Google uppdaterar Chromebook Pixel med 12 timmars batteritid

Permalänk
Melding Plague

Google uppdaterar Chromebook Pixel med 12 timmars batteritid

Konceptet Chromebook behöver inte vara exklusivt budgetdatorer, anser Google. Nu uppdateras sökjättens Chromebook Pixel med vändbara USB Type-C och Intel Broadwell för längre batteritid.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Konstigt att de inte ändrade design för att göra den lite mer attraktiv. Google kanske gillar ful men inuti kul konceptet. De hade egentligen bara behövt ta bort den enormt feta ramen runt skärmen, datorn skulle bli lite mindre och snyggare.

Permalänk
Avstängd

Googles ingenjörer tycks gilla "Det våras för rymden" Hoppas att det går bättre för dem än för rymdballarna.

Permalänk
Medlem

10k för 64gb lagring lokalt.... Går det att installera windows på den? Kan man byta ssd? Will it blend, bara massa frågor.

Hemsk.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Tusen dollar för en surfplatta med tangentbord. Wow!
Galaxy Note Pro känns billig som fan helt plötsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

10k för 64gb lagring lokalt.... Går det att installera windows på den? Kan man byta ssd? Will it blend, bara massa frågor.

Hemsk.

Känner detsamma. En Chromebook ska väl vara relativt billig? Ingen lagring, ser ut som en grå tegelsten och väger 1,52kg? Nope.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Dell XPS 13 har nog fått oss alla att inse hur mycket bättre alternativ det finns. Pekskärm på laptop är dock en styggelse oavsett OEM och OS.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Gillar det mesta med designen. Dock är systemutförandet....

När skulle man kunna använda 8GB ram eller HD5500 i Chrome OS?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Skulle varit mer intressant om det kostade som de gör idag, kring 1500 kr - 3600 kr

En surfdator för 10K, nja.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

folk verkar ha missat syftet med dessa

hittar inte källan nu men google säger ju själva att detta inte huvudsakligen är avsett som en kommersiell produkt utan en maskin som dom bygger för sina egna ingenjörer. stod i samma uttalande att man absorberar 80% av tillverkade maskinerna själva för internt bruk.

windows, mer lagring etc lär inte vara relevant i det perspektivet.

edit: hittade källan, Renee Niemi "Director of Android & Chrome, Google for Work".

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Gillar det mesta med designen. Dock är systemutförandet....

När skulle man kunna använda 8GB ram eller HD5500 i Chrome OS?

Du har inte sett hur mycket RAM Chrome äter va? Speciellt med alla tillägg osv.
Sen fick de ju den GPUn med CPUn när de ville ha en mer energieffektiv modell.

Dock säger jag som många andra, för 10kkr får jag en ultrabook som kan mer än en enkel surfplatta. Tycker den är för klumpig för en surfplatta, för lite lagring för riktig dator och för fyrkantig för 2000-talet.

Permalänk
Medlem

Chromebook konceptet billigt eller dyrt har jag inte riktigt förstått mig på eller vad man ska ha dom till.
Jo jo fattar att det är en surfdator där i stort sett allt görs och körs via webbläsare, men hur handikappat är inte det...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tvärt emot andra så gillar jag designen på den här, även om pekskärm är onödigt.
Men att priset är i högsta laget, det håller jag med om.
Om den var billigare och det var lätt att köra Linux på den så hade den nog känts vettig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Skulle varit mer intressant om det kostade som de gör idag, kring 1500 kr - 3600 kr

En surfdator för 10K, nja.

12 timmars batteritid, högupplöst skärm, kvalité. Jämför du det med en Chromebook som kostar 15-3600kr. Många är villiga att betala 10k eller även mer för surfdatorer eller datorer för enkelt arbete för att dom håller längre, bättre batteritid, oftast bättre tangentbord, bättre skärm osv. Min laptop i sign ska tydligen varit värd 6k ungefär som ny, det är liksom halvbra kvalité, lite "meh" design, dålig batteritid, dålig skärm. Den fungerar helt klart för Word, surfande med mera. Dock så har den sina nackdelar, en del är villiga att betala extra för att slippa dessa och få någonting dom trivs med, en del är det inte (eller kanske inte kan). Har full förståelse för dom som köper surfdatorer för 10k, jag bara ryser när jag använder laptops under 5k prisklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Dell XPS 13 har nog fått oss alla att inse hur mycket bättre alternativ det finns. Pekskärm på laptop är dock en styggelse oavsett OEM och OS.

Seriöst... Pekskärm är bland det skönaste tillägget som finns på bärbara datorer under 13" idag för min del, vet inte varför det skulle vara en styggelse.

Själv tyckte jag fingerläsaren var sjukt onödig men om den vill vara där så får den väl det, skillnaden är att du visuellt inte ens ser om det är en touchpanel.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Seriöst... Pekskärm är bland det skönaste tillägget som finns på bärbara datorer under 13" idag för min del, vet inte varför det skulle vara en styggelse.

Håller med. Tycker det är riktigt bekvämt att kunna scrolla med tummen på min Surface Pro 3 när jag ligger med den i soffan och läser pdfer. Slipper jag ha armen i någon obekväm vinkel för att komma åt touchpaden.

Permalänk
Medlem

Chromebook: handikappad dator.
Priser upp till 1300$ ? Poängen har ju vart att dom ska vara billiga rakt igenom hela sortimentet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Ingen USB 3.1, Bluetooth 4.1 eller NFC.

Bara 32 GB lagring, samma som modellen för två år sedan. Känns som med i övrigt så vassa komponenter så borden ha minst 64 GB lagring. LS varianten borde ha 128 GB lagring.

Kass webcam.

Den ser ganska tjock ut. Ofta brukar laptops vara tunnare fram, men den här ser ut som en box.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EyeNEye:

Skulle varit mer intressant om det kostade som de gör idag, kring 1500 kr - 3600 kr

En surfdator för 10K, nja.

Som de gör idag? Priset är ju sänkt med 300 dollar från den gamla modellen (se tabell i nyheten). Dessa är väl ett ganska stort snäpp upp från chromebooks av den billigare varianten?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Seriöst... Pekskärm är bland det skönaste tillägget som finns på bärbara datorer under 13" idag för min del, vet inte varför det skulle vara en styggelse.

Själv tyckte jag fingerläsaren var sjukt onödig men om den vill vara där så får den väl det, skillnaden är att du visuellt inte ens ser om det är en touchpanel.

Jag håller med om att det är skönt med touch på mindre datorer, fulinstallerade det på min gamla netbook till och med
Däremot har du fel i att det inte syns, det syns i högsta grad då det verkar som att det inte går att kombinera med matta skärmar vilket ofta efterfrågas. Om man däremot vill ha blank skärm så märks det inte, förutom lite högre vikt verkar det som..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

12 timmars batteritid, högupplöst skärm, kvalité. Jämför du det med en Chromebook som kostar 15-3600kr. Många är villiga att betala 10k eller även mer för surfdatorer eller datorer för enkelt arbete för att dom håller längre, bättre batteritid, oftast bättre tangentbord, bättre skärm osv. Min laptop i sign ska tydligen varit värd 6k ungefär som ny, det är liksom halvbra kvalité, lite "meh" design, dålig batteritid, dålig skärm. Den fungerar helt klart för Word, surfande med mera. Dock så har den sina nackdelar, en del är villiga att betala extra för att slippa dessa och få någonting dom trivs med, en del är det inte (eller kanske inte kan). Har full förståelse för dom som köper surfdatorer för 10k, jag bara ryser när jag använder laptops under 5k prisklassen.

Klart det finns villigt folk, det säger jag inget emot.

När man närmar sig 10K-gränsen så har man ju en helt annan spelplan, med datorer som klarar mer.
Ska man bara surfa så räcker 5K-datorer. Men visst, vill man ha 1440p-skärm för surf, kör.

Skrivet av Thomas:

Som de gör idag? Priset är ju sänkt med 300 dollar från den gamla modellen (se tabell i nyheten). Dessa är väl ett ganska stort snäpp upp från chromebooks av den billigare varianten?

Jag syftade på andra märken, såsom Samsung, som ligger kring 3200 kr.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Jag ser inte marknaden för en dyr och dessutom inte speciellt snygg Chromebook.

En billig och snygg Chromebook är väl typ ett alternativ för Kafé bloggarna som inte har råd med en MacBook?
Studenter som bara behöver office och web är väl också möjliga kunder men inte till det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Jag ser inte marknaden för en dyr och dessutom inte speciellt snygg Chromebook.

En billig och snygg Chromebook är väl typ ett alternativ för Kafé bloggarna som inte har råd med en MacBook?
Studenter som bara behöver office och web är väl också möjliga kunder men inte till det priset.

Som någon skrev ovan, premiumkänsla är mysigt även om jag i så fall hellre sett en svagare variant till lägre pris. Kanske en "vanlig" fast med bättre skärm och batteri, typ flera dagars användning

Angående marknad för vanliga chromebook så ska skolor och liknande gilla det minimala underhåll som dessa innebär, dessutom lågt inköpspris gör demperfekta för enklare uppgifter, behövs Photoshop eller liknande är det en annan femma så klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: auto correct typo

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

ser ingen poäng med dessa chromebook till priset av en vanlig laptop. :S

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Huvudmeningen med Chromebook Pixel är att skapa en standard/referensdesign för andra tillverkare, inte för att faktiskt sälja enheten.

Google gör endast hårdvara för att påverka marknaden. Nexus 5 visade oss att flaggskepp kunde vara billiga, Google Cardboard gav en tydlig signal om att 3D-hårdvara kan prispressas och Chromebook Pixel för att visa industrin hur bra och robust en Chromebook kan vara - En referens, helt enkelt.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Gillar skärmen, den panelen i det formatet vill jag köpa och skriva en FPGA för att driva

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Verkade bra, men sen ser man ju att den har 32gb. Dvs den är rätt så värdelös, bara en förvuxen platta. Kan ju inte ens installera nåt som verkligen utnyttjar hårdvaran i den...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av akius:

hittar inte källan nu men google säger ju själva att detta inte huvudsakligen är avsett som en kommersiell produkt utan en maskin som dom bygger för sina egna ingenjörer. stod i samma uttalande att man absorberar 80% av tillverkade maskinerna själva för internt bruk.

windows, mer lagring etc lär inte vara relevant i det perspektivet.

edit: hittade källan, Renee Niemi "Director of Android & Chrome, Google for Work".

Skrivet av XFTality:

Huvudmeningen med Chromebook Pixel är att skapa en standard/referensdesign för andra tillverkare, inte för att faktiskt sälja enheten.

Google gör endast hårdvara för att påverka marknaden. Nexus 5 visade oss att flaggskepp kunde vara billiga, Google Cardboard gav en tydlig signal om att 3D-hårdvara kan prispressas och Chromebook Pixel för att visa industrin hur bra och robust en Chromebook kan vara - En referens, helt enkelt.

Precis, Pixel är en konceptdator som på något sätt är till för att spegla vad Google tror kan komma vara aktuellt i framtiden snarare än något de tror ska vara en kioskvältare. Det är också ett sätt för att kunna få sina egna utvecklare att äta sin egen hundmat gällande Chrome OS.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Helt otroligt meningslös dator men likväl förbannat snygg.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att installera annat os på den? Windows, Linux?
Om inte vad är det som är hindret, moderkortet?