Fick detta paketet från Netonnet.. Får dom ens packa så och vad gäller?

Permalänk
Medlem

Fick detta paketet från Netonnet.. Får dom ens packa så och vad gäller?

Tja,

Hade beställt datordelar för över 13 000 kr från Netonnet, och dessa kom i ett paket som såg ut såhär i fredags;

Skall först sägas att jag hade valt tjänsten hempaket med utkörning, men denna finns dock ej tillgänglig på min adress och det var tydligen något som Netonnet hade missat enl. posten, för jag var tvungen att köra 2,5 mil enkel för att hämta ut dem då de ej gick med på att leverera ut. Måttligt glad men OK med det så kör jag iväg.

Hursomhelst, är på posten och skall hämta ut paketen glad över att äntligen ha fått tag på dem (det var många turer med posten innan dom kom såhär långt, först skulle jag fått köra ca 10 mil för hämtning) när jag får dem utrullade på en vagn så slås jag direkt av hur illa tilltygade båda två är.

Kontaktar omgående Netonnet när jag har hämtat paketet dvs när jag klivit ut från posten, och frågar dem vad jag skall göra med detta då jag överväger att skicka dem i retur direkt. Får då anvisningen att jag skall åka hem, packa upp grejerna och se om någon av produkterna är fysiskt skadade utanpå.

När jag kommer hem gör jag precis det, packar upp allting. Ett par förpackningar är skadade ytligt, men inget nämnvärt, däremot ligger hårddisken jag beställde samt DVD brännaren helt lösa i paketet utan någon somhelst form av skydd. Nu börjar jag bli lite orolig, så ringer Netonnet igen för att påpeka att just dessa två enheter som är känsliga för stötar låg helt fritt och far runt, när jag försiktigt rör på DVD brännaren hör man tydligt att det finns lösa delar inuti.

Svaret jag får är att jag skall montera datorn och testa både DVD brännaren och hårddisken, om det är fel på dem så får jag reklamera dem och då ordnar dom nya åt mig. Då ifrågasätter jag detta eftersom ett fullständigt test av en hårddisk normalt sett tar ca 3-12 timmar. Jag vill istället använda min ångerrätt enligt avtalet för distanshandel eller helt enkelt skicka tillbaka dem. Då säger kundtjänstmedarbetaren att det vore inte en bra idé och kunde sluta "surt" för mig eftersom jag då skulle åka på felen (om det finns några) när dom får sakerna i retur och testar dem, att det helt enkelt hamnar på mig eftersom jag ansvarar för grejerna under frakten tillbaka till NoN och har hämtat ut dem på posten. Då frågar jag återigen om jag ej bara kan få returnera dem pga risken för fraktskador som är påtaglig, svaret blir ett nej och återkom när jag har testat allt.

Jag tycker detta är extremt fult gjort och hindrar mig från att använda min rätt att häva köpet, och dessutom måste jag felsöka utrustning som potentiellt är trasig pga deras värdelösa paketering och postens hantering. Jag är fast med dessa två potentiellt trasiga produkter.

Jag kan ännu inte göra något då jag väntar på nätaggregatet från NoN, och det är en annan sorglig historia som dom till sitt försvar dock redde ut på ett riktigt bra sätt.

Vad gäller här? Är jag skyldig att testa produkterna? Får jag häva köpet och löper jag isåfall risk att få stå för fraktskadorna som uppkom när dom transporterades till mig?

Tack på förhand om någon vet.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Tja,

Hade beställt datordelar för över 13 000 kr från Netonnet, och dessa kom i ett paket som såg ut såhär i fredags;

http://i235.photobucket.com/albums/ee142/Paldjin/image.jpg

http://i235.photobucket.com/albums/ee142/Paldjin/paketge.jpg

http://i235.photobucket.com/albums/ee142/Paldjin/paket.jpg

Skall först sägas att jag hade valt tjänsten hempaket med utkörning, men denna finns dock ej tillgänglig på min adress och det var tydligen något som Netonnet hade missat enl. posten, för jag var tvungen att köra 2,5 mil enkel för att hämta ut dem då de ej gick med på att leverera ut.

