Var på möte med fiberförening. (Ändrad rubrik)

Permalänk
Medlem

Börjar hända lite saker iallafall. Vill det till att få ihop 255 hushåll som jag nämnt förut.

Väntar på officiella papper och dokument i brevlådan den här veckan. Är ju några veckor kvar till mötet så om någon kommer på något jag bör fråga så hjälp mig.

Edit: Jösses så stor bilden är. Inte så stor på deras hemsida?! Säg till så editerar jag bort den.........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Samma typ av människor var nog mot både el och telefon när det var nya saker. Tror också på att försöka engagera honom om han kan grävande, även om han inte ska sälja vill väl barn/barnbar som ska ta lver inte sitta i medeltiden utan kontakt med omvärlden, även om han verkar vilja det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort: ASUS Z97-A ATX | CPU: i5 4690K | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming | Nät: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair Vengance LP 1600Mhz 2x4GB | SSD: Samsung EVO 850 250GB

Permalänk
Medlem

Glömde det. Inte pratat med honom. Ska försöka innan mötet när vi dessutom har fått info i lådorna. Här ute är det friluftsliv som gäller. Sköta om tomten. Alla de blickar vi fått för vårt ruckel till hus och tomt alltså.

Han brukar ut och kapa lite småträn på sina ägor runtom vårt hus.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Glömde det. Inte pratat med honom. Ska försöka innan mötet när vi dessutom har fått info i lådorna. Här ute är det friluftsliv som gäller. Sköta om tomten. Alla de blickar vi fått för vårt ruckel till hus och tomt alltså.

Han brukar ut och kapa lite småträn på sina ägor runtom vårt hus.

Haha känner igen typen. Enda grannen på landstället är pensionerad grävmaskinist och sitter och gräver allt möjligt random hemma såfort han kan. Eller som en pingst med kanonväder, lägga svinskit på sin lilla hobbyåker när vi sitter ute i solen och ska äta.

Tror iaf du inte vinner någonting alls på attdet blir konflikt. Känns som att han måste få byta åsikt på egen hand med prestiegen i behåll så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort: ASUS Z97-A ATX | CPU: i5 4690K | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming | Nät: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair Vengance LP 1600Mhz 2x4GB | SSD: Samsung EVO 850 250GB

Permalänk
Medlem

Känns stabilt.

Fick veta att blanketter och formulär skulle vara i brevlådan i slutet på vecka 17. Kom inget. Fick idag veta att grannar fick i mitten förra veckan. Vi fick inget.

Nä. Har provat ringa grannen men han svarar inte. Får se om han dyker upp på mötet den 19 maj.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Mitt tips till dig är att försöka tänka lite strategiskt när det gäller placering utav din fiber låda när den kommer. Visserligen kan man ju alltid dra nätverkskablar kors o tvärs men att sätta plastlist eller dylikt i ett redan befintligt hus blir aldrig riktigt snyggt. Utan sätt den så centralt så möjligt, alternativt kan du köpa en powerline och sätta bredvid.

Vissa jag har varit hemma hos har satt den i sitt garage, inte så jätte bra placering tycker jag då, dock vet jag inte om dom går upp på någon vind eller dylikt.

/från en som jobbar med fiber i zitius/skanovas nät

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFlower:

Mitt tips till dig är att försöka tänka lite strategiskt när det gäller placering utav din fiber låda när den kommer. Visserligen kan man ju alltid dra nätverkskablar kors o tvärs men att sätta plastlist eller dylikt i ett redan befintligt hus blir aldrig riktigt snyggt. Utan sätt den så centralt så möjligt, alternativt kan du köpa en powerline och sätta bredvid.

Vissa jag har varit hemma hos har satt den i sitt garage, inte så jätte bra placering tycker jag då, dock vet jag inte om dom går upp på någon vind eller dylikt.

/från en som jobbar med fiber i zitius/skanovas nät

Du har helt rätt. Har redan tänkt taken på "var lådan" ska in trots att inkoppling för vår del ligger i juni 2016 först (och att man får ihop de 255 hushållen man satt som "gräns", iofs går det nog igenom även med mindre än så men frågan är hur mycket mindre?) ((På deras karta är man uppe i 279 intresseanmälningar nu)).

Kör trådlöst på bärbara och speldatorn i ena änden av huset kör jag trådat på. Enklaste för mig är att, om det blir av, att borra in "lådan" i rummet jag kör trådat i.

