Nvidia och Gigabyte stäms för falsk marknadsföring av Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem

Detta är bra, det handlar inte om ifall man märkt av det eller inte, detta kommer de inte göra om i framtiden, om inte de får något straxx så kan de ju fortsätta luras med nästa grafikkort som kommer ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

ärliga nvidia skulle disablat sista 0,5gb i drivrutiner och sålt kortet som ett 3,5gb kort.. men nu valde dom och göra det till ett "4gb" kort för att konkurrera på samma nivå mot amd's motsvarigheter i samma prisklass där de presterar likvärdigt och ibland bättre än 290x vilket gjorde 970 till ett bättre val tills detta kom fram pga att 970 överklockade bättre på luft och drog mindre watt!

Men "förr" sålde de glatt en jäkla massa kort trots att motsvarande modeller från ATI/AMD hade mer VRAM?

Det som konstaterats tidigare är ju att kortet skulle få sämre prestanda om de sista 0,5 GB plockades bort. Jag kan hålla med om att förtroendet för Nvidia tagit skada av deras, i bästa fall klumpiga, hantering av ärendet. Kortet i sig borde som sagt gjorts "sämre" från början, där är vi överens. Det känns lite väl riskabelt att släppa ut detta i tron att ingen skulle märka något. Frågan är hur allt skulle ha gått om de bara släppt korrekta specifikationer på ROP/L2?

Permalänk
Medlem

nVidia kommer klara sig. Men de borde åka dit.

Hoppas partnertillverkana blir irriterade på nVifia också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nvidia stympade inte 970 tillräckligt, där ligger det faktiska problemet. Framförallt då ur perspektivet vilket litet övertag vi som betalade betydligt mer för 980 fick. Detta belyser också hur kunder som inte är villiga att betala fullpris inte nöjer sig med vad de har betalat för.

Förstår inte hur du tänker, alls. "Kunder som inte är villiga att betala fullpris..." menar du att alla som köpt 970 köpt det på REA?
Jävligt konstigt resonemang att toppmodellen skulle utgöra normen och att alla som inte köpt den snålat. Toppmodellen är en lyxprodukt, den är inte menad för den stora massan. I nio fall av tio så är prestanda/krona avsevärt sämre i toppsegmentet. Det är lite så det fungerar.

Du säger att 980 var en dålig affär för att 970 ligger nära i prestanda. Du får det märkligt nog att låta som att det är du som gjort ett dåligt köp. Sen är du sur på att folk som köpt 970 väntat sig ett kort som överensstämde med specifikationerna?

Att folk som inte handlar i toppsegmentet på något sätt skulle vara mer missnöjda med sitt köp motbevisar du rätt tydligt med ditt eget inlägg. Att gnälla över att inte ha fått ett tillräckligt övertag med sitt inköp av en toppmodell är ju bara skrattretande.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Förstår inte hur du tänker, alls. "Kunder som inte är villiga att betala fullpris..." menar du att alla som köpt 970 köpt det på REA?

Nej inte alls. Det är snarare jag som betalat en del av deras kort!

Skrivet av Ramblemoe:

I nio fall av tio så är prestanda/krona avsevärt sämre i toppsegmentet. Det är lite så det fungerar.

Absolut, och jag tycker att skillnaden är omotiverat liten just här.

Skrivet av Ramblemoe:

Du säger att 980 var en dålig affär för att 970 ligger nära i prestanda. Du får det märkligt nog att låta som att det är du som gjort ett dåligt köp. Sen är du sur på att folk som köpt 970 väntat sig ett kort som överensstämde med specifikationerna?

Jag är inte sur, jag kommenterade att 970 redan var alldeles för bra i förhållande till sitt pris. Som sagt, hur hade denna story sett ut om bara ROP/L2 hade varit korrekt angivna?

Skrivet av Ramblemoe:

Att folk som inte handlar i toppsegmentet på något sätt skulle vara mer missnöjda med sitt köp motbevisar du rätt tydligt med ditt eget inlägg. Att gnälla över att inte ha fått ett tillräckligt övertag med sitt inköp av en toppmodell är ju bara skrattretande.

970-ägare har fått jäkligt mycket freebies för det priset, det är vad jag säger.

På sikt är det ju katastrof för vilken tillverkare som helst om inte toppklassen erbjuder tillräckligt mycket mer för ett såpass stort premium.

