Populär Chrome-plugin loggar surfhistorik

Permalänk
Melding Plague

Populär Chrome-plugin loggar surfhistorik

Nyttiga och smidiga insticksprogram är inte alltid av godo. Nu avslöjas att välanvända Webpage screenshot för Google Chrome spionerar på användaren och att datan dessutom säljs vidare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Ja då är det tur att jag aldrig använt den då, tråkigt att dem gör så och att de inte blev tagna tidigare.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Phew, tur att det inte var adblock.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Chrome själv spionerar ju på användaren så vad gör det egentligen för skillnad.
Folks som använder Chrome borde inte ha några problem med detta plugin.

Permalänk
Medlem

Annars kan man ju bara använda tillägget Google Drive som gör exakt samma sak, sparar en bild på hela sidan, fast direkt till din Google Drive.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMac:

Chrome själv spionerar ju på användaren så vad gör det egentligen för skillnad.
Folks som använder Chrome borde inte ha några problem med detta plugin.

Skillnaden är ju att man inte vet vem som ligger bakom det här tillägget, Google är ju relativt stora så man kan ju tänka sig att de ställer lite högre krav på hur datan sparas t.ex. Dessutom så är Google mer öppna med att de "spionerar" på sina användare, och vad de använder informationen till. Visst, du kan säga att Google är onda, men du vet i alla fall vad du ger dig in på, till skillnad från när du installerar tillägget från en okänd utgivare.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Undrar hur många plugins som har liknande hyss för sig...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd

Google borde jaga ner dom ansvariga och lyncha dom!

För mycket sånt här skit kommer leda till att Google och Chrome får dåligt rykte.

Sneaky av dom att dom använt en "dropper" som hämtar payload.
Kanske kan Google säkra sina API på något sätt?

Kanske spärra eval() eller något.

Permalänk
Medlem

jag förutsätter i princip att chrome gör det samma, men det är ju inte bevisat antar jag. jag känner mig inte oövervakad alls så denna nyhet va ju inte direkt chockerande.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Google borde jaga ner dom ansvariga och lyncha dom!

För mycket sånt här skit kommer leda till att Google och Chrome får dåligt rykte.

Sneaky av dom att dom använt en "dropper" som hämtar payload.
Kanske kan Google säkra sina API på något sätt?

Kanske spärra eval() eller något.

Det ær deras affærsmodell att logga allt ni gør før att senare sælja till føretag før reklam osv det ær det Google lever på.
(så anvænder så gjærna puttemjuk sjælv men dær loggas det sækert oxå før nsa osv men ær åtminstånde inte sjælva affærside`n

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Haft appen i många år och tog genast bort den efter artikeln.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Bra att de fick pisk.

Men, jag undrar. Vissa säger att Chrome är helt säkert, andra (Exempelvis Tek Syndicate) har sagt att Chrome spionerar på dig. Hur gör den det? Även fast du stänger av häslorapporter?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Då vet vi, NSA approved

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iMac:

Chrome själv spionerar ju på användaren så vad gör det egentligen för skillnad.
Folks som använder Chrome borde inte ha några problem med detta plugin.

Vad är det Chrome spionerar på, länk?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Haft appen i många år och tog genast bort den efter artikeln.

Något måste jag ha missat. Vad gör appen som inte du kan göra med prt scr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMac:

Chrome själv spionerar ju på användaren så vad gör det egentligen för skillnad.
Folks som använder Chrome borde inte ha några problem med detta plugin.

Precis. Hela Chrome är ju ett enda stort spionprogram med motiveringen att användaren erbjuds mer relevanta annonser, så om man använder Chrome men blir upprörd av detta borde man kanske istället fundera på hur mycket man egentligen bryr sig om sitt privatliv.. He he. Nej tacka vet jag Pale Moon. Det är en redig browser det <3

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Något måste jag ha missat. Vad gör appen som inte du kan göra med prt scr?

