Behöver tips på bra macro-objektiv

Permalänk
Medlem

Behöver tips på bra macro-objektiv

Tjena!

Jag har ett krux när det gäller fotografi.
För det första så besitter jag på båda kameramärken; Canon och Nikon.
För det andra så är båda även av olika typer; Canon - FF, Nikon - APS-C.

Hur som helst.

Jag skulle behöva er hjälp att välja ett lämpligt objektiv för macrobruk för under 5000 kr.
Spelar ingen roll om det är till Canon- eller Nikonkameran, bara jag kan fota riktigt bra och "nära på" macrobilder.

Tack på förhand mina fotokollegor!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Permalänk
Medlem

Så jag ska sitta och "gissa" mig fram på vilken som är bäst? Eller vad menar du med länken, om jag får fråga?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Rekordmedlem

Om du har ett vettigt Nikonhus så det funkar med manuella optiker så leta reda på ett begagnat äldre Micronikkor.
Man har ändå väldigt lite nytta av autofous vid macrofoto, själv har jag ett Micronikkor 105/4 http://www.kenrockwell.com/nikon/105mm-f4.htm som fungerar utmärkt och de är inte så dyra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du har ett vettigt Nikonhus så det funkar med manuella optiker så leta reda på ett begagnat äldre Micronikkor.
Man har ändå väldigt lite nytta av autofous vid macrofoto, själv har jag ett Micronikkor 105/4 http://www.kenrockwell.com/nikon/105mm-f4.htm som fungerar utmärkt och de är inte så dyra.

Så jag ska kika på "D"-modellen på gluggarna? Iofs, roligare att pilla på MF än AF som låter hemsk.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Miska:

Så jag ska kika på "D"-modellen på gluggarna? Iofs, roligare att pilla på MF än AF som låter hemsk.

Jag har AI-s, D är ju autofokus men det beror ju på priset också, de äldre optikerna tar lika bra bilder och är nog snudd på mer lättanvända om du verkligen ska fotografera småsaker, de har ju mycket bättre manuellfokus än de nya som "går för lätt" eller hur man nu ska beskriva det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har AI-s, D är ju autofokus men det beror ju på priset också, de äldre optikerna tar lika bra bilder och är nog snudd på mer lättanvända om du verkligen ska fotografera småsaker, de har ju mycket bättre manuellfokus än de nya som "går för lätt" eller hur man nu ska beskriva det.

Nåt från Sigma eller Tamron som kan rekommenderas, kanske?
Behöver ju som sagt inte vara märkesspecifikt direkt.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju även använda mellanringar, bälg eller omvänd montering på en 35-50mm optik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nikons 60mm Macro.
Jag har ett 105mm VR och finner det lite för tungt

Canons objektiv är 100/2.8 UL (går nu för under 5k)

De andra märkena har jag ingen koll på. För att komma närmare kan du använda mellanringar.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt något från Sigma(bra kvalitets känsla), 3dje part har generelt bra skärpa då det i princip är är en primelens, har själv Sigma 150mm f/2.8, o ett nikon 40mm, men beror lite på vad du ska fota, tänk på att ju längre focal length, ju längre ifrån objektet kan du vara, MEN ju högre focal length gör också att du komprimerar mera, så är upp till dig.

Sedan kanske du inte behöver så stor blendare som 2.8, du måste ändå använda mycket mindre bländare för macro, för att uppnå djupare? djupskärpa.

Sedan skulle inte jag lita enbart på Ken Rockwell, han har kanske fotat några år, men inte allt han säger är fakta..

Frågetecken för att jag inte har svenska som första språk..

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Tamron 90/2.8 macro, är det något att ha?
Förut sades det mycket på Fotosidans forum om just denna att det är riktigt bra osv, men just nu vekrar det som att man vet inte längre.
Eller ska jag satsa på Sigma 105/2.8 macro?

Alltså jag vill ta riktigt nära bilder utan mellanringar och hela köret av grejer då det här blir inget stationärt utan mer mobilt.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Tamron 90/2.8 macro, är det något att ha?
Förut sades det mycket på Fotosidans forum om just denna att det är riktigt bra osv, men just nu vekrar det som att man vet inte längre.
Eller ska jag satsa på Sigma 105/2.8 macro?

