Datorkomponentrelaterade frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej varor som inte finns på vårat postorderlager skickas först dit och sedan till kunden. Dvs vi skickar inte direkt från butikerna men beställer man något som bara finns i butik, och vi inte har någon annan inkommande order på den varan, så tas den från butiken tillbaka till postorderlagret och skickas sedan ut därifrån.

Schysst! Tack för snabbt svar

Skrivet av crumpets:

Offtopic men fan vad iskallt med ett officiellt webhallensvar halvfyra en lördagmorgon....

Haha, blev förvånad, bra service!

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Mitt 4 månader gamla r9 290 tri-x har börjat låta något enormt. Har efter lite efterforskning kommit fram till att vid mellan 30-50% hastighet på fläktarna blir det resonans som får något i kortet att vibrera. Det ger upphov till ett ljud som hörs även med headset på. Har hittat guider på hur man fixar detta men det kräver att man tar av kylaren och klipper bort lite av plastkåpan.

Skulle det bryta garantin om jag gör detta själv? Om ja, kan jag bara returnera det till er då så får ni fixa det på något sätt?

MvH Erik

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Webhallen
Skrivet av HallonsyltarN:

Mitt 4 månader gamla r9 290 tri-x har börjat låta något enormt. Har efter lite efterforskning kommit fram till att vid mellan 30-50% hastighet på fläktarna blir det resonans som får något i kortet att vibrera. Det ger upphov till ett ljud som hörs även med headset på. Har hittat guider på hur man fixar detta men det kräver att man tar av kylaren och klipper bort lite av plastkåpan.

Skulle det bryta garantin om jag gör detta själv? Om ja, kan jag bara returnera det till er då så får ni fixa det på något sätt?

MvH Erik

Hej, ett ingrepp på det sättet skulle voida garantin, speciellt om du modifierar själva delarna som påverkar det problem du beskriver.
Så bästa är om du lämnar in kortet till oss på garanti.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Hej jag köpte 2st 8350 och två st asrock 990fx extreme3 13-05-20 då jag har tyck att den ena datorn presterar betydligt bättre än den andra fick jag tydliga bevis på detta nyligen då jag körde 3D mark se
Physics score 8165 combined 2887 cpu ej oc med min andra så får jag 5653,1913 (på denna kör jag 7990+7970)

Eller vad är det som kan göra detta???

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Webhallen
Skrivet av sesese:

Hej jag köpte 2st 8350 och två st asrock 990fx extreme3 13-05-20 då jag har tyck att den ena datorn presterar betydligt bättre än den andra fick jag tydliga bevis på detta nyligen då jag körde 3D mark se
Physics score 8165 combined 2887 cpu ej oc med min andra så får jag 5653,1913 (på denna kör jag 7990+7970)

Eller vad är det som kan göra detta???

Svårt att säga på rak arm vad som kan vara fel men jag skulle inte tro att det är fel på den ena CPUn. Snarare är det t.ex. Crossfire eller någon mjukvarudel/drivrutin som krånglar skulle jag tro.

Lättast för att felsöka är om du testar båda datorerna med samma grafikkort och RAM, samma drivrutinsversion och samma Windows-version och kontrollerar att de i övrigt har samma inställningar i BIOS etc. Presterar de fortfarande olika bör du t.ex. övervaka CPU-temperaturen för att utesluta att ena datorn throttlas av för hög temperatur.
(Om allt är lika och det fortfarande blir prestandaskillnad hade jag personligen blåst ut windows och installerat om på den som presterar dåligt.)

Sen är det bara att börja montera tillbaka RAM och GPU och se vart det fallerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Svårt att säga på rak arm vad som kan vara fel men jag skulle inte tro att det är fel på den ena CPUn. Snarare är det t.ex. Crossfire eller någon mjukvarudel/drivrutin som krånglar skulle jag tro.

Lättast för att felsöka är om du testar båda datorerna med samma grafikkort och RAM, samma drivrutinsversion och samma Windows-version och kontrollerar att de i övrigt har samma inställningar i BIOS etc. Presterar de fortfarande olika bör du t.ex. övervaka CPU-temperaturen för att utesluta att ena datorn throttlas av för hög temperatur.
(Om allt är lika och det fortfarande blir prestandaskillnad hade jag personligen blåst ut windows och installerat om på den som presterar dåligt.)

Sen är det bara att börja montera tillbaka RAM och GPU och se vart det fallerar.

Jag trodde att det var fel på CPUn så jag skiftade men ingen skillnad. Tyvärr så är det datorn som inte behöver vara så snabb som är det rent cpu mässigt. Samma minnen enda skillnaden 8 vs 16gb (16Gb på den långsamma datorn)

ett 7970 på datorn med den snabba cpun 7990+7970 på den långsamma (när jag endast hade 2st 7970 så var den fortfarande långsam)

Då det är samma moderkort cpu AMD grafikkort på båda datorerna går det att flytta HD utan att Windows protesterar? för att testa om det är det som är felet?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Ja det går att flytta hd om moderkort är det samma.