Hursomhelst, är på posten och skall hämta ut paketen glad över att äntligen ha fått tag på dem (det var många turer med posten innan dom kom såhär långt, först skulle jag fått köra ca 10 mil för hämtning) när jag får dem utrullade på en vagn så slås jag direkt av hur illa tilltygade båda två är.
Kontaktar omgående Netonnet när jag har hämtat paketet dvs när jag klivit ut från posten, och frågar dem vad jag skall göra med detta då jag överväger att skicka dem i retur direkt. Får då anvisningen att jag skall åka hem, packa upp grejerna och se om någon av produkterna är fysiskt skadade utanpå.

När jag kommer hem gör jag precis det, packar upp allting. Ett par förpackningar är skadade ytligt, men inget nämnvärt, däremot ligger hårddisken jag beställde samt DVD brännaren helt lösa i paketet utan någon somhelst form av skydd. Nu börjar jag bli lite orolig, så ringer Netonnet igen för att påpeka att just dessa två enheter som är känsliga för stötar låg helt fritt och far runt, när jag försiktigt rör på DVD brännaren hör man tydligt att det finns lösa delar inuti.

Svaret jag får är att jag skall montera datorn och testa både DVD brännaren och hårddisken, om det är fel på dem så får jag reklamera dem. Då ifrågasätter jag detta eftersom ett fullständigt test av en hårddisk normalt sett tar ca 3-12 timmar. Jag vill istället använda min ångerrätt enligt avtalet för distanshandel eller helt enkelt skicka tillbaka dem. Då säger kundtjänstmedarbetaren att det vore inte en bra idé och kunde sluta "surt" för mig eftersom jag då skulle åka på felen (om det finns några) när dom får sakerna i retur och testar dem, att det helt enkelt hamnar på mig eftersom jag ansvarar för grejerna under frakten tillbaka till NoN och har hämtat ut dem på posten.

Jag tycker detta är extremt fult gjort och hindrar mig från att använda min rätt att häva köpet, och dessutom måste jag felsöka utrustning som potentiellt är trasig pga deras värdelösa paketering och postens hantering. Jag är fast med dessa två potentiellt trasiga produkter.

Jag kan ännu inte göra något då jag väntar på nätaggregatet från NoN, och det är en annan sorglig historia som dom till sitt försvar dock redde ut på ett riktigt bra sätt.

Vad gäller här? Är jag skyldig att testa produkterna? Får jag häva köpet och löper jag isåfall risk att få stå för fraktskadorna som uppkom när dom transporterades till mig?

Tack på förhand om någon vet.

Eller anmäl skadorna till posten:) Ska ju gå på frakt garantin.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Häv det och beställ nytt. Fattar inte att folk fortfarande handlar av det bluff-företaget! Är det av ren snålhet man väljer uruselt kundbemötande och frakt, för att spara några ynka kronor?

Jag hade till- och med valt Inet framför Netonnet...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Anmäl till posten!

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Eller anmäl skadorna till posten:) Ska ju gå på frakt garantin.

Är det jag eller Netonnet som skall göra detta?

Skrivet av Segas:

Häv det och beställ nytt. Fattar inte att folk fortfarande handlar av det bluff-företaget! Är det av ren snålhet man väljer uruselt kundbemötande och frakt, för att spara några ynka kronor?

Jag hade till- och med valt Inet framför Netonnet...

Skickades från m.sweclockers.com

Precis det du säger ville jag göra, men då sa medarbetaren med relativt syrlig underton att det kan bli "surt" och "tråkigt" för mig då jag antagligen åker på kostnaden för dom trasiga varorna eftersom alla returvaror testas för handhavandefel och transportskador. Detta är ju rent förjävligt särskilt när jag på egen hand har varit ärlig och anmält det från första början!

Jag hade helt kunnat avstå att göra det och bara häva köpet direkt, men det gjorde jag ej.

Är det så illa som du säger kanske jag får tänka om. Blir väldigt trött och besviken, har egentligen inte tid eller energi för detta.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag tror att synliga skador ska anmälas direkt på plats.

Permalänk
Medlem

Är det något av innehållet som faktiskt är skadat eller är du bara upprörd över hur emballaget ser ut?
Edit: Förstår efter att ha läst igen att du inte har testat, utan endast sett skadat emballage.

Citat:

Kontaktar omgående Netonnet när jag har hämtat paketet dvs när jag klivit ut från posten, och frågar dem vad jag skall göra med detta då jag överväger att skicka dem i retur direkt. Får då anvisningen att jag skall åka hem, packa upp grejerna och se om någon av produkterna är fysiskt skadade utanpå.

Låter resonabelt.