Permalänk
Medlem

Håller inte riktigt med i ditt resonemang om att 970-ägare har fått "för mycket" för priset Sveklockarn.

Vi kan jämföra GTX 980 och GTX 970 med GTX 680 och GTX 670.

När 600-korten lanserades 2012 presterade GTX 680 ca 11% bättre än GTX 670. Båda korten har samma mängd vRAM.
Vid lansering hade korten ett riktpris på ca 5000:- respektive 3600-4000:- beroende på kylare.

När 900-korten lanserades i höstas presterade GTX 980 ca 15% bättre än GTX 970. Båda korten har samma mängd vRAM (typ).
Vid lansering hade korten ett riktpris på ca 5200:- respektive 3600:- beroende på kylare.

Prisdifferencen på 600-serien stämmer ganska bra överens med den på 900-serien. Faktum är dock att dom som köpte GTX 980 fick ett större prestandahopp ner till X70-kortet än vad dom som köpte GTX 680 fick. Plus, visar det sig, en mängd med grafikminne som inte var gimpat.

Prestandasiffrorna och riktpriserna är hämtade från Sweclockers recensioner för de aktuella korten.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pudeln:

nVidia kommer klara sig. Men de borde åka dit.

Hoppas partnertillverkana blir irriterade på nVifia också.

Den kanske största frågan nu, som jag ser det, är vad dessa företag verkligen visste om GTX 970. Visste partnertillverkana om de riktiga specifikationerna på GTX 970 eller har även dessa blivit lurade? OEM's som bara köper in kort kan nog ha blivit lurade, känns osannolikt att dessa skulle ha någon större inblick i hur komponenter allmänt designats och då i synnerhet GTX 970. Ingenstans har det officiellt framgått att de av Nvidia presenterade specifikationerna har varit felaktiga förrens Nvidia började ändra specifikationerna efter att oberoende aktörer börjat undersöka underligheter med GTX 970.

Permalänk
Avstängd

Underbart!! Hoppas nvidia får böta så de lär sig en läxa och inte gör om samma sak med framtida kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebbepojken:

Jag har också köpt mitt (ASUS Strix) på CDON och har tänkt reklamera mitt framöver.

Tycker konsumentköplagen är väldigt tydlig gällande detta, kika på §16 här.

Så här ser specifikationen ut idag för ASUS-kortet (samma för MSI): imgur. Notera att det står 4 GB med bussbredden 256-bit. Detta har ju bevisats inte stämma.

Och enligt konsumentlöplagstexten ovan har du då

Ett litet kryphål som en återförsäljare kan tänkas ha är att de faktiskt inte listar de specifikationerna som Nvidia har ändrat på. Men faktum är att CDON faktiskt anger bandbredden på minnet och då ser jag det som att man kan hävda att CDON bryter mot konsumentköplagen - i synnerhet nu när Nvidia faktiskt sagt att de sista 0,5 GB bara använder 1/8 av bandbredden.

Återkom gärna med hur det går.

Vad är det för priset CDON har på vissa gtx 970?
MSI 970, 4929:-
ASUS GTX 970, 4939:-

Permalänk
Medlem

Jag tycker verkligen folk borde reklamera sina 970 av ren protest, även om man är nöjd och det fortfarande är nöjd men bryr man sig inte så är det ett indirekt ställningstagande att man just inte bryr sig om fel marknadsföring och tillåter sig att bli lurad och ev andra företag kan göra samma för dom vet då att konsekvenserna inte blir så allvarliga.

Permalänk

mycket bra, gogo

Permalänk

Jag hoppas att Nvidia kommer undan med detta om inte folket bakom stämningen kan lämna fram teknisk bevisning (inkl korrekt programmerade benchmarks) där man visar på att dom felaktiga specarna innebär "riktiga" problem även i praktiken. Samt bevisar att dom faktiska prestandasiffrorna i spel blir lägre än vad GTX 970 påståtts ge i reklamsammanhang.

Sista 0,5GB kan dessutom faktiskt användas för spel.
Man prioriterar bara dom mindre detaljerade texturerna som renderas på mindre delar av bilden (och därmed inte behöver lika mycket bandbredd) till dessa 0,5GB så försvinner problemet helt. Då är hastigheten inget problem längre, även om den implementationen blir jobbigare att programmera.