När du kör CF/SLI så går det ju åt en del cpukraft för att dra runt det och som jag fattat det så är det den med CF som är slö cpu på.
Har du provat att köra med enbart ETT grafikkort i den slöa burken?

Vad är det för minnen du kör? är det 2 heller fyra stickor?
Är det 16gb minnet slöare (då är det både mhz och CL jag menar då båda påverkar hastigheten) så påverkar ju det även cpu är det 2stickor på 8gb och 4stickor på 16gb så kan även det påverka cpu (har sett både att det blir sämre och bättre prestande) vissa moderkort kan ha bekymmer med 4 stickor istället för 2 (ibland har det löst med ny bios ibland inte).

Har du kollat så att minnen körs i rätt hastighet? stoppar du bara i dom så körs dom högst troligen på 1333mhz och ej tex 1600mhz.

Även om minnena är exakt samma hastighet på båda och grafikkorten är det med har du provat med grafikkortet och minnena ifrån den snabba datorn i den slöa? heller har du provat minne/gpu från den slöa i den snabba?
Det kan ju vara nåt fel på nåt som sitter i den slöa.
Har du fler hd/ssd i den slöa? Om ja har du provat att enbart köra med den hd/ssd som windows är installerat på?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Ja det går att flytta hd om moderkort är det samma.

När du kör CF/SLI så går det ju åt en del cpukraft för att dra runt det och som jag fattat det så är det den med CF som är slö cpu på.
Har du provat att köra med enbart ETT grafikkort i den slöa burken?

Vad är det för minnen du kör? är det 2 heller fyra stickor?
Är det 16gb minnet slöare (då är det både mhz och CL jag menar då båda påverkar hastigheten) så påverkar ju det även cpu är det 2stickor på 8gb och 4stickor på 16gb så kan även det påverka cpu (har sett både att det blir sämre och bättre prestande) vissa moderkort kan ha bekymmer med 4 stickor istället för 2 (ibland har det löst med ny bios ibland inte).

Har du kollat så att minnen körs i rätt hastighet? stoppar du bara i dom så körs dom högst troligen på 1333mhz och ej tex 1600mhz.

Även om minnena är exakt samma hastighet på båda och grafikkorten är det med har du provat med grafikkortet och minnena ifrån den snabba datorn i den slöa? heller har du provat minne/gpu från den slöa i den snabba?
Det kan ju vara nåt fel på nåt som sitter i den slöa.
Har du fler hd/ssd i den slöa? Om ja har du provat att enbart köra med den hd/ssd som windows är installerat på?

Tack då ska jag först testa med flytt av Min ssd till den "snabba" datorn båda datorerna har 2 minnes moduler samma märke men den snabba datorn har endast 1600 och den slöa har 1866.

Jag återkommer på måndag.

EDIT

Har kollat allt. Jag uppdaterade min Bios för ett tag sedan och nu när jag har kollat i båda datorena så hittade jag att min hade en instälning som begränsar hur många Watt CPUn få dra.

Ibland så hatar man alla dessa miljö inställningar. så nu funkar det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ni hört något från Nvidia hur ni skall hantera "fiaskot" med 970-korten? Om man vill returnera korten pga de missvisande specsen hur skall jag då gå till väga?

Nvidia har en representant som besvaras konsumenternas frågor efter bästa förmåga i tråden nedan, men jag antar att ni har andra vägar till kommunikation med Nvidia och/eller Gigabyte.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Llhweiir:

Har ni hört något från Nvidia hur ni skall hantera "fiaskot" med 970-korten? Om man vill returnera korten pga de missvisande specsen hur skall jag då gå till väga?

Nvidia har en representant som besvaras konsumenternas frågor efter bästa förmåga i tråden nedan, men jag antar att ni har andra vägar till kommunikation med Nvidia och/eller Gigabyte.

Vi för samtal med nvidia och korttillverkare just nu och det är ganska skilda bud och inga slutgiltiga besked ännu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har en snabb fråga.
Jag har lust att köpa 2st ZyXEL PLA-4231 och ni säljer ett twin pack här:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/182740-z...

Men på bilden så ser man att det är två olika moduler.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1868224

Om man går via Prisjakt för produkten till andra återförsäljare så ser man att deras "twin" pack inkluderare en 4231 samt en 4201 och är egentligen ett extender kit och inte ett twin pack av 4231.