Citat:

däremot ligger hårddisken jag beställde samt DVD brännaren helt lösa i paketet utan någon somhelst form av skydd. Nu börjar jag bli lite orolig, så ringer Netonnet igen för att påpeka att just dessa två enheter som är känsliga för stötar låg helt fritt och far runt, när jag försiktigt rör på DVD brännaren hör man tydligt att det finns lösa delar inuti.

En avstängd hårddisk är inte särskilt stötkänslig alls. Visst, du ska inte hamra på den och kasta den i golvet, men om du kollar specen från valfri tillverkare så kan du se att en avstängd hårddisk klarar rätt ordentliga g-krafter.

Citat:

Svaret jag får är att jag skall montera datorn och testa både DVD brännaren och hårddisken, om det är fel på dem så får jag reklamera dem och då ordnar dom nya åt mig. Då ifrågasätter jag detta eftersom ett fullständigt test av en hårddisk normalt sett tar ca 3-12 timmar. Jag vill istället använda min ångerrätt enligt avtalet för distanshandel eller helt enkelt skicka tillbaka dem. Då säger kundtjänstmedarbetaren att det vore inte en bra idé och kunde sluta "surt" för mig eftersom jag då skulle åka på felen (om det finns några) när dom får sakerna i retur och testar dem, att det helt enkelt hamnar på mig eftersom jag ansvarar för grejerna under frakten tillbaka till NoN och har hämtat ut dem på posten. Då frågar jag återigen om jag ej bara kan få returnera dem pga risken för fraktskador som är påtaglig, svaret blir ett nej och återkom när jag har testat allt.

Jag kan förstå bådas syn på saken. De vill helst inte stå för retur, test och en försändelse av något som troligtvis inte är skadat. Du vill inte köra tester på hårddisken.
Hur som helst så tror jag inte de kan hindra dig från att returnera någon av produkterna enligt konsumentköplagen. Men om de nu skulle köra testar och hitta något fel (osannolikt), så är netonnet tvungna att bevisa att det är du som orsakat felet och att det inte fanns där från början. Vill man vara extra anal så rapporterar en hårddisk drifttimmar, så om du inte startar den borde netonnet också kunna se detta, såvida de inte är ute efter att försöka sätta dit dig (osannolikt).

Citat:

Jag tycker detta är extremt fult gjort och hindrar mig från att använda min rätt att häva köpet, och dessutom måste jag felsöka utrustning som potentiellt är trasig pga deras värdelösa paketering och postens hantering. Jag är fast med dessa två potentiellt trasiga produkter.

Jag håller med om att packeteringen är usel, men någonstans får man vara medveten om att anledningen till att det är kinkigt är att man handlar prylarna till priser med väldigt låga marginaler.

Om du drev företaget, hade du tyckt det varit rimligt att göra en fullständig förlustaffär genom att ta tillbaka produkten, testa den, sälja den till rabatterat pris, göra ytterligare en försändelse ut till kund, varje gång emballaget var skadat?

För att sammanfatta,
1. Antingen skickar du tillbaka allt, hänvisar till att du betalt för en försäkrad försändelse och vilka krav fraktbolaget har på sådana.
När du läser detta kommer du snabbt se att saker ska packas för att tåla ett fall på ett par meter. Ligger hårddisken & dvd-spelaren helt lös utan något som helst emballage så kan detta omöjligt vara uppfyllt. Således borde du kunna reklamera hela försändelsen, eftersom du inte fått det du beställt, nämligen en försäkrad försändelse. Vill de att du ska betala en sådan fraktavgift får de faktiskt posta enligt gällande riktlinjer. Men, detta kräver givetvis att du läser på dig om vad som gäller.

2. Om vi struntar helt i hur paket ska packas, så ligger bevisbördan helt på netonnet att visa om du har haft sönder en produkt. Så risken att du åker dit på att en komponent går sönder är låg. Däremot, om du väljer att posta tillbaka paketet utan att emballera bättre, så gör du samma fel som dem och är inte skyddad av att försändelsen är försäkrad. Därför kan du åka på skit om något skulle blivit tydligt skadat vid frakten tillbaka, exempelvis en stor buckla i hårddisken. Så vill du inte packa om behöver du göra detta i samförstånd med nettonnet. Om netonnet kräver bättre emballering, be dem att posta det hem till dig i så fall.

