Tio års kamp mellan AMD och Nvidia visualiseras i lättöverskådligt diagram

Permalänk
Medlem

Jag vill skicka ett tack och en hälsning till den som skapade Diagrammet !

Fantastiskt och för min del välbehövligt, tack för ditt arbete.

-T.

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Avstängd

Har ett 980 lätt överklockat och det presterar som 280X i crossfire. Drar mycket mindre ström, låter betydligt mindre, kylningen är bättre och inga värmeproblem. Nvidias DSR är mycket bra och bättre än AMDs version. Ingen fanboy av varken Nvidia eller AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Har man spel som drar nytta av PhysX finns det ju bara Nvidia att välja på.

Det går ju att köra physx på cpu, om du inte vill köra de där enstaka spelen som faktiskt använder physx till fullo med gpu.
Det nvidia gjort bra som gör att de ligger före AMD är att de ger mer prestanda per watt vilket så vitt jag förstått de har gjort väääldigt länge, dessutom har de (enligt rykten) bättre drivrutiner men personligen har jag inte haft mer problem med ati drivare än nvidia (ja jag säger ati för jag har inget kort från efter ati eran vilket iofs gör att jag inte har så mycket att säga om drivarna i dagsläget.)

Jag har alltså ingen favorit direkt.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem

Det är nog en massa mindre grejer som lett till rådande situation, AMD har pressat sin hårdvara för att hänga med Nvidia som resulterat i höga temperaturer och hög ström förbrukning som följd, lägger man till rent usla referens kylare som lät som reaplan under belastning hjälpte inte direkt försäljningen. Den största faktorn är dock drivrutinerna som släpat efter i bland under lång tid, hade ett par 7970 (280X) som omöjligt gick att få fungera bra, det var alla möjliga problem från artefakter till kraftig stuttering oberoende på vad man spelade, det tog AMD ungefär 1,5 år att få till någorlunda stabila drivrutiner, då man tröttnade och plockade fram äldre GeForce kort ur garderoben funkade allt bättre fast Radeon korten skulle vara betydligt kraftfullare, nya drivrutiner och man provade igen... svor och satte in GeForce igen, vet inte hur många gånger det blev men till slut ruttnade man på det hela. Även om Nvidia är dyrare så drar man sej för att investera i ett Radeon kort efter allt strul och ingenting tycks ha ändrat sej, ta bara en titt på grafik forumet, på Nvidia tråden handlar det mesta om det är värt att uppgradera eller köp råd, på Radeon tråden handlar det mest om överhettning och drivrutins problem.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Oj, jag förväntade mig inte att det skulle vara så jämt skägg mellan företagen i omröstningen! Kul att se!

Själv kan jag inte riktigt komma till freds med något av företagen. Medans AMD har uselt kassa open source drivrutiner för Linux så har Nvidia asbra asprorietära drivrutiner. Gillar't icke.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det var en härlig tråd med analyser och orsaker. Är det så komplicerat? Kan det inte vara så att Nvidia har fler nöjda kunder just nu? Jag menar det var ombytta roller en tid under 2000-talet. Produkterna recenserades då också, av både journalister och vanliga konsumenter. En nöjd kund är en bra kund, brukar det heta.

Permalänk
Medlem

På tal om marknadsföring: Jag tror inte det finns någon här som inte när som helst i tanken kan frammana damen med den sensuella rösten som säger "Nvidia!" eller på samma sätt se logotypen och "The way it's meant to be played".
Vad har ens AMD för motsvarighet? Jag vet så klart hur logon ser ut men har dom ens någon liknande "reklamsnutt"?

Såna småsaker betyder undermedvetet mycket när personer väljer varumärke.

Permalänk
Medlem

Själv har jag köpt AMD för att dom oftast enligt min bedömning ger mest prestanda per krona samt att senare modeller i mellanhöga segmentet har hållit en lägre temperatur i tester än Nvidia.

Dock så är det nog så att är pengar inget man bryr sig om så bör man nog köpa Nvidia, men jag kommer nog fortsätta att köpa AMD ett tag till om det är så att de ger mer för pengarna.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Det är nästan läskigt jämnt just nu.

http://i.imgur.com/RZyR2dV.png

Själv köper jag Nvidia eftersom de varit bäst i testerna när det har varit dags för köp.

Vilket stödjer min tes att människor som är lite mer kunniga om hårdvara väljer lite mer balanserat mellan Radeon och GeForce jämfört med massan som inget kan.

EDIT: Spår att GeForce kommer gå om på slutet allt eftersom mindre intresserade och mer sporadiska läsare läser artikeln.