Är produkten bara dåligt länkad på prisjakt eller är beskrvningen fel hos er och det är ett extender kit eller är det ett twin pack där man får 2 st 4231

Tack på förhand

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Nvidia/tillverkare har absolut inget med enskilda fall att göra då det handlar om felaktig/falsk/vilseledande marknadsföring/specefication/information.
OM du vill lämna tillbaks kortet så kan du göra detta inom tre år från inköpsdatum och det du behöver säga är att du inte fått den vara du trodde du köpte samt bevisa detta (OM det går mer än 6mån från inköpet).
Bevis av detta är ju enkelt bara att hänvisa till nvidias uttalande om att dom marknadsfört detta kort med felaktiga uppgifter och att dom nu efter detta uppdagats ändrat en del av dessa uppgifter i sin marknadsföring.

Efter detta så har du ett solklart fall enligt svensk lag, butiken kan i och för sig neka dig men går du till ARN så vinner du där, går du till rätten vinner du där och det kommer bara att kosta butiken mer så dom flesta butiker kommer troligen att försöka slingra sig ur det först men till sist ge med sig.

Visa signatur

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Webhallen
Skrivet av BennyZ:

Hej! Jag har en snabb fråga.
Jag har lust att köpa 2st ZyXEL PLA-4231 och ni säljer ett twin pack här:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/182740-z...

Men på bilden så ser man att det är två olika moduler.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1868224

Om man går via Prisjakt för produkten till andra återförsäljare så ser man att deras "twin" pack inkluderare en 4231 samt en 4201 och är egentligen ett extender kit och inte ett twin pack av 4231.

Är produkten bara dåligt länkad på prisjakt eller är beskrvningen fel hos er och det är ett extender kit eller är det ett twin pack där man får 2 st 4231

Tack på förhand

Artikelnumret är: PLA4231-EU0201F
Och den ser ut såhär: https://www.webhallen.com/image/force_reload/product/182740/o...

Däremot verkar Zyxel själva kalla den för just PLA4231 TwinPack även om det kanske är lite missvisande. Då det är en 4231 och en 4201 som ingår.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Artikelnumret är: PLA4231-EU0201F
Och den ser ut såhär: https://www.webhallen.com/image/force_reload/product/182740/o...

Däremot verkar Zyxel själva kalla den för just PLA4231 TwinPack även om det kanske är lite missvisande. Då det är en 4231 och en 4201 som ingår.

Tack för hjälpen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej!

Jag undrar om jag kan returnera mitt 970kort som jag använt i 1månad nu och byter upp mig till 980 istället, mellanskillnaden betalar jag så klart;)

Tacksam för svar!

Visa signatur

Vad betyder data?

Permalänk
Medlem

Har ångrat ett köp, erbjuder webhallen ingen retursedel/liknande?

Andra butiker skickar ju ofta med en sån. Men för webhallen måste man alltså fixa allt med frakt själv och betala frakten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Markram:

Hej!

Jag undrar om jag kan returnera mitt 970kort som jag använt i 1månad nu och byter upp mig till 980 istället, mellanskillnaden betalar jag så klart;)

Tacksam för svar!

Undrar samma sak!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Faulisto:

Andra butiker skickar ju ofta med en sån. Men för webhallen måste man alltså fixa allt med frakt själv och betala frakten?

Skrivet av Donkers:

Undrar samma sak!

Jag undrar med samma sak. Verkar som man får betala sjäv dessvärre..

id åberopande av ångerrätt:

· Meddela Webhallens kundtjänst inom 14 dagar från det att du har mottagit beställningen eller del av den att du avser utöva din ångerrätt.

· Returnera varan komplett i produktkartong, om möjligt med ursprungligt emballage, snarast efter att du meddelat oss om att avtalet frånträds. Annat ytteremballage går givetvis bra det också, så länge som varan inte riskerar att skadas i transport

· Bifoga kontouppgifter för återbetalning. Återbetalning sker inom 30dagar från det att varan mottagits av oss.

· Enbart returer skickade med Posten som speditör kan mottas, ej försändelser skickade via UPS, DHL mfl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Jag undrar med samma sak. Verkar som man får betala sjäv dessvärre..

id åberopande av ångerrätt:

· Meddela Webhallens kundtjänst inom 14 dagar från det att du har mottagit beställningen eller del av den att du avser utöva din ångerrätt.

· Returnera varan komplett i produktkartong, om möjligt med ursprungligt emballage, snarast efter att du meddelat oss om att avtalet frånträds. Annat ytteremballage går givetvis bra det också, så länge som varan inte riskerar att skadas i transport

· Bifoga kontouppgifter för återbetalning. Återbetalning sker inom 30dagar från det att varan mottagits av oss.

· Enbart returer skickade med Posten som speditör kan mottas, ej försändelser skickade via UPS, DHL mfl.

