Permalänk

är jag normal?

Går väl direkt på sak helt enkelt.

Har på senare tid eller ja senaste 2-3åren haft problem med att jag fått depp perioder när man bara känner sig helt utmattad och man inte orkar göra mer än typ jobba och sova.

Kan sova sådär 12-18h per dygn i veckorna när jag jobbar men känner mig ändå helt slut varenda dag när man kommer hem efter jobbet trots att man borde fått sömn så det räcker.

Hade en tjejkompis här igår natt och hon sa att ja pratar tydligen väääldigt mycket i sömnen och snarkar som en hel skara motorsågar.

Antar att det är för att jag drömmer ja pratar i sömnen men kommer aldrig ihåg något ja drömt. Inte äns om ja bara tvärvaknar mitt i så skulle ja kunna återberätta det för ja blir helt blank i huvet när jag vaknat och kommer inte ihåg något från vad jag drömt, kommer ihåg att jag drömt om nått men kan inte sätta fingret på vad.

Att ja snarkade lite det viste jag men trodde inte det va så farligt dock är det nog värre just nu då jag varit förkyld sen typ november med rinnig näsa och hosta till och från.

Har även märkt att min känsla för utmattning fått mig att lättare tappa humöret och har t.ex sulat iväg div saker i ren frustration så att de bara varit kaffeved av dessa och även detta var en av anledningen till att mitt ex lämnade mig.
Då de ofta kunde bli så att ja började härja och skälla på henne av minsta lilla oavsett om de var hennes fel eller inte.
Men när jag lugnat ner mig så insåg jag ju att ja kanske gått lite hårt mot henne för det mesta iaf.

Äter troligen för dåligt men brukar iaf få i mig nått mål mat om dagen minst även om man ja sällan är hungrig längre mer än direkt efter jobbet och då blir det att man kan slänga i sig 2 150gr burgare med stor pommes ungefär viktmässigt dvs mellan typ 500gr till ett kilo mat på en gång.

Känner mig även ganska ledsen över att bo själv i lägenheten och saknar ofta att ha nån här att bara göra mig sällskap.

Och om t.ex. nån frågar mig om varför jag inte har någon flickvän så känns de ungefär som att nån försöker knivhugga mig eller nått och det kan trugga detta konstiga sömnmönster och matmönster med att sova väääldigt länge och äta sällan men enorma måltider för man bara är hungrig en gång om dagen.

Har massor med både tjej och killkompisar även om jag känner mig mer hemma bland mina tjejkompisar än killarna för det mesta.

Har provat psykolog hjälpte föga va iofs mest mot mina vredesutbrott och humörsvängningar och led inte utav denna trotthetskänsla då.
Men de kunde inte se nån större anledning att öht fortsätta mötena med dem då de ansåg att det inte var nått att bry sig om och helt normalt att man kan bli arg ibland.

Sista året har varit värst och blivit möe värre både med sömn/mat störningarna och mina humörsvängningar men även känslan av ensamhet och att bara vilja ha nån i närheten har blivit värre än någonsin.

Och slutligen om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack ett rykte lär inte göra saken bättre och vill inte få konstiga frågor irl så om ni vill fråga eller komma med förslag gör det här där vi kan va "annonyma" typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Entusiast

Att du kan sova upp till 18 timmar om dygnen kan indikera, skulle jag säga, antingen på överarbetad eller att kroppen inte mår bra på grund av dina matvanor.

Det här med att du aldrig är hungrig eller sugen på mat tror jag är väldigt mycket uppe i huvudet, men försök att äta i alla fall, 3 mål om dagen (frukost, lunch och middag? ) med jämna mellanrum, även om du inte är hungrig, om du arbetar och rör på dig så behöver kroppen garanterat energi, vilket du troligen inte ger den som du äter nu.
Kom ihåg att det är bara du och ingen annan som kan göra något åt det här, det är i min menin viktigt att du verkligen försöker.

Försök också att skilja på att vara "alone" och "lonely", även om det kan kännas ruttet att bo själv så kanske det är det bästa tills vidare?

