Windows 10 blir sista stora versionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det säger ju inget om framtida planer. Hur ser det ut om 5 år? Ska de enbart lita på nya licenser via OEM som enda inkomst på konsumentmarknaden? Kommer det kosta 100 kr vartannat år för vissa uppdateringar eller kommer det alltid vara gratis?

Tja, mycket kan ju givetvis komma att hända och framförallt förändras under en längre tidsperiod... Så framtiden är ju som bekant alltid osäker så sett. Folk kommer ju dock även om fem år behöva köpa nya datorer och med deras satsning med att ha Windows 10 på fler enheter än bara datorer, så är ju inte omöjligt att det kommer väga upp (om försäljningen på dessa enheter går som de hoppas).
Att det skulle bli en prenumerationskostnad på själva operativsystemet är väl mest baserat på lösa spekulationer än så länge? Tycker ju annars att de MS det senaste året mest pratat om att göra Windows till en plattform för tjänster. Känns därför mer sannolikt att det är dessa tjänster som kommer kosta, snarare än själva plattformen för dem.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Tror Microsoft skulle begå lite av ett självmord ifall dom skulle göra det till en prenumerationstjänst.
Följer man den är man du...eh...inte så smart. (Dessutom stämmer den inte)

Det sa dom om CC och Office 365 också...men det verkar vara ett logiskt steg (med prenumerationstjänst) hur som.

Sedan angående varannat-os-är-bra/skit, ja det går att argumentera om att det stämmer (eller inte), men det är hur som helst en diskussion och ett begrepp... oavsett vad du tycker.

Jag syftar på denna:
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Windows+Patter...
http://www.funnyjunk.com/funny_pictures/4619471/Windows+patte...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zicsoen:

Tja, mycket kan ju givetvis komma att hända och framförallt förändras under en längre tidsperiod... Så framtiden är ju som bekant alltid osäker så sett. Folk kommer ju dock även om fem år behöva köpa nya datorer och med deras satsning med att ha Windows 10 på fler enheter än bara datorer, så är ju inte omöjligt att det kommer väga upp (om försäljningen på dessa enheter går som de hoppas).
Att det skulle bli en prenumerationskostnad på själva operativsystemet är väl mest baserat på lösa spekulationer än så länge? Tycker ju annars att de MS det senaste året mest pratat om att göra Windows till en plattform för tjänster. Känns därför mer sannolikt att det är dessa tjänster som kommer kosta, snarare än själva plattformen för dem.

En prenumerationstjänst tror jag inte det kommer bli frågan om. I alla fall inte generellt. Det är möjligt att de använder sig av det för vissa speciella marknader. Frågan är väl snarare hur lika OSX de ska vara. Apple har ju haft mindre men tätare uppdateringar i många år men en del av dem har kostat pengar. Apple lär väl dra in största delen av vinsten från OSX på nya licenser och inte de små uppdateringarna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

OS X har kört den här varianten länge nu utan några såna krav.

Ok, så Apple har bytt modell, för visst ville de ha en liten slant för varje versionsuppgradering förr i tiden?

Men sen är det väl så att Apple inte säljer OS X separat, dvs det är inte en produkt som de explicit tjänar pengar på? Det gör ju Microsoft, så det är därför jag misstänker att det inte kommer bli samma sak med Windows.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tror att nytt Windows lanseras i framtiden men de kommer nu fokusera på stora förändringar. Nästan ingen uppgraderar sitt operativsystem bara för att det är små skillnader.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Ok, så Apple har bytt modell, för visst ville de ha en liten slant för varje versionsuppgradering förr i tiden?

Men sen är det väl så att Apple inte säljer OS X separat, dvs det är inte en produkt som de explicit tjänar pengar på? Det gör ju Microsoft, så det är därför jag misstänker att det inte kommer bli samma sak med Windows.

5.3 Version 10.1: "Puma" - $19,95
5.4 Version 10.2: "Jaguar" - $129
5.5 Version 10.3: "Panther" - $129
5.6 Version 10.4: "Tiger" - $129
5.7 Version 10.5: "Leopard" - $129 (desktop) $499 (server)
5.8 Version 10.6: "Snow Leopard" - $29
5.9 Version 10.7: "Lion" - $29 ($69 för fysisk kopia)
5.10 Version 10.8: "Mountain Lion" - $19,99
5.11 Version 10.9: "Mavericks" - gratis
5.12 Version 10.10: "Yosemite" - gratis

De har tagit allt från en liten slant till en stor slant tidigare. De två senaste uppdateringarna (2013 och 2014) har dock varit gratis. De flesta räknar med att även nästa version kommer vara gratis vilket verkar rimligt. Svårt att börja ta betalt för något som varit gratis innan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurk:

Det sa dom om CC och Office 365 också...men det verkar vara ett logiskt steg (med prenumerationstjänst) hur som.