Powerline är nog bra men detta hus är konstigt byggt. Karln som byggde huset började det som en sommarstuga som han sen byggde ut och byggde ut så det är som om elledningarna inte har något med varandra att göra (kan nada ärligt talat!) så jag vet inte om Powerline skulle fungera. Skulle ju kunna ha lång nätverkskabel ligga på golvet men.........

Ska som sagt var på mötet den 19 maj och tar än en gång gärna emot tips på frågor att ställa eller annat att tänka på!

Fick aldrig de papper alla andra fick för den som åkte runt med dem vände efter "sista" huset i byn utan tanke på att det fanns en kåk till en bit bort. Ordföranden snigelpostade över papperna till oss. Jag skäms för min reaktion då han erbjöd sig att maila över dem.

Min kommentar som inte var den smartaste var "så jag ska slösa pulver i printern på att printa ut det de andra fick i lådan?". *ryser och skäms*

Gick på vad en granne sa, "det var en rejäl lunta som kom!", så i mitt huvud så skulle allt pulver i printern gå åt. Som jag fortfarande har "testkassetterna" i och så var det bara sex sidor.

Skrivet av FireFlower:

/från en som jobbar med fiber i zitius/skanovas nät

Ohhh. Nu tycker jag synd om dig! Kände direkt att jag skulle kunna ställa hundratals frågor till dig, ett par nu och resten framöver men kanske ska bespara dig dem!?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FireFlower:

Mitt tips till dig är att försöka tänka lite strategiskt när det gäller placering utav din fiber låda när den kommer. Visserligen kan man ju alltid dra nätverkskablar kors o tvärs men att sätta plastlist eller dylikt i ett redan befintligt hus blir aldrig riktigt snyggt. Utan sätt den så centralt så möjligt, alternativt kan du köpa en powerline och sätta bredvid.

Vissa jag har varit hemma hos har satt den i sitt garage, inte så jätte bra placering tycker jag då, dock vet jag inte om dom går upp på någon vind eller dylikt.

/från en som jobbar med fiber i zitius/skanovas nät

Varför skulle det vara så svårt att få till det bra i ett äldre hus. Jag äger just nu ett hus från 70-talet och har tidigare ägt ett annat hus från samma epok. Jag har dragit nätverk i båda och jag kan lova att det inte är något som man över huvud taget tänker på. Man kan tex köpa snygga golvlister med kabelkanal som man kan använda och man kan även gå upp på vinden.

I mitt nuvarande hus finns det fiber som drogs in strax innan jag tog över huset. Den förra ägaren tyckte att det var praktiskt att ha fiberboxen nära TV'n eftersom han bara hade en TV-box som använde trådat nätverk. Det är sådär snyggt med en blinkande låda på vardagsrumsväggen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Beginner:

Powerline är nog bra men detta hus är konstigt byggt. Karln som byggde huset började det som en sommarstuga som han sen byggde ut och byggde ut så det är som om elledningarna inte har något med varandra att göra (kan nada ärligt talat!) så jag vet inte om Powerline skulle fungera. Skulle ju kunna ha lång nätverkskabel ligga på golvet men.........

Det kanske är ett bra tillfälle att dra både el och nätverk då ? Annars är det inte heller så svårt att gömma nätverkskablar genom att lossa liter och fräsa ett spår att lägga dem i, man behöver inte köpa speciallisterna för att gömma kablage.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Varför skulle det vara så svårt att få till det bra i ett äldre hus. Jag äger just nu ett hus från 70-talet och har tidigare ägt ett annat hus från samma epok. Jag har dragit nätverk i båda och jag kan lova att det inte är något som man över huvud taget tänker på. Man kan tex köpa snygga golvlister med kabelkanal som man kan använda och man kan även gå upp på vinden.

I mitt nuvarande hus finns det fiber som drogs in strax innan jag tog över huset. Den förra ägaren tyckte att det var praktiskt att ha fiberboxen nära TV'n eftersom han bara hade en TV-box som använde trådat nätverk. Det är sådär snyggt med en blinkande låda på vardagsrumsväggen.

hmm du kanske har rätt, jag själv är ingen nätverkstekniker och har aldrig riktigt jobbat med inomhus kabeldragning förutom på kabelstege.

Men absolut, är man händig så kan man säkert fixa till det snyggt med lister och kanaler, undrar dock hur många kablar kan man få in i en vanlig kanal? Måste man isåfall köpa en bredare som då sticker ut mer?

Personligen tycker jag det är snyggast om huset har ett sk teknikskåp med färdigdragna kablar i väggen, kan dock bli för jäkla trångt i vissa skåp....