Om stämningen går igenom så är det isf på tiden att AMD stäms och fälls för vilseledande marknadsföring med "R" serien grafikkort som visade sej vara rebrandade gamla kretsar med överdrivet förändrat namn.. Eller AMD's så kallat "8-kärniga CPU" (som inte riktigt är det) bäddar oxå för stämning.. Även Samsung borde då stämmas och fällas för detsamma med Galaxy "S" och Galaxy "ACE" modellerna, då namnen är som uppgjort för att smarta försäljare ska kunna blåsa okunniga köpare.
Det enda exemplet ovan som jag tycker är uppenbart bedrägeri är just Galaxy S/ACE, eftersom det på riktigt är upplagt för missförstånd som leder till "riktiga konsekvenser" vid felköp. Skulle vara som om Intel sålde Core i7/Core iZeven och göra den ena till flaggskepp o andra till budget.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenmelon:

Att de ljög är jag arg på men om det presterar lika bra som andra kort i den prisklassen. Än så länge så är jag nöjd där jag inte har spelat så mycket, men det kommer väl testas snart

Edit: Jag undrar om det finns ngt annat kort som kostar ungefär lika men presterar betydligt bättre?

Nja, jag skulle inte rekommendera att du behåller ditt 970 även om du tycker det presterar bra just nu. Problemen kommer dyka upp senare med nya spel samt med större skärmar. Tänk på att 4K rasar i pris just nu. Tids nog hamnar skärmarna nog inom priser som inte är alltför höga jämfört med skärmar i full-HD vilket betyder att du antagligen kommer sitta med en högupplöst rackare själv snart.

AMDs R9 290 presterar fint och har (äkta) 4GB VRAM. Dessutom är den inte alltför dyr i inköp så det är en mer framtidssäker rekommendation. Annars om du klarar dig med den inbyggda grafiken (om du har det förstås) är det bättre att göra sig av med ditt GTX 970 och vänta in R9 390 då det spås att den skall ha 50% högre prestanda än föregångaren.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nvidia stympade inte 970 tillräckligt, där ligger det faktiska problemet. Framförallt då ur perspektivet vilket litet övertag vi som betalade betydligt mer för 980 fick. Detta belyser också hur kunder som inte är villiga att betala fullpris inte nöjer sig med vad de har betalat för.

Ja fast du kan inte neka till att minnena går långsammare än på ett gtx 680, samt att om du försöker skriva till och läsa ifrån den sista 512Mb så hänger sig systemet så att det hade gått fortare att använda raminnet via pcie. Men om du kan programmera så att den inte skriver till del 1-7/8 samtidigt som den läser från 8/8 eller tvärt om så stämmer det att hastigheten blir det som står på pappret.

Men hade de bara sagt det samt gett oss möjligheten att inte använda den sista minnes kontroller så hade vi inte varit så besvikna.

Edt:
Nvidias beskrivning av de mjukvarumäsigt försöker styra så att de sista 512 bara används i nödfall, i hopp med MS HAL, borde möjliggöra att man som en extra funktion skulle kunna stänga av den siste delen mjukvaraumässigt, som en feature i då o NV kontrollpanelen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigmaBeta:

Jag till skillnad från många andra är nöjd med mitt kort finns ingen anledning att byta till amd. Då kortet i 1080p presterar bättre än ett R9 290x i 6 av 9 speltitlar om man utgår från sweclockers tester. Det här problemet med minneshantering är överhypat om du frågar mig men har givetvis förståelse för dem som känner sig lurade pga. felaktiga specifikationer, men att klaga på att kortet inte levererar är en helt annan sak.

Om du kör 1080P som kommer problemet knappast drabba dig märkbart, men för personer med högre upplösning är det en annan 5:a!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Jag hoppas att Nvidia kommer undan med detta om inte folket bakom stämningen kan lämna fram teknisk bevisning (inkl korrekt programmerade benchmarks) där man visar på att dom felaktiga specarna innebär "riktiga" problem även i praktiken. Samt bevisar att dom faktiska prestandasiffrorna i spel blir lägre än vad GTX 970 påståtts ge i reklamsammanhang.

Sista 0,5GB kan dessutom faktiskt användas för spel.
Man prioriterar bara dom mindre detaljerade texturerna som renderas på mindre delar av bilden (och därmed inte behöver lika mycket bandbredd) till dessa 0,5GB så försvinner problemet helt. Då är hastigheten inget problem längre, även om den implementationen blir jobbigare att programmera.

