Permalänk
Medlem

Känns som om jag redan har tröttnat på spelet.
"målen" tog slut på tok för tidigt.
Efter 100.000 är det ju bara "samma" samt inga "mål"
Värsta som kan hände är ju en liten översvämmning.
Vad kan jag göra?
Har inte prövat mods. Då jag känner typ som 25 tiles.. Varför ska jag göra det när jag typ behövde några få för att klara mig till 100k invånare.. Allt över "räknas" ju inte...
Ingen utmaning.. =(

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InTrance:

Känns som om jag redan har tröttnat på spelet.
"målen" tog slut på tok för tidigt.
Efter 100.000 är det ju bara "samma" samt inga "mål"
Värsta som kan hände är ju en liten översvämmning.
Vad kan jag göra?
Har inte prövat mods. Då jag känner typ som 25 tiles.. Varför ska jag göra det när jag typ behövde några få för att klara mig till 100k invånare.. Allt över "räknas" ju inte...
Ingen utmaning.. =(

För mig är det en utmaning att göra en så pass vacker stad som möjligt, med egengjorda parker (typ central park liknande t.ex.) samtidigt som den är fungerande flöde på trafik, och glada invånare med mera. Det för mig har förlängt spelet ett tag. Eftersom jag gör en stad med ett koncept, och sedan vill jag testa en ny med ett annat koncept.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av InTrance:

Känns som om jag redan har tröttnat på spelet.
"målen" tog slut på tok för tidigt.
Efter 100.000 är det ju bara "samma" samt inga "mål"
Värsta som kan hände är ju en liten översvämmning.
Vad kan jag göra?
Har inte prövat mods. Då jag känner typ som 25 tiles.. Varför ska jag göra det när jag typ behövde några få för att klara mig till 100k invånare.. Allt över "räknas" ju inte...
Ingen utmaning.. =(

Det är ju givetvis så att folk tycker olika saker är roligt i spelet.
Är det utmaning och quests som är av intresse så har du ju hard mode.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Finns det någon mod som lägger till politik och utmaningar i spelet? Saknar det lite från sim city där man hade mer mål att sikta på för att göra folk nöjda.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Snusfri

Höll mig borta från detta underbara spel ett tag för att det började kännas lite enformigt och man byggde nästan varje stad exakt lika.

Efter ett tag så återkom dock suget men jag villa göra det annorlunda så kollade runt dels lite på youtube hur andra byggt samt att jag jag via Google Maps tog fram kartbilder på större städer för att se hur det faktiskt byggs och fungerar i verkligheten, innan blev det lätt man bara byggde fyrkantiga grids med alldeles för mycket korsningar och allt var stelt och inte direkt estetiskt tilltalande.

Så de som tröttnat på spelet råder jag att göra liknande, dvs kolla upp riktiga städer, se hur de byggt vägar, järnvägar, olika områden för bostäder, kontor, industrier osv, ta screenshots och se vad du kan använda i din stad och vad du kan förbättra, då sätter man upp egna mål.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag gör alltid en utmaning med den staden jag bygger. Inga raka vägar, ingen tunnelbana, endast turism med tåg och båt eller liknande, riv aldrig bostäder.

Jag bygger nästan alltid organiskt, nästa lite medeltids aktigt, det blir besvär med trafiken ja, men sen är det lite av utmaningen att försöka fixa det när man inte har plats till det. Tänk Stockholm's Slussen för att försöka få plats med ett bra väg system.

Nu har jag fått lite problem med mitt nuvarande projekt och en av moddarna jag hade och har tagit bort gör att jag har 25 FPS, så det är alldeles för hackigt för att vara spelbart...

Fördelen är nu har jag en ursäkt att överge den staden och prova något nytt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Äntligen, blir att börja med en ny stad nu då.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Hedersmedlem

Säger detsamma!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN! Jag satt igår och var sur över att jag inte kunde göra tunnlar!