Angående din box/mediaconverter = Den jag sätter upp går in i ett strömsparläge efter ca 4-10 minuter, då slocknar alla lampor men boxen är fortfarande igång. Den här monterar jag för tillfället: http://haboljungvillorna.se/sites/haboljungvillorna.se/files/raycore_web.jpg

Skrivet av Beginner:

Ohhh. Nu tycker jag synd om dig! Kände direkt att jag skulle kunna ställa hundratals frågor till dig, ett par nu och resten framöver men kanske ska bespara dig dem!?

Har absolut inget emot om du har några funderingar, svarar gärna på dom! Kan dock inte lova att jag har svar på allting, jobbar som sagt som fibertekniker och är egentligen mer van med större kablar än dessa småkablar, brukar oftast hänvisa till marknads avdelningen på företaget som kopplar in/Zitius

Du kan ju fråga vid nästa möte tex:

-Behöver ni ta in slangen (jag antar dom kommer "blåsa" fram kablen) eller räcker det med en stump vid håltagningen på huset.
-Kommer dom montera något slags skydd/ränna på/vid inträdet för fiberkabeln eller måste varje kund fixa detta själva
-Antal portar/utgångar på mediaconverter, kan också vara kul att veta vilken modell/märke dom har tänkt att montera.

Antar det kommer ut en person som ska projektera området och kolla på era hus, man kan ju alltid prata med han, när han nu kommer om hur man ska gå in tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske är ett bra tillfälle att dra både el och nätverk då ? Annars är det inte heller så svårt att gömma nätverkskablar genom att lossa liter och fräsa ett spår att lägga dem i, man behöver inte köpa speciallisterna för att gömma kablage.

Har inte råd att tatta nya elkablar. Speciellt inte om jag ska ut med 20papp för fiber. (Någon med idé förresten, mellan tummen och hälen, vad eventuell kostnad för eldragning i hus kan hamna på, generellt?)

Skrivet av FireFlower:

Har absolut inget emot om du har några funderingar, svarar gärna på dom! Kan dock inte lova att jag har svar på allting, jobbar som sagt som fibertekniker och är egentligen mer van med större kablar än dessa småkablar, brukar oftast hänvisa till marknads avdelningen på företaget som kopplar in/Zitius

Du kan ju fråga vid nästa möte tex:

-Behöver ni ta in slangen (jag antar dom kommer "blåsa" fram kablen) eller räcker det med en stump vid håltagningen på huset.
-Kommer dom montera något slags skydd/ränna på/vid inträdet för fiberkabeln eller måste varje kund fixa detta själva
-Antal portar/utgångar på mediaconverter, kan också vara kul att veta vilken modell/märke dom har tänkt att montera.

Antar det kommer ut en person som ska projektera området och kolla på era hus, man kan ju alltid prata med han, när han nu kommer om hur man ska gå in tex.

Crap. Du kommer på frågor jag inte visste fanns ens! Du ställer inte upp som "frågekonsulent" åt oss, blivande kunder i föreningen?

Ska komma ihåg frågorna (även om jag knappt fattade den första!)

En fråga jag har är till exempel. Fick veta vid mötet den 10 mars att Zitius, eller företag som ska sköta kabeldragning, kommer tillhandahålla rören för grävning på egen tomt. Hur fungerar "hopkopplingen" med fibern som dras förbi huset? Kopplas det ihop under mark eller kommer det stå någon form av "plint" vid varje hus med fiber?

Hans Clasén (Zitius) ska komma på mötet igen den 19 maj. Förstår om du inte vet vem han är men den som föredrar på möten och så, det är inte hen (vant mig vid ordet nu) som kommer "projektera området"?

(Skratta ni. Jag är på denna nivå! Aldrig haft ens i mina vildaste fantasier att fiber skulle kunna vara möjligt ens i mina drömmar så jag har aldrig läst eller kollat upp hur fiber "fungerar")

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Beginner:

Har inte råd att tatta nya elkablar. Speciellt inte om jag ska ut med 20papp för fiber. (Någon med idé förresten, mellan tummen och hälen, vad eventuell kostnad för eldragning i hus kan hamna på, generellt?)

Crap. Du kommer på frågor jag inte visste fanns ens! Du ställer inte upp som "frågekonsulent" åt oss, blivande kunder i föreningen?

Ska komma ihåg frågorna (även om jag knappt fattade den första!)

En fråga jag har är till exempel. Fick veta vid mötet den 10 mars att Zitius, eller företag som ska sköta kabeldragning, kommer tillhandahålla rören för grävning på egen tomt. Hur fungerar "hopkopplingen" med fibern som dras förbi huset? Kopplas det ihop under mark eller kommer det stå någon form av "plint" vid varje hus med fiber?