Alltså jag vill ta riktigt nära bilder utan mellanringar och hela köret av grejer då det här blir inget stationärt utan mer mobilt.

Av dom två skulle jag tro det är vilken som, personligen hade jag köpt Sigma, då jag vet dom håller bra kvalitet på sina macro objektiv.

Men du vill ha ~105mm? Vikt, behov av ännu mindre blendare för djupskärpan, kompression - dock med möjlighet för att vara längre ifrån objektet.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Sedan skulle inte jag lita enbart på Ken Rockwell, han har kanske fotat några år, men inte allt han säger är fakta..

Subjektiva omdömen kan aldrig bli fakta. Därför skall man aldrig lita på EN recension, det krävs flera timmars studier att läsa flera och jämföra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Miska:

Tamron 90/2.8 macro, är det något att ha?
Förut sades det mycket på Fotosidans forum om just denna att det är riktigt bra osv, men just nu vekrar det som att man vet inte längre.
Eller ska jag satsa på Sigma 105/2.8 macro?

Alltså jag vill ta riktigt nära bilder utan mellanringar och hela köret av grejer då det här blir inget stationärt utan mer mobilt.

Det är väldigt svårt att ta "riktigt nära bilder" handhållet, skärpedjupet är oerhört kort och ofta så är det svårt att få till ljuset bra för man är så nära med optiken att det blir skuggor om man inte använder en ringblixt eller liknade om man inte har tid att rigga ljuset lite mer studioaktigt så man kan få till det utan skuggorna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Subjektiva omdömen kan aldrig bli fakta. Därför skall man aldrig lita på EN recension, det krävs flera timmars studier att läsa flera och jämföra.

Fast har du verkligen läst hans websida? Har sett att du har rekommenderat folk läsa den, jag vet, efter å ha läst några av dina posts att du har koll på läget, så är absolut inte dig personligen jag är ute efter.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väldigt svårt att ta "riktigt nära bilder" handhållet, skärpedjupet är oerhört kort och ofta så är det svårt att få till ljuset bra för man är så nära med optiken att det blir skuggor om man inte använder en ringblixt eller liknade om man inte har tid att rigga ljuset lite mer studioaktigt så man kan få till det utan skuggorna.

På min 150mm vid handhållet måste det typ vara en solig dag, är det inte det får jag använda min ringblixt.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Fast har du verkligen läst hans websida? Har sett att du har rekommenderat folk läsa den, jag vet, efter å ha läst några av dina posts att du har koll på läget, så är inte dig personligen jag är ute efter.

Jomen jag säger ju att man skall läsa FLERA recensioner, Ken är inte flera han är en av många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Jomen jag säger ju att man skall läsa FLERA recensioner, Ken är inte flera han är en av många.

Jo jag håller med dig där, själv får jag krypa till korset o erkänna att jag läser faktiskt hans recensioner, men kollar alltid andra också, för jag vet att han, ibland(eller ofta?) inte alltid är till att lita på, jag bara tror att rekommenderar man någon som precis börjat fota att gå till hans hemsida, tar man det för fakta, något det absolut inte är.

Inte att jag vet om TS är nybörjare eller inte!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Nikon makrobälj frå Hong Kong via EBay som jag har roligt med men det studio arbete. 1500 SEK kostade den mig hem i brevlådan. Till den använder jag oftast Nikkor 50 1.4D (som vilken jag av en slump köpte i en fotobutik i Hong Kong för ca 2000 SEK)

Annars håller jag med andras prat om mellanringar men här föreslår jag Kenko som låter dig behålla AF. En sats om tre ringar kostar under 2000 SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Jo jag håller med dig där, själv får jag krypa till korset o erkänna att jag läser faktiskt hans recensioner, men kollar alltid andra också, för jag vet att han, ibland(eller ofta?) inte alltid är till att lita på, jag bara tror att rekommenderar man någon som precis börjat fota att gå till hans hemsida, tar man det för fakta, något det absolut inte är.

