Permalänk
Medlem

Vintage Reborn

Detta projekt är nu avslutat! vill tacka alla som följt bygget samt mina sponsorer!
Galleri

Introduktion
Hej allihopa! nu var det dags för ett nytt bygge igen.
Jag ville göra ett unikt bygge, något som jag inte hade sett förut och medans jag gick runt bland alla gamla prylar så såg jag skönheten som projektet ska baseras på, för er som kunnig om gamla radioapparater så är det en Grundig 4066 tillverkad i tyskland på sent 50-tal.
Detta projekt är ämnat att vara en form av surfdator samt lätt bildredigering dvs photoshop, det är ämnat åt min kusin som har varit riktigt schysst genom att både låna ut en Nikon D40x kamera till mig för att denna projektlogg ska få lite bättre kvalité och hjälpt mig ta slutbilderna till mitt förra projekt Chernobyl
som faktiskt kommer få en liten lätt renovering nästa vecka, kort sagt så ska jag byta lite grejer i loopen, dra om kablar och sätta in lite nya grejer. Nog om det, resten får ni läsa i den byggloggen.
Förstår att vissa personer ogillar mitt val av "chassi" eftersom det betyder att jag måste plocka isär radion.
Det är helt enkelt så att radion har gått genom min familj i bra många år och har helt blivit bortglömd, därför väljer jag att ge denna fina pryl lite nytt liv.
Därav namnet Vintage reborn.

Komponenter
Alla komponenter är ej bestämda en men jag kommer uppdatera denna lista under projektets gång.

  • PSU: Bitfenix Fury 550G

  • MOBO: MSI Z97i AC

  • CPU: Intel i5 4690k

  • RAM: 16GB HyperX Fury

  • SSD: Samsung 850 EVO 120gb

  • HDD: WD Green 1TB

  • CPU kylning: BeQuiet Dark Rock Pro 3

  • DVS Kylning Bitfenix Spectre Pro

  • Ljus Bitfenix Alchemy LED strips

Stora nyheter!
Bitfenix har hoppat in och bestämt sig för att sponsra detta projekt.
Ett stort tack till HåkanBitfenix som lyckades fixa riktigt bra saker till mig som kommer hjälpa projektet väldigt mycket.
Som nog alla vet så har en 16 åring en hyfsat tight budget.

Jag kommer täcka sponsringen lite noggrannare under projektet.

Då sätter vi igång!
Jag tänkte börja med att visa upp radion i sig innan isärmontering samt visa upp den Bitfenix hjälpte mig med.
Såklart så har jag fortfarande väldigt mycket att lära mig när det gäller fotografi men ni får nöja er med bilderna nu så kommer dom garanterat bli bättre under projektets gång.

Nu vidare till sponsringen, här har vi lite bilder på vad Bitfenix fixade.

Jag måste verkligen lägga till att för att vara sleeve från fabriken så är nanosleeven på Fury agget riktigt bra, verkligen inte vad jag förväntade mig
Den är ganska mjuk och inte lika "plastig" som många andras sleeve kan vara.

Och såklart en helhetsbild på båda radion samt lite komponenter.

Jag får ursäkta för bildbombningen men ville verkligen visa upp alla aspekter av radion, nu vidare till vad jag har planerat för datorn.
Projektet är tänkt att vara klart mot sommaren så det kan ta ett tag innan jag köper alla datorkomponenter som ni förstår, men det betyder inte att vi ska ta det lugnt! blir full fart direkt.
Jag vill ha kvar så mycket av Retro känslan jag kan i radion och därför har jag bestämt mig för att helt enkelt inte visa IO panel och andra saker som man vanligtvis finner på baksidan av en dator, istället kommer jag använda fantastiska saker som heter panel mounts
Man förlänger helt enkelt kontakten och monterar den på utsidan istället, lite som man oftast ser på fronten av ett chassi.
Har tyvärr inte hunnit med mycket denna vecka pga studier men lite har jag allt gjort.

Jag började med att plocka isär hela radion och det kan jag säga var inte en jättekul upplevelse då den inte har blivit öppnad på ca 40-50 år.
Men men, vidare. Radion är isärplockad och jag har börjat planera vart jag ska borra och skära ut alla hålen för kablarna och börjar bestämma mig för komponentplanering inuti radion.
Här har vi en bild på hur radion ser ut utan alla detaljer på.

Och samt en tidigt version av dom urborrade hålen.
OBS Detta är inte dom slutliga hålen då jag fortfarande har väldigt mycket detaljer kvar att göra för att få dom att se fina ut.