Sedan angående varannat-os-är-bra/skit, ja det går att argumentera om att det stämmer (eller inte), men det är hur som helst en diskussion och ett begrepp... oavsett vad du tycker.

Jag syftar på denna:
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Windows+Patter...
http://www.funnyjunk.com/funny_pictures/4619471/Windows+patte...

Bara för att det är ett begrepp betyder det inte att det stämmer.
Urban dictionary är ingen vidare bra källa...

Min bild av det hela betyder lika mycket som den som skapade den där bilden...
Windows 3.1 var sådär, 95 var helt okej, 98 var bättre (speciellt med SE). Windows ME har jag aldrig använt, jag använde istället det alldeles utmärkta Windows 2000 som inte ens finns med i listan (vilket fortfarande är det bästa OS:et Microsoft har gjort).
XP var aldrig särskilt bra, det var bara minst skräp ett bra tag. Vista var skit i början men blev bra efter ett tag (ett år?) och 7 var bra. Windows 8 och 8.1 är bättre på alla sätt och vis än 7 om man bortser från Modern UI.

Jag har hållt på med datorer sen Windows 3.1 och använde hellre DOS på den tiden så gott det gick...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

Det sa dom om CC och Office 365 också...men det verkar vara ett logiskt steg (med prenumerationstjänst) hur som.

Sedan angående varannat-os-är-bra/skit, ja det går att argumentera om att det stämmer (eller inte), men det är hur som helst en diskussion och ett begrepp... oavsett vad du tycker.

Jag syftar på denna:
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Windows+Patter...
http://www.funnyjunk.com/funny_pictures/4619471/Windows+patte...

Det var ingen som sa det om CC och O365. Det är utmärkta produkter att "sälja" på detta vis då det är produkter som många använder men som få är beredda att betala en stor klumpsumma för. En del av de som tidigare piratkopierade dessa program lär nu betala för dem och övriga kommer att fortsätta piratkopiera men då så småningom fastna på gamla versioner (om ingen knäcker deras aktiveringsservrar eller så). Molnlagring och andra tjänster kommer också att följa med förstås och de kan på sikt locka över fler användare från piratsidan.

Jag tror inte det är sannolikt att de kommer att börja ta betalt för Windows på detta vis, men det hade heller inte spelat så stor roll för mig. Kostnaden hade inte blivit hög, typ någon tjuga i månaden för Windows som alltid är uppdaterat är inte så mycket att tjafsa om liksom. Skulle man köpa Windows vid varje release hade det blivit ungefär en femhundring per år (bortsett erbjudanden för uppgradering och så) och denna hypotetiska tjänst kommer att kosta bra mycket mindre än så om den någonsin kommer.

Permalänk
Medlem

Me gusta!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Startmenyn... Suck. Ser ut som skräp fortfarande..Ser fortfarande rester av Morden UI, att de inte kan bita i det sura äpplet och släppa det fullt ut ?! Blåa rutor i den snygga svarta färgen. But why?

Permalänk
Medlem

Microsoft har väl egentligen fyra huvudsakliga val:

- Prenumeration för att få uppdatera Windows. Vi vet alla hur mycket patcher det kommer behöva de närmsta 3 åren. Dom kan lätt ta ut en saftig summa som alla företag villigt kommer betala och allt vanligt folk mer eller mindre kommer tvingas att betala för inte sitta med säkerhetshål.

- Ta betalt för versioner som Apple gjort med OS X. Prenumerationsmetod kommer dock förmodligen ge dom MYCKET mera pengar eftersom folk lätt kommer hoppa över versioner, speciellt företag.

- Ta betalt för nåt kritiskt i Windows som folk kommer betala för att dom är lata eller för att motsvarande kostar liknande summor så det är "lika bra" att ta Microsofts variant. Tex prenumeration på Windows Defender. Med denna variant är Microsoft "snälla" mot sina användare och ger dom ett "val" för att kunna erbjuda en "billig" produkt.