3. Personligen tror jag allting i ditt paket fungerar alldeles utmärkt, om jag var du skulle jag koppla ihop allt, starta och se glad ut.
Vad gäller hårddisken så är det vanligt att hårddiskar ger upp inom de första tre månaderna eller efter många år. Därför skulle jag inte lägga någon kritisk data på en ny hårddisk oavsett hur den hade varit emballerad när den kom, man behöver alltid vänta och se.

Eftersom netonnet inte gett dig vad du betalt för (en försändelse packad enligt fraktbolagets riktlinjer) bör du kunna få någon form av ersättning för frakten (särskilt om det var otydligt att de inte kunde köra hem till dig).

Slutligen, när jag inte kunde komma överens med returavdelningen hos netonnet pratade jag med deras kundombudsman. Det kanske kan vara bra för dig att göra också.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag tror att synliga skador ska anmälas direkt på plats.

Det stämmer ja!

Får man ett paket som ser ut sådär av posten då tar man inte emot det!
Det där är helt oacceptabelt, och du ska inte behöva hamna "i kläm", netonnet har beställt en tjänst av posten och det ska hanteras mellan dessa två. Men när du däremot hämtar ut paketet så blir det du som lär sköta all kontakt med netonnet som i sin tur kanske tar upp det med posten men förmodligen så byter dem bara ut grejerna åt dig men ändå onödigt "jobb" för dig.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeig:

Är det jag eller Netonnet som skall göra detta?

Precis det du säger ville jag göra, men då sa medarbetaren med relativt syrlig underton att det kan bli "surt" och "tråkigt" för mig då jag antagligen åker på kostnaden för dom trasiga varorna eftersom alla returvaror testas för handhavandefel och transportskador. Detta är ju rent förjävligt särskilt när jag på egen hand har varit ärlig och anmält det från första början!

Jag hade helt kunnat avstå att göra det och bara häva köpet direkt, men det gjorde jag ej.

Är det så illa som du säger kanske jag får tänka om. Blir väldigt trött och besviken, har egentligen inte tid eller energi för detta.

Det är inte ditt fel att personalen är fullständigt inkompetent. Att du dessutom blir hotad med reprimander för att du inte är nöjd, är ju rent ut sagt sinnessjukt.

Be att få tala med någon på Netonnet som inte springer på golvet utan någon som kan fatta beslut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag tror att synliga skador ska anmälas direkt på plats.

Dom hade fullt upp på posten och hon som betjänade mig försvann omgående, jag påpekade dock skadorna för henne innan hon gick.

Skrivet av adamq10:

Är det något av innehållet som faktiskt är skadat eller är du bara upprörd över hur emballaget ser ut?

Ja DVD läsaren har lösa delar inuti, en del av produkternas förpackningar är synbart påverkade, buckliga och intryckta ytor. Hårddisken har jag ej testat ÖHT.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Det stämmer ja!

Får man ett paket som ser ut sådär av posten då tar man inte emot det!
Det där är helt oacceptabelt, och du ska inte behöva hamna "i kläm", netonnet har beställt en tjänst av posten och det ska hanteras mellan dessa två. Men när du däremot hämtar ut paketet så blir det du som lär sköta all kontakt med netonnet som i sin tur kanske tar upp det med posten men förmodligen så byter dem bara ut grejerna åt dig men ändå onödigt "jobb" för dig.

Jag fick ej se paketen innan jag hade skrivit under AVIerna, dock påpekade jag det när jag fick dem utrullade, hon som hjälpte mig var väldigt stressad men förstående och hjälpsam, men jag ville ej vara besvärlig eller "i vägen" så jag tog dem och gick. Kanske var korkat nu i efterhand.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Anmäl till posten!

Ja det är dom som ska stå för detta.

Skrivet av lorgix:

Jag tror att synliga skador ska anmälas direkt på plats.

Absolut, inte efter att du gått ut.

Skrivet av Lehto:

Det stämmer ja!

Får man ett paket som ser ut sådär av posten då tar man inte emot det!

Och ja "Kund vägrar ta imot paket" bockas i samt att du bifogar en skrivelse med underskrift av postombudet varför du vägrar.
En bild i detta skede kan vara bra som ev bevis.

Värt å notera: Hämtar du inte ut paketet änvänds inte köp/distanslagen.
Iochmed att du har hämtat ut paketet råder jag dig att du tar direkt kontakt med det ombud som lämnade ut paketet till dig å frågar om han/hon kommer ihåg paketet´s skick. Skriv ihop en skrivelse tillsammans med dennes underskrift.