Hans Clasén (Zitius) ska komma på mötet igen den 19 maj. Förstår om du inte vet vem han är men den som föredrar på möten och så, det är inte hen (vant mig vid ordet nu) som kommer "projektera området"?

(Skratta ni. Jag är på denna nivå! Aldrig haft ens i mina vildaste fantasier att fiber skulle kunna vara möjligt ens i mina drömmar så jag har aldrig läst eller kollat upp hur fiber "fungerar")

Delarna brukar ingå, installationen brukar sluta vid ett ethernetuttag efter fiberkonvertern i huset och efter det är det upp till tjänsteoperatören eller husägaren att lösa lanbiten.

Exakt hur man går in i huset kan ju skilja beroende på avstånden, hos oss är det en del som har skåp vid tomten och en del går lite längre till ett större mer centralt skåp, det beror helt enkelt på avstånd och hur nätet ska dras rent fysisk, det är ju kanske inte bara ditt hus som ska kopplas in utan fibernätet kanske ska "passera" och det kan göra skillnad i vart man placerar skarvarna, man vill ju helst ha så få skarvar som möjligt och själva fibern är ju billig och jobbet att blåsa och svetsa/ansluta är ungefär detsamma oavsett om sträckan är 20 meter eller några hundra meter, däremot är det ju dyrare att montera upp ett kopplingsskåp vid tomtgränsen om det inte behövs, det kostar säkert 1000kr extra för installationen i just det huset för det även om man har en grävare på plats för den övriga grävningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan få dra skarvkabel till Åkerby

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Jahopp då var mötet igår.

Var med stor spänning jag drog dit och väntade mig mycket mer än vad som blev sagt och gjort, som vanligt med mig.

Avtalen ska vara inne senast den 31 maj. Det hade bara kommit in 77 innan mötet igår och måste upp till 255 enligt kalkylerna. Kom in 54 efter mötet igår så, 121 nu.

Deppad över "frågestunden". En påpekade att "hen" hade pratat med Telia igår och fått löfte att kopparnätet kommer vara kvar och fick medhåll av några på mötet.

Slog mig själv för pannan mentalt och bet mig i tungan för det var en del jag ville fråga och påpeka efter det uttalandet men blev så irriterad att jag hade nog sagt saker som inte varit så bra.......

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Kollade ert avtal lite snabbt. Verkar som att det kan bli lite kosstnader. 20.000 max för anslutningen, men sedan verkar man få stå för en hel del runt omkring också.

Hemma är grävarbetet avklarat och fiber blåses om två veckor. Där fick vi pris på 8.500. Det inkluderade då allt. Grävning inklusive arbetet på våra tomter, invändig kanalisation, hårdvara, återställning osv. Efteranslutning blir lite dyrare, men typ 13.000 med allt inkluderat.
Det är skumt att det kan skilja så mycket.

Har ni äldre i området? Kolla om trygghetslarm kan/ska köras över fibernätet. Då kan man spela på det och det faktum att de på under en sekund kan se om anslutning saknas istället för att det tar över ett dygn och stackars Greta ligger på golvet med brutet ben.

Tilläggas kan att även jag bor i en by på landet.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av inquam:

Efteranslutning blir lite dyrare, men typ 13.000 med allt inkluderat.
Det är skumt att det kan skilja så mycket.

Det är fasta kostnader för mycket och efteranslutning kräver ju ungefär lika lång tid för att köra fram maskinerna för ett hus som för 10, när vi räknade på det så skulle det bli drygt 6000 kr i fasta kostnader oavsett antal hus, själva jobbet förutom att rigga upp allt går ju däremot fort, kostnaderna för efteranslutning sjunker därför fort om det kan bli ett heldagsjobb på samma område i stället för bara ett ensamt hus som ändå kostar som minst en halv dag pga alla transporter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Deppad över "frågestunden". En påpekade att "hen" hade pratat med Telia igår och fått löfte att kopparnätet kommer vara kvar och fick medhåll av några på mötet.

Fast blir det fiber kommer nog telia inte prioritera för de få adslkunder som finns kvar i området när det krånglar eftersom det kommer vara mindre kunder inblandade. Likaså om ledningarna blir sunkiga med fukt och skit.

Personligen tror jag det kommer en dag där det märks bra på huspriset om man har fiber eller inte.

Permalänk
Medlem

Blir bara så trött. Ett sånt påstående om "löfte från Telia" hade jag egentligen velat fråga vem som gav det "löftet" och att Telia kan lova vad de vill men att det är ju Skanova som äger möget men jag satt och bet mig hårt i tungan.

