Apple chockhöjer priserna på Mac

Permalänk

Moar kvalitet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Självklart kommer den få bättre batteritid... I teorin oändlig batteritid.

Nej. Endast om man tar med extra batterier. Som jag skrev så är det en väldigt omständig lösning(för många en helt oacceptabel lösning). Den har alltså sämre batteritid.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd

Höga priser höjs ännu mer. Vem köper?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozTin:

Samsung och LG's support är fantastisk så där har du fel.
Du får 2 års garanti från övriga tillverkarna medans Apple ger 1 år, hyckleri.
Sen kan man fråga sig vart Apple får sina "retina" skärmar från, googla!

De höjde priset med ~500;- vid Samsung S6 lansering. Jag menar, en Apple får ju inte kosta mindre än en 'plastig' Samsung!
Däremot har priset legat i princip detsamma för varje lansering, instämmer på ditt påstående för övrigt.

Supporten är en del, men att sluta att tinhandahålla uppdateringar etc efter bara några månader är korkat av dem.

Och hur lång garantitiden varar är rätt ointressant så länge den understigen den 3 åriga reklamationsrätten som täcker det mesta, så 1 eller 2 år spelar ingen större roll då det täcks av lagen till stora delar oavsett så det är inget hyckleri.

Jadu det kan du undra sig, jo Apple själva! Det var Apple som läg i täten för att införa "Retina" skärmar, både på iPhone och Mac. Sen vem Apple anlitar för deras tillverkning är ointressant.

Så Apple höjde priset när det i själva verket legat still på ca 7500 kr hela tiden? Kom tillbaka en annan dag med dina icke existerande prishöjningar.
Så priset har i själva verket legat stilla på samma nivå sedan lanseringen, dock har övriga produkter höjts i ett par omgångar ex Mac datorer, medans ex Apple TV har sänkts i pris.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Höga priser. Hade en macbook tidigare men den strulade bara för att efter 1 är stendö. När jag ser tillbaka så borde jag valt en vanlig PC. Tror inte priserna påverkar så mycket.Många tar lån för att köpa sig en macbook.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Så du menar att det inte var överpris innan? Det är lite det jag menar.

Apple är dyra men inte dyrare än andra som jag tittade på i varje fall. Jämför med t ex Lenovo X1 Carbon så hamnar man på ungefär samma pris.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Marinlik:

Nej. Endast om man tar med extra batterier. Som jag skrev så är det en väldigt omständig lösning(för många en helt oacceptabel lösning). Den har alltså sämre batteritid.

Vilket är precis vad jag skrev. En laptop med utbytbart batteri kommer alltid ha bättre batteritid.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Priserna är ur kundsynvinkel orealistiskt höga i förhållande till vad man får tillbaka genom pris/prestanda. Dock är deras formgivning och design generellt i särklass bäst på marknaden. Om jag som delägare i ett företag kunde ta ett högre pris utan negativ påverkan på kundstocken och försäljningstillväxten, varför inte? Så länge det finns DEMAND på marknaden så kan priserna fortsätta att stegras, i Sverige så blir det dock större skillnader tack vare dollarkursen och en svag krona; men i resten av världen tror jag knappast att folk lägger märke till prishöjningarna?

OS X är kanon inom vissa områden även om majoriteten anser att Windows är herren på täppan, problemet kan dock avhjälpas genom Hackintosh; "det bästa från två världar och med prestanda som ej nödvändigtvis svider i plånboken".

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

En laptop man kan byta ut batteriet på kommer alltid ha bättre batteritid än en laptop man inte kan byta ut batteriet på... Och vad får dig att tro att Apple har de bästa skärmarna?

Läs inlägget jag svarade till. Han säger själv att macen hans kompis köpte har både 1. Bättre batteritid och 2. Bättre skärm. Jag har överhuvudtaget inte påstått att Apple har de bästa skärmarna. Personen jag svarade på nämnde inte heller något om utbytbara batterier och inte jag heller.

Permalänk
Medlem

Nä, förstår egentligen inte heller varför folk har så svårt för Apples datorer.

Likvärdiga PC maskiner, speciellt då laptops med bra (eller bättre) byggkvalitet, tangentbord och speciellt riktigt bra skärmar kostar lika mycket, eller ännu mer. Men man får vad man betalar för om man ser till helheten och ens personliga behov i min mening.