Permalänk
Medlem

Tycker att Nvidia vinner på designen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

HD5870, still going strong.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att AMD tar igen detta med 300-serien nu. Mycket marknad att ta ikapp. Hade varit tråkigt ifall deras GPUer går samma öde till mötes som deras CPUer efter bulldozer.

Är redan nämnt tidigare i tråden, men jag tror att det är Nvidias marknadsföring som står för den största delen av deras ledning. Känner flera personer som köpt Nvidia grafikkort utan att ens tänka på AMD.

Hade jag köpt ett kort nu hade det blivit ett 970. Trots detta föll rösten på AMD då de alltid haft ett bättre alternativ när köp har infallit.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D
// Asus Maximus VI Gene // Intel i5 4670k @ 4.6GHz H100i // GTX 1070TI // Corsair Vengeance 8GBx2 // Corsair AX760 //Samsung 860 Evo 2TB//
_________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Jävlar vad jämt det är, 47% mot 47,1% till fördel för AMD. Roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

HD5870, still going strong.

Amen

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Ja det är ju knappt nån kamp längre...

AMDs väntade papperslansering av 300 serien med ryktena om att de värsta top end korten kommer långt tidigare än mainstream korten är inte direkt lovande. Kan bara betyda att deras yeilds suger eller att korten själva suger och inte matchar GTX970/980, så dom måste bara "lägga sista handen" på dom (dvs klocka till max och hoppas att dom inte brinner upp).

Gtx 970 utprestereras av både 290 (500MB mer VRAM och nästan samma FPS) och 290x redan. Gtx 980 är endast 14% snabbare än Gtx 970 så ja. De är inga problem med att slå dem två korten. Vad AMD konkurrerar mot är gtx 980 ti och titan x.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Förutom prestanda/kr då 280X/290/290X har varit de överlägset bästa grafikkortsköpen sen AMD börja prisdumpa efter lanseringen av 900-serien. Tror dock inte detta gäller hela världen, kollade lite amerikanska priser för ett tag sen och där var tex 960 betydligt bättre prissatt mot 280X än här. Kan ju vara en liten anledning att de säljer så dåligt fast deras produkter ser väldigt bra ut från ett svenskt perspektiv, alltså att de inte alls är lika rabatterade internationellt.

Dom gånger jag har jämfört så har det varit ganska nära i ren FPS per krona, även om AMD oftast varit något mer prisvärt.
Men det har kanske ändrat sig fram och tillbaka mycket?
Det är ju så olika beroende på vilka butiker som har reor osv.

Men jag tänkte i funktionalitet, energieffektivitet osv.
Men visst, prisvärdhet så konkurrerar AMD fortfarande.

Men det är så trist att Nvidia dominerar så då jag ogillar deras låsta miljöer och egna standarder istället för öppna tekniker.

Permalänk
Medlem

Personligen föredrar jag inte någon av dem direkt, bägge har funkar bra i mina burkar, köper det som vettigt för tillfället, oavsett tillverkare.

Röstade på det tredje alternativet, även om det kanske inte är den bästa representationen av åsikten.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Gtx 970 utprestereras av både 290 (500MB mer VRAM och nästan samma FPS) och 290x redan. Gtx 980 är endast 14% snabbare än Gtx 970 så ja. De är inga problem med att slå dem två korten. Vad AMD konkurrerar mot är gtx 980 ti och titan x.

Shh, nu ska vi inte förstöra fanboys fantasivärld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Och, hög strömförbrukning som leder till högre ljudnivå

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle själv välja grafikkort till en kompis nyligen på ca 2500-3000kr. Blev ett AMD 290. I stört sett inget kort Nvidia hade mellan 2000 och 3000kr presterade bättre än AMD:s motsvarighet - och skillnaden var markant. Dessutom har Nvidia ingenting mellan 960 och 970 - ett gap på 1000kr.

Visst, Nvidia sitter på bättre drivers and svalare kort. Men för de flesta är varken värme eller elåtgång ett problem.

Exempel från Webhallen:
Billigaste 960 för 2200kr - Prestandaindex 84
Billigaste 280 för 2100kr - Prestandaindex 88
Billigaste 280X för 2400kr - Prestandaindex 100
Billigaste 290 för 2900kr - Prestandaindex 124
Billigaste 970 för 3300kr - Prestandaindex 130
Billigaste 290X för 3200kr - Prestandaindex - 132