- Allt ovan samtidigt. Mest sannolikt, det går inte att förneka storföretags omåttliga girighet.

Permalänk
Skrivet av )ExecutoR(:

Förinstallerat OEM för privatpersoner och företag med SA-avtal. Kul att de konstaterat att de antagligen tjänar mer på att inte jaga den lilla marknad som blir kvar efter det, det tjänar nog alla på.

Hur löser dom det att man har en W10-licens för evigt, det börjar komma datorer utan förinstallerat W10
rätt snart då

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att NT 4 är det bästa, eftersom det aldrig har orsakat några problem. Förutom det är det Windows 7 som har bäst gränssnitt och är stabilast men man ska nog jämföra med vilken upplösning man använt eftersom låga upplösningar får grafiken att se jobbig ut. Speciellt eftersom den som ser dåligt behöver stora objekt, inte stora pixlar.

Det är nog därför som Windows 8 har blivit så ogillat eftersom grafiken är så pass fyrkantig och och konstiga färger. För utom det så är det egentligen ingen skillnad mellan operativsystemen rent användningsmässigt när man tittar på hur filhanteringen har fungerat. Det som jag tror mest påverkar är när versionerna har kommit ut mot prestandan på processorer och hårddiskar. Förutom det så är det kvalitén på grafikdrivrutinerna och det grafiska gränssnittet som har avgjort mest i alla versioner.

Jämför man Windows 3,1 95, 98, ME, XP, Vista, 7, 8 och 10 mot NT 4 så är det följande som märks mest.

  • 3.1: Krångligheten att hantera drivrutiner och nyare enheter.

  • 95: kompatibilitet med drivrutiner och att datorn från och med nu måste stängas av från menyn och inte med power-knappen.

  • 98: i princip samma som 95 men bättre drivrutiner och i princip inga grafikproblem.

  • Me: Samma som 95/98 men begränsningar i dos-läget.

  • XP: inga speciella problem förutom gränsen för 137 GB stora diskar som försvann med en uppdatering.

  • Vista: I princip samma som XP men lite för nytt mot processorerna och brist på vissa drivrutiner som vartefter försvann.

  • 7: Bara enstaka drivrutiner och kompatibilitet mot gamla program.

  • 8: Egentligen samma som 7:an förutom gränssnittet som gör att det blir svårhanterat mot tidigare versioner.

  • 10: Mera likt 7:an men fortfarande ganska jobbigt gränssnitt med för stora färgklickar som stör. För övrigt inga problem med hårdvara.

Jämför man detta med Linux och NT4 så är det hela tiden grafiken som är avgörande i form av kvalité, kompatibilitet, utseende, användarvänlighet, logik samt anpassningsmöjlighet. Jämför man mot Linux så är det som stör mest alltid relaterat till grafik i form av saknaden av förhandsgranskning, grafikfel eller slarviga översättningar. I princip finns inga andra fel om man inte själv utför dom eller har trasig hårdvara.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Warren Peace:

Hur löser dom det att man har en W10-licens för evigt, det börjar komma datorer utan förinstallerat W10
rätt snart då

Samma som nu antagligen. OEM-licenserna som kommer förinstallerat är låst till just den datorn. Specifikt moderkortet. Så köper du en ny laptop så får du inte plocka med dig windowslicensen du fick med din gamla laptop.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Själv är jag sjukt nöjd med Office 365. All logistik runt om (obegränsad onedrive) samt integrering med övriga officeprogram som inte möts upp av LibreOffice (Onenote och Visio etc) gör att jag ändå väljer att betala för det.

Jag kommer med andra ord tvingas prenumerera på Windows oavsett om jag gillar det eller ej. Men jag tror det kommer bli bra. Risken är väl bara att MS snart kommer bli lika stora igen som de var på 90-talet då de mer eller mindre regerade datorsfären och jag vet inte om det är särskilt bra i längden... Men det är väl bara att gilla läget.

Det jag hoppas på mest är att Windows phone kommer slå. Jag är rätt less på Google och Apple finns inte på kartan... och hoppas MS gör nåt i stil med Samsungs Note serie.