Min laptop, som exempel, var dyrare än någon av Apples Laptopar. Kriterier för den var färgkritisk skärm som går att hårdvarukalibrera, ska tåla slit och släng på resor mellan klienter och klantiga tapp/oaktsam behandling plus ha riktigt bra prestanda för tung 3D grafik "on the go".

Sen kan man alltid bygga sin egna windows/hackintosh dator med egna kvalitetskomponenter, chassi, tangentbord etc och få samma eller bättre kvalitet, design är ju subjektivt, så i vissa fall även bättre design. Men känns inte som att man ska jämföra egenbyggda burkar med färdigbyggd dito. Färdigbyggt, speciellt med lite designtouch som typ Apple har alltid haft högre priser, inget konstigt med det.

Mitt egentliga problem med Apple är att de egentligen inte har kraftfulla maskiner nog för det jag gör (även om det går, men tid är pengar ). Annars hade jag lika gärna suttit med en sådan för mina arbetsrelaterade uppgifter med tanke på att alla program jag använder idag även finns på OSX.

Förvisso så kan man köra en "new MacPro" och köra externa PCIE enheter för grafikkorten (med tillhörande externa nätdelar). Men då faller konceptet med deras nya MacPro, och är anledningen till att det i min mening är den sämsta de släppt hittills för proffs. Inte så konstigt att det dykt upp firmor som specialbygger/konverterar om förra generationens MacPro, så jag är inte ensam om att tycka det.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sgtprobe:

Likvärdiga PC maskiner, speciellt då laptops med bra (eller bättre) byggkvalitet, tangentbord och speciellt riktigt bra skärmar kostar lika mycket, eller ännu mer. Men man får vad man betalar för om man ser till helheten och ens personliga behov i min mening.

Igen, detta känns bara som en seglivad myt.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Det här är ju bisarrt.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

som att de inte var tillräckligt dyra

Permalänk
Medlem

Det är kronans värde som sjunkit, inget annat. Man höjde priserna på MacBook Pro i samband med senaste uppgraderingen för någon månad sen också.

Permalänk
Medlem

Apple har helt enkelt de bästa produkterna på marknaden så detta är bara rätt. Du får det du betalar för. Är lite förvånad att de inte höjer mer än så.

Sarkasm...

Dold text
Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Igen, detta känns bara som en seglivad myt.

Jasså, på vilket sätt då?

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Apple tar förstås så mycket betalt de bara kan. Allt annat vore bra underligt.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Det är väl klart att man är dum i huvudet om man kan tänka sig att betala lite mer för en dator som inte blir varm vid minsta användning med högljudda fläktar med urkorkade fläktkurvor, inte har alldeles fel färgåtergivning (hej UX303, fina gula färger du har) eller bleeding, utan flexande tangentbord med endast en halvt fungerande touchpad. 4 timmar jämfört med 12 timmars batteritid? Inte värt ett högre pris!

Sluta stirra er blinda på specifikationer och testa att använda en någon gång så förstår ni varför folk köper apple-produkter.

Inget fel alls på min UX303 FHD skärm. QHD är en annan femma. Batteritiden är även den utmärkt, lätt över 8 timmars surf. Troligtvis även 10 med optimerade inställningar. Fläkten hör jag aldrig (Broadwell) och touchpaden är det inga fel på!

Det enda jag tycker är märkligt är att de hänvisar höjningar till valutajusteringar. Varför är då inte alla höjningar i samma procent? Visst har lagt på 12%, andra mindre och vissa än mer. Det är märkligt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Blir inte chockad av prishöjningar från apple När de sänker priserna! Då höjer jag på ögonbrynen. Nej förresten, jag rakar nog av dem.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Ser inget fel i att dom höjer men sannolikheten att det blir en fruktprodukt nästa gång minskar givetvis.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Supporten är en del, men att sluta att tinhandahålla uppdateringar etc efter bara några månader är korkat av dem.

Och hur lång garantitiden varar är rätt ointressant så länge den understigen den 3 åriga reklamationsrätten som täcker det mesta, så 1 eller 2 år spelar ingen större roll då det täcks av lagen till stora delar oavsett så det är inget hyckleri.

