The Witcher 3: Wild Hunt – den stora tråden

Permalänk
Medlem

@Kkay men hur kan endel spela? proxy eller? släpps väll imorn som tidigast?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Vafan jag trodde det var 2015? Det där ser ju ut som nåt från innan millenieskiftet:(

Ja fy fan vad hemskt totalt ospelbart
Det där märks ju förfan inte ens om man sitter och spelar, det märks ju först när du lägger två bilder bredvid varandra och verkligen jämför. Personligen tänker jag spela spelet, inte sitta och leka finn fem fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

@Kkay men hur kan endel spela? proxy eller? släpps väll imorn som tidigast?

Fick det för tidigt, fysisk kopia till ps4 Spelat sen i fredags

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Fick det för tidigt, fysisk kopia till ps4 Spelat sen i fredags

Skickades från m.sweclockers.com

fy fean är inte avis alls

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det håller jag med om.
Men det som jag blir mest upprörd på är att man beskyller konsolerna, som skäl till att PC håller den nivån.
Dom är väl fria att göra bäst fasen dom vill med PC helt oberoende av konsolerna, så fattar inte varför konsolspelarna ska beskyllas.
Som sagt enda jag kan tänka mig är att det skulle innebära dubbeljobb, och för att slippa dubbeljobbet lägger man sig på konsolernas nivå och använder sen samma rakt av på PC....
Men det innebär ju även att pc-marknaden inte är tillräckligt "stor" för att det ska finnas tid/resurser till att förbättra den versionen.

Sen att det ser sämre ut på PS4/Xboner är väl självklart, jag förväntar mig inte nått annat, utan väljer att spela på konsol av andra anledningar.

Det som är skumt i det här läget är att witcher 3 ska ha gjorts primärt för PC. Något som ändrats på senare och man gjort en helomvändning.
Det som beskylls är skiten som är ps4/xbone.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Precis. De som valt att köpa digitalt förlorade inte så mycket denna gång.

Nåja, skönt ändå att iallafall ha spelet. Nu är det bara att vänta på att PC-utgåvan förhoppningsvis går att spela på tisdag då.

Ja det måste vara galet skönt att redan ha fått spelet, själv måste jag vänta tills Webhallen öppnar klockan 10 så jag kan köpa det vilket jag gråter blod över just nu. Patchen/spelet ska väl släppas 01:00 på tisdag om jag fattat det rätt?

Permalänk

Skönt att man jobbar eftermiddagsskift veckan som kommer då! Låsa in mig i spelrummet och nöta natten till tisdag!

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på vart man kan lämna in Trophies?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

@Rakl: det stämmer 01.00 släpper dem patchen.

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem

Riktigt bra stream nu ifrån PC versionen, han har fått tillstånd ifrån CD proj att streama

http://www.twitch.tv/cohhcarnage

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Riktigt bra stream nu ifrån PC versionen, han har fått tillstånd ifrån CD proj att streama

http://www.twitch.tv/cohhcarnage

Nedskalat till 720p dock =(.

Bara ett dygn kvar nu så jag håller mig från att spoilas.

Permalänk
Medlem

När det ändå pratas lite om patchen, är det nån som hört nåt om hur stor den ska vara? Tänker nu på patchen som tydligen ska fixa en del saker i spelet och inte själva release patchen.

@fue Bra att veta, även om jag inte kommer ha en nyckel tills dess. Med lite tur så kanske den andra patchen går att tanka separat om den skulle vara stor, så kan man ju kanske ha den klar tills man hämtat spelet iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Finns det ingen som har koll på _varför_ dom gör såhär med grafiken?
Jag måste faktiskt säga att jag för en gångs skull tycker gnällandet är befogat, ser ut att vara orimliga skillnader.

Jag hade ju min teori om att dom "fixar till" demosarna flera år innan för att avspegla nått som dom _tror_ kommer bli verklighet när spelet väl släpps. Detta är nått jag skulle kunna leva med.

Men nu verkar det ju som att dom gått ut och sagt att det är "pga konsoler" som grafiknivån är satt där den är satt.
Eftersom jag inte kan ett skit om 3d i spel, allt från texturer till polygoner och så vidare, så undrar jag:

Varför kan dom inte "bara" utveckla allt i top-notch-kvalité för pc, och sen "bara" skala ner det på konsollerna?
Den enda rimliga förklaringen jag finner, är att detta att "bara skala ner" tar såpass mycket extra arbete (t ex kanske dom behöver göra dubbla uppsättningar av alla texturer, en för pc och en som konsollerna orkar med?), och det leder då till att tid och resurser helt enkelt inte finns?