Permalänk
Medlem

SM gör bara mer bara saker för varje dag. Kanonbra att slippa göra en nyinstallation bara för att man vill uppgradera till senaste versionen

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av omega:

Startmenyn... Suck. Ser ut som skräp fortfarande..Ser fortfarande rester av Morden UI, att de inte kan bita i det sura äpplet och släppa det fullt ut ?! Blåa rutor i den snygga svarta färgen. But why?

Själv tycker jag om att den är minimalistisk på ett bra sätt.
Sen har jag ändrat lite grann, bl.a tagit bort alla "Metro/Modern UI" appar som fanns där, dock inte svårare än att kryssa dem. I denna startmeny finns allt man behöver komma åt, i varje fall för min del.

Edit: Verkar som att Project Spartan / Windows Edge / Nya IE är låst till att söka med Bing just nu.

Förändras förhoppningsvis.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Är detta en nyhet? Sa de inte att de de skulle sluta som de gjorde med XP och lansera oftare? (de sa inte sluta med servispack men det kändes som det var tanken) Så vi har win 8 samt 8.1 snarare än win 8 sp2. Win 10 skulle jag nog kalla i nuvarande build 100xx win 8 sp4 eller win 7 så 6. Inte exakt så men ni förstår tanken.
Att de vill sälja förstår jag. Men frågan som t.ex blev ett problem med XP sp2 var kommer de gamla drivrutinerna fungera.

Känns som det behöver lösas innan man drar in en betala några hundra om året för att få nästa funktioner i HAL mm.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Jag skulle säga att NT 4 är det bästa, eftersom det aldrig har orsakat några problem.

Vi har nog jobbat med olika saker då. Då jag använde det som hemma användare. Hade massa drv problem på den dell burken. (som leverereades med NT4) Nögit sin nästa 2000 fixade lite. Precis som NT 6.0 inte hade bra drv stöd och det läste sig med NT 6.1 (och en hel del annat). Hur konstigt det än låter så anser jag att NT 6.0 inte är så otrevligt efter SP1, och efter SP2 funktionelt.

Edit: Offtopic:
OldComputer; Retas nu. Vad tycker du om Windows 3 på dos 5? Jag kunde inte så mycket då. Vilket förklarar minna problem.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

microshit

Windows 7 är fortfarande det bästa operativsystemet microsoft har gjort, har testat windows 10, gillar inte utseendet alls, gillar inte de skrikande färgerna i windows 10, ser ut som nån hällt målarfärg på skärmen. jäkla clowner som jobbar på microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Windows 7 är fortfarande det bästa operativsystemet microsoft har gjort, har testat windows 10, gillar inte utseendet alls, gillar inte de skrikande färgerna i windows 10, ser ut som nån hällt målarfärg på skärmen. jäkla clowner som jobbar på microsoft.

Inte bara Microsoft, Android är ju likadant med Googles Material Design. Platt och klara färger.
Är väl knappast så att klara färger är något ovanligt bland dagens designers.

Själv har jag inget problem med det. Tycker det skapar en lite gladare atmosfär. Nu gillar jag dock mitt W8.1 mycket mer än jag gillade W7.

"Bästa" är väldigt subjektivt i detta fallet. Då W7 är mer tungdrivet än W8.1(Min laptop som levererades med W7 kör mycket bättre med 8.1 och då saknas även de flesta drivrutiner för W8.1(Hp EliteBook2560p)) och inget(vad jag märkt) fungerar bättre i W7 än W8.1 är W7 knappast det "bästa". Det enda du klagar på är designen(i W10 dock men den är ju i princip detsamma som i W8.1) och det handlar bara om personliga preferenser.
Tyck vad du vill men skriv inte det som om det vore fakta, för det är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Vi har nog jobbat med olika saker då. Då jag använde det som hemma användare. Hade massa drv problem på den dell burken. (som leverereades med NT4) Nögit sin nästa 2000 fixade lite. Precis som NT 6.0 inte hade bra drv stöd och det läste sig med NT 6.1 (och en hel del annat). Hur konstigt det än låter så anser jag att NT 6.0 inte är så otrevligt efter SP1, och efter SP2 funktionelt.

Edit: Offtopic:
OldComputer; Retas nu. Vad tycker du om Windows 3 på dos 5? Jag kunde inte så mycket då. Vilket förklarar minna problem.