Folk som även var sura över att de kände det som ett "tvång" att gå med, som ett hot mot dem. kan förstå det men samtidigt tycker jag ju att det är snudd på större "hot" om detta uteblir.

Kopparledningarna är så dåliga att det bara är en tidsfråga innan de tackar för sig och då står vi där, vare sig någon fått "löfte" eller ej från Telia.

Kostnadsfråga. Jo, det är en rätt hög summa. Vad gäller dragning på egen tomt var det som förklaring om att det är utanför regelverket då man kan gräva själv på egen tomt eller få rotavdrag på det för att stötta lokala företag. Men rör och dylikt står Zitius för så det blir ingen kostnad för material.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Beginner:

Hittade den här texten på ett annat forum. Är ganska bra skrivet om kopparns "död":

VDSL kommer inte utvecklas nämvärt, man ligger nära shannonteoremet och alla hastighetsförbättringar kommer därför att betalas av räckvidd. Priserna har vänt och är på väg upp då kopparnätet används av allt färre och är dyrt att underhålla. På sikt kommer det tas bort, vilket redan sker där det ändå inte finns ADSL, men på sikt kommer det inte finnas kvar där det idag finns stolpar åtminstone. Det är idag fortfarande ett mycket bättre alternativ för en familj än 3G/4G men inget att satsa på på lite sikt.

Mobilnäten är redan idag överbelastade pga operatörernas överförsäljning och idiotiska reklam om att man skall byta fasta bredband mot mobila. Men nu sker raskt en omstöpning med hårda volymgränser som inom kort kommer göra det omöjligt eller jättedyrt att driva ett helt hushåll via trpdlöst. Den utvecklingen är i stort bra, för i framtiden kommer den mobila kapaciteten att behövas till alla våra mobila enheter. Inte bara lurar och plattor utan alla bilar, tåg, bussar maskiner mm kommer vara uppkopplade, och även om vi utökar frekvensband och förbättrar teknik finns det gränser. Det finns helt enkelt inte utrymme över för att köra bostäders och företags internetbehov via trådlös access annat än i undantagsfall.

Den enkla sanningen är att fasta adresser skall ha fasta accesser, mobila enheter mobila. Svårare än så är det inte.

Det handlar ju inte alls längre om några relativt få torrentbay-tankare som maxar linan utan om att vanliga hushåll och barnfamiljer går över till on-demandlösningar i rasande takt. SVTplay, Netflix, Hbo, Viaplay osv är vardag idag i mängder av hushåll. Nästa generation kommer inte ens förstå poängen med realtids-TV. Snart kommer billigare utrustning för Super-HD, 4K med 3D osv, som du kommer kunna kolla på en kvart i månaden med dagens begränsningar på 4G-abonnemang. Och detta är bara det vi känner till redan. Framtidens teknik vet vi inget om, det enda vi kan vara säkra på är att bandbreddskraven alltid har ökat mer än alla förväntningar. Endast fiber kan möta sådan efterfrågan.

Så frågan om fiber är egentligen bara NU ELLER SENARE. Vi är ju vana vid att teknik blir allt billigare, men med fiber är det så att själva fibern och utrustningen står för en ganska liten del av priset, grävning och installation är de tunga delarna, och de blir bara dyrare med tiden. Den chans man har är att det görs ett stort jobb samtidigt då ställkostnader är höga, så även för fiberblåsning mm. Därför är det självklara rådet att man skall ALLTID haka på erbjudande om fiber, i princip oberoende av kostnad (inom rimliga gränser). Tyvärr finns det sällan konkurrens, och när 60-80% av ett område är anslutet i ett gemensamt projekt finns det noll intresse för operatörerna att komma tillbaka. Det kan alltså inte bara bli väldigt dyrt utan nästan omöjligt att få till en efteranslutning.

Om det gäller s k byafiber som har stödpengar för ytbyggnad är det så att man endast kan få bidrag vid gemensam utbyggnad. Därför kan det kosta 15000 idag och 50000 nästa år, eller vad som helst som täcker hela tilläggskostnaden PLUS en andel i ursprungsinvesteringen. De som vill ansluta sig senare får nämligen inga bidrag alls.

Att tacka nej till fiber är nog det dummaste man kan göra just nu.