Jadu det kan du undra sig, jo Apple själva! Det var Apple som läg i täten för att införa "Retina" skärmar, både på iPhone och Mac. Sen vem Apple anlitar för deras tillverkning är ointressant.

Så Apple höjde priset när det i själva verket legat still på ca 7500 kr hela tiden? Kom tillbaka en annan dag med dina icke existerande prishöjningar.
Så priset har i själva verket legat stilla på samma nivå sedan lanseringen, dock har övriga produkter höjts i ett par omgångar ex Mac datorer, medans ex Apple TV har sänkts i pris.

Läs om Reklamationsrätt. Finns en anledning till varför det inte heter Garanti.
Läs om när/varför modeller får uppdateringar eller inte. Finns många själ till det som bla Apple totalt struntar i.

Uppenbar Applefantast som inte baserar på fakta utan agerar besservisser.
Detta slutar i inkompetent pajkastning så du ta någon annan.

Permalänk
Inaktiv

Yeay, det är ju bra nyheter, då blir det mindre som köper Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Höga priser. Hade en macbook tidigare men den strulade bara för att efter 1 är stendö. När jag ser tillbaka så borde jag valt en vanlig PC. Tror inte priserna påverkar så mycket.Många tar lån för att köpa sig en macbook.

Tråkigt, men som jag nog tror du förstår knappadt något generellt. Kunde varit precis lika från nån någon annan tillverkare. En ny Dell på jobbet stendog i går. Aldrig mer Dell då eller?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Är väl inte så farligt egentligen...
...den som snöat in på att köpa en Mac lär ju inte bry sig om priset om man ändå har bestämt sig för en, som med precis allt annat.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Yeay, det är ju bra nyheter, då blir det mindre som köper Apple.

Ja småväxta människor, förmodligen.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sgtprobe:

Jasså, på vilket sätt då?

På det sättet att det inte stämmer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

På det sättet att det inte stämmer?

Men det är ju det det gör i det scenariot jag skrev. Eller menar du på allvar att det inte finns (PC) Laptopar som kostar mer än Apples med mina kriterier jag skrev, speciellt angående skärmar och med liknande eller bättre byggkvalitet? Konstigt, jag sitter o kollar på en just precis nu.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Inaktiv

Detta med att elektronik har blivit dyrare med dollarkursen och handeln minskar är ett stort problem för svensk ekonomi, staten har dock kommit på en lösning på den vikande försäljningen och det är att höja skatten ännu mer på elektronik. http://www.folkbladet.nu/1464504/skatt-pa-hemelektronik-kan-b...

Annars gratis till er som beställde en mac innan denna höjning!

Problemet med macar generellt tycker jag det är att de riktar sig till en viss grupp, min arbetslapptop kostar t.ex. mer än en macbook Pro och spöar denna på väldigt mycket. Dock väger den något kilo mer och är riktad till en helt annan grupp. (industri)
Det finns många olika grupper användare och mac tycker jag mest är folk som vill betala mycket för ultraportabel i frånvarande för annat. (pris, prestanda, portar som comport etc)

Där vanligt folk nog vill ha något mellanting och gamers vill ha ett extremt grafikkort o.s.v.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sgtprobe:

Men det är ju det det gör i det scenariot jag skrev. Eller menar du på allvar att det inte finns (PC) Laptopar som kostar mer än Apples med mina kriterier jag skrev, speciellt angående skärmar och med liknande eller bättre byggkvalitet? Konstigt, jag sitter o kollar på en just precis nu.

Men va..?

Du skrev:
"Likvärdiga PC maskiner, speciellt då laptops med bra (eller bättre) byggkvalitet, tangentbord och speciellt riktigt bra skärmar kostar lika mycket, eller ännu mer. Men man får vad man betalar för om man ser till helheten och ens personliga behov i min mening."

Och detta skrev jag är en myt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Men va..?

Du skrev:
"Likvärdiga PC maskiner, speciellt då laptops med bra (eller bättre) byggkvalitet, tangentbord och speciellt riktigt bra skärmar kostar lika mycket, eller ännu mer. Men man får vad man betalar för om man ser till helheten och ens personliga behov i min mening."

Och detta skrev jag är en myt.

speciellt då laptops med bra (eller bättre) byggkvalitet, tangentbord och speciellt riktigt bra skärmar kostar lika mycket, eller ännu mer.

Precis

Visa signatur

Ride more, Work less!