Ang NT 4 förstår jag precis vad du menar. Om jag ska vara extra tydlig så var väl vissa drivrutiner svåra att hitta/hantera men hade man en fungerande drivrutin så var extremt svårt att hänga systemet under drift så att säga i jämförelse med andra system som har kunnat hänga sig lite hur som helst.

Vad det gäller Windows 3 på DOS 5 så har jag i princip aldrig kört det förutom några enstaka gånger då man behövt skriva något eller bara kört något gammalt spel hos en polare. Det jag kört däremot mer av är DOS 6.22 och Windows 3.1 och där har allt i princip fungerat så länge man inte har slarvat i filerna config.sys, autoexec.bat, win.ini och system.ini eller haft dåliga disketter

Det jag har lärt mig efter flera års erfarenhet är att det finns i princip tre fel i datorvärlden som avgör stabiliteten:

  • Användarfel, dvs smuts bakom tangenterna och att du inte vet vad du gör.

  • Fysiska fel på grund av skadade komponenter eller dåligt monterade delar.

  • Dåligt skriven kod i program eller drivrutiner.

Alla dessa är beroende av operativsystemets hantering och visualisering för kunna förutse, hindra eller lösa dom eventuella problem som kan inträffa. Om operativsystemet inte kan tala om rätt information så går det inte att ställa rätt diagnos och ge rätt lösning.

Som exempel kan jag berätta om när Windows 7 konstant klagade på grafikdrivrutinerna och att dom slutade svara samt hårddiskar och spelare. När jag gick över till Linux så fick jag veta att det visserligen var grafikkortet som var boven men att det inte berodde på ett dåligt kort eller dåliga hårddiskar utan att kortet tryckte emot SATA-portarna och orsakade problem med anslutningen på alla möjliga sätt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Ang NT 4 förstår jag precis vad du menar. Om jag ska vara extra tydlig så var väl vissa drivrutiner svåra att hitta/hantera men hade man en fungerande drivrutin så var extremt svårt att hänga systemet under drift så att säga i jämförelse med andra system som har kunnat hänga sig lite hur som helst.

Vad det gäller Windows 3 på DOS 5 så har jag i princip aldrig kört det förutom några enstaka gånger då man behövt skriva något eller bara kört något gammalt spel hos en polare. Det jag kört däremot mer av är DOS 6.22 och Windows 3.1 och där har allt i princip fungerat så länge man inte har slarvat i filerna config.sys, autoexec.bat, win.ini och system.ini eller haft dåliga disketter

Det jag har lärt mig efter flera års erfarenhet är att det finns i princip tre fel i datorvärlden som avgör stabiliteten:

  • Användarfel, dvs smuts bakom tangenterna och att du inte vet vad du gör.

  • Fysiska fel på grund av skadade komponenter eller dåligt monterade delar.

  • Dåligt skriven kod i program eller drivrutiner.

Alla dessa är beroende av operativsystemets hantering och visualisering för kunna förutse, hindra eller lösa dom eventuella problem som kan inträffa. Om operativsystemet inte kan tala om rätt information så går det inte att ställa rätt diagnos och ge rätt lösning.

Som exempel kan jag berätta om när Windows 7 konstant klagade på grafikdrivrutinerna och att dom slutade svara samt hårddiskar och spelare. När jag gick över till Linux så fick jag veta att det visserligen var grafikkortet som var boven men att det inte berodde på ett dåligt kort eller dåliga hårddiskar utan att kortet tryckte emot SATA-portarna och orsakade problem med anslutningen på alla möjliga sätt.

Urk för DOS5. De flesta hade feta problem med dos5 och alla rekomenderades att nedgradera till dos4 tills dos6 kom ut enligt microsoft. Det finns en hel episod av computer chronicles som går igenom buggarna (drivespace till exempel trashade all data på hårddisken och gjorde maskinen obootbar) och visade hur man nergraderar utan at tappa all data.

Det värsta avl allt är at efter en sån dundertabbe så gör dom en liknande sak igen när de lanserade 6.0, men denna gång var det double space disc compression som trashade partitionerna (DBLSPACE). Men då var de snabba att lansera gratis för tidigare kunder 6.2

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Detta tycker jag är bra, dom kan ju inte göra windows 11, 12 ,13 ,14 ,15 ,16 osv i all evighet ju haha..