Om stämningen går igenom så är det isf på tiden att AMD stäms och fälls för vilseledande marknadsföring med "R" serien grafikkort som visade sej vara rebrandade gamla kretsar med överdrivet förändrat namn.. Eller AMD's så kallat "8-kärniga CPU" (som inte riktigt är det) bäddar oxå för stämning.. Även Samsung borde då stämmas och fällas för detsamma med Galaxy "S" och Galaxy "ACE" modellerna, då namnen är som uppgjort för att smarta försäljare ska kunna blåsa okunniga köpare.
Det enda exemplet ovan som jag tycker är uppenbart bedrägeri är just Galaxy S/ACE, eftersom det på riktigt är upplagt för missförstånd som leder till "riktiga konsekvenser" vid felköp. Skulle vara som om Intel sålde Core i7/Core iZeven och göra den ena till flaggskepp o andra till budget.

Ok! Då kan du få köpa mina RAM-stickor. Jag talar om att du skall få 16 GB (Ni som vill veta fakta skall kolla in min signatur, dock kommer jag inte avslöja det för ovanstående innan han köpt minnena) och så tar jag betalt därefter. Men jag kommer inte acceptera att du klagar senare för enligt dig skall nVidia komma undan med falska specs, dessutom på flera punkter.

Begriper inte hur du kan anse att felaktigt antal ROPs, felaktig mängd L2 cache samt det segmenterade minnet inte är bluff. ***bort/mod***

Ps.
Minnena är inte till salu.
Ds.

§1
Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blitz86:

Köpte ett MSI GTX 970 från CDON. Skrev något i stil med att kortet inte stämmer med specifikationerna. Fick svar att de faktiskt stämmer det är ju 4GB VRAM dock att 0.5GB är något sämre.

Skrev sedan tillbaka, att specifikationerna dock inte stämmer, för antalet ROPs och L2 chache är ju mindre än specificerat och vill därför få pengarna tillbaka. Det enda svaret jag fick var att jag får ta det direkt med MSI då...

Vad ska man göra?

Du köpte ju knappast kortet baserat på antalet ROPs och L2-cachen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erwya:

Tids nog hamnar skärmarna nog inom priser som inte är alltför höga jämfört med skärmar i full-HD vilket betyder att du antagligen kommer sitta med en högupplöst rackare själv snart.

Varken ett eller två 970 räcker till att spela i 4k även om man bortser från minnesgrejen, ännu mindre i kommande spel, så vad spelar det för roll om han sitter på ett 970 idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Du köpte ju knappast kortet baserat på antalet ROPs och L2-cachen.

Det är ganska allvarligt att antalet ROPs felar med 1/8. Du vill väl inte få en sjukärnig processor när du köpt en åttakärnig. Jag skulle ha reklamerat direkt i det fallet.

Skrivet av nackskägg:

Varken ett eller två 970 räcker till att spela i 4k även om man bortser från minnesgrejen, ännu mindre i kommande spel, så vad spelar det för roll om han sitter på ett 970 idag?

Precis därför är det bättre att göra sig av med det. Dels för att undvika kommande problem och dels för att kunna investera i bättre grafikkort. R9 390 verkar lovande för 4K.

Sedan så har du ett helt segment med QHD emellan och klarar inte ett R9 290 det så blir jag förvånad.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Tummen upp till detta, hoppas de lär sig något.

Ni som klagar på konsumenterna som returnerar sina kort, snälla ge er... Det är deras kort och låt de göra som de vill.

Jag kommer iaf vänta på AMD's 390.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

nVidia kommer klara sig. Men de borde åka dit.

Hoppas partnertillverkana blir irriterade på nVifia också.

Partnertillverkare samt återförsäljare. Till alla de butiker som var gnälliga i början, när de inte ville ta emot några kort för att det skulle bli en massa extra arbete och kostnader för dem. Tänk då efter innan ni köper in fler Nvidiakort i framtiden, för det är faktiskt ert ansvar att sälja korrekta produkter.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Skrivet av Erwya:

Ok! Då kan du få köpa mina RAM-stickor. Jag talar om att du skall få 16 GB (Ni som vill veta fakta skall kolla in min signatur, dock kommer jag inte avslöja det för ovanstående innan han köpt minnena) och så tar jag betalt därefter. Men jag kommer inte acceptera att du klagar senare för enligt dig skall nVidia komma undan med falska specs, dessutom på flera punkter.