/capmac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

@Beginner:

Hittade den här texten på ett annat forum. Är ganska bra skrivet om kopparns "död":

VDSL kommer inte utvecklas nämvärt, man ligger nära shannonteoremet och alla hastighetsförbättringar kommer därför att betalas av räckvidd. Priserna har vänt och är på väg upp då kopparnätet används av allt färre och är dyrt att underhålla. På sikt kommer det tas bort, vilket redan sker där det ändå inte finns ADSL, men på sikt kommer det inte finnas kvar där det idag finns stolpar åtminstone. Det är idag fortfarande ett mycket bättre alternativ för en familj än 3G/4G men inget att satsa på på lite sikt.

Mobilnäten är redan idag överbelastade pga operatörernas överförsäljning och idiotiska reklam om att man skall byta fasta bredband mot mobila. Men nu sker raskt en omstöpning med hårda volymgränser som inom kort kommer göra det omöjligt eller jättedyrt att driva ett helt hushåll via trpdlöst. Den utvecklingen är i stort bra, för i framtiden kommer den mobila kapaciteten att behövas till alla våra mobila enheter. Inte bara lurar och plattor utan alla bilar, tåg, bussar maskiner mm kommer vara uppkopplade, och även om vi utökar frekvensband och förbättrar teknik finns det gränser. Det finns helt enkelt inte utrymme över för att köra bostäders och företags internetbehov via trådlös access annat än i undantagsfall.

Den enkla sanningen är att fasta adresser skall ha fasta accesser, mobila enheter mobila. Svårare än så är det inte.

Det handlar ju inte alls längre om några relativt få torrentbay-tankare som maxar linan utan om att vanliga hushåll och barnfamiljer går över till on-demandlösningar i rasande takt. SVTplay, Netflix, Hbo, Viaplay osv är vardag idag i mängder av hushåll. Nästa generation kommer inte ens förstå poängen med realtids-TV. Snart kommer billigare utrustning för Super-HD, 4K med 3D osv, som du kommer kunna kolla på en kvart i månaden med dagens begränsningar på 4G-abonnemang. Och detta är bara det vi känner till redan. Framtidens teknik vet vi inget om, det enda vi kan vara säkra på är att bandbreddskraven alltid har ökat mer än alla förväntningar. Endast fiber kan möta sådan efterfrågan.

Så frågan om fiber är egentligen bara NU ELLER SENARE. Vi är ju vana vid att teknik blir allt billigare, men med fiber är det så att själva fibern och utrustningen står för en ganska liten del av priset, grävning och installation är de tunga delarna, och de blir bara dyrare med tiden. Den chans man har är att det görs ett stort jobb samtidigt då ställkostnader är höga, så även för fiberblåsning mm. Därför är det självklara rådet att man skall ALLTID haka på erbjudande om fiber, i princip oberoende av kostnad (inom rimliga gränser). Tyvärr finns det sällan konkurrens, och när 60-80% av ett område är anslutet i ett gemensamt projekt finns det noll intresse för operatörerna att komma tillbaka. Det kan alltså inte bara bli väldigt dyrt utan nästan omöjligt att få till en efteranslutning.

Om det gäller s k byafiber som har stödpengar för ytbyggnad är det så att man endast kan få bidrag vid gemensam utbyggnad. Därför kan det kosta 15000 idag och 50000 nästa år, eller vad som helst som täcker hela tilläggskostnaden PLUS en andel i ursprungsinvesteringen. De som vill ansluta sig senare får nämligen inga bidrag alls.

Att tacka nej till fiber är nog det dummaste man kan göra just nu.

/capmac

Är ju det sorgliga i det hela. Vist kan det verka som hot och tvång som @Beginner tyckte sig märka på grannarna. Men är just för om inte tillräckligt ansluter sig så blir alla utan fiber och då blir ju ingen glad i stället.

Vist alla förstår nog inte nyttan av fiber, från adsl är helt borta troligen. För människan är ju sån att den tycker sig ha bra nog, så är väldigt tveksam till att prova nytt speciellt om det kostar pengar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Samtidigt tror jag att med utvecklingen med mobilt bredband kommer gå riktigt fort inom 5-7 år. Datamängderna börjar öka till acceptabla nivåer, i takt med 4k blir standard lär den ökas ytterligare.

Permalänk

Zitius va dom som drog in i Upplands väsby.
Jag betalade min installation kontant då ingick 3 år internetuppkoppling.

Dom som valde att delbetala fick välja leverantör fritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Samtidigt tror jag att med utvecklingen med mobilt bredband kommer gå riktigt fort inom 5-7 år. Datamängderna börjar öka till acceptabla nivåer, i takt med 4k blir standard lär den ökas ytterligare.

Säg inte så :/

300% enligt någon statistik kommer det öka fram till 2020 på mobilmasterna. Jag tycker det är riktigt skönt att ha fast hemma, stabilt och går snabbt.

