vill springa iväg och köpa en på en gång. Är det någon som vet hur det ligger till med ljudnivån på den? Lite off topic kanske men ändå

Jag kör det, det låter verkligen ingenting. Nu kör jag iofs bara ett single gtx 970 så PSUn måste ju verkligen inte slita arslet av sig så går ju inte att utala sig om tung SLI, men det verkar rakt av vara mycket bra kvalité på PSUn.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Skrivet av AndraBullar:

Jag har kört två överklockade 970 (innan jag returnerade dem) tillsammans med en överklockad i7 3820 på mitt G2 850W utan att höra ett knyst. Visst, 980 drar ~10%(?) mer än 970 men det ska nog vara helt lugnt även om du har 750W-varianten

Tack för svar. Ja det blir säkert bra men går ändå i tankarna om man inte ska köpa ett 850w så att fläkten går igång senare för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

Asus z97-a | 4790k | Dark rock pro 3 |
Define R5 | G2 850w | Msi 980 |

Permalänk
Medlem

Jag kör också ASUS STRIX GTX 970 (singel) på ett be quiet! Pure Power L8 630W som tydligen ger 30A och det fungerar alldeles utmärkt.

Har förövrigt aldrig brytt mig om att kolla ampere tidigare.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Jag skulle köpt ett Corsair AX860.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanon agg. Kostar några hundringar extra, men är värt det.
Jag har det och har inte ens hört fläkten gå igång på mitt med 980 SLI.
Är egentligen ett Seasonic Platinum 860 agg som jag inte hittade en enda dålig recension av.
AXi 860 är dock inte samma PSU.

Edit/ När nåt drar Ampere skapas värme i PSUn.
Om 970/980 SLI skulle dra så mycket skulle fläkten i min PSU gå igång långt innan kortens fläktar startade.
Förmodligen därför jag inte hört PSU fläkten. Korten blir varmare snabbare och varvar upp tidigare.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
To middle management every problem is someone else's problem.
Smarter machines will create dumber humans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinki:

Tack för snabbt svar. Det blir nog en sån. Nä det är väl inte prio 1 men det skadar ju inte om den inte låter som ett jet plan. Va ett av alternativen och det enda som finns i lager i närheten så tror jag springer iväg och köper ett sånt.

skulle säga att g2 750 är tysta med de flestas mått. de är semipassiva (och därmed helt tysta om man inte har ett som tjuter) upp till ~300w, sedan går fläkten igång. problemet här är att fläkten är någorlunda våldsam när man man drar mer. fläktkurva kan du se här.

vill du ha det så tyst som möjligt så kan jag varmt rekommendera hx750i. det är dock klart dyrare så jag skulle nog rekommendera g2 750 för de allra flesta och endast hx750i om man är villig att lägga några hundra extra för att få en tystare fläkt och 80+ platinum. fläktkurva för hx750i har du här.

Skrivet av Tobberoth:

Jag kör det, det låter verkligen ingenting. Nu kör jag iofs bara ett single gtx 970 så PSUn måste ju verkligen inte slita arslet av sig så går ju inte att utala sig om tung SLI, men det verkar rakt av vara mycket bra kvalité på PSUn.

ditt system är så strömsnålt att fläkten sannolikt aldrig går igång, då kvittar det hur snabbt fläkten snurrar när det behövs då det aldrig behövs.

Skrivet av AndraBullar:

Jag har kört två överklockade 970 (innan jag returnerade dem) tillsammans med en överklockad i7 3820 på mitt G2 850W utan att höra ett knyst. Visst, 980 drar ~10%(?) mer än 970 men det ska nog vara helt lugnt även om du har 750W-varianten

värt att notera att grafikkorten låter klart mer i sli-konfigurationer så jag tror att det oftast där problemet ligger om man tycker att det är högljutt, inte i nätagget. har man vatten eller har lyckats få mycket tyst luftkylning blir det nog mer relevant.