Prisvärt grafikkort med Displayport samt funkar till gaming

Permalänk
Medlem

Prisvärt grafikkort med Displayport samt funkar till gaming

Hej alles!
Ivrig som man var så klickade man hem en https://www.komplett.se/aoc-28-4k-led-u2868pqu/815284#!tab:ex... , för att sedan upptäcka att jag inte kan fullt utnyttja 4K då mitt grafikkort ej har Displayport. DVI stödjer tydligen bara till 2660Xxxx upplösningen.

Såå mitt GEforce GTx 560 Ti får väl ta o åka ut!
Grejen är att jag fortfarande vill ha ett grafikkort som pallar med CS:GO rätt bra (osöker på hur krävande spelet är) då jag gamear till och från. Har någon tips på prisvärt grafikkort för dessa ändamål?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Namehere:

Om du ska spela på en 4k skärm så rekommenderar jag minst ett amd r9 280x för mindre krävade spel om du vill ha spelbara fps. Helst så ska du köpa ett r9 290/290x för spel på 4k eller invänta kommande generation
https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290x-4gb-oc/...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Om du ska spela på en 4k skärm så rekommenderar jag minst ett amd r9 280x för mindre krävade spel. Helst så ska du köpa ett r9 290/290x för spel på 4k eller invänta kommande generation

Så pass? Finns det inget som e en bit billigare?
Eller förstörs bildupplevelsen helt vid 4K om man köper ett grafikkort för, säg, 1000?

Det enda krävande jag skall göra på skärmen är nog CS:GO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namehere:

Så pass? Finns det inget som e en bit billigare?
Eller förstörs bildupplevelsen helt vid 4K om man köper ett grafikkort för, säg, 1000?

Ändrade lite i mitt förra inlägg.
4k har 4x högre upplösning än 1080p vilket gör det mycket tungdrivet, för att driva spel med bra flyt krävs det en kraftfull gpu och framförallt mycket grafikminne

Ett r9 280x kostar ca 2300kr, för 500kr till får du ett r9 290 vilket presterar bra mycket bättre och för ytterligare 500kr så får du ett r9 290x som presenterar ytterligare lite bättre.

För 1000kr så är det antingen ett hd7970 eller r9 280x på begagnatmarknaden som gäller

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Ändrade lite i mitt förra inlägg.
4k har 4x högre upplösning än 1080p vilket gör det mycket tungdrive,t för att driva spel med bra flyt krävs det en kraftfull gpu och framförallt mycket grafikminne

Schysst för snabba svar!
GPU är det processorhastighet? För på både 280x samt det jag länkade i min andra post så har båda 1000MHz.
Förvisso är minnet något (ganska mkt) sämre. Kommer det flaskhalsa på tok för mycket?

Vad skulle du säga är riktlinjerna för grafikkort vid 4K-skärm och spel som CS:GO, är din rekommendation kring botten av vad man bör ha?

Permalänk

4K$ gaming, eller 40K SVKR gaming.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-2529403/requesting-cri...
http://www.hardware-revolution.com/extreme-top-most-powerful-...

You get the idea. Sure you can play games at: 10-30 FPS, but what games?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namehere:

Schysst för snabba svar!
GPU är det processorhastighet? För på både 280x samt det jag länkade i min andra post så har båda 1000MHz.
Förvisso är minnet något (ganska mkt) sämre. Kommer det flaskhalsa på tok för mycket?

Vad skulle du säga är riktlinjerna för grafikkort vid 4K-skärm och spel som CS:GO, är din rekommendation kring botten av vad man bör ha?

Gpu är grafikprocessorn och prestandan bestäms av arkitektur, antalet "kärnor", frekvensen och ytterligare faktorer därför bör du kolla upp prestandatester för det spel och upplösning du kör på.

Jag rekommenderar de korten jag nämnde tidigare, minst ett r9 280x för stabilt 60+ fps i cs go 4k, men då du får nästan dubbelt så hög prestanda med ett r9 290 eller 290x för 500-1000kr till så är det bäst att satsa på om du även vill kunna spela andra spel med bra flyt.

Innan du byter grafikort så kan det vara vara bra att nämna vilken processor, nätaggregat och chassi du har så att dessa fungerar bra med ett bättre grafikkort utan att sätta några begränsningar

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Gpu är grafikprocessorn och prestandan bestäms av arkitektur, antalet "kärnor", frekvensen och ytterligare faktorer därför bör du kolla upp prestandatester för det spel och upplösning du kör på.

Jag rekommenderar de korten jag nämnde tidigare, minst ett r9 280x för stabilt 60+ fps i ca go 4k, men då du får nästan dubbelt så hög prestanda med ett r9 290 eller 290x för 500-1000kr till så är det bäst att satsa på om du även vill kunna spela andra spel med bra flyt.

Innan du byter grafikort så kan det vara vara bra att nämna vilken processor, nätaggregat och chassi du har så att dessa fungerar bra med ett bättre grafikkort utan att sätta några begränsningar

Aight!

CPU Intel core i5 2500K 3.3GHz
Chassi fractasl define design r3 tror
Nätagg e jag osäker, tror ett 550W?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namehere:

Aight!

CPU Intel core i5 2500K 3.3GHz
Chassi fractasl define design r3 tror
Nätagg e jag osäker, tror ett 550W?

Om nätaggregat är på 550w och av en bra modell så ska du inte ha problem med något av korten jag nämnt

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Om nätaggregat är på 550w och av en bra modell så ska du inte ha problem med något av korten jag nämnt

Aight!
Jag tänkte moderkortet med..
Har ett MSI P67S-C43.
Stödjer 280/290 det moderkortet?

Och helt säkert att det inte finns billigare men fortfarande bra grafikkort som stödjer 4K?
Spelar mest poker, kollar serier och surfar. Blir CS ibland så CS är ju verkligen inte prioriterat, men vill ändå kunna lira det utan att det ska vara jättekass grafik. Alternativt köper jag ett billigt 4K-kort med liknande specs som min GTX 560 Ti, och så får jag switcha över och spela på den ikke-4K skärmen när det är gaming-dags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namehere:

Aight!
Jag tänkte moderkortet med..
Har ett MSI P67S-C43.
Stödjer 280/290 det moderkortet?

Och helt säkert att det inte finns billigare men fortfarande bra grafikkort som stödjer 4K?
Spelar mest poker, kollar serier och surfar. Blir CS ibland så CS är ju verkligen inte prioriterat, men vill ändå kunna lira det utan att det ska vara jättekass grafik. Alternativt köper jag ett billigt 4K-kort med liknande specs som min GTX 560 Ti, och så får jag switcha över och spela på den ikke-4K skärmen när det är gaming-dags.

Ditt moderkort stödjer det, sen så måste grafikkortet ha displayport 1.2 eller hdmi 2.0 för att kunna få ut 4k 60Hz och ett r9 280 tror jag i princip är det billigaste kortet som ger 60fps+ stabilt på cs go i 4k

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Ditt moderkort stödjer det, sen så måste grafikkortet ha displayport 1.2 eller hdmi 2.0 för att kunna få ut 4k 60Hz och ett r9 280 tror jag i princip är det billigaste kortet som ger 60fps+ stabilt på cs go i 4k

Alright! Tack som tuuusan för all hjälp jag fått. Var helt lost innan men du har verkligen hjälpt, så nu har jag lite kött på benen