Inte använt den men gissar hela sidan framför allt. Det kan du inte med print screen då den tar bara på vad du ser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Precis. Hela Chrome är ju ett enda stort spionprogram med motiveringen att användaren erbjuds mer relevanta annonser, så om man använder Chrome men blir upprörd av detta borde man kanske istället fundera på hur mycket man egentligen bryr sig om sitt privatliv.. He he. Nej tacka vet jag Pale Moon. Det är en redig browser det <3

FF och PM är bra webbläsare, men med det sagt betyder det ju inte att vi är fria från skumma tillägg. Kanske i PMs egna tilläggs center, men ja...

Men, vad är det som gör Chrome till ett spionprogram? Jag slutade använda det för två-tre år sedan för att jag kände att jag inte hade någon kontroll, och har varit misstänksam mot webbläsaren sen dess. Men vad är källan?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Precis. Hela Chrome är ju ett enda stort spionprogram med motiveringen att användaren erbjuds mer relevanta annonser, så om man använder Chrome men blir upprörd av detta borde man kanske istället fundera på hur mycket man egentligen bryr sig om sitt privatliv.. He he. Nej tacka vet jag Pale Moon. Det är en redig browser det <3

Ser Pale Moon's UI fortfarande antikt ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Ser Pale Moon's UI fortfarande antikt ut?

Antikt och antikt, det är just därför jag använder Pale Moon eftersom Australis i Firefox är helt värdelöst.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av philipborg:

Inte använt den men gissar hela sidan framför allt. Det kan du inte med print screen då den tar bara på vad du ser.

Skickades från m.sweclockers.com

Undrat många gånger hur folk får screenshots av just hela sidor - gissar att jag har svaret.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av El_Raspberry:

Något måste jag ha missat. Vad gör appen som inte du kan göra med prt scr?

Skrivet av philipborg:

Inte använt den men gissar hela sidan framför allt. Det kan du inte med print screen då den tar bara på vad du ser.

Skickades från m.sweclockers.com

"Snabb & enkel utvidning för att fånga hela webbsidan. Även långa sidor sparas i en bildfil."

Annars fungerar "Print Screen" bra.

Borde finnas många andra plugins som gör jobbet lika bra?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Heja icke-öppen källkod! Bra jobbat! Nu lurar vi fler.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

FF och PM är bra webbläsare, men med det sagt betyder det ju inte att vi är fria från skumma tillägg. Kanske i PMs egna tilläggs center, men ja...

Men, vad är det som gör Chrome till ett spionprogram? Jag slutade använda det för två-tre år sedan för att jag kände att jag inte hade någon kontroll, och har varit misstänksam mot webbläsaren sen dess. Men vad är källan?

Det beror väl på hur man definierar spionprogram. Men Google har ju genom webbläsaren tillgång till så mycket mer information om personen som surfar än vad som är möjligt med cookies. Huruvida det kan räknas som spionprogram, och om man är bekväm med det eller ej är upp till var och en att bedöma.

Skrivet av LeVvE:

Ser Pale Moon's UI fortfarande antikt ut?

Det beror på hur du ställer in det. Dock har de lovat att Australis aldrig kommer implementeras så tycker man att pre-Australis är antikt så är svaret Ja.

Själv tycker jag det är skönt, då jag slipper slöa ner webbläsaren med "classic theme restorer" "status bar forever" och en hel massa andra tilläg som fixar sådan som borde vara tillgängligt via about:config om Mozilla ville sina användare väl.. Men men..

Personligen fattar jag inte grejen med Australis alls. Om man gillar det, varför inte bara köra Chrome?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av LemonIllusion:

Phew, tur att det inte var adblock.

dock så är det µBlock som gäller nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ase:

Det ær deras affærsmodell att logga allt ni gør før att senare sælja till føretag før reklam osv det ær det Google lever på.
(så anvænder så gjærna puttemjuk sjælv men dær loggas det sækert oxå før nsa osv men ær åtminstånde inte sjælva affærside`n

Google lever på att vara länken mellan den användardata de har tillgång till och företag som vill göra sig sedda — Google lever inte på att sälja användardata i sig (och det skulle minst sagt bli ett sjujäkla liv ifall de ertappades med att göra det). Googles insamlade data och stora mängd återkommande användare är deras "produkt", som de gör pengar av genom att låta företag köpa reklamplats av Google, men det finns ingen anledning för Google att sälja uppgifterna i sig (eller tecken på att det hänt, även om det ibland försöker impliceras i kampanjer från konkurrenter).

