Permalänk
Medlem

Random Projekt (plural)

Tjenare!

Denna tråden får bli en liten avlastningsplats för diverse projekt och idéer som jag har då jag inte har något bättre ställa att få ut mig sakerna på^^

Hoppas kanske att detta kan antingen leda till att andra tycker att det är roligt att kolla på och att någon kanske norpar en idé eller två,

Det får bli mobilbilder tills det eventuellt blir ett galleri på någonting

Enjoy!

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Projekt 1:

Dött...... pga dålig idé i mina egna ögon, efter ett tag började jag inse att jag själv inte drogs tillräckligt till det för att avsluta detta, det är alltid roligt att bygga någonting med när man inte själv är speciellt sugen på att se hur det faktiskt skulle sluta så tror jag inte att någon annan är det heller:)

Förklaring av projektet:

[CENTER]Tjenare!

Har en vän som har sagt i många år nu att jag borde visa upp det jag bygger här så varför inte, denne person heter Dempax på forumet och har namnförslaget "Tachyon", han får förklara helt själv om varför han tycker detta om han vill.

Brukar ofta göra lite spännande projekt som hobby bara för att hålla mig stimulerad, har aldrig lagt upp en bild på någonting på SweC
av den enkla anledningen att jag aldrig lir nöjd.
Tänkte kanske att detta var för att jag halvvägs börjar bli för sugen på att använda datorn och då slänger jag bara igång den.
Lägger jag nu upp en liten bygglogg här så kanske det blir klart som man vill:)

Ska inte vara långdragen, projektet för mig är att jag vill ha en tyst, snabb och sval dator i ett rent yttre. Det kommer vara relativt anpassat för mina egna behov så man ska inte se det som en negativ sak när dvd-läsaren inte finns med eller att det inte finns plats för en enda 3.5" HDD.

Wellwell, Specifikationer:

Processor: i7 4790k (Ek Supreme)
Moderkort: Asus Maximus VI Impact
Ram: Adata 2x8gb 1600mhz
Grafikkort: GTX 780 (Ek FC titan (går snabbare med titanblocket såklart)
PSU: Corsair AX760(w)
SSD: 2x 500GB Samsung EVO 840
Fläktar: Oklart, har tanken att köpa ett par NB e-loops 400rpm (lägsta pwm hastighet), har ni några andra förslag så är det bara att säga till

Om ni undrar om någonting annat är det bara att fråga, om ni har idéer om förbättringar är det bara att köra på, öppen för det mesta.

Har just nu ett In-Win 901 chassi som jag använder som standard chassi när jag inte testar på något annat, chassit som jag har bestämt mig för att plocka delar ifrån är ett Raijintek Metis, idén för detta får jag väl tacka Zoyadog och Tangentbord för, mest för att det var i Zoyadogs galleri jag såg det för första gången och Tangentbord hjälpte till att måtta lite:)

Har köpt mycket av delarna från personer här från SweC som jag har haft trevliga och snabba affärer med, som vanligt mycket uppskattat.

Projektet är mitt sätt att invänta en ny skärm egentligen och grafikkortet kommer att bytas ut så fort jag vet vad som kommer att krävas för den nya skärmens upplösning.

Det får bli mobilbilder tills projektet börjar närma sig slutet

Enjoy!

Dold text

Dom Bilder och beskrivningar som hann komma till liv!

Reserverat för bilder

Update 1 (03/14): Bilder på det nya och isärplockade Raijintek Metis. Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp detta, vill ni att jag skriver lite om varje bild eller vill ni ha som nu, en liten sammanfattning om vad som sker och sen får ni kolla på bilderna i lugn och ro? Kom med förslag!

Kändes nästan lite onödigt att plocka isär det, det ÄR ett väldigt billigt chassi men det är inget fel på utseendet. För någon som har vant sig vid In-Win 901, med sin 4mm tjocka aluminiumram, rostfria skinande skruvar, glaspaneler... mm. så är känslan precis som priset, billigare men absolut inte dålig. Hade jag varit någon annan än mig själv så hade jag bara ställt det på bordet med lite komponenter och haft ett leende på läpparna en det är ju inte lika roligt.^^

Dold text

Update 2 (03/14): Testmonterade moderkort och grafikkort samt började skära ut utrymme för radiatorn, jag inser att jag inte ens har förklarat hur det färdiga bygget ska se ut och jag är inte helt säker själv, det som jag ser framför mig just är något som liknar Silverstones FT03, ett torn/pelare. Detta är för att fotavtrycket ska bli så litet som möjligt och för att det kändes som det enda rimliga sättet att placera radiatorn på. Här är lite bilder, vackert, javisst. Ville även visa hur fet radiatorn är jämfört med resterande komponenter.

Dold text

Update 3 (03/15): Har tänkt att göra den slutgiltiga "produkten" i Aluminium, men innan dess så är det trevligare att jobba på en prototyp i akryl, dels för att det är såpass lättarbetat och dels för att det är billigt. Det kan kan alltid vara bra att hitta generella mått, få till placeringen av alla komponenter samt hitta eventuella fel med idén. Redan från början så visste jag att detta skulle bli enormt för att vara ett ITX-chassi men jag var okej med tanken så länge det blev riktigt tyst, projektet efter det här kan istället få bli ultrakompakt! Men tills vidare, här kommer lite bilder på byggnationen av prototypen.

Dold text
Dold text
Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Intresant bygge. Lite underligt att köra en 480 rad till ett ITX system, men ska det vara tyst så ska det vara tyst. Får lite vibbar av Silverstone Fortress FT03 med layouten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Intresant bygge. Lite underligt att köra en 480 rad till ett ITX system, men ska det vara tyst så ska det vara tyst. Får lite vibbar av Silverstone Fortress FT03 med layouten.

Jomen det var lite det som var tanken, jag har ju visserligen tagit bilderna med prototypen på skrivbordet men den kommer ju att höra hemma på golvet senare.
Vare sig det är vid bordet, i skrubben, i hissen eller i hallen;)

Idén sprang väl in i mig när jag köpte 480 radiatorn här på SweC för en spottstyver så vore det ju roligt att bara slänga in den i något!

Yttermåtten är just nu ca: 27L, så fortfarande som ett Bitfenix prodigy men i ett annat utförande, när jag börjar avsluta och arbeta i metall hoppas jag kunna krympa ner detta något men som sagt, det är inte tänkt att vara superlitet, det blir till nästa gång^^

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Det som inte skulle hända har inträffat... Jag har helt ändrat riktning, men då projektet till synes inte har fått någon speciell uppmärksamhet så har jag inget problem men riktningsändringen^^

Just på grund av denna lilla egenskapen jag har med att byta riktning så bestämmer jag mig för att denna tråden får bli lite av en alltiallo projekt logg!

Det som står på min agenda just nu är tre saker, två av dom är lite mindre projekt men som är till för att underlätta lite för min arbetsvardag, det är hållare till mina bärbara datorer. Det sista fortsätter att vara av "chassi-typen" men det blir en inbyggd lösning i mitt skrivbord, den stora massan av datorn ska hamna ovanför bänkskivan och resterande under.

På det här sättet så kan jag få ett återigen litet fotavtryck på maskinen samtidigt som jag hoppas på att det även ser helt okej ut. Jag kommer att fortsätta tanken med att det hela ska kylas med 480mm radiatorn.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."