Edit: Den glädjen var kortlivad. Spelet flyter extremt dåligt, får 1 (!) fps i menyen och det går inte att klicka på saker för det är så segt. Måste avsluta spelet med hjälp av aktivitetshanteraren. Får försöka felsöka om en stund.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

@alex5555: Det verkar vara problem med moddar nu efter denna uppdateringen, så de rekommenderar att man startar spelet utan moddar först. Se: https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/conten...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

@alex5555: Det verkar vara problem med moddar nu efter denna uppdateringen, så de rekommenderar att man startar spelet utan moddar först. Se: https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/conten...

Verkar inte hjälpa. Visserligen lyckades jag inte avaktivera alla mods pga att det går så segt att navigera och klicka i menyerna. Vad har de gjort med spelet...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Verkar inte hjälpa. Visserligen lyckades jag inte avaktivera alla mods pga att det går så segt att navigera och klicka i menyerna. Vad har de gjort med spelet...

Prova läs posten som länkades:
"Important note for users with modded games: Please use "--noWorkshop" and "--disableMods" as launch options when running 1.1.0 for the first time to ensure there are no conflicts. Several of your favorite mods will need to be updated before working properly with this version."

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Prova läs posten som länkades:
"Important note for users with modded games: Please use "--noWorkshop" and "--disableMods" as launch options when running 1.1.0 for the first time to ensure there are no conflicts. Several of your favorite mods will need to be updated before working properly with this version."

Fungerar ej

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Edit: Den glädjen var kortlivad. Spelet flyter extremt dåligt, får 1 (!) fps i menyen och det går inte att klicka på saker för det är så segt. Måste avsluta spelet med hjälp av aktivitetshanteraren. Får försöka felsöka om en stund.

Kolla igenom denna och se om det tipset hjälper: http://www.reddit.com/r/CitiesSkylines/comments/36hs4m/1fps_i...

Väldigt besviken på att man inte kan göra tunnlar i map editor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Kolla igenom denna och se om det tipset hjälper: http://www.reddit.com/r/CitiesSkylines/comments/36hs4m/1fps_i...

Väldigt besviken på att man inte kan göra tunnlar i map editor.

Det var Enhanced Zoom som var orsaken. Jag hade glömt bort att jag abonnerade på den, eftersom den har varit inaktiverad länge i spelet.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Nu fattas det bara att man kan sänka nivåer på färdiga road assets under marknivå. Jag har till exempel denna enorma korsning som jag lika gärna skulle kunna ha under jord.

Edit: Okej, man kan tydligen sänka ett objekt, men bara om det ligger på marknivå annars går det inte (flera nivåer som den ovan går alltså ej att sänka).

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Nu fattas det bara att man kan sänka nivåer på färdiga road assets under marknivå. Jag har till exempel denna enorma korsning som jag lika gärna skulle kunna ha under jord.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/105064830/skylines%205.png

Edit: Okej, man kan tydligen sänka ett objekt, men bara om det ligger på marknivå annars går det inte.

Borde det inte gå att göra omvänt från när du använder broar? Alltså tex du lägger avfarterna djupare. Har inte testat den nya updaten så frågar bara

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Borde det inte gå att göra omvänt från när du använder broar? Alltså tex du lägger avfarterna djupare. Har inte testat den nya updaten så frågar bara

Tror inte riktigt jag förstår vad du menar..? Hur som helst har jag gjort en liknande korsning under jord nu.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Tror inte riktigt jag förstår vad du menar..? Hur som helst har jag gjort en liknande korsning under jord nu.

Måste ha varit före-lunch-koman som slog till.. Undrar fan vad jag skrev med haha.

Men det jag menade var att du bygger som en "upp och nedvänd bro", .Exakt så som du har gjort redan

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Måste ha varit före-lunch-koman som slog till.. Undrar fan vad jag skrev med haha.

Men det jag menade var att du bygger som en "upp och nedvänd bro", .Exakt så som du har gjort redan

Jaha, jag tror jag fattar! Men jag vill få ned båda motorvägarna under jord, inte bara den övre

Så här ser det ut nu:

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

För övrigt har inte "death waves" åtgärdats ännu. Dåligt tycker jag.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Nu när man kan bygga tunnlar behöver man lära sig att hålla i plånboken igen. Förut brukade jag vara ekonomisk oberoende innan hamnarna blivit tillgängliga, men nu har jag inget problem att bränna en halv mille på en underjordisk motorvägssträcka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alex5555:

För övrigt har inte "death waves" åtgärdats ännu. Dåligt tycker jag.