Skrivet av Dinoman:

Min teori är att dom tyvärr blir köpta av antingen Sony eller MS alternativt både och så att dom ser till att konsolversionen inte skiljer dramatiskt från PC-versionen. Detta för att alla köpare av "next-generation" konsoller inte ska känna sig frånåkta redan i början.

Finns ingen som helst annan rimlig förklaring. Tror inte det är så vansinnigt avancerat att skapa inställningar för PC, det har man ju gjort sedan begynnelsen.

Skrivet av anon5930:

Precis. De som valt att köpa digitalt förlorade inte så mycket denna gång.

Nåja, skönt ändå att iallafall ha spelet. Nu är det bara att vänta på att PC-utgåvan förhoppningsvis går att spela på tisdag då.

Fast man får ju inte glömma bort att Nvidia också är delaktig i denna soppa. De har ju betalat för att CDPR ska använda Gameworks och deras teknik. Skulle verkligen Nvidia acceptera att spelet inte skiljer sig nämnvärt från hur spelet ser ut med konsollutgåvorna? Jag tvivlar. Förhoppningsvis kommer vi väl få ett svar framöver iallafall.

Med tanke på hur denna lansering hitills gått så får jag nog tyvärr säga att det ställer sig med onödigt många andra titlar. Konsollutgåvorna som varit spelbar ett bra tag före lansering medans PC-utgåvan inte går att spela förrens på lanseringsdatumet. Grafikfrågan som en del har synpunkter på. Jag förväntade mig mer från CDPR/GOG.

Det jag har hört är att när de utvecklade spelet inför "next gen" (och visade upp på E3) visste de inte vad det skulle vara för hårdvara men de utgick ifrån att det skulle vara "high end". När konsolernas specifikationer sedan presenterades fick de gå tillbaka till ritbordet och gör om mycket från början eftersom det de hade utvecklat inte var bra skalbart (och enligt rykte även lite instabilt). Resultatet av detta blev vad vi ser nu, som fortfarande inte är skalbart.

Permalänk
Medlem

@Rakl: Patchen är på ~550+ mb. Iallafall var det till PS4/XBone.

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem

@fue Tackar, det var ju faktiskt helt ok. Även om den skulle bli större till PC så bör det ju inte dra iväg till något helt galet iaf.

Permalänk
Medlem

@Rakl: Ja, det enda patchen ska göra är att den låser upp 'krypteringen' och lite buggfixar kan jag tänka mig. Men max 600-700mb typ.

Edit.

Lite orolig för mitt gtx 670 dock, skulle ett 970 eller 980 vara för kraftfull för min 3570k?

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem

Några mer än bara jag som har otrolig låg hastighet på preloaden på PS4? Tankar säkert 50 KB/sek eller något.
9 GB skulle ta 12 timmar stod det. Snälla PSN skaffa bättre lina D:

Tankade igår en på 500 MB, då hade jag en hastighet på 5-15 MB/sek.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

@Goteborgan: Kanske överbelastat

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

@Rakl: Ja, det enda patchen ska göra är att den låser upp 'krypteringen' och lite buggfixar kan jag tänka mig. Men max 600-700mb typ.

Edit.

Lite orolig för mitt gtx 670 dock, skulle ett 970 eller 980 vara för kraftfull för min 3570k?

Får hoppas den ligger på något liknande, sitter på sopkass lina så blir glad om jag kommer upp i 10Mbit.

Nu har jag ingen jättekoll när gäller det där med cpuer och flaskhalsning men jag sitter på en gammal i7 930 och har precis skaffat mig ett 970 och jag ligger på mellan 50-80% i cpu usage i Wolfenstein, lite beroende på vad som händer. Så din 3570k bör ju inte ha några problem att hänga med kan jag tycka, även om man nu kanske inte kan översätta Wolfenstein till ett openworld spel men.

Permalänk
Medlem

Jämförelse mellan preview utgåvan och efter dag 1 patch. Skuggor, draw distance med mera.
http://www.pcgameshardware.de/commoncfm/comparison/indexb2.cf...

Full artikel: http://www.pcgameshardware.de/The-Witcher-3-PC-237266/Special...

Tyckte den här slidern var intressant också
http://www.pcgameshardware.de/commoncfm/comparison/indexb2.cf...

Jämförelse mellan presets. Tar ett tag att ladda varje så ta det lugnt en stund efter du valt en ny
http://www.pcgameshardware.de/commoncfm/comparison/clickSwitc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av brillorm:

Nedskalat till 720p dock =(.

Bara ett dygn kvar nu så jag håller mig från att spoilas.

hehe jag kunde inte sitta o titta för mkt heller villa inte spoila någonting men fy fan det ser bra ut )

en dag kvar nu =P

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det som är skumt i det här läget är att witcher 3 ska ha gjorts primärt för PC. Något som ändrats på senare och man gjort en helomvändning.
Det som beskylls är skiten som är ps4/xbone.

