Ny dator i delar, i princip ingenting svarar

Permalänk

Ny dator i delar, i princip ingenting svarar

Hej!
Har köpt en ny dator med utvalda delar (AM3+ socket med en fx 8350, 2x8 gb corsair lp, geforce black GTX 970, am3+ 970 gaming moderkort och en Noctua cpu fläkt.)

Har kopplat i allt och när jag ska trycka på nätaggregatet så lyser grafikkortet som det ska (2 vita lampor indikerar strömtillförseln är 100%) men inget annat svarar. Har provat ta ur moderkortet och lägga det på bordet och koppla från nätagget med bara minnen och cpu ström. Ingen respons. Det märkvärdiga var dock att jag fick med endast 3 distanser från Komplett.se (Köpte ett In Win 703 midtower) som var ganska höga. Tog mina resterande 8 från min föregående dator och satte i dessa istället, ingen respons (Det är 8/9 distanser iskruvade.) Inga fläkter går igång över huvudtaget. Känns som att moderkortet inte får ström. Jag har kontrollerat 3 gånger att moderkortet ska få ström från nätagget genom 2x4 pins, även 24 pins anslutningen.
Nätagget är ett jag haft innan som fungerat, ett Cooler Master GX 650W.

Min fråga är, vad är problemet? Kan man blanda distanser hur som helst?
Har jag kortslutit moderkortet?

Tack på förhand

Permalänk

Vill bara tillägga att jag tycker det är märkligt att bara få 3 distanser från fabrik.
Vad är meningen att jag ska göra med dom? Försöka "stabilisera" moderkortet från eget perspektiv eller? Har 9 distansplatser men får bara 3... Är så confused.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kungdasset:

Vill bara tillägga att jag tycker det är märkligt att bara få 3 distanser från fabrik.
Vad är meningen att jag ska göra med dom? Försöka "stabilisera" moderkortet från eget perspektiv eller? Har 9 distansplatser men får bara 3... Är så confused.

eeh, du vet väl att du ska ha distanser mellan chassit och moderkort. Du ska kolla efter de antal hål som är på moderkortet, då vet du hur och vart du ska sätta distanserna. Finns även en manual (medföljer med chassit) som säger detta.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

eeh, du vet väl att du ska ha distanser mellan chassit och moderkort. Du ska kolla efter de antal hål som är på moderkortet, då vet du hur och vart du ska sätta distanserna. Finns även en manual (medföljer med chassit) som säger detta.

Det är ju precis det jag har gjort
Fick med 3 stycken som jag satte fast, sen satte jag fast 6 stycken till som jag hade hemma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kungdasset:

Det är ju precis det jag har gjort
Fick med 3 stycken som jag satte fast, sen satte jag fast 6 stycken till som jag hade hemma.

dåså

Kollat så att det inte glappar någonstans. Kolla 24 och 4/4pins sladden till moderkortet. Koppla bort allt onödigt, fläktar och hdd osv.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

dåså

Kollat så att det inte glappar någonstans. Kolla 24 och 4/4pins sladden till moderkortet. Koppla bort allt onödigt, fläktar och hdd osv.

Satte om allt igen, alla front sladdar är ikopplade precis som det står enligt manual. Trycker på nätagget och grafikkortets lampor tänds, ingenting annat händer. Trycker därefter på startknappen på chassit och nätagget gör ett litet klick ungefär, sedan händer ingenting. När jag sedan slår av nätagget så gör den samma klickljud efter 5 sekunder. Är så förvirrad

Här är en bild över hela chassit så ni kan få en bild över hur det ser ut;
http://i.imgur.com/ebcT4gN.jpg

Kan någon utav produkterna vara måndagsexemplar?

Permalänk
Medlem

Detta hände mig när det hade hamnat kylpasta på CPU:n (där det inte ska vara obv) ^^
Finns säkert andra förklaringar men så var det för mig.

Permalänk
Medlem

Var har du kopplat CPU-fläktarna? En till en chassifan port längst ned på mobot men den andra? Är den kopplat till CPU fan porten?

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kungdasset:

Satte om allt igen, alla front sladdar är ikopplade precis som det står enligt manual. Trycker på nätagget och grafikkortets lampor tänds, ingenting annat händer. Trycker därefter på startknappen på chassit och nätagget gör ett litet klick ungefär, sedan händer ingenting. När jag sedan slår av nätagget så gör den samma klickljud efter 5 sekunder. Är så förvirrad

Här är en bild över hela chassit så ni kan få en bild över hur det ser ut;
http://i.imgur.com/ebcT4gN.jpg

Kan någon utav produkterna vara måndagsexemplar?

kör endast 4 pins istället för 8pins. plocka bort grafkkortet. Koppla bort el kabeln och alla andra kablar (tangentbord osv). Ta bort batteriet ur mobot. Vänta ca 30 sek och tryck ett par gånger på powerknappen på chassit. sätt tillbaka batteriet. OBS!! minnet kan du köra på första istället. Testa starta igen, om inte det skulle funka så får du ta med en skruvmejsel och försöka starta på det viset, genom att kortsluta pinerna. kontrollera om minnerna passar till moderkortet. Kontrollera om cpun är kompatibel till mobot innan bios update, kan vara så att du måste göra en bios update innan det kan fungera.

