Ny dator i delar, i princip ingenting svarar

Permalänk
Medlem

Tittat lite på bilden gällande 24 pins ATX, tycker att den sista 4 pins inte sitter i tryckt ordentligt

Permalänk
Medlem

Ta ut grafikkortet, koppla bort hd,dvd samt kör med bara 1 minnessticka i och testa om datorn startar upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungdasset:

Jaha! Provade att ta ur den lösa 4an men det hände ingenting, samma sak bara; Grafikkortet tänds och det klickar i nätagget 1 gång när jag startar på startknappen och en gång efter jag stängt av nätagget.

Tror han menade att det såg ut som om du inte tryckt dit den ordentligt och jag håller med. På bilden såg det ut som om 4-pinnaren inte var dittryckt helt och hållet.

Eftersom nätagget är något du har haft och som funkat förut låter det troligare att moderkortet är kajk. Men testa med annat agg.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av thomson:

Tittat lite på bilden gällande 24 pins ATX, tycker att den sista 4 pins inte sitter i tryckt ordentligt

Jodå dem sitter i som de ska. Hör även ett klick när jag trycker i dem

Permalänk
Skrivet av thomson:

Ta ut grafikkortet, koppla bort hd,dvd samt kör med bara 1 minnessticka i och testa om datorn startar upp

Samma sak händer det där med klickandet, ett när jag trycker på start och ett klick när jag stänger av nätagget.

Permalänk
Skrivet av heatm:

Tror han menade att det såg ut som om du inte tryckt dit den ordentligt och jag håller med. På bilden såg det ut som om 4-pinnaren inte var dittryckt helt och hållet.

Eftersom nätagget är något du har haft och som funkat förut låter det troligare att moderkortet är kajk. Men testa med annat agg.

Japp kan förstå hur ni ser det, plasten kan va lite ruggad typ. Men den sitter i som den ska, hör att den åker i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungdasset:

Om du kollar bilden ovan så har jag köpt en Noctua fläkt till min cpu som tar upp rätt mycket plats, så första minnesfacket kan jag inte använda. Har provat att använda mina 2 sticks olika i alla slots, no success. Har kollat cpu_fan som behöver 4 pins. Noctuas fläktar har standard på 3 pins så jag använder 2/4 sys_fans på moderkortet för kylningen av cpun.

Tror du MÅSTE ha en fläkt kopplad in till cpu_fan för att datorn ens ska vilja starta. Så om du nu har båda cpu fläktarna kopplade på andra ställen på moderkortet så kommer det inte starta.

Edit: 3pins fläktar passar i 4pins uttag också, dock kommer 3pinsen gå fullfart hela tiden då den fjärde är för att cpun ska kunna reglera fläktkurvan, därför man brukar ha 4 pins fläktar på cpukylaren. 4pins = PWM fläkt.

Sedan som några andra skrev, 24-pins kabeln till moderkortet, den lilla 4an ska in först sedan i med dem andra 20, kolla från sidan så allla pins är mot plastkåpan på moderkortet. Ska klicka till också, lite våld krävs ibland.

Sedan kolla så du inte blandat ihop eps kabel 4+4 som är till moderkortet med en 4+4 pci-e kabel som är till grafikkort.

Sedan för att utesluta ramminne problem så skulle jag monterat om cpu kylaren och sätta den rätt, alltså lodrätt och inte vågrätt som den är nu samt sätta fläktarna i push and pull. Kolla i moderkortsmanualen hur minnerna ska sitta om det är slott 1 och 3 eller 2 och 4, eller om en ensam ska sitta i slott 1 eller 2.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Anti1oop:

Var har du kopplat CPU-fläktarna? En till en chassifan port längst ned på mobot men den andra? Är den kopplat till CPU fan porten?

Missade din kommentar, ber om ursäkt. Har CPU fläktkablarna i SYS_FAN3 och SYS_FAN4 då jag inte trodde att man kunde ha 3pins kontakter i ett 4pins uttag då cpu_fan är 4pins. Måste jag ha en fläkt ikopplad till cpu_fan?

Permalänk

UPDATE: Har tagit av allting och ska montera på nytt. Har även tatt bort kylpastan och ska använda mig av stockkylaren för att lättare kunna manövrera runt chassit, återkommer med tummarna i vädret

EDIT: Användning av en ny psu kommer inte ske förns i eftermiddag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungdasset:

Måste jag ha en fläkt ikopplad till cpu_fan?

