Koppla surfplattor/mobiltelefoner till datorn trådlöst

Permalänk

Koppla surfplattor/mobiltelefoner till datorn trådlöst

Tja!
Det är så att jag har en Samsung Galaxy Tab S 8.4 samt en Samsung Galaxy Alpha som fungerar som de ska. Vid sidan om detta finns det massa nya prylar som dyker upp som smart-tvn, chromecast, apple-tv, streamprylar osv som har mer eller mindre samma funktioner, alltså underlätta ens vardag. Jag har då bland annat tex skaffat en bluetooth tangentbord då jag tyckte det skulle vara smidigt då jag enkelt kan från min stationära windows dator som har inbyggd bluetooth, bara koppla över den till min surfplatta om det nu så skulle behövas.
Nu har jag försökt komma på nya lösningar till hemmet. Jag märkte nyligen hur enkelt det var med att sammankoppla ens mobila enhet till en bluetooth-högtalare för ett tag sen och fick för mig att det borde mer eller mindre finnas en liknande lösning till datorn. Alltså min fråga är då:
Finns det ett sätt att använda datorn som en extern bluetooth högtalare och sammankoppla den med mobilen eller surfplattan?

Rent teoretiskt känns detta möjligt. Jag har surroundhögtalare kopplade till direkt till min dator och det hade varit sjukt smidigt och kunna enkelt koppla datorn som mobilens externa bluetooth högtalare.

Har ni andra lösningar så säg till. Känns dock onödigt att köpa separata högtalare/förstärkare/reciever som har nfc/bluetooth uppkoppling när man redan har ett par datornhögtalare kopplade till datorn.

Permalänk
Medlem

en app som fungerar som fjärrkontroll för din dator kanske är en lösning????? använder du spotify ?? isåfall så kan du välja vilken enhet du vill spela upp musik ifrån och om du sen är inloggad på datorn och väljer att spela upp musik därifrån så fungera spotifyappen som nån sorts fjärrkontroll....

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk

Ja om man har spotify premium så kan man styra över olika enheter väldigt enkelt. Jag tänkte det skulle bara va skönt att kunna streama över saker väldigt enkelt utan sladdar och massa strul. Enklaste är väl nog att använda en chormecast, men eftersom jag har datorn på hela tiden så känns det väldigt behagligt att kunna använda den som trådlås högtalare. Med en chromecast måste ju tvn va igång och passar oftast bäst till bild såklart, som youtube och netflix etc.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det går att göra, endera ansluter du en blåtandsmottagare till line in på ljudkortet eller så får du lura sändaren att datorn är ett headset.
http://www.guidingtech.com/12120/stream-songs-phone-to-comput...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafficnovel:

Finns det ett sätt att använda datorn som en extern bluetooth högtalare och sammankoppla den med mobilen eller surfplattan?

Uh, de flesta av Bluetooth enheterna till datorer klarar detta med deras vanliga drivrutiner.

Det här är inte Windows Media Player, utan den ram som skapas när en bluetooth enhet strömmar musik.

Även att låta datorn agera som Headset, för att då kunna ringa och ta emot samtal är vanligt.

När du väl parat enheterna, öppna Control Panel\All Control Panel Items\Devices and Printers och högerklicka på telefonen/plattan och välj "Control". Då öppnas detta fönster:

Resten borde vara självförklarande.

Permalänk

Ja jag önska det hade varit så enkelt...

Permalänk

Microsoft support nämnde också att det är Samsungs som fixar drivrutinerna för deras telefoner... Jag förstår inte varför det inte bara fungerar som du visar i bilden...