Har själv jobbat som ombud och var med ett tillfälle då ett packet såg fruktansvärt ut.
Skrev ett eget intyg på blankt papper med datum, händelse och underskrift. Och enligt kund som jag pratade med ca 2mån för å höra hur det gick för han så hade posten inget att invända å kompenserade han för detta.
I detta fall så är det en klar dispyt mellan NetOnNet och Posten om du får ett intyg av ditt ombud.

Lycka till!

Ps. Hela försändelsen ska returneras då det rör sig om hela ordern iochmed felaktight handhavande av försändelse.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Häv det och beställ nytt. Fattar inte att folk fortfarande handlar av det bluff-företaget! Är det av ren snålhet man väljer uruselt kundbemötande och frakt, för att spara några ynka kronor?

Jag hade till- och med valt Inet framför Netonnet...

Skickades från m.sweclockers.com

NoN är lätt ett av dom bästa företagen att ha att göra med + att dom är billiga.
Har aldrig haft några problem att lämna tillbaka saker som inte motsvarat förväntning eller fungerat som dom skall.
I alla fall gäller detta butiken i Malmö.

I detta fallet gör tyvärr TS felet att han inte anmäler transportskadan direkt medans han är på posten alternativt inte tar emot paketet med hänvisning till skadorna.

Permalänk
Medlem

ring KO om du.känner dig felaktigt behandlad

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Inaktiv

Du ska ha 7 dagar på dig minst när det gäller reklamation till Posten. Men det kan ju vara skillnad när du hämtar ut dem, med underskrift klar utan att det registreras direkt i "kassan", så posten får upp ögonen.

Permalänk
Skrivet av Segas:

Häv det och beställ nytt. Fattar inte att folk fortfarande handlar av det bluff-företaget! Är det av ren snålhet man väljer uruselt kundbemötande och frakt, för att spara några ynka kronor?

Jag hade till- och med valt Inet framför Netonnet...

Skickades från m.sweclockers.com

Ehm nu ska vi ta det lite lugnt. Jag hade ett garanti ärende med NetOnNet för några dagar sedan, och kan säga att det gick helt smärtfritt. Jag hade en Corsair Force GT 120GB SSD som hade dött. Jag chattade med dom på deras hemsida, och berättade problemet och vad som hade hänt. Dom mejlade mitt kvitto via nätet, och sen gick jag bara till en lagershop och fick den utbytt mot en Samsung 850 250GB Evo SSD !

Så jag skulle nog inte säga att det är ett ''blufföretag'' som du spottar ut. Det är nog mer att det är du som har haft problem med dom någon gång i tiden. Men alla företag har och har haft problem med kunder, så det är inte så schysst att hänga ut ett företag bara så där för att det har hänt dig.

Permalänk
Avstängd

På Netonnet ska man alltid köpa i butik, aldrig över internet.
Vidare är netonnet bästa butiken.

Permalänk
Entusiast

Ja de får packa hur de vill men det är inte särskilt smart då säljaren är ansvarig för försändelser fram tills det avlämnats till köparen. Så Netonnet bär ansvaret för att prylarna är hela fram tills de överlämnas till dig.

Att blanda in distansköplagen som vissa nämnt är tämligen dumt. Då har du ansvaret för frakten tillbaks plus att du riskerar att åka på att ersätta Netonnet för eventuella skadade varor. Lycka till att visa att de skadades på vägen till dig och inte på vägen tillbaks. Ska du bråka ska du reklamera och inget annat. Använd aldrig någonsin ångerrätten i distansköplagen när det handlar om fel på varor. Det är bara urbota korkat och det kan bli dyrt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av FlashTec:

ring KO om du.känner dig felaktigt behandlad

Kanske ska snacka med posten och NoN först så att frågan ens får en chans att lösas innan man kopplar in KO. Kan uppfattas som en ickevilja att ens lösa frågan på egen hand först.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Ja de får packa hur de vill men det är inte särskilt smart då säljaren är ansvarig för försändelser fram tills det avlämnats till köparen. Så Netonnet bär ansvaret för att prylarna är hela fram tills de överlämnas till dig.