Begriper inte hur du kan anse att felaktigt antal ROPs, felaktig mängd L2 cache samt det segmenterade minnet inte är bluff.

***bort/mod***
Jag repeterar - Om GTX 970 presterar som utlovat i "riktiga" tester (där man tittar på effekten detta har för spel i verkligheten) så är det mindre viktigt vad som står på pappret.
Misstycker du till detta så antar jag att du vill vara konsekvent och att även AMD ska dömas efter samma mall - du vet:
AMD och kängan "4GB means 4GB".
Man kan ju som sagt var då dra upp AMD's så kallat "8-kärniga CPU" och köra samma känga tebax till AMD:
"Intel Core i7-5960x - 8 cores means 8 cores".

Sen har vi den där gamla quadcore AMD CPU'n som en kärna buggade i så dom tvingades inaktivera den lite diskret så det slutade med en tripplecore i ens nyköpta dator. Man fick returneringsrätt då, men då menar du istället att vi borde stämt AMD??

Är det det du vill? Att AMD ska stämmas för att deras 8-kärniga inte var äkta? ..Det vill inte jag iaf. Viktigare för mej är att den iaf nästan presterar som den ska. Precis som GTX 970 gör när man prioriterar mindre tunga Texturer till 0,5GB på det sättet jag beskrev ovan. Att Nvidia erbjudit returnering av 970, alternativt nedsättning i pris duger gott och väl för mej. Men du kanske hellre ser scenariot där både Nv och AMD ska stämmas för sin skit?
***bort/mod***

PS. ...Sen har vi Intel oxå och deras svindyra iGPU "Iris Pro". Den är det oklart med huruvida den har 64MB eller 128MB eDRAM.. Olika mängder anges på olika ställen men enligt Intel själva ska den ha 128MB.. Så där har vi oxå en eventuellt vilande stämning (om det skulle visa sej bara va 64), när nån tar sej ork till detta.

§1/fanboyförklaring
Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Men "förr" sålde de glatt en jäkla massa kort trots att motsvarande modeller från ATI/AMD hade mer VRAM?

Det som konstaterats tidigare är ju att kortet skulle få sämre prestanda om de sista 0,5 GB plockades bort. Jag kan hålla med om att förtroendet för Nvidia tagit skada av deras, i bästa fall klumpiga, hantering av ärendet. Kortet i sig borde som sagt gjorts "sämre" från början, där är vi överens. Det känns lite väl riskabelt att släppa ut detta i tron att ingen skulle märka något. Frågan är hur allt skulle ha gått om de bara släppt korrekta specifikationer på ROP/L2?

Jo men nvidia gjorde väl allt för att pressa upp VRAM mängden nu när moderna titlar börjar kräva mer och mer för att sälja fler kort. :/

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Jag repeterar - Om GTX 970 presterar som utlovat i "riktiga" tester (där man tittar på effekten detta har för spel i verkligheten) så är det mindre viktigt vad som står på pappret.
Misstycker du till detta så antar jag att du vill vara konsekvent och att även AMD ska dömas efter samma mall - du vet:
AMD och kängan "4GB means 4GB".
Man kan ju som sagt var då dra upp AMD's så kallat "8-kärniga CPU" och köra samma känga tebax till AMD:
"Intel Core i7-5960x - 8 cores means 8 cores".

Sen har vi den där gamla quadcore AMD CPU'n som en kärna buggade i så dom tvingades inaktivera den lite diskret så det slutade med en tripplecore i ens nyköpta dator. Man fick returneringsrätt då, men då menar du istället att vi borde stämt AMD??

Är det det du vill? Att AMD ska stämmas för att deras 8-kärniga inte var äkta? ..Det vill inte jag iaf. Viktigare för mej är att den iaf nästan presterar som den ska. Precis som GTX 970 gör när man prioriterar mindre tunga Texturer till 0,5GB på det sättet jag beskrev ovan. Att Nvidia erbjudit returnering av 970, alternativt nedsättning i pris duger gott och väl för mej. Men du kanske hellre ser scenariot där både Nv och AMD ska stämmas för sin skit?