Projektet kommer vara lite torrt på uppdateringar just den här veckan eftersom jag har väldigt mycket studier just nu och jag planerar en stor omgörning i Chernobyl datorn. Ska se till att uppdatera loggen så fort jag får tid, vill såklart inte att ni ska behöva vänta <3
Här har vi några renderingar på ett tidigt stadie i bygget som är framkallade i Visualizer, tyvärr har jag inte lyckats få tag i V-ray för renders men förhoppningsvis så kommer det bättre bilder senare.
Här har vi 2 bilder på hur det kommer se ut i datorn.

Det var allt för denna uppdatering!

Permalänk
Medlem

Riktigt kul med spons från Bitfenix och sjukt ballt bygge. Ser fram emot slutresultatet!

Permalänk

Ser riktigt grymt ut! kommer att följas!

Visa signatur

CPU: i7-6700k @ 4,0Ghz GPU: Asus GTX 980 STRIX 4GB DDR5
Mobo: ASUS Z170-A - ATX / Z170 / DDR4 / 1151
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 / 2666MHz
SSD: 2x120gb Samsung 850 EVO 120GB
Låda: Fractal Design Define R5 - Black Pearl

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut! Kommer att följas

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bmawn:

Riktigt kul med spons från Bitfenix och sjukt ballt bygge. Ser fram emot slutresultatet!

Tack! Kul att du följer loggen

Skrivet av Wollbro90:

Ser riktigt grymt ut! kommer att följas!

Tjenare! uppskattar att du tog en titt, tack för att du följer loggen

Skrivet av gustav84:

Ser riktigt bra ut! Kommer att följas

Tack Gustav! härligt att du följker

Permalänk
Medlem

Looking good! Som man säger i Amerikat!

Permalänk
Medlem

Det här ska följas.

Varför inte byta ut Grundig's loggor också, mot "B I T F E N I X" ?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det här ska följas.

Varför inte byta ut Grundig's loggor också, mot "B I T F E N I X" ?

Tjenare! nja vill gärna ha kvar looken på radion.
Men tack för att du följer

Permalänk
Medlem

Ser härligt ut! Kan nog se rikitigt bra ut ^^ möjligtvis bygga in högtalare också? För skojs skull

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Ser härligt ut! Kan nog se rikitigt bra ut ^^ möjligtvis bygga in högtalare också? För skojs skull

Att montera gömda högtalare på insidan var faktiskt min originella plan men efter några dagars komponentspassning så inser jag att jag tyvärr ej har plats för högtalare. tack för att du följer!

Permalänk
Casemod-mästare

Ska bli spännande att se vad du lyckas koka ihop med detta bygget.

Visa signatur

i7-980X | 2st Quadro FX4800 | GA-X58A-OC | Vengeance LP 6x 4GB (Tot; 24GB) | HX1000W | Intel 510, 120GB | Intel 520, 240GB | Raid1 2x 1,5TB (Tot; 1,5TB) | Raid5 6x 2TB (Tot; 10TB)
Hemmabyggt skärmställ för 4st 24" skärmar (Galleri) | Solid koppar pot för LN2 (Galleri)

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig radio! Önskar jag hade en själv att bygga i, ser fram emot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

Ska bli spännande att se vad du lyckas koka ihop med detta bygget.

Tack! Har stora planer för detta projekt

Skrivet av Hiraeth:

Riktigt trevlig radio! Önskar jag hade en själv att bygga i, ser fram emot!

Tack Lucas!

Permalänk
Medlem

Första update!
Ja då var det dags att uppdatera lite passande nu till påsklovet, har inte kunnat jobbat allt för mycket på radion eftersom det har varit en väldigt hektisk vecka i skolan men nu så är det lov och är dags att börja jobba igen!
Jag har såklart gjort lite saker under denna vecka också, jag började med att sleeva alla kablar som ska gå till paneluttagen på radion samt alla fläktar från Bitfenix Ska ner till stan och köpa på mig lite aluminium och kantlister sen så ska jag hoppa tillbaks med att jobba på radion, kommer tyvärr inte ge ut någon info om vad jag ska göra med aluminiumet men det kommer ni få se nästa update!

Jag fick hem lite Teleios sleeving från E22 och satt igång att sleeva allt som gick att sleeva.

Här har vi lite bilder på Spectre pro fläktarna från Bitfenix

Sen lite bilder på USB samt AUX kablarna

Vad tycker ni om bilderna förresten? Personligen känner jag att dom blir bättre och bättre, vad tycker ni?
Det var allt för den här gången! Nästa update bör komma nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Spännande! Har gjort precis samma sak med en gammal radio. Huserar en liten server.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kadafi:

Spännande! Har gjort precis samma sak med en gammal radio. Huserar en liten server.

intressant, tack för att du följer!

Permalänk
Medlem

Vackra bilder och grymt sleeving. Inte så långt kvar nu va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bmawn:

Vackra bilder och grymt sleeving. Inte så långt kvar nu va?

Jodå, det är en bit kvar

Permalänk
Medlem

Update time!