För en som inte är så insatt, vad är dödsvågor och hur påverkar det spelet negativt?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

För en som inte är så insatt, vad är dödsvågor och hur påverkar det spelet negativt?

Varje invånare verkar ha en livstid på 5 år, sedan dör de. Om många flyttar in samtidigt dör många samtidigt, eftersom den huvudsakliga dödsorsaken i spelet är åldrande. Det skapar dödsvågor, vilket lamslår tjänsten som tar hand om döda kroppar.

Det hela förvärras av att döda hämtas på ett ineffektivt sätt. Istället för att hämta den närmsta döda personen, hämtas den som dog först. Det leder till att bårbilar kan åka till andra sidan stan för att hämta upp en kropp och sedan tillbaka för att hämta en annan. Om en död person inte hämtas efter en viss tid, flyttar alla ut ut huset och det blir övergivet.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alex5555:

Varje invånare verkar ha en livstid på 5 år, sedan dör de. Om många flyttar in samtidigt dör många samtidigt, eftersom den enda dödsorsaken i spelet är åldrande. Det skapar dödsvågor, vilket lamslår tjänsten som tar han om döda kroppar.

Det hela förvärras av att döda hämtas på ett ineffektivt sätt. Istället för att hämta den närmsta döda personen, hämtas den som dog först. Det leder till att bårbilar kan åka till andra sidan stan för att hämta upp en kropp och sedan tillbaka för att hämta en annan. Om en död person inte hämtas efter en viss tid, flyttar alla ut ut huset och det blir övergivet.

Jag har löst mitt problem genom att placera 1-2 kyrkogårdar tillsammans med 1 krematorium på några utvalda ställen i stan. När en kyrkogård blir full lastar jag ur den, vilket gör att likbilarna alltid kör till krematorierna. Det verkar inte riktigt fungera på samma sätt som med sophämtningen där man enbart kan förlita sig på förbränningsstationer, utan du behöver både kyrkogårdar och krematorier. Mitt förhållande Ky:Kr ligger någonstans på 1:1 till 2:1. Kyrkogårdarna har dessutom fler likbilar än krematorierna vilket gör de effektivare på att hämta de döda.

Sen så sker mina expansioner ganska långsamt (60h+ och fortfarande <100k innevånare) vilket gör att mina vågor inte blir så stora.

Känner mig sugen att dela med mig lite bilder från min första (och i princip enda) stad.

Vy över 90% av staden.

Vy från andra hållet ovanför ön med alla kraftverk.

Varför dra en bro över motorvägen när man kan höja motorvägen?

Stadens första infart har vuxit lite på sistone. Köerna du ser på bilden är i princip de längsta köerna i hela staden.

Rondeller FTW!

Lakewood
Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Detta ser helt underbart ut.
Tror dock att min dator lär självantända när jag startar det hehe..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klapparen:

Detta ser helt underbart ut.
Tror dock att min dator lär självantända när jag startar det hehe..

För att skapa en liten referenspunk;

Upplösning: 2560x1440
CPU/Belastning: i7 2600k/30-45% (4-5 trådar på 50-60%)
GPU/Belastning: GTX 780/60-80%
Grafikinställningar: Allt max
Övrigt: V-sync aktiverat, all hårdvara i stockhastigheter.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

@Casgar:

Japp. Lär brinna upp snabbare än gävlebocken!

Ser inte mycket poäng i att lira nåt i denna stilen på low settings.
Får vänta tills i höst när alla studier är klara!

Permalänk
Medlem

@Klapparen: Vad jag har märkt är spelet mest krävande för CPU'n. Grafiken drar inte så mycket prestandad, särskilt inte på låga inställningar. (det är faktiskt inte heller så stor skillnad mellan lägsta och högsta grafikinställningarna, det är först när du börjar leka med moddar som det sticker iväg väldigt snabbt)

Min rig står i signaturen och kör spelet hur bra som helst.

Visa signatur