PS. ...Sen har vi Intel oxå och deras svindyra iGPU "Iris Pro". Den är det oklart med huruvida den har 64MB eller 128MB eDRAM.. Olika mängder anges på olika ställen men enligt Intel själva ska den ha 128MB.. Så där har vi oxå en eventuellt vilande stämning (om det skulle visa sej bara va 64), när nån tar sej ork till detta.

en buldozer har faktiskt 8 moduler men hur de presterar är ju en annan sak

iris pro är något man nästan bara hittar i mac produkter ändå så inget som drabbar oss vanliga människor som inte köper överprisade saker med skithårdvara

GTX 970 däremot var det FEL på och det går inte och förneka, i dagsläget kanske inte spel strular men tror inte de flesta köper grafikkort för att byta ut det närmaste året även om de är rätt vanligt här på sweclockers är de mindre vanligt bland övrigt folk i Sverige.. om 1-2 år kommer GTX 970 slå taket i VRAM medans GPU'n fortfarande hänger med antagligen eftersom de nya konsolerna har klena GPU'er och mycket minne att leka med för utvecklarna!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Jag repeterar - Om GTX 970 presterar som utlovat i "riktiga" tester (där man tittar på effekten detta har för spel i verkligheten) så är det mindre viktigt vad som står på pappret.
Misstycker du till detta så antar jag att du vill vara konsekvent och att även AMD ska dömas efter samma mall - du vet:
AMD och kängan "4GB means 4GB".
Man kan ju som sagt var då dra upp AMD's så kallat "8-kärniga CPU" och köra samma känga tebax till AMD:
"Intel Core i7-5960x - 8 cores means 8 cores".

Sen har vi den där gamla quadcore AMD CPU'n som en kärna buggade i så dom tvingades inaktivera den lite diskret så det slutade med en tripplecore i ens nyköpta dator. Man fick returneringsrätt då, men då menar du istället att vi borde stämt AMD??

Är det det du vill? Att AMD ska stämmas för att deras 8-kärniga inte var äkta? ..Det vill inte jag iaf. Viktigare för mej är att den iaf nästan presterar som den ska. Precis som GTX 970 gör när man prioriterar mindre tunga Texturer till 0,5GB på det sättet jag beskrev ovan. Att Nvidia erbjudit returnering av 970, alternativt nedsättning i pris duger gott och väl för mej. Men du kanske hellre ser scenariot där både Nv och AMD ska stämmas för sin skit?

PS. ...Sen har vi Intel oxå och deras svindyra iGPU "Iris Pro". Den är det oklart med huruvida den har 64MB eller 128MB eDRAM.. Olika mängder anges på olika ställen men enligt Intel själva ska den ha 128MB.. Så där har vi oxå en eventuellt vilande stämning (om det skulle visa sej bara va 64), när nån tar sej ork till detta.

Hur ska ett GTX970 med 64ROP samt full hastighet på hela minnet prestera då? Jag vill påstå att det finns inget GTX970 som presterar enligt specifikationerna även om det är marginellt!

FX8xxx/9xxx har 8st kärnor fördelade på 4st moduler.. vill du påstå något annat så ta fram standarden för hur en "äkta" kärna ska se ut & referera inte nu till hur andra tillverkar sina proppar...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

iris pro är något man nästan bara hittar i mac produkter ändå så inget som drabbar oss vanliga människor som inte köper överprisade saker med skithårdvara

du får gärna utveckla, vad är det för "skithårdvara" i en mac?

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

du får gärna utveckla, vad är det för "skithårdvara" i en mac?

dyra saker som inte presterar tillräckligt för det man betalar för? det som brukar sticka ut i apple produkter är skärmarna och touchpad men utöver det har resterande PC tillverkare kommit ifatt och erbjuder likvärdiga produkter ibland för halva priset av vad du betalar för en mac produkt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

en buldozer har faktiskt 8 moduler men hur de presterar är ju en annan sak

iris pro är något man nästan bara hittar i mac produkter ändå så inget som drabbar oss vanliga människor som inte köper överprisade saker med skithårdvara

GTX 970 däremot var det FEL på och det går inte och förneka, i dagsläget kanske inte spel strular men tror inte de flesta köper grafikkort för att byta ut det närmaste året även om de är rätt vanligt här på sweclockers är de mindre vanligt bland övrigt folk i Sverige.. om 1-2 år kommer GTX 970 slå taket i VRAM medans GPU'n fortfarande hänger med antagligen eftersom de nya konsolerna har klena GPU'er och mycket minne att leka med för utvecklarna!