Att blanda in distansköplagen som vissa nämnt är tämligen dumt. Då har du ansvaret för frakten tillbaks plus att du riskerar att åka på att ersätta Netonnet för eventuella skadade varor. Lycka till att visa att de skadades på vägen till dig och inte på vägen tillbaks. Ska du bråka ska du reklamera och inget annat. Använd aldrig någonsin ångerrätten i distansköplagen när det handlar om fel på varor. Det är bara urbota korkat och det kan bli dyrt.

Och det är EXAKT det kundtjänstmedarbetaren menade.
Han var ju snarare ärlig och snäll istället för spydig...

Men visst, över telefon så är det svårt att tolka vad som är spydigt/syrligt/ärligt/snällt.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Ok, tack för alla råd och all hjälp.

Om jag har förstått er rätt så bör jag;

Kontakta posten ombudet för att se om personen som hjälpte mig har möjlighet att skriva under ett utlåtande över paketens skick, detta borde gå då jag gjorde henne uppmärksam på det vid utlämningen, ifall det blir en dispyt mellan posten och NoN.

Vidare ska jag ringa NoN och be att få prata med någon som har lite mer ansvar, jag har handlat hos dom i över tio år men endast i butik och där har dom varit SUPER, och det är enda anledningen till att jag ÖHT ej valt att göra något annat. Jag lade ett par beställningar veckorna innan denna och hade enorma problem, ex väntar jag fortfarande på mitt nätagg trots att det var 2,5 veckor sedan ordern lades med "expressleverans" som alt. valt och varan i lager, dock kompenserade dom mig skäligt för det misstaget. Dvs jag har haft enorma mängder överseende i detta ärende, likaså sket jag fullständigt i att jag inte fick min utlovade "hemleverans" utan fick köra själv. (förstör syftet, tänkte spara tid nämligen : D )

Installera och testa grejerna och reklamera därefter antar jag blir den smidigaste lösningen?

På det stora hela är de mitt förstaval fortfarande då jag bara har goda erfarenheter av deras butiker, men just detta med paketet är nytt för mig och därför bad jag om hjälp.

Skrivet av adamq10:

Är det något av innehållet som faktiskt är skadat eller är du bara upprörd över hur emballaget ser ut?
Edit: Förstår efter att ha läst igen att du inte har testat, utan endast sett skadat emballage.

Låter resonabelt.

En avstängd hårddisk är inte särskilt stötkänslig alls. Visst, du ska inte hamra på den och kasta den i golvet, men om du kollar specen från valfri tillverkare så kan du se att en avstängd hårddisk klarar rätt ordentliga g-krafter.

Jag kan förstå bådas syn på saken. De vill helst inte stå för retur, test och en försändelse av något som troligtvis inte är skadat. Du vill inte köra tester på hårddisken.
Hur som helst så tror jag inte de kan hindra dig från att returnera någon av produkterna enligt konsumentköplagen. Men om de nu skulle köra testar och hitta något fel (osannolikt), så är netonnet tvungna att bevisa att det är du som orsakat felet och att det inte fanns där från början. Vill man vara extra anal så rapporterar en hårddisk drifttimmar, så om du inte startar den borde netonnet också kunna se detta, såvida de inte är ute efter att försöka sätta dit dig (osannolikt).

Jag håller med om att packeteringen är usel, men någonstans får man vara medveten om att anledningen till att det är kinkigt är att man handlar prylarna till priser med väldigt låga marginaler.

Om du drev företaget, hade du tyckt det varit rimligt att göra en fullständig förlustaffär genom att ta tillbaka produkten, testa den, sälja den till rabatterat pris, göra ytterligare en försändelse ut till kund, varje gång emballaget var skadat?

För att sammanfatta,
1. Antingen skickar du tillbaka allt, hänvisar till att du betalt för en försäkrad försändelse och vilka krav fraktbolaget har på sådana.
När du läser detta kommer du snabbt se att saker ska packas för att tåla ett fall på ett par meter. Ligger hårddisken & dvd-spelaren helt lös utan något som helst emballage så kan detta omöjligt vara uppfyllt. Således borde du kunna reklamera hela försändelsen, eftersom du inte fått det du beställt, nämligen en försäkrad försändelse. Vill de att du ska betala en sådan fraktavgift får de faktiskt posta enligt gällande riktlinjer. Men, detta kräver givetvis att du läser på dig om vad som gäller.

2. Om vi struntar helt i hur paket ska packas, så ligger bevisbördan helt på netonnet att visa om du har haft sönder en produkt. Så risken att du åker dit på att en komponent går sönder är låg. Däremot, om du väljer att posta tillbaka paketet utan att emballera bättre, så gör du samma fel som dem och är inte skyddad av att försändelsen är försäkrad. Därför kan du åka på skit om något skulle blivit tydligt skadat vid frakten tillbaka, exempelvis en stor buckla i hårddisken. Så vill du inte packa om behöver du göra detta i samförstånd med nettonnet. Om netonnet kräver bättre emballering, be dem att posta det hem till dig i så fall.

3. Personligen tror jag allting i ditt paket fungerar alldeles utmärkt, om jag var du skulle jag koppla ihop allt, starta och se glad ut.
Vad gäller hårddisken så är det vanligt att hårddiskar ger upp inom de första tre månaderna eller efter många år. Därför skulle jag inte lägga någon kritisk data på en ny hårddisk oavsett hur den hade varit emballerad när den kom, man behöver alltid vänta och se.

Eftersom netonnet inte gett dig vad du betalt för (en försändelse packad enligt fraktbolagets riktlinjer) bör du kunna få någon form av ersättning för frakten (särskilt om det var otydligt att de inte kunde köra hem till dig).

Slutligen, när jag inte kunde komma överens med returavdelningen hos netonnet pratade jag med deras kundombudsman. Det kanske kan vara bra för dig att göra också.

Jag vill tacka alla för riktigt bra hjälp, men detta inlägg vill jag lyfta fram, stort tack till dig, informativt och tydligt, jag erkänner att jag har agerat korkat, borde inte ens tagit emot paketet, men jag var för snäll, ville inte vara "besvärlig" för dem som jobbade, dom hade verkligen fullt upp och det var tidigt på morgonen.

Skrivet av lucifer579:

Och det är EXAKT det kundtjänstmedarbetaren menade.
Han var ju snarare ärlig och snäll istället för spydig...

Men visst, över telefon så är det svårt att tolka vad som är spydigt/syrligt/ärligt/snällt.

Ah, det har du rätt i, kanske ville han bara vara hjälpsam men jag tolkade det som att jag blev "tvingad" att testa grejerna. Dumt att göra en bedömning där kanske, och lika dumt av mig att överväga att ångra köpet bara för att det vart packat dåligt.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AKB48:

På Netonnet ska man alltid köpa i butik, aldrig över internet.
Vidare är netonnet bästa butiken.

Så jag som bor i Kalix ska köra 40 mil om jag ska handla på netonnet? räkna ut vad det kostar i bensinpengar så förstår du att ditt inlägg är rätt så dumt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

Så jag som bor i Kalix ska köra 40 mil om jag ska handla på netonnet? räkna ut vad det kostar i bensinpengar så förstår du att ditt inlägg är rätt så dumt.

Bor du så pass ute på landet hade jag valt t.ex komplett istället som är ett mycket bra företag när det gäller postorder.
Jag köper väldigt mycket på netonnet men bara i butik, aldrig online då det inte fungerar lika bra.

Jag har 20 mil till närmsta inet, jag handlar aldrig där utan jag kör postorder = komplett, butik = netonnet.

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Ah, det har du rätt i, kanske ville han bara vara hjälpsam men jag tolkade det som att jag blev "tvingad" att testa grejerna. Dumt att göra en bedömning där kanske, och lika dumt av mig att överväga att ångra köpet bara för att det vart packat dåligt.

Titta på tusan, det finns ju förstående folk bland oss också!
Njae, att du blir fundersam över ett paket som är skadat och vill returnera det är snarare en vanlig tanke.
Det är även din rätt att göra det, om du promt vill göra det.

Men då faller ju som sagt distansavtalslagen in.

Nästa gång du råkar ut för otur med postens sätt att hantera paket så vet du ju nu iallafall att du inte ska ta emot paketet - då returneras det ju nämligen och du kan lägga en ny beställning / få nya utskickade.

Jag har själv varit ute för postens inkompetens i många lägen (inte alla) och det är en av anledningarna jag inte väljer att handla på NoN över internet.
Däremot är det min absoluta favorit att köpa ansikte-mot-ansikte i butik hos

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AKB48:

Bor du så pass ute på landet hade jag valt t.ex komplett istället som är ett mycket bra företag när det gäller postorder.
Jag köper väldigt mycket på netonnet men bara i butik, aldrig online då det inte fungerar lika bra.

vem har sagt att jag ska handla för 20000 tusen? alla bor inte 5 minuter från deras fysiska butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Häv det och beställ nytt. Fattar inte att folk fortfarande handlar av det bluff-företaget! Är det av ren snålhet man väljer uruselt kundbemötande och frakt, för att spara några ynka kronor?