Permalänk
Medlem

Föredrar Nvidia pga av drivers (som andra nämnt). Hade/har ett amd 6850 som fungerar perfekt, utan några som helst problem! Köpte ett 7970 när det kom och var sjukt missnöjd. Slutade med att jag köpte ett 680 och sen ett 780 och hade aldrig några problem. Nu väntar jag på 980ti! Jag lägger gärna lite extrapengar för att få ett fungerande kort vid start som spelar det jag vill..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Intressant att omröstningen på Sweclockers är i det närmaste helt jämn.
AMD (Radeon) 1396 46.6%
Nvidia (Geforce) 1419 47.3%
Annat/vet inte 182 6.1%
2997 100%

Tycker det är helt otroligt att flera pekar på Nvidias, enligt utsago, goda rykte.
För mig är det obegripligt. Jag har nästan uteslutande hört skit om Nvidia de senaste åren. Deras evige VD kommer med det ena bombastiska uttalandet efter det andra, och företaget ter sig väldigt arrogant helt allmänt. Man tar duktigt betalt för sina grejer, hade en hel serie defekta grafikchip till iMac och Macbook för några år sedan likt inget annat, vänder misslyckade strategier till framgångar likt 1984 och Nordkorea i ett samt maskerar problem som features som ingen annan förutom Apple (970-debaclet). Jag är mållös.

Skrivet av MrAdde:

Nvidia har ju riktigt bra marknadsföring och rykte, samt bra kort. AMD har väl det sista, vilket gjort att många valt Nvidia. Tråkigt för konsumenterna. Väldigt mycket Nvidia fanboys också.

---

Skrivet av Ratatosk:

Eller hur står sig ett GTX560Ti mot ett HD6950 och ett GTX570 mot ett HD6970 i dag?
När någon gick och funderade på ett köp, översvämmades denne med rådet att köpa Nvidia, jag vet fortfarande inte varför.
Undrar ibland om Nvidia fortfarande använder sig av Viral Marketing, kanske även här på Sweclockers?

Du menar betalda trollare?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Nvidia alla gånger, starkt jobbat Nvidia det förtjänar ni.

Fast man får hoppas AMD kommer tillbaka nu med nya släppet, konkurrens är alltid viktigt.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
SpelClockers

Jag håller med övrigas åsikter om nvidias drivrutiner.
Det är det enda som håller mig borta från AMD men det är också en väldigt viktig del.
Att få strul pga drivrutiner är bland det värsta jag vet.
Nvidia känns som ett säkrare kort helt enkelt ( det är min erfarenhet ).
Om AMD hade jobbat lite mer på den delen så hade det kvittat vilken färg man hade valt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr rulle:

Det är det enda som håller mig borta från AMD men det är också en väldigt viktig del.
Om AMD hade jobbat lite mer på den delen så hade det kvittat vilken färg man hade valt.

Har liknande erfarenheter, efter mina senaste 13 månader av rent drivarhelvete med mitt gamla HD7xxx kort så gav jag till slut upp och gav bort kortet. Köpte därefter ett beg GTX 770 och kommer nog inte röra AMD igen på några år, senaste gången jag provade AMD var det rejäla drivarproblem för mig då med. Ironiskt nog exakt samma problem, som fortf inte är fixade.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag använder både Nvidia och AMD, men klickade i AMD då det är mest AMD kort jag köpts pga prislappen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr rulle:

Visst, var det inte Nvidias drivrutiner som orsakade att kortet brann upp? man ska inte vara alltför säker när det gäller Nvidia. Detta är ganska länge sedan nu dock. Jag tror inte det har hänt nåt liknande med AMD's drivrutiner

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Visst, var det inte Nvidias drivrutiner som orsakade att kortet brann upp? man ska inte vara alltför säker när det gäller Nvidia. Detta är ganska länge sedan nu dock. Jag tror inte det har hänt nåt liknande med AMD's drivrutiner

Tror du syftar på 196.75 drivaren som gjorde så fläktkontrollern inte fungerade korrekt och därför kunde få grafikkortet att överhettas om även dö om man var dum nog att plåga kortet vidare när det kämpade för sitt liv i värmen. Ibland smiter udda saker förbi QA, det är inte det bekymret jag har personligen. Bekymret är buggar och problem som inte fixas på månader eller ibland t om åratal.. eller aldrig.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Körde ATI mer för men AMD's höga temps och energiförbrukning har gjort att jag gått med Nvidia på senare tid. Ingen favorit.

Permalänk
Medlem

Än så länge har jag hade mer drivarstrul med mitt 980 än med mitt 280x, tycker också AMD är mycket smidigare på fler skärm lösningar om man vill göra annat än att spela samtidigt,

Det blev nvidia denna gång efter jag hörde att AMD väntar tills sommare/höst då orkade jag inte vänta längre så jag norpade ett 980 för 4.2 k, får se när 390x kommer om det blir att byta eller behålla kortet^^