Inte att jag vet om TS är nybörjare eller inte!

Syftet att länka till Kens sida var att TS efterfrågade makro till antingen Canon eller Nikon. Länken radar upp en uppsjö makron från Canon och Nikon. Antar TS är intelligent nog att gå vidare utifrån Kens lista, alternativt ställa frågor i sin tråd.

Förstår inte att folk blir så snarstuckna så fort någon länkar till hans material. Det är ju inte religion vi hanterar ej heller matematisk vetenskap utan recensioner/omdömen/åsikter/rekommendationer och man skall inte tro på nån annan än sig själv efter noggranna studier.

Ingen recensent, inklusive Ken, har alltid rätt eller fel i alla sina recensioner, vilket TS förhoppningsvis känner till. Dock har jag inte hittat nån som har större utbud än Ken, så nånstans kan man börja, så varför inte där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Syftet att länka till Kens sida var att TS efterfrågade makro till antingen Canon eller Nikon. Länken radar upp en uppsjö makron från Canon och Nikon. Antar TS är intelligent nog att gå vidare utifrån Kens lista, alternativt ställa frågor i sin tråd.

Förstår inte att folk blir så snarstuckna så fort någon länkar till hans material. Det är ju inte religion vi hanterar ej heller matematisk vetenskap utan recensioner/omdömen/åsikter/rekommendationer och man skall inte tro på nån annan än sig själv efter noggranna studier.

Ingen recensent, inklusive Ken, har alltid rätt eller fel i alla sina recensioner, vilket TS förhoppningsvis känner till. Dock har jag inte hittat nån som har större utbud än Ken, så nånstans kan man börja, så varför inte där.

Jag raderade precis ett inlägg från mig, som inte tillförde något till denna tråd, jag vill bara säga att jag har fått fram min åsikt om att länka till Ken Rockwell, och som jag som jag har nämnt tidigare vet jag att du har koll på det här, o det är något jag respekterar.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Det gäller väl alla recensioner varesig det gäller matrecept, bilar, dataprylar eller makroobjektiv mm.. Har man, vilket jag tror de flesta vuxna gjort, läst ett knippe recensioner i livet har man också lärt att vara skeptisk och därmed gräva lite djupare.

Jag har erfarenhet av endast en handfull makroobjektiv, och därmed anser jag mig inte alls i nivå med tex. Ken som säkert testat 20 ggr fler + 100-tals andra objektiv. Så det vore ju ganska oproffsigt med min begränsade erfarenhet att säga "Köp xx för den har jag å den e bra". Däremot har jag läst recensioner från bla. Ken som har testat fler makron än jag och har därför större erfarenhet och borde därför vara mer tillförlitlig (Jantelagen du vet).

Permalänk
Medlem

HAHAHAHAHA!
Ni är änna roliga grabbs här på forumet! Ni gör min dag, ni!

Skrivet av roosterx:

Inte att jag vet om TS är nybörjare eller inte!

Mja, ingen direkt nybörjare.
Utbildad fotograf på 90-talet och fotograferat en längre tid. Visserligen köpte jag min första DSLR 2013, men kort därefter köpte jag min D7100 och nu äger jag även en 6D. Använder båda till olika syften och fotosessioner. Min Canon har bara primes medan min Nikon har mestadels zoomar.

--

Vore rätt ballt att kunna fota ögon, både människo och djur. Behöver man ringblixt även för detta?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Miska:

HAHAHAHAHA!
Ni är änna roliga grabbs här på forumet! Ni gör min dag, ni!

Mja, ingen direkt nybörjare.
Utbildad fotograf på 90-talet och fotograferat en längre tid. Visserligen köpte jag min första DSLR 2013, men kort därefter köpte jag min D7100 och nu äger jag även en 6D. Använder båda till olika syften och fotosessioner. Min Canon har bara primes medan min Nikon har mestadels zoomar.

--

Vore rätt ballt att kunna fota ögon, både människo och djur. Behöver man ringblixt även för detta?