Märks även på mobilen, så fort WIFI slås av blir det märkbart slöare. Om man inte har turen att komma på rätt mast med 3g eller H och liten belastning. Nej fiber är riktigt gött, har ju en fast punkt som man har bra bredband på är skönt helt klart. Skulle inte vilja flytta till ett hus med ADSL eller ännu värre inget bredband alls :/ Om inte läget är extremt bra skulle jag titta på annat hus.

Gissar på minst 1 mast med max tio klienter samtidigt för att inte bli överbelastat och då är vi 9mille i Sverige. Nej, hoppas fiber är i var mans hem, så man kan flytta till hus utan att lägga ut 100k själv för fiber (skulle jag lätt kunna, men känns lite överdrivet mycket för en sak).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Säg inte så :/

300% enligt någon statistik kommer det öka fram till 2020 på mobilmasterna. Jag tycker det är riktigt skönt att ha fast hemma, stabilt och går snabbt.

Märks även på mobilen, så fort WIFI slås av blir det märkbart slöare. Om man inte har turen att komma på rätt mast med 3g eller H och liten belastning. Nej fiber är riktigt gött, har ju en fast punkt som man har bra bredband på är skönt helt klart. Skulle inte vilja flytta till ett hus med ADSL eller ännu värre inget bredband alls :/ Om inte läget är extremt bra skulle jag titta på annat hus.

Gissar på minst 1 mast med max tio klienter samtidigt för att inte bli överbelastat och då är vi 9mille i Sverige. Nej, hoppas fiber är i var mans hem, så man kan flytta till hus utan att lägga ut 100k själv för fiber (skulle jag lätt kunna, men känns lite överdrivet mycket för en sak).

Har du riktiga bevis med ordentliga källor på 10 klienter per mast? För det är ingenting, tippar på mer men vet inte exakt så känns dumt att uttala dig om.

Edit: googlade lite snabbt, runt 200 % mer än 3G per mast

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Samtidigt tror jag att med utvecklingen med mobilt bredband kommer gå riktigt fort inom 5-7 år. Datamängderna börjar öka till acceptabla nivåer, i takt med 4k blir standard lär den ökas ytterligare.

Det är ont om plats i luften (dvs lediga frekvenser), så all ökning av datamängd mobilt kommer kräva fler master (mindre celler), detta kostar mkt pengar. Hälften så stora celler (radie) kräver i storleksordningen 4ggr fler master. Självklart kommer det investeras i utbyggnad, men det kommer vara helt orimligt att bygga ett superbra nät, den operatör som gör det kommer gå under av investeringskostnaden.
Så mobila nätet kommer för överskådlig framtid alltid att ligga på gränsen för vad som behövs, dvs av och till ha problem med kapacitet & stabilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det är ont om plats i luften (dvs lediga frekvenser), så all ökning av datamängd mobilt kommer kräva fler master (mindre celler), detta kostar mkt pengar. Hälften så stora celler (radie) kräver i storleksordningen 4ggr fler master. Självklart kommer det investeras i utbyggnad, men det kommer vara helt orimligt att bygga ett superbra nät, den operatör som gör det kommer gå under av investeringskostnaden.
Så mobila nätet kommer för överskådlig framtid alltid att ligga på gränsen för vad som behövs, dvs av och till ha problem med kapacitet & stabilitet.

Frågan är hur länge det kommer att vara så, tippar inte allt så länge. Nästa generations mobila nät ska hantera ännu mer data än tidigare, några få exempel.

Mobile broadband
Automotive
Smart Society
Smart grids
Health
Industrial
Logistics

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Frågan är hur länge det kommer att vara så, tippar inte allt så länge. Nästa generations mobila nät ska hantera ännu mer data än tidigare, några få exempel.

Mobile broadband
Automotive
Smart Society
Smart grids
Health
Industrial
Logistics

Ja och? en sak vad som krävs och vad som finns tillgängligt. Vissa saker som är fasta som sjukhus och företag funkar ju fiber mer än väl.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Frågan är hur länge det kommer att vara så, tippar inte allt så länge. Nästa generations mobila nät ska hantera ännu mer data än tidigare, några få exempel.

