Oneplus One: Tappar signal/får inte samtal CM12S

Permalänk
Medlem

Oneplus One: Tappar signal/får inte samtal CM12S

Hej.

Har haft min OPO sedan januari, och har haft problem med att min signal försvinner helt och måste starta om telefonen för att få tillbaka den. Jag hittade att andra haft liknande problem och dem hade skaffat nytt simkort, så jag gjorde detsamma och det löste sig faktiskt för ett tag.

Nu när jag flashat in CM12S så har problemet återkommit och nu värre än förut, då jag fortfarande kan ha signal men folk inte lyckas nå mig ändå, det händer då och då ibland varannan dag till antalet gånger varje dag.

TLDR:
För att göra det lite mer förstårligt, ibland tappar mobilen signalen helt och måste startas om, ibland får jag sms att en person ringde mig för kanske 10 minuter sedan men har inte fått något missat samtal.

Jag undrar nu om ni har liknande problem eller om ni kanske lyckats lösa detta, jag använder mig av Tele2 som abonnemang.

Tack i förhand. Citera gärna!

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Hej

CM12 är fortfarande i betastadiet så det kan vara något som inte är klart.

Men jag hade problem med en lur med CM och just tele 2 förut. Vet inte om det kan hänga ihop.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Har du uteslutit problem med abonnemanget? Det är nämligen problem som kan uppstå knutna till operatören också.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Hej

CM12 är fortfarande i betastadiet så det kan vara något som inte är klart.

Men jag hade problem med en lur med CM och just tele 2 förut. Vet inte om det kan hänga ihop.

Det var OTA update från Oneplus själva, de släppte CM12S vilket inte är vanliga cm utan ett speciell version för just OPO, så de är ju inte beta stadiet utan skall vara en stabil release då de är OTA.

Skrivet av Yorg:

Har du uteslutit problem med abonnemanget? Det är nämligen problem som kan uppstå knutna till operatören också.

Hade inte dessa problem på min Samsung S4a med CM så tror inte det kan vara det.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Har stött på samma problem efter uppdatering idag. Får ingen kontakt alls med nätet (kan inte surfa, ta emot/ringa samtal eller sms. Jag har Comviq Fastpris, har försökt att manuellt lägga in APN etc men det fungerar inte heller.
Om jag startar om telefonen så går det, efter ett par försök att ansluta sig till nät, men det håller i ett par minuter och sedan fungerar det inte längre. Någon som har lösning på problemet?

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem

Ända sedan Lollipop updaten (CM12) så har jag haft extremt dålig mottagning, och ofta så tappar den mottagningen helt och hållet, så man måste starta om telefonen för att det ska fungera. Ibland kan jag få SMS några dagar efter att dom skickades, och folk som ringer till mig kommer inte ens fram.
Såååå... du är inte ensam!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Ända sedan Lollipop updaten (CM12) så har jag haft extremt dålig mottagning, och ofta så tappar den mottagningen helt och hållet, så man måste starta om telefonen för att det ska fungera. Ibland kan jag få SMS några dagar efter att dom skickades, och folk som ringer till mig kommer inte ens fram.
Såååå... du är inte ensam!

Det är så jävla frustrerande. Finns det något sätt och få tillbaka KitKat? Jag får ju ingen mottagning överhuvudtaget >_<

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCaam:

Det är så jävla frustrerande. Finns det något sätt och få tillbaka KitKat? Jag får ju ingen mottagning överhuvudtaget >_<

Tror inte det, om du inte har flashat egna ROMs förut. Måste låsa upp bootloadern och installera TWRP eller CWM för att flasha, och låser du upp bootloadern så försvinner all data du har på telefonen (fabriksåterställning).

Permalänk
Medlem

Lösningen på problemet är enkelt.. du måste göra om din nätverk. Gå in på inställningar för mobilnätverk och där gör om Åtkomstpunktens namn (APN) Kör på 3 prickarna i högre hörnet och kör återställ till standardinställningar.

har comviq fast abbonemang och hade samma problem.. efter det alla nätverks problem borta.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

Lösningen på problemet är enkelt.. du måste göra om din nätverk. Gå in på inställningar för mobilnätverk och där gör om Åtkomstpunktens namn (APN) Kör på 3 prickarna i högre hörnet och kör återställ till standardinställningar.

har comviq fast abbonemang och hade samma problem.. efter det alla nätverks problem borta.

Har återställt, men vad ansluter du dig till? Det finns fyra alternativ, testade tele2.internet.3G och 4G sedan Sweden 3G som nätverksoperatör men det fungerar inte heller.

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCaam:

Har återställt, men vad ansluter du dig till? Det finns fyra alternativ, testade tele2.internet.3G och 4G sedan Sweden 3G som nätverksoperatör men det fungerar inte heller.

använder tele2 4G

annars kan testa köra på 3G i Önskad nätverkstyp. LTE fungerar så där.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

använder tele2 4G

annars kan testa köra på 3G i Önskad nätverkstyp. LTE fungerar så där.

Har testat 4G och 3G både för Sweden 3G och Tele2SE eller "välj automatiskt". Ingen av de fungerar >.<

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk

Nån som lyckats lösa detta än? Kör Oneplus one med tele2 och tappar täckning och mobildata jämt. i Stlhm. Folk klagar på att de inte hör mig ordentligt på andra sidan luren. Grymt frustrerande. Hade inga problem innan cm12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Ponny:

Nån som lyckats lösa detta än? Kör Oneplus one med tele2 och tappar täckning och mobildata jämt. i Stlhm. Folk klagar på att de inte hör mig ordentligt på andra sidan luren. Grymt frustrerande. Hade inga problem innan cm12.

Det lär ju lösas om du går tillbaka till CM11S. Här är fastboot image: http://builds.cyngn.com/factory/bacon/cm-11.0-XNPH05Q-bacon-s...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

@LemonIllusion:
Tack! Ja det sa Tele2 nyss till mig med. att jag skulle gå tillbaka. men jag har ingen aning om hur man bäst gör detta.
öh! fakking krångel. nåväl.

Permalänk

nån som har hittat en skitbra och enkel guide på hur man går tillbaka till cm11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Ponny:

nån som har hittat en skitbra och enkel guide på hur man går tillbaka till cm11?

1. Installera fastboot-drivrutiner för telefonen. https://forums.oneplus.net/threads/install-adb-drivers-for-wi...
2. Ladda ner platform-tools
3. Läs i min guide i sign hur du använder fastboot
4. Lås upp bootloader med "fastboot oem unlock". Detta tar bort all användardata på telefonen.
5. Flasha factory image (tidigare länkad) med följande kommandon. Se till att flasha rätt userdata beroende på om du har 16- eller 64GB-versionen. Efter det sista kommandot startar telefonen om sig och börjar ladda operativsystemet.

fastboot flash modem NON-HLOS.bin fastboot flash sbl1 sbl1.mbn fastboot flash dbi sdi.mbn fastboot flash aboot emmc_appsboot.mbn fastboot flash rpm rpm.mbn fastboot flash tz tz.mbn fastboot flash LOGO logo.bin fastboot flash oppostanvbk static_nvbk.bin fastboot flash system system.img fastboot flash userdata userdata_64G.img fastboot flash boot boot.img fastboot flash recovery recovery.img fastboot flash cache cache.img fastboot reboot

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

@LemonIllusion:
Tusen tack!
Ska ge mig på det här nu... får se om jag kommer igenom utan att kasta nåt i golvet

Permalänk

........... nä jag fattar inte.
vad är fastboot och adb? vilken ska man installera? vilken länk? Hur? Var? ska man ha telefonen kopplad till datorn? Ska man göra nåt med usb debugging? ska man göra nåt med developer mode? vad är bootloop? .. Jag är rädd :=
Jag googlar runt som fan men fattar ingenting.

Permalänk
Medlem

Nu får vi ta en sak i taget här.

Skrivet av Herr Ponny:

vad är fastboot och adb?

Fastboot och adb är två program som används för att kommunicera med telefonen. Fastboot använder man för att prata med bootloadern och adb använder man för att prata med telefonens operativsystem.

Citat:

vilken ska man installera?

Det enda du behöver installera är drivrutinen för adb/fastboot. Själva adb- och fastboot-programmen är inget som installeras, det är bara att ladda ner och köra.

Citat:

vilken länk? Hur? Var?

Här är min guide: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1262961-guide-roota-och...
I post 3 "Låsa upp bootloader" står det hur använder fastboot. Det finns även en nedladdningslänk där.
Med OnePlus One når du bootloadern (fastboot mode) genom att stänga av telefonen, hålla ner volym upp-knappen och samtidigt trycka på powerknappen så att du får meddelandet "Fastboot mode" på skärmen. I det läget kopplar du in telefonen till datorn (gör det inte innan, för då vägrar den gå in i fastboot mode) och börjar installera drivrutiner eller knacka fastboot-kommandon.

Citat:

ska man ha telefonen kopplad till datorn?

Ja, det är absolut en fördel. Det kommer bli svårt att skicka ny (gammal ) firmware till telefonen utan att har den inkopplad.

Citat:

Ska man göra nåt med usb debugging?

För just det här behöver du inte nödvändigtvis använda usb debugging. Det är dock smidigt i många andra situationer. Jag använder det alltid för att flytta data till och från telefonen med adb push och adb pull.

Citat:

ska man göra nåt med developer mode?

Developer mode använder i alla fall jag mest för att slå på usb debugging, så det är inget du måste göra något med nu.

Citat:

vad är bootloop?

Bootloop innebär att telefonen startar om sig under uppstartsprocessen. Det är inget farligt och händer mig titt som tätt när jag gjort för mycket konstigt.

Citat:

.. Jag är rädd :=

Jag kan lugna dig med att du inte kan förstöra telefonen genom att göra något sådant här. Eftersom bootloadern aldrig skrivs till kan den omöjligt bli korrupt, så oavsett hur dåligt något går är det lika enkelt att lösa det som att följa sista steget i mitt senaste inlägg en gång till. Garanti påverkas inte heller eftersom OnePlus är trevliga och slår inte folk som pillar med sina telefoner på käften.

Citat:

Jag googlar runt som fan men fattar ingenting.

Folk på internet tenderar tyvärr att vara ganska kassa och oinformerade. XDA är det bästa stället att få information om telefoner på, men även där får man se upp för de enstaka mupparna.

Undrar du mer är det bara att skriva. Jag bor här, så brukar kunna svara rätt snabbt.

EDIT: Har du 64GB-versionen?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

@LemonIllusion:
Herre min get vad vänligt jag ska samla ihop lite kraft och prova igen!
Ja jag har 64gb versionen.
Kommer säker höra av mig med frågor.
Du är en hjälte!
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Ponny:

Ja jag har 64gb versionen.

Då fungerar fastboot flash userdata-kommandot jag skrev rakt av.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

@LemonIllusion:

Jag lyckas inte installera usb drivers på ett fungerande sätt. Inför helium backup alltså.

Permalänk
Medlem

Jag har också problem med att min OPO tappar täckning titt som tätt.
Jag har Tele2 och CM12, som jag har förstått efter att läst runt lite är det modemet i CM12 som spökar. Finns det nått sätt att lägga in endast modemet från CM11 utan att bli av med allt som är på mobilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidray:

Jag har också problem med att min OPO tappar täckning titt som tätt.
Jag har Tele2 och CM12, som jag har förstått efter att läst runt lite är det modemet i CM12 som spökar. Finns det nått sätt att lägga in endast modemet från CM11 utan att bli av med allt som är på mobilen?

Inte om du inte har upplåst bootloader.

@Herr Ponny testa drivrutinen i det här paketet. Installationsinstruktioner finns som pdf.
https://s3.amazonaws.com/oneplussupport/ONEPLUS+ONE-FIX-Windo...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar OxygenOS ist för CM12S. Använder det och är jättenöjd! Batteritiden är väldigt bra!

https://oneplus.net/se/oxygenos

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

Är det någon som installerat den nya uppdateringen? (YNG1TAS2I3) Några problem som har uppstått?

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem

Lånar den här tråden!! Har en Oneplus 3T med samma problem, får ett sms att nån ringt!! Händer 3-4ggr i veckan! Har Halebop Rubbet!! Finns det nån lösning på problemet!?

Skickades från m.sweclockers.com