1.) Jag syftar på första "8-Kärniga" bulldozern. Finns en tråd på toms om detta, där frågan just ställs på vilket sätt den ej är äkta:

Skrivet av loneninja (tomshardware.co.uk):

It's because Bulldozer had 4 modules with 2 integer cores in each module giving it a total of 8 integer cores, but some resources are shared within the module rather than having 8 full cpu cores.

The Win7 patch for Bulldozer actually turned Bulldozer into a 4 core 8 thread processor like Intel I7 when running Cinnebench.

Jag skulle vilja kalla detta för jämförbart ned GTX970 för helt plötsligt måste man tydligen specialskriva drivrutiner/program för Bulldozer's 8-core (blir nått mellanting mellan HT och "the real deal"), för annars tappar man prestanda - precis som med GTX 970.
2.) AMD Phenom X4 som helt plötsligt nedgraderades till X3 i datorer som redan var sålda, pga av en allvarlig bug som ledde till lägre prestanda i en av dom fyra kärnorna.
3.) Iris Pro finns i tex Gigabyte Brix Pro med Intels "R" serie CPU's... Dessa är inte nödvändigtvis överprisade för man får en riktigt LITEN dator med i7-4770 kraft + Schysst 720p grafik i spel. Men 128MB eDRAM kan alltså vara lögn. Finns källor som antydit endast 64MB.

ALLA OVANSTÅENDE (iaf 1&2) däremot var det FEL på och det går inte och förneka, (inget AMD/Intel-fanboys ska försöka mygla sej undan) men precis som med den 8-kärniga AMD'n kan man kringgå en del av prestandaproblemen i 970'n genom att prioritera dom mindre bandbreddstunga Texturerna till 0,5GB på det sättet jag beskrev ovan. Dessa 4GB blir alltså lika äkta som första upplagan Bulldozers 8 kärnor (där man endast får utlovad kärn-prestanda i alla scenarion om max 4 kärnor används).

Återigen.. Ska man stämma Nvidia så ska man nog stämma AMD och Intel för dom ovanstående exemplena oxå. Men som jag skrev tidigare tycker jag returrätt/rabatt är en bättre lösning. Men visst, stäm alla ovanstående företag och "let bitches be bitches".

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket bra att det prövas rättsligt och förhoppningsvis resulterar det i en mycket kännbar ekonomisk näsbränna, det enda medlet företag som nvidia förstår sig på.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

1.) Jag syftar på första "8-Kärniga" bulldozern. Finns en tråd på toms om detta, där frågan just ställs på vilket sätt den ej är äkta:Jag skulle vilja kalla detta för jämförbart ned GTX970 för helt plötsligt måste man specialskriva drivrutiner/program för Bulldozer's 8-core (blir nått mellanting mellan HT och "the real deal"), för annars tappar man prestanda - precis som med GTX 970.
2.) AMD Phenom X4 som helt plötsligt nedgraderades till X3 i datorer som redan var sålda, pga av en allvarlig bug som ledde till lägre prestanda i en av dom fyra kärnorna.
3.) Iris Pro finns i tex Gigabyte Brix Pro med Intels "R" serie CPU's... Dessa är inte nödvändigtvis överprisade för man får en riktigt LITEN dator med i7-4770 kraft + Schysst 720p grafik i spel. Men 128MB eDRAM kan alltså vara lögn. Finns källor som antydit endast 64MB.

ALLA OVANSTÅENDE däremot var det FEL på och det går inte och förneka, (inget AMD/Intel-fanboys ska försöka mygla sej undan) men precis som man med den 8-kärniga AMD'n kan man kringgå en del av prestandaproblemen, kan man med 970'n prioritera dom mindre bandbreddstunga Texturerna till 0,5GB på det sättet jag beskrev ovan. Dessa 4GB är lika äkta som första upplagan Bulldozers 8 kärnor (där man endast får utlovad kärn-prestanda i alla scenarion om max 4 kärnor används).

Återigen.. Ska man stämma Nvidia så ska man nog stämma AMD och Intel för dom ovanstående exemplena oxå. Men som jag skrev tidigare tycker jag returrätt/rabatt är en bättre lösning. Men visst, stäm alla ovanstående företag och "let bitches be bitches".

yupp men den kostade därefter också och presterade som intels 4 kärniga och det syntes tydligt i benchmarks på bulldozer medans GTX 970 inte märks förrän man pressar det rejält i minnesintensiva applikationer.. därav är bulldozer bara en flopp medans gtx 970 är lurendrejeri

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.