Permalänk
Avstängd

kan nog vara ganska säker på att du har blandat dessa två 4/4pins och 6/2pins. Kolla så att du har kopplat rätt. 6/2 ska vara till gpun och 4/4 ska vara bredvid cpun.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

kör endast 4 pins istället för 8pins. plocka bort grafkkortet. Koppla bort el kabeln och alla andra kablar (tangentbord osv). Ta bort batteriet ur mobot. Vänta ca 30 sek och tryck ett par gånger på powerknappen på chassit. sätt tillbaka batteriet. OBS!! minnet kan du köra på första istället. Testa starta igen, om inte det skulle funka så får du ta med en skruvmejsel och försöka starta på det viset, genom att kortsluta pinerna. kontrollera om minnerna passar till moderkortet. Kontrollera om cpun är kompatibel till mobot innan bios update, kan vara så att du måste göra en bios update innan det kan fungera.

Ok. Innan jag gör detta vill jag bara påpeka att jag inte nämnt att nätagget är 3+ år gammalt. När jag kollade i 24pins anslutningen så är det bara 23 st anslutningar, en utav dom är det "hål i", dvs man ser rakt igenom, bara plast. Hade så på mitt förra moderkort att en utav anslutningarna inte hade kontakt i 1/24 pinsen. Hur gör man bios update i ett moderkort som inte startar ?

Permalänk
Skrivet av Alle22:

http://assets.coolermaster.com/global/upload/product_feature/...

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/njwckxcvwxlsv/

kan nog vara ganska säker på att du har blandat dessa två 4/4pins och 6/2pins. Kolla så att du har kopplat rätt. 6/2 ska vara till gpun och 4/4 ska vara bredvid cpun.

Till detta 970 behövs dock 10 pins, så använder en 6a och en 4a. I cpun använder jag 4/4.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kungdasset:

Ok. Innan jag gör detta vill jag bara påpeka att jag inte nämnt att nätagget är 3+ år gammalt. När jag kollade i 24pins anslutningen så är det bara 23 st anslutningar, en utav dom är det "hål i", dvs man ser rakt igenom, bara plast. Hade så på mitt förra moderkort att en utav anslutningarna inte hade kontakt i 1/24 pinsen. Hur gör man bios update i ett moderkort som inte startar ?

23pins är normalt. Om du ska göra en bios update, så får du skaffa dig en äldre cpu (am3).

Skrivet av Kungdasset:

Till detta 970 behövs dock 10 pins, så använder en 6a och en 4a. I cpun använder jag 4/4.

stämmer

en fråga, varför en 8350. Den kommer att flaskhalsa ordentligt med 970.

Permalänk
Medlem

Sitter den "extra" 4-pinnarskontakten till ATX-sladden verkligen i helt?
Sen måste jag påpeka att du monterat CPU-kylaren helt åt skogen, fläktarna motverkar varandra (pull-pull, det ska vara push-pull) och för optimal kylning ska de dessutom blåsa horisontellt (luft in genom främre fläkten och luft ut bakåt).

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Sitter den "extra" 4-pinnarskontakten till ATX-sladden verkligen i helt?
Sen måste jag påpeka att du monterat CPU-kylaren helt åt skogen, fläktarna motverkar varandra (pull-pull, det ska vara push-pull) och för optimal kylning ska de dessutom blåsa horisontellt (luft in genom främre fläkten och luft ut bakåt).

Japp. Den sitter som den ska bredvid den andra 4-pinnarskontakten. Och ja tack jag vet monterade heatsinken åt fel håll.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

23pins är normalt. Om du ska göra en bios update, så får du skaffa dig en äldre cpu (am3).

stämmer

en fråga, varför en 8350. Den kommer att flaskhalsa ordentligt med 970.

Det var bra pris på 970. Kortet kommer hålla länge och 8350 är en okej cpu. Spelar inte jättekraftiga spel såsom BF4 och Crysis t.ex. Spelar CS:GO, dota2 och diverse annat ifall intresset finns. Provade att bara använda en 4pinnarskontakt från nätagget till cpuslotten, ingenting hände.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kungdasset:

Det var bra pris på 970. Kortet kommer hålla länge och 8350 är en okej cpu. Spelar inte jättekraftiga spel såsom BF4 och Crysis t.ex. Spelar CS:GO, dota2 och diverse annat ifall intresset finns. Provade att bara använda en 4pinnarskontakt från nätagget till cpuslotten, ingenting hände.

Okej. Har du följt det jag skrev innan? kollat så att cpun är kompatibel? minnet också?

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Okej. Har du följt det jag skrev innan? kollat så att cpun är kompatibel? minnet också?

Japp är väldigt petig när det kommer till sånt som tur är. Kollade på http://www.cpu-upgrade.com/mb-MSI/970_GAMING.html och där stog det klart och tydligt att FX 8350 är kompatibel med msi 970 gaming. Sen kollade jag på http://us.msi.com/product/mb/970-GAMING.html#hero-overview och där står det att minnena ska passa moderkortet.