Mobile broadband
Automotive
Smart Society
Smart grids
Health
Industrial
Logistics

M2M, inklusive tusentals betalterminaler och larm o.s.v går redan över mobilnäten i allt från kretskopplad data på GSM till LTE. De förbrukar väldigt lite data och därav "tid" i etern. Kraftbolag och liknande kan köra över fiber och elledningar och smarta elmätare är redan utrullat till så gott som alla kunder. Behöver de kan de också och bygger också deras egna radionät för deras egna kommunikationsbehov. Man ska inte överdriva frågan. I princip behöver du fiber framdraget till alla moderna basstationer också. Det är skillnad på att förse mobiler med Facebook och hushåll med snabbt bredband. Båda fallen är däremot beroende av att vi har utbyggt fibernät. Visst blir det ännu fler uppkopplade prylar även om vi redan är där i stort sett, men till många prylar kommer du kunna välja bort mobila lösningar och olika förutsättningar kommer spela in. Det är ju t.ex. ofta smidigare att koppla in något till internet via lokala nätverket/bredbandet än att behöva sätta upp fasta antenner. Många mobila satsningar är ju också misslyckade då de inte tänkt på hur man ska få mottagning, något polisen t.ex. har problem med.

Permalänk
Medlem

Varför specificerar de inte kostnaden i detalj för varje medlem? Man kan ju inte bara acceptera att det "kan bli 20000kr" hur som helst.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

@Beginner:

Hittade den här texten på ett annat forum. Är ganska bra skrivet om kopparns "död":

VDSL kommer inte utvecklas nämvärt, man ligger nära shannonteoremet och alla hastighetsförbättringar kommer därför att betalas av räckvidd. Priserna har vänt och är på väg upp då kopparnätet används av allt färre och är dyrt att underhålla. På sikt kommer det tas bort, vilket redan sker där det ändå inte finns ADSL, men på sikt kommer det inte finnas kvar där det idag finns stolpar åtminstone. Det är idag fortfarande ett mycket bättre alternativ för en familj än 3G/4G men inget att satsa på på lite sikt.
...................................................................

Att tacka nej till fiber är nog det dummaste man kan göra just nu.

/capmac

Tackar. Ska försöka få in det på deras Facebooksida via omvägar. Även om den sidan är "död". Inga som skriver eller säger något där.

Vad gäller mobila, kommande, lösningar så. Nä. Inte här. Har knappt täckning på mobilen. Får vara i specifikt rum hemma när jag ska använda den. Jag vill ha fast lösning.

Som sagt, kan till viss del förstå att en del uppfattar det som ett "tvång" och därmed "hot" även om jag får söka djupt i mitt inre för att förstå det i papprena som dimpt ner i brevlådan. Var en mening i ett utskick i stil med, "se till att prata med dina grannar så vi får ihop 255 hushåll!" som några hakat upp sig på. Väldigt mycket tyvärr så om detta inte går igenom kommer jag bli riktigt less på folk runtom. På väg ut från mötet gick jag mellan två karlar som pratade med varandra. Den ena sa, "ska du lämna in avtal?". Svar, "Nä, inte med alla hot så här!". Samma sak, ville fråga om vilka hot han upplevt men var tyst då jag ju faktiskt "tjuvlyssnade" när jag klämde mig mellan de två då jag lämnat in våra papper om anslutning.

Sidonot. Tyvärr lät det roligt och synd om kvinnan som berättade följande. Pratade med henne som stolsgranne ett tag innan mötet började. Hon hade haft ADSL men det fungerade inte bra alls så hon blev övertygad om "mobil surflösning" istället. Sagt och gjort, kopplade in antenn och riktade via fönster mot masten. Fungerade inte. Ringde supporten som kom fram till att en tekniker skulle komma ut. Teknikern kom och efter lite om och men så öppnade han fönstret vid antenn och då gick det lite bättre. Sen fick hon en räkning på 1600kr för teknikerbesöket.

Hennes egen berättelse. Hon ville ha fiber för pålitlighetens skull. Hon ville kunna betala räkningar utan att vara orolig för att uppkopplingen inte skulle fungera. Surfa nyheter utan att titta på "snurrande loggor" i evigheter och sist men inte minst. Hon ville ha besök av sina barnbarn som nu inte ville hälsa på mormor för att hon inte har "uppkoppling"..........

Och två minuter efter det kläcker människan ur sig, några rader bakom oss, att hon minsann pratat med Telia "idag" och fått löftet att kopparnätet blir kvar......

Vet att jag tjatar om det men det är en till favorit nu för mig. Den följer tätt på bondens (i vår by) mening, "bredband? Vad ska man med det till!? Är väl ingen som sitter vid datorn dagarna i ända!?". Och nu kvinnan med "löftet" från Telia.

Heder åt min granne som ändå var med på mötet. Han som senast för två veckor sen avfärdade detta fiberförsök/arbete med "äh, blir aldrig av det där!".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk