Permalänk
Medlem
Skrivet av gubben:

Skulle inte köra med 15% bensin 85%etanol (E85) , då är det bättre med Röd etanol 25:- lit blanda till ca 40% kostar 99:- 4lit dunk.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Rod-etanol-36951/

Helt klart min gamla cascade. knappen och kontaktorn tidrelät var för att gå förbi coldbug FX60 i bench.

Sliter det inte en massa på kompressorn att stänga av och sätta på för att parera coldbug? Testade öppna lådan till kondensorn av andra steget efter att ha kört lite ikväll och fick en svag känsla av att det nog inte vore dumt att bättra på isoleringen lite
Är svårt att se vilka rör som går till vilket den när den är avslagen men i detta skicket är det rätt lätt i alla fall.

Permalänk
Medlem

Vad gör man , visst sliter det mer men den är ju fortfarande i liv efter nästan 10år.
Overklokk var ju inte känd att göra snygga jobb.

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubben:

Vad gör man , visst sliter det mer men den är ju fortfarande i liv efter nästan 10år.
Overklokk var ju inte känd att göra snygga jobb.

Mjo, det är ju kanske ingen skönhet men den gör helt klart sitt jobb med det lilla jag testat den än så länge.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Mjo, det är ju kanske ingen skönhet men den gör helt klart sitt jobb med det lilla jag testat den än så länge.

Spelar ingen roll hur det ser ut bara det går fortare så är jag all in!!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lanbonden:

Det faktum att den fortfarande är igång efter 10 år och med hård användning av bland annat Gubben och Fredrik säger en del om hur robust gjord den är. Happy benching

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lanbonden:

Lite annat om kyla, jag drog igång kaskaden jag köpt ikväll lite snabbt för att kolla så den överlevt resan hem och visst har den det! Har påbörjat projekt isolera moderkort ikväll för att kunna testa lite mer imorgon när tjejen inte är hemma och stör sig på ljudet från den
http://i.solidfiles.net/2814125ad3.jpg

Oj! Många år sedan man såg en kaskad, riktigt retro

Med tanke på att generisk vatten fungerar kanon för 24/7 och om man skall komma nånstans i topplistorna med benchning idag är det i princip kväve som gäller så kaskaden har väl fallit lite ur mode.

Ingen som kör dubbla peltiers med H2O kylning på (inte räknat på det, men TDP'n kanske är för hög idag för det?).

Skrivet av thereal_twisted:

Spelar ingen roll hur det ser ut bara det går fortare så är jag all in!!

Allt är fort nog idag, bara det ser ut att gå fortare är jag med på tåget

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fluf:

Med tanke på att generisk vatten fungerar kanon för 24/7 och om man skall komma nånstans i topplistorna med benchning idag är det i princip kväve som gäller så kaskaden har väl fallit lite ur mode.

Ingen som kör dubbla peltiers med H2O kylning på (inte räknat på det, men TDP'n kanske är för hög idag för det?).

Alla Haswell har cold bug mellan -100 och -130°C, så kaskad är rätt så lämpligt. Är nog mer det att inte många bygger det + svårigheterna med att hantera större belastningar (300W och uppåt) som gjort att de flesta kör med kväve.

Peltiers används inte idag just pga av för hög effekt från processorerna.

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Det kan aldrig bli snabbt nog

Permalänk
Skrivet av Carlj:

Gärna en bra länk till hur Kaskad fungerar också Testade googla men fick ett par tvivelaktiga resulat..

Vad är det du vill veta?

Kort sammanfattat:

Steg1 kondenserar mot rumstemp med där kondenseringstempen är över rumstemp.
Förångningen på steg1 växlas mot kondensorn i steg2 och är en bra bit under kondenseringstemperaturen på steg2
steg2 kondenserar mot förångaren i steg1 som nämnts ovan. Förångningen i steg2 sker i ett block som har kontakt mot cpu.
Köldmediumet i de 2 stegen är inte på förbundna på något vis utan växlas bara mot varandra genom en värmeväxlare av någotslag.

På detta vis kan man koppla ihop så många system man vill tills man når önskad sluttemperatur. Anledningen till att man inte kan ta allt i ett steg/kylmaskin är att tryckuppsättningen blir för stor och att många av köldmediumen hamnar i ett överkritiskt läge vilket är svårhanterligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_1124:

Vad är det du vill veta?

Kort sammanfattat:

Steg1 kondenserar mot rumstemp med där kondenseringstempen är över rumstemp.
Förångningen på steg1 växlas mot kondensorn i steg2 och är en bra bit under kondenseringstemperaturen på steg2
steg2 kondenserar mot förångaren i steg1 som nämnts ovan. Förångningen i steg2 sker i ett block som har kontakt mot cpu.
Köldmediumet i de 2 stegen är inte på förbundna på något vis utan växlas bara mot varandra genom en värmeväxlare av någotslag.

På detta vis kan man koppla ihop så många system man vill tills man når önskad sluttemperatur. Anledningen till att man inte kan ta allt i ett steg/kylmaskin är att tryckuppsättningen blir för stor och att många av köldmediumen hamnar i ett överkritiskt läge vilket är svårhanterligt.

Hur går det med dina egna byggprojekt av Kaskad och SS?

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Hur går det med dina egna byggprojekt av Kaskad och SS?

Har faktiskt inte börjat än, brist på tid förtillfället.

Permalänk
Medlem

Hej. är det någon här som har kört med TEC1-12709 Thermoelectric Cooler Peltier
och överklocka med?

Sen hur ska jag göra med moderkortet?
om jag har förstått allt rätt ska jag kleta ut FABER-CASTELL - Knådgummi runt cpun.
Är det någon fördel att klarlaka runt cpun?
Ska det vara Knådgummi under moderkortet runt cpun?

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Hej. är det någon här som har kört med TEC1-12709 Thermoelectric Cooler Peltier
och överklocka med?

Sen hur ska jag göra med moderkortet?
om jag har förstått allt rätt ska jag kleta ut FABER-CASTELL - Knådgummi runt cpun.
Är det någon fördel att klarlaka runt cpun?
Ska det vara Knådgummi under moderkortet runt cpun?

Putte_br

Börjar med att säga att Peltiers har inte varit aktuella att överklocka med på typ ett decennium och det gäller framför allt små peltiers som tex den 90W modellen du namngav. Men visst, ska du kyla ner tex ett gammalt geforce2 så funkar den nog utmärkt

Angående isolerining så är knådgummi ett alternativ fast vid alternativ kyla, alltså inte ln2 eller så skulle jag nöjt mig mig armaflex runt sockeln då övriga alternativ är jobbigare och det inte blir så kalt så det sprider sig lång för kondens ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Börjar med att säga att Peltiers har inte varit aktuella att överklocka med på typ ett decennium och det gäller framför allt små peltiers som tex den 90W modellen du namngav. Men visst, ska du kyla ner tex ett gammalt geforce2 så funkar den nog utmärkt

Angående isolerining så är knådgummi ett alternativ fast vid alternativ kyla, alltså inte ln2 eller så skulle jag nöjt mig mig armaflex runt sockeln då övriga alternativ är jobbigare och det inte blir så kalt så det sprider sig lång för kondens ändå.

Okej. Beställde knådgummi och tec 1 och den ska vara på 135w om jag förstog rätt.

Går det inte kyla 775 cpuer med en sån?
Ska Kör vatten kylning på den med 2-10c +.

Försökte hitta info om tec oc på svenska men
Hitta inget och antog att det inte hadde slagit igenom ännu.

Moderkort ska aldrig användas till något annat än oc så blir
Det något bättre med klarlak runt cpun mot kondens?

Putte

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Okej. Beställde knådgummi och tec 1 och den ska vara på 135w om jag förstog rätt.

Går det inte kyla 775 cpuer med en sån?
Ska Kör vatten kylning på den med 2-10c +.

Försökte hitta info om tec oc på svenska men
Hitta inget och antog att det inte hadde slagit igenom ännu.

Putte

Antar att det är dags för en förklaring om detta med peltiers/TECs igen då

Den TECen du beställt är speccad 90W 138.6Wmax, det innebär att den som max kan transportera bort 90W från den kalla sidan samtidigt som den drar 138.6W själv. Du får alltså 228.6W att kyla bort i det fallet.