Vet inte om man "måste" men det är ju rätt lätt att testa. 3-pin funkar i 4-pin som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungdasset:

Till detta 970 behövs dock 10 pins, så använder en 6a och en 4a. I cpun använder jag 4/4.

Vänta nu, det där får jag inte ihop.
Kanske bara en felskrivning, men det finns inget 970 som behöver 10 pins, och du ska inte använda något med 4 pins till grafikkortet!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungdasset:

Missade din kommentar, ber om ursäkt. Har CPU fläktkablarna i SYS_FAN3 och SYS_FAN4 då jag inte trodde att man kunde ha 3pins kontakter i ett 4pins uttag då cpu_fan är 4pins. Måste jag ha en fläkt ikopplad till cpu_fan?

I 99+% av fallen måste man det, ja. Iallafall vid första boot så att man kan gå in i BIOS och stänga av CPU FAN-alarm/shutdown och liknande säkerhetsfunktioner.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungdasset:

Vill bara tillägga att jag tycker det är märkligt att bara få 3 distanser från fabrik.
Vad är meningen att jag ska göra med dom? Försöka "stabilisera" moderkortet från eget perspektiv eller? Har 9 distansplatser men får bara 3... Är så confused. Det märkvärdiga var dock att jag fick med endast 3 distanser från Komplett.se (Köpte ett In Win 703 midtower) som var ganska höga

Det är väl så vad jag kan se på bilder gällande denna låda så är där allaredan utstansade distanser från fabrik så du ska inte sätta i 6 st andra,
det finns en anledning till att tillverkaren bara skickar med 3 st lösa distanser.
Du skriver själv att dom distanser som medföljde(3 st) var ganska höga och det är för att dessa skruvas fast på den så kallade plana ytan så att dom kommer upp i jämnhöjd med dom färdigstansade distanserna från fabriken.
Vad som ytterligare bevisar detta är att du på din bild inte har kunnat montera dit den så kallade "bakplåten" till moderkortet eftersom dina kontakter typ USB osv är nu för höga.
Det finns en risk att du har i värsta fall har knäckt ditt moderkort när du har skruvat dit det med denna ojämna distanshöjd.
Hur gick det att skruva fast grafikkortet, med denna höjdskillnad?
Ta bort dom 6 distanserna och använd dig bara utav dom 3 st som tillverkaren skickade med om i fall det behövs.
Om man tittar lite längre ner på denna sida där man visar din låda så syns det klart och tydligt på bilden
http://www.pcgameware.co.uk/news/overclockers-uk-adds-latest-...

Sedan angående ditt moderkort gällande CPU strömförsörjning så är det bara en CPU 4+4 kontakt inget annat, annars så riskerar du att förstöra dina saker.
Vad som gäller ditt grafikkort så ska denna ha en PCI-express strömmatning dvs en 6+2 kontakt och inget annat, gör man fel här och tvingar in en kontakt så kan det i värsta resultera att du förstör ditt grafikkort.
Bifogar länk till din nätdel http://www.coolermaster.com/powersupply/gx-series/gx-650w/
Lite ner på sidan så visas det skillnaden mellan CPU strömförsörjning och PCI-express strömmatning

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Vänta nu, det där får jag inte ihop.
Kanske bara en felskrivning, men det finns inget 970 som behöver 10 pins, och du ska inte använda något med 4 pins till grafikkortet!

Ber om ursäkt, det är givetvis en 8+6 pins kontakt.

Permalänk
Skrivet av thomson:

Det är väl så vad jag kan se på bilder gällande denna låda så är där allaredan utstansade distanser från fabrik så du ska inte sätta i 6 st andra,
det finns en anledning till att tillverkaren bara skickar med 3 st lösa distanser.
Du skriver själv att dom distanser som medföljde(3 st) var ganska höga och det är för att dessa skruvas fast på den så kallade plana ytan så att dom kommer upp i jämnhöjd med dom färdigstansade distanserna från fabriken.
Vad som ytterligare bevisar detta är att du på din bild inte har kunnat montera dit den så kallade "bakplåten" till moderkortet eftersom dina kontakter typ USB osv är nu för höga.
Det finns en risk att du har i värsta fall har knäckt ditt moderkort när du har skruvat dit det med denna ojämna distanshöjd.
Hur gick det att skruva fast grafikkortet, med denna höjdskillnad?
Ta bort dom 6 distanserna och använd dig bara utav dom 3 st som tillverkaren skickade med om i fall det behövs.
Om man tittar lite längre ner på denna sida där man visar din låda så syns det klart och tydligt på bilden
http://www.pcgameware.co.uk/news/overclockers-uk-adds-latest-...