Permalänk
Medlem

Jag tror inte på det här. Ge det X antal år så kommer vi se en helt ny OS från MS. Mycket kan hända, ny VD, andra förutsättningar på marknaden, utvärdering av den nya affärsmodellen. Troligen kommer den inte heta W11 utan nåt annat käckt, tex Windows X

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huxflux:

Jag tror inte på det här. Ge det X antal år så kommer vi se en helt ny OS från MS. Mycket kan hända, ny VD, andra förutsättningar på marknaden, utvärdering av den nya affärsmodellen. Troligen kommer den inte heta W11 utan nåt annat käckt, tex Windows X

Knappast Windows X då de för det första inte vill trampa Apple på tårna och för det andra så är X=10

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Om det blir en prenumerationstjänst så skulle jag aldrig heller byta till Windows 10 om det inte vore för att DX12 är Windows 10 exklusivt.

I så fall hade jag av ren princip donerat de pengarna till att få Vulcan som standard istället.

Notera att jag inte kräver allt gratis, men OSet ska för en dator vara en engångskostnad.
Jag behöver inte betala HP för att kunna använda min skrivares mjukvara, eller Audi för att få lov att starta bilens mjukvara. Samma gäller min nuvarande telefon och platta...

Betala en gång är okej för mig, men inga prenumerationer.

Att de nu skänker bort Win 10 till Win 7 licenser är inte något jag alls hade räknat med, men jag tackar och tar emot. Det gör de 2 Win 7 Ultimate Retail licenserna till otroligt prisvärda köp

Skrivet av HazZarD:

Detta tycker jag är bra, dom kan ju inte göra windows 11, 12 ,13 ,14 ,15 ,16 osv i all evighet ju haha..

Roliga hade blivit om 80 år
Nu kommer nya Windows 95!!??!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vilka har flytt Adobe på grund av Creative Cloud och vad har de valt istället? Creative Cloud Complete kostar $600 per år och den ersätter Creative Suite Master Collection som kostade $2600. Creative Cloud Photography ger dig Photoshop och Lightroom för $10 i månaden. Photoshop CS6 kostar $700. Bara Lightroom 5 går på 1300 kr. Det är inga dåliga priser och vad jag har sett har fler börjat betala för Adobes produkter nu. Det är mycket lättare att kunna hosta upp ett par hundralappar i månaden är över 10 000 kr i en klumpsumma. Vet många på Youtube som är glada över att de kan få laglig tillgång till Premeire Pro utan att behöva hosta på en månadslön.

Vissa adobe program är väl kanske värda en den jag tänker på är vanliga adobe för att läsa PDF filer fast fullversion då med rätt att skapa och redigera m.m . Mig veterligen kostar en sådan närmare 4000 kr om året att abonnera på och du äger den aldrig själv.
För det programmet så finns det en motsvarighet som heter Bluebeam som kommer i 4 olika steg . Vu (som gratis Adobe Reader) Revu Standard, CAD och Extreme. Revu Standard kostar 2690kr i engångs avgift och då har du ett PDF verktyg som slår Adobe på fingrarna och som är ditt.

Visst är det säkert många som föredrar månadskostnad men minst lika många vill nog äga sina saker med.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

I så fall hade jag av ren princip donerat de pengarna till att få Vulcan som standard istället.

Notera att jag inte kräver allt gratis, men OSet ska för en dator vara en engångskostnad.
Jag behöver inte betala HP för att kunna använda min skrivares mjukvara, eller Audi för att få lov att starta bilens mjukvara. Samma gäller min nuvarande telefon och platta...

Betala en gång är okej för mig, men inga prenumerationer.

Att de nu skänker bort Win 10 till Win 7 licenser är inte något jag alls hade räknat med, men jag tackar och tar emot. Det gör de 2 Win 7 Ultimate Retail licenserna till otroligt prisvärda köp

Roliga hade blivit om 80 år
Nu kommer nya Windows 95!!??!

Vart har dom sagt att de med win 7 får 10 gratis?
Tror du att det isåfall är mest värt att köpa Win 7 nu eller köpa 10 när det kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Knappast Windows X då de för det första inte vill trampa Apple på tårna och för det andra så är X=10

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men Windows 10 = Windows 9.

Skrivet av HazZarD:

Detta tycker jag är bra, dom kan ju inte göra windows 11, 12 ,13 ,14 ,15 ,16 osv i all evighet ju haha..

De kan ju ha andra namn än nummer... som de gjorde innan Win7.... you know...