Allmänt för TECs gäller att ju närmre max effekten de kan kyla bort du kommer desto mindre blir temperaturskillnaden mellan varma och kalla sidan, som exempel ett diagram för en mindre TEC

Så vid 90W load på TECen du beställt kommer den kalla sidan vara samma temp som den varma sidan. Vilket innebär att du kommer ha mycket sämre temp med TECen än utan i och med att du får en extra övergång där du har förluster i varje mellansteg.
Vattenblock -> tec -> CPU istället för Vattenblock -> CPU

Litet retroexempel jag drog i en annan tråd tidigare med en kille som ville kyla en 4770k med en 400W peltier, och det du vill kyla drar MYCKET mer än ett geforce4

Citat:

gjorde en snabb beräkning på lite retrohårdvara, knappt det är lönt med en pelt för geforce 4 överklockning ens. Ett sånt kort drar ~35W ej överklockat och maxar ut vid 70-100W kanske beroende på hur långt de skalar med spänningsökning?

Så för att ha ordentlig effekt och lite trevlig subzero på ett sånt kort vill man åt en pelt med Qmax på 200W+ vilket inte existerar för 12V peltiers.

Jämför man med en 400W ebay peltier:

http://www.ebay.com/...=item3f27d2db50

så har den en Qmax på 178W vid 15.4V, vilket lämnar en Qmax på kanske 110-130W vid 12V beroende på hur strömmen skalar med spänningen.

Säg Qmax12v på 120W och 45 grader delta Tmax12V och att kortet maxar ut vid 80W. Då landar man på en delta T mellan varma och kalla sidan på 15 grader vilket är riktigt kass.

Med andra ord räcker en 400W ebay pelt typ inte till något om man bara kan köra den på 12V

Anledningen till varför du inte hittat mycket om tec oc är alltså för att de var inne för 10-15 år sen och inte är användbara längre. Men sök på peltier också så hittar du lite mer i alla fall.

Skrivet av putte_br:

Moderkort ska aldrig användas till något annat än oc så blir
Det något bättre med klarlak runt cpun mot kondens?

Putte

Så länge du har knådgummi så ska inte klarlack behövas, och framför allt inte på denna nivån. Om du skaffar en kompressor eller försöker köra med ln2/dice i framtiden är det dags att ge sig på en riktig isolering dock, men med en peltier kommer du aldrig få det så kallt att du behöver isolera lite mer än precis runt CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Antar att det är dags för en förklaring om detta med peltiers/TECs igen då

Den TECen du beställt är speccad 90W 138.6Wmax, det innebär att den som max kan transportera bort 90W från den kalla sidan samtidigt som den drar 138.6W själv. Du får alltså 228.6W att kyla bort i det fallet.

Allmänt för TECs gäller att ju närmre max effekten de kan kyla bort du kommer desto mindre blir temperaturskillnaden mellan varma och kalla sidan, som exempel ett diagram för en mindre TEC
http://pcbheaven.com/wikipages/images/peltiertheory_124482582...

Så vid 90W load på TECen du beställt kommer den kalla sidan vara samma temp som den varma sidan. Vilket innebär att du kommer ha mycket sämre temp med TECen än utan i och med att du får en extra övergång där du har förluster i varje mellansteg.
Vattenblock -> tec -> CPU istället för Vattenblock -> CPU

Litet retroexempel jag drog i en annan tråd tidigare med en kille som ville kyla en 4770k med en 400W peltier, och det du vill kyla drar MYCKET mer än ett geforce4

Anledningen till varför du inte hittat mycket om tec oc är alltså för att de var inne för 10-15 år sen och inte är användbara längre. Men sök på peltier också så hittar du lite mer i alla fall.

Så länge du har knådgummi så ska inte klarlack behövas, och framför allt inte på denna nivån. Om du skaffar en kompressor eller försöker köra med ln2/dice i framtiden är det dags att ge sig på en riktig isolering dock, men med en peltier kommer du aldrig få det så kallt att du behöver isolera lite mer än precis runt CPU.

