SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Tjenare! Jag lånar tråden lite eftersom jag funderar på att köpa samma asus laptop men det finns så många olika variationer av asus g551jm så skulle vilja fråga om ni vet/ser skillnaden mellan dessa 2: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2895389,2901902

Förutom priset (1k skillnad) och namnet ser jag i princip ingen skillnad och jag har även kollat i återförsäljarens hemsida om datorn och ser inte heller någon skillnad på grafikkort, processor, lagring mm...

Tack för hjälpen i förhand

Permalänk

Wuppa, jag ser absolut ingen skillnad. Det kan vara fel i specifikationerna dock! Svårt att hitta korrekta specifikationer tycker jag!

Permalänk

Jag har mailat lite fler återförsäljare, en säger IPS och en säger att det inte är IPS! Helt sjukt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ringde ASUS idag och frågade, Asus G551JM-CN146H HAR IPS-panel!

Permalänk

Tack för att du tar dig tid och letar upp om detta, själv är jag inne på samma spår.
Vill ha en skoldator som först är riktat mot arbete, men som jag även kan köra lite spel på om man svänger förbi en vän.

Asus G551JM ser riktigt lovande ut. Ville först ha 960m som grafik, men det visar sig bara skilja typ 5% (om ens det) i prestanda, så var inte riktigt värt det.

Funderar även på att kolla några andra alternativ, då jag vill bara ha en SSD försvinner rätt många. Är dock lite sugen på att köpa en bärbar med vanlig hdd för att sedan byta ut den. Men vi får se.

Följer denna tråd så länge.

Permalänk

Fastback visade flera alternativ med hdd som man sen kan byta ut, så där finns absolut flera alternativ för den som har tid och kunnande för detta. Men jag känner att jag helst vill köpa en färdig dator.

Detta svaret har också framkommit från ASUS på sociala medier:

"Hej, Alla olika konfigurationer av G551JM med full HD-skärm vi säljer i Norden har IPS-panel"

Detta är kan vara bra att veta om man tittar på andra varianter!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lånar tråden, har även pratat lite med trådskaparen
Vi var båda inne på samma men har hittat ett annat alternativ

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2900048

Denna verkar ju rätt nice ?
Kommer jag ångra mig om jag köper denna och vill spela Dota 2/Diablo 3 och kolla film ?
Vore ju även kul och testa lite nyare spel, kommer det att fungera?

Permalänk
Skrivet av vizzon:

Kommer jag ångra mig om jag köper denna och vill spela Dota 2/Diablo 3 och kolla film ?

Det som skiljer mellan den vi tidigare kollat på är:
1) Grafikkortet, dvs GDDR5 ist för GDDR3, 5an är 15-20% snabbare tror jag det nämndes tidigare i tråden.
2) Batteriet, 6 cells istället för 4 cells (oklart hur mycket detta gör
3) SSD istället för mekanisk (detta kan givetvis bytas ut, kostnad på typ 1000 om jag inte minns fel?)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2900048,2866469

Är lite kluven till att byta hårddisk, man får absolut en extern extra hårddisk men behöver man (jag) detta? Tveksamt då jag ej lagrar några större mängder data. Alltså känns det lite onödigt att köpa en utan SSD för att sedermera skaffa sig en.

Permalänk
Medlem

Tackar!
Får fan bli en sån! Missade GDDR5 och batteriet...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vizzon:

Den har jag fast modellen Asus N551JM-CN093H. Det stämmer inte på prisjakt att den har DDR3 minne på grafikkortet, det är GDDR5.
Kollar man min modell på prisjakt står det DDR3, men det stämmer inte. Så vitt jag vet så har alla N551JM modeller med GTX860M som säljs
i Norden GDDR5 grafikminne.

Permalänk
Skrivet av robko:

Den har jag fast modellen Asus N551JM-CN093H. Det stämmer inte på prisjakt att den har DDR3 minne på grafikkortet, det är GDDR5.
Kollar man min modell på prisjakt står det DDR3, men det stämmer inte. Så vitt jag vet så har alla N551JM modeller med GTX860M som säljs

Sjukt irriterande att man inte kan lita på specifikationerna, blir mycket svårare att hitta rätt dator då! Det verkar vara fel åt båda hållen också, ibland är det sämre och ibland är det bättre specifikationer än verkligheten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robko:

Va i helvete, nu står man där i trampar igen, hugget som stucket antar jag
Vill främst ha SSDn för att datorn startar snabbare, men snackade med ROdata här på forumet som sa att hans N551JM starta på 10-15 sek och det är ju inte mycket.
Frågan är: Vilken har bäst batteri Får kolla recensioner antar jag, men svårt att hitta på dessa svenska modeller, men kanske är samma?

Permalänk
Medlem

Vafan, sitter som er och velar på en hyfsad bärbar och i princip bestämt mig för Asus N551JM, men ser nu att IDAG ändrade siba och netonnet priset med +2000:-.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design S2 Blackout Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Elite Processor: Ryzen 7 3800X Grafikkort: Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse Minnen: Corsair 3600Mhz 16GB. SSD: Corsair Force MP600 500GB Lagringsenhet:Samsung Evo 500GB

Permalänk
Medlem

LOOOOOOOOL
aja, bara köpa G551jm på datorfixarna med 256 ssd då

Permalänk

kanske lika bra att beställa skiten så det inte blir fler prishöjningar, känns som datorn är väldigt prisvärd i nuläget!

Permalänk
Avstängd

Jag betalade 8499kr på Webhallen för min N551JM. Nu verkar dem inte ha den längre.

Permalänk
Medlem

Denna är ett riktigt fräscht alternativ för den som kräver mobilitet:
https://www.komplett.se/asus-g501jw-156-full-hd-matt/836889?c...

sitter själv och funderar mellan den eller en överfet Alienware 15 med 980m.
Hade ROG 501'an haft 970m och gått för det priset hade jag köpt direkt, men nu när prestanda skillnaden är så stor och prislappen identisk så är det bara formfaktorn som är en riktig fördel, och prestandan blir en nackdel.

Svårt det här