Notera skillnaden mellan detta, som i sig aldrig varit en hemlighet och hela anledningen till att Googles tjänster kan vara monetärt gratis för användare i stor utsträckning, och vad det tredjepartstillägg artikeln handlar om har gjort, där tillvägagångssättet dels var dolt och användaruppgifter dessutom såldes till en för användaren helt okontrollerad tredje part.

Att Microsoft inte skulle använda användardata på samma sätt är en överdrift [1]. Det är snarast standard idag att ens vanor på olika sätt används för att rikta reklam hos egentligen alla de stora tjänsteleverantörerna på nätet; speciellt om saker "inte kostar pengar". Google råkar vara störst och i konkurrens med Facebook och Amazon troligen de som har störst inflöde av sådan användardata, men det betyder inte att även andra aktörer gör vad de kan med den data de får in. Microsoft har försökt växa inom området när de exempelvis lade stora pengar på aQuantive (även om det sedermera gick söderut [2]), deras köp av Skype som delfinansieras av reklam [3], de investerade tidigt i Facebook [4, 5], de lät idéer om reklamintegrering direkt i Windows flyta runt [6], Bing är en reklamplattform ytterst lik Googles modell [7, 8], Xbox levererar skräddarsydda annonser [9], etc.

Använd Microsofts tjänster för all del, men om det görs utifrån tron om att de inte samlar in användardata för att rikta reklam så bygger det på bristfällig information.

[1]: Microsoft Advertising [Microsoft]
[2]: Microsoft Admits Its 2007 $6.3 Billion Ad Tech Purchase Was A Waste—Here's Today's Ad Brief [BI]
[3]: Skype Advertising [Microsoft]
[4]: Microsoft Buys Stake in Facebook [NY Times]
[5]: Who owns Facebook?
[6]: Microsoft bygger in reklam i Windows 8.1 [SweClockers]
[7]: Bing Ads [Microsoft]
[8]: Bing Ads [Wikipedia]
[9]: Xbox Advertising [Microsoft]

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Skillnaden är ju att man inte vet vem som ligger bakom det här tillägget, Google är ju relativt stora så man kan ju tänka sig att de ställer lite högre krav på hur datan sparas t.ex. Dessutom så är Google mer öppna med att de "spionerar" på sina användare, och vad de använder informationen till. Visst, du kan säga att Google är onda, men du vet i alla fall vad du ger dig in på, till skillnad från när du installerar tillägget från en okänd utgivare.

Du menar att de ställer lite högre krav så priset är extra dyrt när de säljer det vidare

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Jag använde faktiskt det här tillägget rätt mycket förr med mina webbprojekt. Väldigt smidigt att få ut en bild på en webbsida till en rapport till exempel. Tråkigt att de övervakar surfhistorik men det påverkar mig inte speciellt mycket. Hur som haver så tog jag bort det eftersom jag inte längre använder det - det finns dessutom en hel del liknande tillägg vill jag minnas. Börjar bli lite smått löjligt med all övervakning som sker i bakgrunden numer...

Visa signatur

MB ASUS Crosshair VII CPU Ryzen 5950X + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM Crucial 64GB DDR4 3600MHz PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA Lian Li PC-O11 Dynamic MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Medlem

Har alltid använt Firefox och kommer fortsätta med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det beror väl på hur man definierar spionprogram. Men Google har ju genom webbläsaren tillgång till så mycket mer information om personen som surfar än vad som är möjligt med cookies. Huruvida det kan räknas som spionprogram, och om man är bekväm med det eller ej är upp till var och en att bedöma.

Det beror på hur du ställer in det. Dock har de lovat att Australis aldrig kommer implementeras så tycker man att pre-Australis är antikt så är svaret Ja.

Själv tycker jag det är skönt, då jag slipper slöa ner webbläsaren med "classic theme restorer" "status bar forever" och en hel massa andra tilläg som fixar sådan som borde vara tillgängligt via about:config om Mozilla ville sina användare väl.. Men men..

Personligen fattar jag inte grejen med Australis alls. Om man gillar det, varför inte bara köra Chrome?

Hur vet du att Classic Theme Restorer slöar ner FF?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"