Synd, hade varit bra om webhallen svarade i tråden angående det dock.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Markram:

Hej!

Tacksam för svar!

hej, vi hanterar alla returärenden individuellt så jag kan inte ge ett generellt svar på det men kontakta vår kundtjänst/butik så löser det sig nog galant.

Skrivet av Faulisto:

Om du vill använda din ångerrätt så är det du som kund som själv står för returfrakten.
(I vissa högmarginalbranscher som t.ex. klädbranschen är det vanligt att man får med en returfraktsedel för ångerrätten men i hemelektronikbranschen är det i princip ingen, mig veterligen, som gör det.)

Handlar det om ett garanti/service/reklamationsärende så löser vi självklart all hantering kring returen dock. Men man måste fortfarande be om att få returfraktsedeln av vår kundtjänst först.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Cdon skickar oftas med en retur lapp när dom skickar ut varan/beställningen.
Dock inte alltid men jag skulle säga 2/3 gånger så är den med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såg att ni ligger 25% högre i pris på Logitech G700s. Köper helst hos er men tyvärr så måste man ibland låta priset avgöra varifrån man handlar.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar garantier när Webhallen/Tillverkaren har olika garantitider?

Jag antar att Webhallen har 1 års garanti.

Jag köpte minne för snart tre år sedan, Corsair Vengeance, ett kit med 32GB. Nu har minst ett av dem gått sönder (jag håller på med memtest86 i skrivande stund)

Corsair har livstidsgaranti på dem.

Ska jag komma in till Webhallen eller ska jag kontakta Corsair?

[edit: ett minne konstaterat trasigt]

----------------------

[edit igen] Tack så mycket för svaret!

-----------------

[och igen] Tack för påminnelsen om reklamationsrätten, det löste sig mycket smidigt på plats i butik

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Webhallen
Skrivet av FEA:

Hur fungerar garantier när Webhallen/Tillverkaren har olika garantitider?

Jag antar att Webhallen har 1 års garanti.

Jag köpte minne för snart tre år sedan, Corsair Vengeance, ett kit med 32GB. Nu har minst ett av dem gått sönder (jag håller på med memtest86 i skrivande stund)

Corsair har livstidsgaranti på dem.

Ska jag komma in till Webhallen eller ska jag kontakta Corsair?

[edit: ett minne konstaterat trasigt]

Hej, du kan höra av dig antingen till oss eller till Corsair.
Du har ju tre års reklamationsrätt som du kan utnyttja via din återförsäljare.
Corsair i sin tur har utfäst en livstids garanti, för att nyttja den brukar Corsair insistera på att man hör av sig direkt till dem.

Men som sagt: vilket som går bra inom en treårsperiod.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej Webhallen.

Var i kontakt med er i Onsdags ang en RMA på ett grafikkort. Eftersom jag inte fick svar via mail ringde jag och blev lovad en returfraktsedel. Men varken igår eller idag har det kommit någon returfraktsedel.

Även mailat er och bett er maila returfraktsedel som mail så skriver jag ut den själv och klistrar på den, men inget svar. Det står inte heller något om service på min profil på er hemsida. Har man missat att maila ut den?

Webhallen användarnamn nimega

Permalänk
Medlem

Hej, jag har 2st av dessa i min dator: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/147388-corsai... (köpta hos er, slutet av 2012).

Fått en del blåskärmar på senaste tiden så testade köra memtest, här är resultatet:

Jag har testat minnena separat och kommit fram till att bara det ena är trasigt.

Vad gör man nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Hej, jag har 2st av dessa i min dator: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/147388-corsai... (köpta hos er, slutet av 2012).

Fått en del blåskärmar på senaste tiden så testade köra memtest, här är resultatet:

http://i.imgur.com/qCllakO.jpg

Jag har testat minnena separat och kommit fram till att bara det ena är trasigt.

Vad gör man nu?

Man kontaktar Webhallen för att reklamera minnet som är trasigt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Man kontaktar Webhallen för att reklamera minnet som är trasigt.

Reklamera trots "Warranty - Lifetime"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Reklamera trots "Warranty - Lifetime"?

Reklamationer brukar gå lite smidigare än garantiärenden, så jag skulle säga att du bör reklamera ja. Garantin brukar man bara utnyttja efter sin treåriga reklamationsrätt, eller om butiken inte vill samarbeta.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Webhallen
Skrivet av hultron:

http://i.imgur.com/qCllakO.jpg

Vad gör man nu?

Hej, du kontaktar lämpligen vår kundtjänst eller närmsta butik så hjälper de dig att upprätta ett ärende och få minnena utbytta eller krediterade.

Eller om du vill så kan du också kontakta tillverkaren direkt om de ger sådan möjlighet.

Visa signatur