Det där var synd och betyder att jag är 10-15 år sen. suck jag som trodde att det skulle gå att leka med på 775 cpuer. Hmm
Dom andra alternativen är dyra att leka med men får prova och se hur det fungerar i verkligheten eftersom jag väntar på knådgummit bara.

Putte_br

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Det där var synd och betyder att jag är 10-15 år sen. suck jag som trodde att det skulle gå att leka med på 775 cpuer. Hmm
Dom andra alternativen är dyra att leka med men får prova och se hur det fungerar i verkligheten eftersom jag väntar på knådgummit bara.

Putte_br

Finns ju fortfarande rätt billiga lösningar för att få ner tempen lite men vill man långt under nollan blir det snabbt dyrt även om tex en egenbyggd watterchiller inte behöver kosta många hundra

Här nedan är ett exempel på hur man gör det enkelt och billigt, med "lite" salt i baljan tror jag han kom ner ett par grader till än i posten under.

Skrivet av thereal_twisted:

I sommar har jag laborerat lite med is osv, bäst resultat har jag fått genom att helt enkelt frysa in radden i is. Vatten temp på -2 ungefär.

http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/IMG_2...

En dränkbar pump vore trevligt, vart får man tag på en sådan? Då kan man ju kyla ner vatten med glykol till -20 och pumpa det genom blocken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Finns ju fortfarande rätt billiga lösningar för att få ner tempen lite men vill man långt under nollan blir det snabbt dyrt även om tex en egenbyggd watterchiller inte behöver kosta många hundra

Här nedan är ett exempel på hur man gör det enkelt och billigt, med "lite" salt i baljan tror jag han kom ner ett par grader till än i posten under.

Jag testade den där tec 1 och i bios fick jag 15+ efter 5 min. är nog rätt värdelöst att försöka köra oc med den.
körde bara med vattenblocket och fick 13+ när jag kom in i bios.

Får fundera på hur man gör med något annat istället.
Is block historian har jag varit inne på men får försöka när jag har ork till det.

Putte_br

Visa signatur

Permalänk
Medlem

putte_br skit i peltier och kör med torris istället på en 775 cpu får du runt - 78 grader som kallaste. jag vet om ett ställe i karlstad som gör färskt torris och dom kör ut med. du bor i hagfors ser jag inga problem jag bor i sunne dom kunde köra ut till mig med

här kan du beställa torris på pellets

http://www.nordsan.se/

fan så enklare än med peltier som inte orkar kyla ner

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

här kommer tips på vattentät pump

http://www.cyberzoo.se/akvaristik/pumpar/cirkulationspump/ehe...

denna pump rekommenderar jag skaffa en passande anslutning till för era slang behov

Eheim pumpar var tidens bästa för vattenkylning

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

här kommer tips på vattentät pump

http://www.cyberzoo.se/akvaristik/pumpar/cirkulationspump/ehe...

denna pump rekommenderar jag skaffa en passande anslutning till för era slang behov

Eheim pumpar var tidens bästa för vattenkylning

åfan, visste inte att de var vattentäta, då är mitt gamla monster kanske användbart till något projekt ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av andnewman:

Nått som bara slog mej, går det att ta kompressorn från en (gammal) kyl/frys och använda den? Förutsatt att den fungerar.

funkar ett litet tag gör det men dessa pumpar är designade för att kyla sakta och periodvis och inte konstant som krävs till en CPU så den kommer antagligen paja rätt fort om man kör hög belastning på den

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

funkar ett litet tag gör det men dessa pumpar är designade för att kyla sakta och periodvis och inte konstant som krävs till en CPU så den kommer antagligen paja rätt fort om man kör hög belastning på den

nja, en kompressor från kyl/frys är för klen för en modern processor. Dock duger kompressorn från en frys till att kyla vattnet för en waterchiller som man har när man benchar och inte belastar 24/7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

åfan, visste inte att de var vattentäta, då är mitt gamla monster kanske användbart till något projekt ändå

ja den är vattentät jag haft en själv som var i en hink med vatten och den var ganska tyst med och presterade bra med jag funderar skaffa en igen snart och köra igen

hittade mer information om pumparna för tryck osv

http://www.marinedepot.com/Eheim_Universal_Hobby_Pump_Up_to_5...

Visa signatur