Hej! ursäkta att det varit ett litet uppehåll på uppdateringar men jag har inte slöat, har varit en hektisk vecka men nu är jag på fötterna igen och det är dags för uppdatering. Har gjort en hel del saker denna vecka, bland annat kapat aluminiumbrickor samt skurit ut alla hål för uttagen, dessa brickor kommer agera som coverplates över IO uttagen vilket ni kommer se nedanför i bilderna. Mässingtråd har införskaffats för att pynta ut aluminiumbitarna och lite små saker ytterliggare för att passa radions tema, jag har kommit över ett par 20W's volvo 240 högtalare som kommer husera som ljudet i datorn men är fortfarande lite kluven om jag ska sätta en liten subwoofer i botten för ett fylligare ljud.
Sata kablar har sleevats och lite andra småsaker som kortläsare och startknapp.
En ny vandal switch från elfa har installerats i toppen av datorn som ska agera som startknapp, dessutom medans jag var i "vintage-känslan" under detta bygge så passade jag på att göra en matchande kabel till mitt tangentbord, kabeln finns att se nedan.

Nästa update kommer komma inom kort då jag har en hel del saker som kommer den här veckan, inklusive en ny förstärkare till radion och en fin CPU kylare!
nog om det, nu går vi vidare till bilderna.
Här har vi bilder på lite olika kablar, inklusive den nya tangentbords kabeln.

Här kommer lite bilder på aluminiumbrickorna samt mässingtråden som jag pratade om, OBS aluminumbrickorna är fortfarande inte helt klara då det återstår lite filning samt polering.

en bild på den nya startknappen från Elfa

Sen till sist lite bilder på högtalarna som nu sitter i radion.

Nästa update bör komma inom kort då den kommer innehålla lite nya komponenter!

Permalänk
Medlem

Kul med update! Detta kommer bli riktigt häftigt tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av bmawn:

Kul med update! Detta kommer bli riktigt häftigt tror jag

Tack! kul att du följer

Permalänk
Silverstone

Vilket trevligt bygge!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SilverStone EU:

Vilket trevligt bygge!

Tackar! kul att ni följer

Permalänk
Medlem

Update!

Hallå där! Nu var det dags för en till update, prylarna jag har väntat på sitter nu brevid mig och allt funkar.
Jag har fått tag på den efterlängtade Dark Rock Pro 3 kylaren, helt klart en av dom snyggare tornkylarna på marknaden.
Den nya förstärkaren till radion är hemma, det är en Lepy LP-V3 som ska driva dom 2 20w's högtalarna.
Jag sitter och funsar på om jag ska göra något speciellt med kylaren för att få den att passa in bättre och kom på idéen att sätta fast högtalargaller på cpu kylaren för att få den att smälta in lite mer, men är inte helt såld på konceptet än, Vad tror ni?

Har även inhandlat 2.5 kvadrats transparant kopparkabel till högtalarna just för att jag tycker det passar radions stil.
Allt börjar dra ihop sig och snart kommer ni nog se lite prylar i radion! måste bara komma på vart jag ska fästa förstärkaren.
Här kommer lite bilder på allt nytt.

Bilder på nya CPU kylaren.

Här kommer lite bilder på förstärkaren som då är en Lepy LP-v3

Det är nu jag behöver eran hjälp, är lite kluven över detta och kan inte välja om jag ska köra med galler eller utan, vad tror ni? Ge feedback!
Självklart kommer jag slipa bort "Volvo Sound" loggan när jag väl sätter in dom. Planerna är att ha ett galler på både fram och baksidan.

Permalänk
Medlem

Galler kommer bli snyggt som fasen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Våtslipa bort loggan och polera ringen tycker jag, kanske tillomed byta gallret till ett kromat

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blev högtalare trots allt! Kommer se riktigt bra ut när allt är klart. Lycka till!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Galler kommer bli snyggt som fasen

Skickades från m.sweclockers.com

Lutar nog mot galler nu!
tack

Skrivet av DaNuff:

Våtslipa bort loggan och polera ringen tycker jag, kanske tillomed byta gallret till ett kromat

Dom flesta verkar vara positiva mot galler, loggan kommer tas bort.
Har inte bestämt mig hur än dock, tack!

Skrivet av iFerz:

Blev högtalare trots allt! Kommer se riktigt bra ut när allt är klart. Lycka till!

Jajamen! Tackar

Permalänk
Medlem

Blir nog bra detta!

Bilderna ger en klar och härlig vintage känsla. Blir spännande när komponenterna kommer på plats.

Mvh / ygd3n

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Blir nog bra detta!

Bilderna ger en klar och härlig vintage känsla. Blir spännande när komponenterna kommer på plats.

Mvh / ygd3n

Tack! Komponenter kommer in snart