Sedan angående ditt moderkort gällande CPU strömförsörjning så är det bara en CPU 4+4 kontakt inget annat, annars så riskerar du att förstöra dina saker.
Vad som gäller ditt grafikkort så ska denna ha en PCI-express strömmatning dvs en 6+2 kontakt och inget annat, gör man fel här och tvingar in en kontakt så kan det i värsta resultera att du förstör ditt grafikkort.
Bifogar länk till din nätdel http://www.coolermaster.com/powersupply/gx-series/gx-650w/
Lite ner på sidan så visas det skillnaden mellan CPU strömförsörjning och PCI-express strömmatning

Håller med allt du säger ang distanserna, grafikkortet hamnade för högt upp och blev ostadigt. Känns fortfarande konstigt att inga distanser skall på.

Här är bilden utan distanser nu: http://imgur.com/fgJhKns
Ska jag alltså skruva fast moderkortet i "plupparna" som är upphöjda som distanser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungdasset:

Håller med allt du säger ang distanserna, grafikkortet hamnade för högt upp och blev ostadigt. Känns fortfarande konstigt att inga distanser skall på.

Här är bilden utan distanser nu: http://imgur.com/fgJhKns
Ska jag alltså skruva fast moderkortet i "plupparna" som är upphöjda som distanser?

För att svara enkelt på din fråga, Ja du ska skruva fast ditt moderkort på dessa pluppar.

Dom plupparna är så kallat färdiga distanser som tillverkaren har stansat ut och dom ska räcka, dom andra 3 är nog mest om det skulle behövas sättas till fler distanser om i fall ditt moderkort behöver det.
Du ser på bilden att det är 4 färdigborrade hål(utan förhöjningar) på moderkortsplåten det är där man kan montera dessa vid behov.

Testa att montera om allt, använd om möjligt bara dom färdiga plupparna för att montera ditt moderkort.
Det kan ju vara så att dit moderkort inte har jordat mot chassit full ut och kan har orsakat dina problem.

Permalänk
Medlem

Testa att sätta i bakplåten som medföljde till ditt moderkort i datorlådan, och lägg sedan i moderkortet så ska du se att det passar utan problem.
Funkar detta så visar det på att dom distanserna från fabrik(plupparna) i rätt höjd

Permalänk
Medlem

Ett bra tips till alla är att ordentligt läsa igenom manualer för alla komponenter då monteringen kan skilja sig åt på olika sätt.

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk

Tog ur allt och satte i det igen precis som det ska sitta, har inga distanser i utan använde mig utav dem fabriksgjorda "plupparna" som är i chassit. Samma sak händer, grafikkortet tänder 2 vita lampor som indikerar att det får ström medans jag hör ett klick i nätagget. Stänger sedan av via nätagget och klicket upprepas 1 gång efter 5 sekunder. Ska prova ett annat nätagg runt 17 tiden senare idag.

Permalänk

Gjorde papercliptest på nätagget, vilket resulterade i att det inte fungerade. Ska som sagt prova datorn med ett annat nätagg från en polare senare i eftermiddag.

Permalänk
Medlem

Testat att "tjuvkoppla" nätagget och se om det startar som det ska?
Detta gör du genom att koppla bort nätagget från SAMTLIGA delar och sedan sätter t.ex. ett gem mellan en svart (valfri negativ) och den gröna ledaren (PS-ON) på ATX-kontakten. Nätagget ska då starta och fortsätta snurra, inte bara starta och stänga av.
Det kan vara så att du behöver belasta det lite med t.ex. en hårddisk men om det inte fungerar efter det är det fel på nätagget.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

HAR LÖST PROBLEMET:

Det vara nätaggregatet som var katastrof, lånade ett 550W av en polare och hela datorn bara sprutade ut luft från fläktarna, processorn igång o allt är frid o fröjd. Tack för alla svar, äntligen lite lättnad
Ingenting sönder som tur var!

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungdasset:

HAR LÖST PROBLEMET:

Det vara nätaggregatet som var katastrof, lånade ett 550W av en polare och hela datorn bara sprutade ut luft från fläktarna, processorn igång o allt är frid o fröjd. Tack för alla svar, äntligen lite lättnad
Ingenting sönder som tur var!

Gött!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770