Skrivet av Snigeln Bert:

Det jag har hört är att när de utvecklade spelet inför "next gen" (och visade upp på E3) visste de inte vad det skulle vara för hårdvara men de utgick ifrån att det skulle vara "high end". När konsolernas specifikationer sedan presenterades fick de gå tillbaka till ritbordet och gör om mycket från början eftersom det de hade utvecklat inte var bra skalbart (och enligt rykte även lite instabilt). Resultatet av detta blev vad vi ser nu, som fortfarande inte är skalbart.

Okej, men då är ju problemet skalbarhet, inte PS4/Xbone.

För att mer försöka förklara vad jag menar:
Det finns ju ingenting som hindrar utvecklaren från att göra alla modeller med 1 triljard polygoner, och sen göra alla texturer sjukt högupplösta med ett krav på 2 titaner med 12 gig minne, så är alla #PCMASTERRACE nöjda.

Sen så tar man dessa modeller och texturer, och skalar ner dom i komplexitet så att dom funkar bra på konsolerna.

Varför görs då inte detta?
Antagligen för att det är för tidskrävande, och/eller för komplext.

Min fråga är, om spelet _enbart_ gjort till pc, tror ni verkligen då att det hade blivit så mycket bättre?
Det måste ju vara extremt mer tidskrävande att bygga det hela "högupplöst" med alla "fancy features" än vad det är att göra det skalbart?
Det hade ju inte blivit mindre jobb för det. Så det enda "extra" jobb vi snackar om är ju att göra en kovertering från högupplöst PC med massa extra features, till sämre skit på konsoler.

Min teori är att dom inte har tid/ork/kapacitet att hålla den höga nivån, det är för svårt/tidskrävande och därför bara använder konsolerna som ett bekävmt svepskäl till varför det blev som det blev.

Så återigen, jag köper inte det hela att det är konsolerna som sätter nivån, jag skulle vilja hitta nån (fan måste ju finnas en (1!?) person på detta forum som t ex jobbar på #DICE ?) som kan gräva lite djupare i förklaringen kring detta.

Edit: En till intressant fundering jag har här är även att PS4/xbone nu kör en x86 arkitektur. Jag undrar hur SDK:n ser ut, vad som egentligen kodas och körs.
Folk tyckte ju detta var "lovande" för att det skulle bli mer likt PC. Men jag misstänker att detta istället kanske kan ha blivit problemet.
Eftersom samma kod(?) går att använda, så har man inte längre separata team som för t ex PS3, och väljer därför att sätta nivån på vad konsolerna klarar eftersom man då kan använda samma shit överallt och på så sätt slipper allt vad dubbelutveckling heter?
Vore verkligen intressant med input från nån som vet hur det ligger till.

Permalänk
Medlem

Jag drog upp detta förut i tråden, men just då var det mer spekulationer, så därför kollar jag igen nu när faktiskt vissa har fått sina spel till PC, bland annat @anon5930 såg jag hade fått sitt!

Hur ligger det till: är det endast steam eller kan man aktivera det via gog?

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Crazy: hur menar du "fått"? Fullt ut så det är aktiverat och spelklart? *bootar datorn*

Edit: meh, du menar det fysiska spelet?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@Crazy du kan inte spela ännu på PC släpps imorn!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Crazy: hur menar du "fått"? Fullt ut så det är aktiverat och spelklart? *bootar datorn*

Edit: meh, du menar det fysiska spelet?

Precis! Fysisk utgåva Ber om ursäkt för den emotionella berg- och dalbana jag måste ha utsatt dig för där i några sekunder!

Skrivet av Oneone:

@Crazy du kan inte spela ännu på PC släpps imorn!

Ah, okej, trodde att de kunde spela det ändå om det nu var DRM-free tänkte jag Om inte, kanske det står på/i förpackningen. Finns så sjukt lite konkret information där ute. Märkligt då GOG trots allt försöker pusha på sin GOG Galaxy.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
SpelClockers

Man får ju en viss känsla av att nu när allt är x86 så finns det risk att spelutvecklarna utnyttjar detta och slimmar sina spel till en och samma kvalitet.

Permalänk

Får min skiva idag. Men jag har ingen cd läsare haha. Vart kan jag ladda hem spelet för sen aktivera det? Om jag kan göra det i förväg?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fue:

@Rakl: Ja, det enda patchen ska göra är att den låser upp 'krypteringen' och lite buggfixar kan jag tänka mig. Men max 600-700mb typ.

Edit.

Lite orolig för mitt gtx 670 dock, skulle ett 970 eller 980 vara för kraftfull för min 3570k?

Absolut inte.