Du behöver bra ljus, ringblixt är ju snabbt och bekvämt men inte nödvändigt, men visst finns det de som tar porträtt med ringblixt, jag tycker skuggor är det som kan göra bilder riktigt bra så har man möjlighet brukar ju vanliga blixtar och gott om tid ge bäst resultat, en skuggfri "snabb" bild med ringblixt är tråkigare men å andra sidan så är det ju bättre än en bild där halva motivet försvinner i en skugga från optiken, det beror på hur gott om tid man har, ringblixt ger en bild, kanske inte alltid jättebra, men man ser vad det är men har man tid att rigga ljuset seriöst så blir det ofta bättre och man klarar sig utan ringblixt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Tamron AF SP 90/2.8 DI Macro 1:1 till salu.

Ett otroligt bra macro objektiv för billigt pris, har toppat test efter test.

Här finns lite bilder tagna av objektivet:
https://www.flickr.com/search?text=Tamron%20SP%20AF%2090mm%20...

PMa om du är intresserad

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Gamla versionen (utan IS) av Canon 100/2.8 är väl kanske ingen dum kandidat när den går att få för under 5000kr. Den är ganska välbyggd och har relativt snabb AF för en makrooptik. Jämfört med tex Tamron 90 (iaf gamla versionen utan stabilisering) så blir den inte större vid fokusering och ger någon cm eller två längre arbetsavstånd.

Annars är Tamron 90 väldigt bra. Jag har ingen egen erfarenhet av nya versionen med stabilisering, men den gamla är mycket bra. Den är ganska liten och nätt och lätt och är därför ganska lättjobbad krälandes på marken osv.

En begagnad Sigma 150 skulle kanske åxå kunna vara något, om du tänkt att du ska fota insekter och så. Den nästan dubbla arbetsavståndet mot Tamron 90 (och lite mindre jämfört med Canon 100 såklart).
För motiv som inte är så skygga/nervösa är 90-105mm full tillräckligt och ger ett mindre platt perspektiv, som jag personligen föredrar.

Eg så finns det väl inga dåliga makroobjektiv på marknaden idag. Det handlar mer om fysiska attribut och funktioner än om optisk kvalitet när man väljer. Om man inte är en pixelpeeper av rang då...

Ang. gamla manuella optiker så kolla vad de ger för forstoringsgrad. Många av dem ger "bara" 1:2 och kräver en mellanring för att ge 1:1, som dagens moderna objektiv ger helt på egen hand.

Permalänk
Medlem

Jag slår också ett slag för Tamrons 90mm! Men det bästa "macro"objektivet jag haft för småkryp på Nikons aps-c är Tamrons 70-200 2.8.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är denna något att ha?
http://www.venuslens.net/product/venus-v-dx-60mm-f2-8-ultra-m...

Det är alltså en 2:1 macro-glugg från "Venus" eller LAOWA som de heter idag.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Är denna något att ha?
http://www.venuslens.net/product/venus-v-dx-60mm-f2-8-ultra-m...

Det är alltså en 2:1 macro-glugg från "Venus" eller LAOWA som de heter idag.

Jag har ingen erfarenhet av den. Bildkvaliteten verkar helt okej, bortsett en del vinjettering fokuserad på oändligheten och använd på FF-hus.
En nackdel med den är ju att det, som jag förstår det, är helt manuell bländare på den, dvs objektivet bländas inte automatiskt ner till vald bländare när bilden tas, utan man får komponera och fokusera, sedan själv vrida bländarringen till önskad bländare och trycka av, sedan får man öppna upp bländaren igen. Det beror ju på vad man ska fota hur stor roll det spelar, men lite jobbigt skulle jag uppleva det i längden, även om det var arrangerade bilder i studiomiljö.

Att den har relativt kort brännvidd är väl åxå en liten nackdel, men det verkar ju vara ett smidigt alternativ om man vill ha större förstoring än 1:1 utan att behöva hålla på med bälgar, mellanringar eller makrocouplers.
Jag skulle säga att den, precis som Canon MP-E 65 är lite mer av ett specialistobjektiv än en ~100mm makrooptik.

Permalänk
Medlem

Kollade med en fotokollega som jag har på Facebook, och han föreslog Sigma 70mm, om jag ska hålla på med FAN närbilder.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain