Permalänk
Medlem

Framtidsäker dator 50k

Tjenare på er här!
Ligger och steker på phukets fina stränder och fick idén att när jag kommer hem ska bygga en ny dator. En dator som är framtidssäker på att kunna maxa dom nya spelen som kommer eller finns nu. Har en budget på 50k men alla lappar behövs ju inte användas om det inte behövs.

Det jag har som ligger hemma och skräpar är ett asus strix 970 vilket jag tänkt att man kan köpa ett till.
Men behöver hjälp med att hitta det bästa andra delarna.

Några frågor? Skriv så svarar jag så snabbt som möjligt

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Med ett 970 blir det inte framtidsäkert, det som skulle göra datorn mest framtidsäker är ju två-tre Titan X om man verkligen vill spendera pengarna nu istället för att uppgradera lite varje år

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Okej då får jag ta och skaffa mig två sånna, men det räcker ju inte bara med grafikkort för en dator. Har du några mer förslag på dom andra dator delarna?

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra på 2 stycken GTX 970. Eftersom du har ett sånt kort.
Det ger prestanda så det blir över.
Skulle säga att 2 Titan är overkill ...

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Jag skulle köra på 2 stycken GTX 970. Eftersom du har ett sånt kort.
Det ger prestanda så det blir över.
Skulle säga att 2 Titan är overkill ...

Inte overkill om man ska köra i upplösning högre än 1080 i framtiden. 2 titans må vara overkill idag, men kom tillbaka om tre år så får du se att 2 970 är ganska dåligt. 970 i sli är inget vidare eftersom man bara har 3.5GB riktigt vram. Nya spel kräver oftast mer vram i högre upplösningar, 3.5 blir helt enkelt en flaskhals för gpu:n.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Om du har 50 papp så kör på Titan Z.. två st..?!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Köpa en dator som maxar det du vill köra nu och spara resten till en ny dator om några år. Med 50k skulle du ju klara dig med en ny varannat år i typ 6-7 år och ändå maxa allt om du inte kör 4k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort: ASUS Z97-A ATX | CPU: i5 4690K | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming | Nät: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair Vengance LP 1600Mhz 2x4GB | SSD: Samsung EVO 850 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Inte overkill om man ska köra i upplösning högre än 1080 i framtiden. 2 titans må vara overkill idag, men kom tillbaka om tre år så får du se att 2 970 är ganska dåligt. 970 i sli är inget vidare eftersom man bara har 3.5GB riktigt vram. Nya spel kräver oftast mer vram i högre upplösningar, 3.5 blir helt enkelt en flaskhals för gpu:n.

Skickades från m.sweclockers.com

Det ska ju DX12 fixa har jag hört, så 7GB fullt fungerande ram borde ju duga. Om det verkligen blir så vet jag dock inte.

Skrivet av xxxooo:

Okej då får jag ta och skaffa mig två sånna, men det räcker ju inte bara med grafikkort för en dator. Har du några mer förslag på dom andra dator delarna?

En i7-5930K för maximalt med PCI-E 3.0 kanaler för framtida grafikkort och SSD. Något grymt X99 moderkort med USB 3.1/C och M.2 PCIEX4 slot.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Visst ett gäng 3-4st Titan X är det bästa du kan få idag och säkert fungerar att spela med
5år+ speciellt om du kör på gammla 1080p upplösningen.

Men det känns väldigt tveksammt att lägga ca 36.000kr på 3st Nvidia Titan X grafikkort.
Jen-Hsun Huang (Nvidias Chef) snackade om att det ska komma 5ggr snabbare kort nästa generation.
Så det verkar som det kommer betydligt snabbare kort redan under 2016.

Så varför inte köpa en bra dator med hyffsade grafikkort 3500-8000kr.
För att sedan byta till 2-3st värsting kort på nästa generation.

Undantaget är ju om du vill spela på 3 skärmar eller 4K/5K skärm redan idag.
Då är du nästan tillbaka där på minst 2st Titan X.