EDIT: Det känns som det har med psun att göra. Rå magkänsla. Ska prova en polares psu imorgon och se ifall det är problemet om jag inte hittar problemet inatt.

Permalänk
Medlem

Har du satt i frontpanels kablarna rätt i moderkortet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kungdasset:

Japp är väldigt petig när det kommer till sånt som tur är. Kollade på http://www.cpu-upgrade.com/mb-MSI/970_GAMING.html och där stog det klart och tydligt att FX 8350 är kompatibel med msi 970 gaming. Sen kollade jag på http://us.msi.com/product/mb/970-GAMING.html#hero-overview och där står det att minnena ska passa moderkortet.

EDIT: Det känns som det har med psun att göra. Rå magkänsla. Ska prova en polares psu imorgon och se ifall det är problemet om jag inte hittar problemet inatt.

när du ska prova med ett annat så ska du först testa utan gpu.

Permalänk
Medlem

Har du monterat bort CPU'n och kollat så inte du mosat några pins?

Har du testat utan ram-stickor i? Tror den ska ge ifrån sig ett pip då... Inte säker dock. Annars testa med bara 1 sticka i slot 1, sedan samma sticka i slot 2. Efter det ta en annan sticka i slot 1 sedan 2. Koppla ur allt annat men se till att ha en fläkt uttaget för CPU-kylaren på moderkortet utfall det är någon sån dum säkerhetsgrej.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av Alle22:

när du ska prova med ett annat så ska du först testa utan gpu.

Okej, då gör jag det imorgon när jag får en annan psu.

Permalänk
Skrivet av Brigoo:

Har du satt i frontpanels kablarna rätt i moderkortet?

Japp. Kollat om det med manualen och hur jag satte dit dom minst 5 gånger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kungdasset:

Okej, då gör jag det imorgon när jag får en annan psu.

skulle det inte funka så får du avmontera moderkortet ifrån chassit och lägga det på kartong eller liknande och testa.

Permalänk
Skrivet av heatm:

Har du monterat bort CPU'n och kollat så inte du mosat några pins?

Har du testat utan ram-stickor i? Tror den ska ge ifrån sig ett pip då... Inte säker dock. Annars testa med bara 1 sticka i slot 1, sedan samma sticka i slot 2. Efter det ta en annan sticka i slot 1 sedan 2. Koppla ur allt annat men se till att ha en fläkt uttaget för CPU-kylaren på moderkortet utfall det är någon sån dum säkerhetsgrej.

Mosat några pins har jag garanterat inte gjort. Var så precis när jag la dit den, är väldigt petig. Om du kollar bilden ovan så har jag köpt en Noctua fläkt till min cpu som tar upp rätt mycket plats, så första minnesfacket kan jag inte använda. Har provat att använda mina 2 sticks olika i alla slots, no success. Har kollat cpu_fan som behöver 4 pins. Noctuas fläktar har standard på 3 pins så jag använder 2/4 sys_fans på moderkortet för kylningen av cpun.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

skulle det inte funka så får du avmontera moderkortet ifrån chassit och lägga det på kartong eller liknande och testa.

Det har jag redan gjort, la moderkortet på träbordet där jag sitter och monterar. Provade allt jag provat i chassit, ingen framgång där heller. Grafikkortet får ju ström, och när jag trycker på startknappen så kommer det ju ett klick så där kommer det också ström. Aldrig varit med om detta tidigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kungdasset:

Det har jag redan gjort, la moderkortet på träbordet där jag sitter och monterar. Provade allt jag provat i chassit, ingen framgång där heller. Grafikkortet får ju ström, och när jag trycker på startknappen så kommer det ju ett klick så där kommer det också ström. Aldrig varit med om detta tidigare.

men har du också provat utan gpu? Då är det psun som kan vara defekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungdasset:

Japp. Den sitter som den ska bredvid den andra 4-pinnarskontakten. Och ja tack jag vet monterade heatsinken åt fel håll.

Jag menar 4-pinnarsdelen av 24-pinskontakten, inte den fristående 4/8-pinnars. Det ser nämligen ut som att den inte sitter lika bra som de 20 övriga pinnarna.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av Alle22:

men har du också provat utan gpu? Då är det psun som kan vara defekt.

Jajjemen Fick ingen respons från något när jag inte hade gpu ikopplat när jag provade på bara träbordet. Ska återkomma imorgon när jag provat ny psu, om inte den fungerar heller på mina komponenter, vad föreslår du att jag gör då? Lämna in den någonstans?

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Jag menar 4-pinnarsdelen av 24-pinskontakten, inte den fristående 4/8-pinnars. Det ser nämligen ut som att den inte sitter lika bra som de 20 övriga pinnarna.

Jaha! Provade att ta ur den lösa 4an men det hände ingenting, samma sak bara; Grafikkortet tänds och det klickar i nätagget 1 gång när jag startar på startknappen och en gång efter jag stängt av nätagget.