Jag hade till- och med valt Inet framför Netonnet...

Skickades från m.sweclockers.com

Bluff-företag är väl att ta i, har själv handla där ett antal gånger utan större problem och föredrar det före vissa andra.
Såklart är det otroligt tråkigt när sånt här händer men det kan också drabba vilket annat företag som helst.

TS får hoppas det bara var yttre paketet som var skadat och delarna funka som dom ska.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

vem har sagt att jag ska handla för 20000 tusen? alla bor inte 5 minuter från deras fysiska butiker.

Nej, men säger bara att netonnet och postorder inte alltid går bra i hand, sen om du vill handla där ändå, det ger jag väl blanka .... i. Sa bara att på netonnet bör man handla direkt i butik då det är mycket bättre än att köpa via postorder.

Handla på komplett.se om ni vill ha ett företag med bra postorderhantering enligt mig. Alltid bra packat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Titta på tusan, det finns ju förstående folk bland oss också!
Njae, att du blir fundersam över ett paket som är skadat och vill returnera det är snarare en vanlig tanke.
Det är även din rätt att göra det, om du promt vill göra det.

Men då faller ju som sagt distansavtalslagen in.

Nästa gång du råkar ut för otur med postens sätt att hantera paket så vet du ju nu iallafall att du inte ska ta emot paketet - då returneras det ju nämligen och du kan lägga en ny beställning / få nya utskickade.

Jag har själv varit ute för postens inkompetens i många lägen (inte alla) och det är en av anledningarna jag inte väljer att handla på NoN över internet.
Däremot är det min absoluta favorit att köpa ansikte-mot-ansikte i butik hos

Hehe, jag kanske låter upprörd men är mest förvirrad och orolig över hur jag skulle göra med paketet, vad är rätt, fel osv. Visste inte att jag borde låtit bli att ta emot det, gick fram till luckan och skrev på två AVI som damen i kassan kom med, därefter rullades dom ut via en dörr på någon form av liten vagn. Först då såg jag det, jag påpekade det och hon förstod men försvann omgående efter det ( fullt upp, fredag morgon ) och jag gick ut, ringde NoN.

På det stora hela kanske min reaktion är onödig, men som du säger blir man mest skraj för att något är trasigt, jag var optimistisk på vägen hem men det var först när jag öppnade paketet som jag insåg hur illa det kunde vart. Enda sidan fanns det kuddar på och en del satt stadigt, ex grafikkort och moderkort, men på andra sidan låg produkternas förpackningar direkt mot den tunna kartongen. Dock var det som sagt HDD och DVD som fick mig att reagera att dom låg som löst, likaså processorns förpackning som ändå kostar runt 3,8Tkr . När jag sedan skakade på DVDn och hörde skrammel var det bara tröttsamt.

Jag har fått vänta två veckor på den första delen, nätagget men där har NoN varit grymma och verkligen bjudit till, jag har handlat i deras butiker i många år som sagt, aldrig haft problem med några garantiärenden eller byten, och endast därför har jag rakt igenom under ett par veckors tid varit väldigt tolerant mot misstag som skett, missförstånd, osv, har säkert spenderat ett par timmar i telefon med dom angående dessa ordrar, och när då denna kom i detta skick blev jag bara trött på det hela.

I framtiden vet jag nu som du säger att jag ska helt enkelt vägra ta emot det.

Netonnet är fortfarande mitt första val, och jag berättar i tråden hur det gick senare i veckan när jag pratat med dom igen, men ska nog börja montera ihop datorn och testa allt, hårddisken kan man ju lämna på testrundor när man är på jobbet i 8 timmar, så det kan jag leva med, skulle den vara trasig så får jag väl köpa en ny och hoppas att NoN tar tillbaka den.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Hursomhelst, NetOnNet är helt okej jämfört med vissa andra företag...som fyra bokstäver som börjar på C.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kanske ska snacka med posten och NoN först så att frågan ens får en chans att lösas innan man kopplar in KO. Kan uppfattas som en ickevilja att ens lösa frågan på egen hand först.

KO kan hjälpa en att få reda på vilka rättigheter man har som kund, är en helt annan sak att göra en anmälan till KO

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB