Mr3D - Project Tatami (datorchassi från scratch)
Vattenskärningen gjordes hos WST.
Då var det återigen dags för mig att ge mig på ett datorrelaterat projekt. Det är lite relaterat till vattenblocket jag tillverkade för nån månad sen, vattenblocket i sig ska ju inte användas i nya bygget men den vunna kunskapen ska det.
Jag gillar att vara lite hemlighetsfull under mina projekt, så för tillfället kommer jag inte berätta så mycket om det mer än att jag ska tillverka så mycket jag bara kan själv. När vissa saker är självklara dock så fylls listan på.
Komponenter och så är inget jag kommer köpa allt på en gång, utan det köps antingen när jag behöver det eller är sugen på att köpa nått nytt till bygget, på så vis får jag det senaste jag kan få till datorn.
Komponenterna jag har skaffat än så länge:
CPU: Intel Core i7-5960X
Mobo: GIGABYTE GA-X99M Gaming 5
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz (4x8GB/32GB)
GPU: NVIDIA/PNY Quadro M4000
PSU: Corsair AX760i
SSD OS: Intel 750 400gb PCIe SSD
SSD Lagring: Samsung 850 Pro 1TB
Radd: Aquacomputer AMS 280mm D5 pumpkombo
Fläktkont.: Aquacomputer Aquaero 6 Pro med en svart backplate
Frågor, tips, kritik eller andra kommentarer är mycket uppskattade.
Nej, nu ska inte jag störa er med intron mer.
Blev en satans massa bilder, så kastade in de i en spoiler tagg.
Innan vi börjar kan jag inleda med att större delen av detaljerna till detta bygget kommer köras i denna CNC-styrda fräsen.
Fräsen är rätt gammal och har 3st styrda linjäraxlar och 2st manuella rotationsaxlar. Den är ju 5-axlig men jag kallar den för 3-axlig bara för det bara är 3 styrda axlar.
Vi kan börja med materialet! Jag har köpt hem totalt 35kg aluminium(behöver dock köpa mer senare). Bilden ovan var materialet jag hämtade förra fredagen och denna bild är materialet jag hämtade denna fredagen.
Legeringen är EN AW-6082, valet av denna legeringen var bara för den är hållfast, lättbearbetad och blir väldigt fin när den är anodiserad.
Den första delen till chassit. Här är den bara körd från ovansidan, senare ska den köras från andra hållet i fräsen.
Jag kommer inte ihåg exakt men har för mig att programmet tog ca ~40-60min att köra igenom. Det beror på att den stora fasen, den kördes som en 3D körning med en fullradiefräs med bara några hundrdelar i djupskär. Men medan fräsen tuggar bereder jag ju för nästa detalj så det är inga problem.
Några timmars jobb senare. Jag har kört fram fler delar och även kört de på undersidan.
Ännu en detalj framkörd. Tanken är att nätagget ska monteras "någon annan stans" i chassit och då behövs en förlängning till den, jag integrerar en nätbrunn i stommen för den applikationen.
Här är beredningen till skrotfräsningen av nästa detalj. Det röda är min detalj jag utgår ifrån, sen lägger jag till olika operationer för olika typer av bearbetningar jag vill göra. De blåa strecken ni ser är fräsbanor - så som fräsen kommer köra i maskinen.
Notera att bilden är tagen när jag bara hade beredit halva biten, bara skrotfräsningen då.
Och såhär blev det efter skrotfräsningen.
Sen efter finskären ser nu detaljen ut såhär. Den ska ju såklart bearbetas på undersidan senare.
En annan detalj. Mycket vackert om jag får säga det själv!
Mycket olika detaljer jag har kört fram till bygget.
Som det troligen frammgått av bilderna så ska chassit byggas som en stomme av aluminiumämnen. Jag har ju fasat alla kanter som ska fasas i maskinen, men vissa kanter ska vara ofasade bara för de ska sitta ihop med en annan detalj. Det jag har gjort är att bara köra fasfräsen fram till den kanten så det fint passar ihop.(det är ju inget som gör något mekaniskt, men det blir jäkligt fint rent estetiskt)
Ett datorchassi, som ska stiftas ihop med styrpinnar... Det borde säga rätt mycket om perfektionen jag försöker nå med detta bygget.
Jag använder det av några anledningar, det styvar upp hela sammanställningen för delarna även är låsta radiellt(styrstift), och inte bara axiellt(skruvar). Och dels även för att när jag bygger ihop det så passar det bara på ett vis.
Det var allt för denna gången. Hoppas ni gillar det jag postat än så länge.
Blev att jag fortsatte lite efter jobbet idag.
Det som är kvar på denna och mer eller mindre alla bitar är lite småhål för att jag ska få ihop stommen, men det estetiska är mer eller mindre klart.
Kan nog bli jävligt bra detta!
Kan även tillägga att jag köpte hem lite prylar till bygget en tid tillbaka.
En AMS 280mm D5 pump-combo, och en Aquaero 6 Pro med en svart backplate.
Har jobbat lite med fläktarna till bygget efter jobbet denna veckan.
Detta är till vibrationsdämpning av pump och fläktar; eftersom fläktarna monteras på radd/pumpkombon och sen i chassit behöver jag få bort de vibrationerna. För tillfället kommer jag inte berätta så mycket mer hur jag har tänkt, mer än att den blir helt gummiupphängd. Jag är osäker på hur mycket vibrationer det faktiskt kommer dämpa, men det borde bli bättre än inget hur det än blir.
Det jag gjorde med fläktarna var att borra upp ett större hål i ramen och sen monterade dit en gummibussning. Bussningen kommer från Lian Li's hårddiskupphängning.
Alla fläktar uppborrade och gummina monterade.
Till helgen blir det att fortsätta med aluminiumdetaljerna.
Maskinen är riggad för att köra ändbearbetningen på detaljerna. Ingen bearbetning som har något estetiskt värde, utan måste göra det för att kunna montera ihop stommen.
Efter bearbetningen var klar så började jag bygga ihop stommen! Det är fortfarande lite smågrejjer på vissa stänger som saknas, men inget som behövs i dagsläget.
Monterad!
Saknas dock ett stag till stommen, det är dock inte klart.
Colaburk för skala.
Att stifta ihop stommen var nog ett av de smartaste valen jag har gjort på länge! Gick riktigt snabbt att montera ihop och resultatet blev perfekt!
Satan vad jag blev sugen på att fortsätta med nästa moment när jag fick på fläktarna såhär, nästa del jag ska köra fram kommer ta ruskigt lång tid, men tanken är att jag ska börja med den imorgon.
Då var det påt igen! Jag började med att såga bort sidan på ~10kg aluminiumklumpen så den blev ~8kg. Den var 200mm bred innan, men kapade den så den blev 155mm bred istället, så det inte skulle bli så mycket spill.
Riggade upp den i fräsen och påbörjade skrotningen.
Tempo 1 klart!
Vad ska det bli då? Jo, det ska bli en distans/shroud som ska sitta mellan fläkt och radiator. Jag gör det av några anledningar, den ena är att eftersom fläktar och radiator sitter i botten på chassit och blåser luften rakt igenom(går aldrig riktigt in i chassit, bara genom radiatorn) och då behövde jag göra någon typ av förlägning mellan fläkt och radd.
En annan anledning är att eftersom det det ska bli ett relativt litet bygge får jag inte plats med fler radiatorer, då valde jag att optimera den radiatorn jag har så bra som möjligt. Både genom att köra PNP och även separera fläktarna från radiatorn med en shroud.
Jag hade bearbetat bort ca 5kg i fräsen under tempo 1. Jag kapade sen bort överflödigt material och fick ner han till 1kg. Jag ska dock bearbeta detaljen lite till.(ja, nu är den ju bara sågad på undersidan)
Eftersom jag ska köra PNP så behöver jag 2st shrouds, så jag körde fram en till. Det skiljer dock lite mellan de, men det är bara för att ena shrouden ska få plats vid den integrerade reservoaren i radiatorn.
Detta får nog bli allt för denna gången! Nästa helg blir det att fortsätta med shrouden.
Dags för helgens uppdatering!
Var iväg till vattenskärningssnubben som körde ut moderkortsplåten till mig.
Blev djävulskt fint om jag får säga det själv!
Om ni undrar varför det finns en borstad och en oborstad plåt är för han först körde fram en i borstad aluminium, men vi såg sen att baksidan såg hemsk ut(var några fula märken då den bara var borstad på ena sidan, så han körde fram en till, som dock var oborstad.
Den borstade är dock galet snygg! Håller på att överväga om man kanske ska använda den ändå men försöka fixa till skadorna på baksidan. Men det är ett senare problem.
Moderkortsplåten ska försänkas in i stommen så det påbörjades så fort jag var tillbaka.
Efter några timmars jobb så var det äntligen klart! Det snea staget har jag med kört klart. Det var även några smågrejjer kvar på vissa delar till stommen som jag körde klart.
Såvida jag inte går och ändrar något(vilket jag troligen kommer göra om jag känner mig själv rätt) så är stommen helt klar i NC-bearbetning. Det är ju en massa putsjobb och liknande jobb relaterade till ytan, men det är det sista jag gör innan anodisering.
När stagena ändå var isär passade jag på att fila till hörnena på stagen.
Innan så var det hörnet vasst, vilket såg hemskt ut. Jag tog fram diamantfilen och fasade till hörnet, så även det hörnet passade perfekt med de resterande faserna!
Försänkningen av moderkortsplåten var inte det enda jag han med.
Båda shrouds bearbetade jag på andra sidan. Dock så är de inte klara än på länge.
Riktigt maffigt!
Jag måste bara älska test-monteringar! Man känner sig så nöjd då!
Jag kände dock det att shroudsen måste tas mer på höjden. När stommen skruvades ihop så förspänns hela sammanställningen för mycket. Så genom att jag fräser av några tiondelar på shroudsen så minskar jag den förspänningen vilket kommer leda till bättre vibrationsupptagning.
Det får vara allt för denna gång! Nästa helg blir det att köra vidare!
Fick hem moderkortet till bygget för några dagar sen! Det blev ett GIGABYTE GA-X99M Gaming 5.
Jäkligt trevligt moderkort måste jag säga! Jag har inte startat det än(kan inte då jag inte har processor och minnen) men rent hårdvarumässigt känns det som ett gediget moderkort.
i7-980X | 2st Quadro FX4800 | GA-X58A-OC | Vengeance LP 6x 4GB (Tot; 24GB) | HX1000W | Intel 510, 120GB | Intel 520, 240GB | Raid1 2x 1,5TB (Tot; 1,5TB) | Raid5 6x 2TB (Tot; 10TB)
Hemmabyggt skärmställ för 4st 24" skärmar (Galleri) | Solid koppar pot för LN2 (Galleri)