Jag är ingen läkare eller jobbar inte inom vården, men jag kände att jag ville säga någonting, saker av det du tar upp känns väldigt bekant och jag tror många har likvärdiga problem, kanske utan lika stora bieffekter, men alla är vi olika. Rätta mig gärna. Ursäkta stavfel och annat slarv, sitter på telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag att lägga ord i munnen på dig, men efter din beskrivning låter du deprimerad. Du lyckas trots allt pricka in många utav kriterierna för depression.
Ta kontakt med närmaste vårdcentral, omgående, och be att få bli remitterad till allmänpsykiatriska mottagningen. Du kommer att bli kallad för att få prata med en läkare, som kommer att ställa några frågor, efter det så blir du remitterad till allmänpsykiatriska. Där kan de på riktigt börja hjälpa dig. De kommer förmodligen att göra en så kallad "screening" först. För att kunna identifera vad som är problemet.

Psykisk ohälsa är inget att skämmas över och är något som måste tas på allvar.

Permalänk
Medlem

Att känna sig utmattad dygnet runt och verkligen ha 0 ork i kroppen är ett rätt tydligt tecken på någon form av depression.
Allt annat du skriver säger mer eller mindre samma.

Depressioner kan alla ha. Sen skiljer det såklart hur starka och långvariga dom är.
Dom flesta har varit nedstämda flera gånger i sitt liv, hur djupt det sätter sig är ju såklart olika dock.

Aldrig bra att känna sig så frustrerad att man tar ut det över andra såklart, tyvärr är detta ofta något man behöver hjälp med.
Och om en psykolog säger att det inte är något att bry sig om när det var en stor faktor att ditt ex lämnade dig är den psykologen knappast något att ha.

En vettig KBT psykolog kan hjälpa väldigt bra på sådant.
Min bror har alltid varit lättretad och fått utbrott, speciellt när han varit i nerperioder.
KBT hjälpte han att kontrollera det, hans sambo lämnade även han pga hans humör.
Tillsammans nu igen dock när han kan hantera det bättre.

Att äta "korrekt" är svårt när man är nedstämd.
Det är antingen tröstäta/överäta eller äta 1 gång om dagen på sin höjd.
Såklart är det inte bra, men så länge man får i sig mat är det iaf något. Och så länge det inte går på överätar hållet är det också okej.

Man kan enkelt säga att:
Ät bättre, rör på dig så blir det bättre. Men verkligheten är inte så enkel då hade depression inte varit den största folkohälsan idag

Sen visst finns det antidepressiva som "kan" hjälpa, men det är också en riktig djungel med alla olika preparat och kan ta tid innan mna hittar rätt. Vilket kan leda till en rejäl down period medans man provar sig fram.

Jag kan säga för min egen åsikt.
Jag har ätit antidepp tidigare, för några år sedan. När jag var i en extrem nerperiod (svårt att motivera livet).
Men slutade med det för jag ville inte vara en zombie (provade ca 8 olika sorter under 1 1/2 års period)

Det som faktiskt hjälpte mig var en KBT psykolog, jag fick gå hos 3 värdelösa vanliga psykologer och kuratorer innan jag fick KBT.
KBT tvingar mig att faktiskt aktivt tänka på mina egna tankar, att jobba med tankarna och allt runt det.

Att bara sitta och prata med någon fungerar inte för mig, jag måste arbeta med det aktivt.
Är på bättringsväg idag efter ett par års kämpande.

PS. Jag känner igen det där med tjejkompisar, jag har svårt att umgås med killkompisar generellt. Har fler tjejkompisar och umgås hellre med dom.

Ps2. Du är absolut inte ensam, depression är så fruktansvärt vanligt idag. Framförallt hos yngre.
Och de blir bara värre för varje år med all press/stress runt om kring en.

Permalänk
Medlem

Har perioder som du beskriver, och det passar väldigt bra in i kriterier för depression.
Har det själv på papper och käkat olika mediciner mot det, med olika resultat.

Men precis som JimmieSan säger, så det som vände mitt liv till ett mer normalt liv var KBT. Så det kan jag rekommendera att du pratar med någon läkare om.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Proxmox: JMCD-12S4 \ 96GB RAM \ i5 12500 \ 25TB
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Går väl direkt på sak helt enkelt.

Har på senare tid eller ja senaste 2-3åren haft problem med att jag fått depp perioder när man bara känner sig helt utmattad och man inte orkar göra mer än typ jobba och sova.

Kan sova sådär 12-18h per dygn i veckorna när jag jobbar men känner mig ändå helt slut varenda dag när man kommer hem efter jobbet trots att man borde fått sömn så det räcker.

Hade en tjejkompis här igår natt och hon sa att ja pratar tydligen väääldigt mycket i sömnen och snarkar som en hel skara motorsågar.

Antar att det är för att jag drömmer ja pratar i sömnen men kommer aldrig ihåg något ja drömt. Inte äns om ja bara tvärvaknar mitt i så skulle ja kunna återberätta det för ja blir helt blank i huvet när jag vaknat och kommer inte ihåg något från vad jag drömt, kommer ihåg att jag drömt om nått men kan inte sätta fingret på vad.

Att ja snarkade lite det viste jag men trodde inte det va så farligt dock är det nog värre just nu då jag varit förkyld sen typ november med rinnig näsa och hosta till och från.

Har även märkt att min känsla för utmattning fått mig att lättare tappa humöret och har t.ex sulat iväg div saker i ren frustration så att de bara varit kaffeved av dessa och även detta var en av anledningen till att mitt ex lämnade mig.
Då de ofta kunde bli så att ja började härja och skälla på henne av minsta lilla oavsett om de var hennes fel eller inte.
Men när jag lugnat ner mig så insåg jag ju att ja kanske gått lite hårt mot henne för det mesta iaf.

Äter troligen för dåligt men brukar iaf få i mig nått mål mat om dagen minst även om man ja sällan är hungrig längre mer än direkt efter jobbet och då blir det att man kan slänga i sig 2 150gr burgare med stor pommes ungefär viktmässigt dvs mellan typ 500gr till ett kilo mat på en gång.

Känner mig även ganska ledsen över att bo själv i lägenheten och saknar ofta att ha nån här att bara göra mig sällskap.

Och om t.ex. nån frågar mig om varför jag inte har någon flickvän så känns de ungefär som att nån försöker knivhugga mig eller nått och det kan trugga detta konstiga sömnmönster och matmönster med att sova väääldigt länge och äta sällan men enorma måltider för man bara är hungrig en gång om dagen.

Har massor med både tjej och killkompisar även om jag känner mig mer hemma bland mina tjejkompisar än killarna för det mesta.

Har provat psykolog hjälpte föga va iofs mest mot mina vredesutbrott och humörsvängningar och led inte utav denna trotthetskänsla då.
Men de kunde inte se nån större anledning att öht fortsätta mötena med dem då de ansåg att det inte var nått att bry sig om och helt normalt att man kan bli arg ibland.

Sista året har varit värst och blivit möe värre både med sömn/mat störningarna och mina humörsvängningar men även känslan av ensamhet och att bara vilja ha nån i närheten har blivit värre än någonsin.

Och slutligen om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack ett rykte lär inte göra saken bättre och vill inte få konstiga frågor irl så om ni vill fråga eller komma med förslag gör det här där vi kan va "annonyma" typ.

Det låter klockrent som bipolär sjukdom. Känner flera med den diagnosen och det kan handla om "normala" perioder följd av depp-perioder. Det behöver inte innefatta någon manisk period. Även svårkontrollerat humör och extremt somnbehov känns igen.

Vore jag i din situation så skulle jag nog prata med psykolog igen. http://sv.wikipedia.org/wiki/Cyklotymi

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om du inte kan sköta rutiner och se till att äta bättre, kontrollera dygnsrytm osv så bör du nog söka professionell hjälp.

För att må väl måste man: sova lagom mycket, äta bra, röra på sig, ha rutiner. Många "friska" människor slarvar med detta och får ett riktigt sunkigt liv. Är det dock så att man inte klarar av att tvinga sig till detta även om det kan vara svårt för vem som helst i början, så kan det vara andra saker som är fel.

Har själv gått i väggen och vet hur det kan kännas, sökte även för min rastlöshet och fick diagnosen ADHD när jag var 30.

Idag är jag glad över att jag tog tag i saken, även om mitt liv fungerade innan så fungerar det bättre nu och jag har högre livskvalité, dock har nog frugan mest förbättring av saken - det är ändå hon som står ut med mig

Nu måste jag inte slå sönder saker lika ofta längre, har haft samma mobil i snart 2 år !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

En annan grej jag kom att tänka på är att om du äter så sällan så lär du ju ha riktigt ordentliga dippar i blodsockret, vilket i sig kan vara en källa till utmattning och humörssvängningar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Låter också som att du kan ha någon form av andningsproblem. Har en kompis som alltid var trött och aldrig orkade med vare sig skola eller jobb. Han fick en remiss till en läkare som konstaterade att han fick kortare andningsuppehåll på nätterna. Tröttheten och snarkningarna var precis samma symptom som han hade. Han har nu fått en andningsmaskin som hjälper till att hålla andningen igång på nätterna.